Magyar szaxofonos hozza lázba a szurkolókat a katari stadionok oldalában

Tűzről pattant brazil szurkolólányok ropják a Ricky Martin-féle  Livin' la Vida Locára, a háttérben az Ahmed bin Ali Stadion fényei  világítanak, a parkoló aszfaltján Marschall Tamás fújja szaxofonján a  latinos dallamot. A tizennégy éve Katarban élő magyar zenész a  világbajnokság fontos mellékszereplője: a torna idején az a feladata,  hogy a mérkőzések előtt és után a kijelölt alkalmi fellépőhelyén – a  stadion oldalában, a meccshelyszínhez közeli metróállomáson, a hömpölygő  tömeg útvonala mentén – szórakoztassa az eseményekre hangoló vagy éppen  a történtek lázában égő szurkolókat. A hangulati rásegítés nem spontán  jellegű, a katari szervezők a Nemzetközi Labdarúgó-szövetséggel (FIFA)  egyetértésben tudatosan gondoskodnak az efféle kísérő produkciókról,  minikoncertekről, táncbemutatókról, látványosságokról. A műfaji  repertoár igen széles, magam láttam már ősi beduin táncot lejtő, törzsi  öltözéket viselő táncosokat vagy nemzetközi rockslágereket játszó  gitárost éppúgy, mint – a Qatt! című személyes fotórovatban már  bemutatott – homlokán gördeszkával egyensúlyozó zsonglőrt. Most pedig  figyelem az alapító tagként korábban tizennégy évig a Katari  Filharmonikus Zenekar kötelékében muzsikáló magyar szaxofonost, akinek  szólóelőadása időről időre megállásra, szelfizésre, kamerázásra vagy  rövid táncra sarkallja a stadionból kiáramló sokaságot.
 És bujkál bennem a kisördög, nem hagy nyugodni a kérdés: lehet-e  szabadon számot kérni? Mondjuk, Rasmus Wold norvég előadó Never Mind the  Slavery (Ne törődj a rabszolgasággal) című, a katari világbajnokságnak  szentelt forradalmi ellendalát?
„Miután megkeresett a katari szervezőbizottság, elküldtem a portfóliómat  a repertoárral együtt, megnézték, leokézták – szól a diplomatikus  felelet két szám között, a levegővételnyi szünetben. – Európai  fellépőként, a nemzetközi mezőny képviselőjeként a közel-keleti  hagyományos dallamok mellett a korábbi világbajnokságok hivatalos  dalait, hozzájuk kapcsolódó slágereket játszom. A legfőbb  szervezőtestület kilencven százalékban külföldről toborzott előadókat,  én helyi erőként azok közé tartozom, akiket akár az utolsó pillanatban  is lehet mozgósítani. Ami azt is jelenti, hogy nekem kell beugrani, ha  valamelyik helyszínen hirtelen pluszműsorra van szükség.”
Hogy milyen lelkesedéssel fogadja a lendületes szaxofonszólókat a  szórakoztatott tömeg, azt látom, tapasztalom. De vajon milyen a szaxofon  másik oldalán állni? Mit érzékel a világbajnoki forgatagból a felkért  szórakoztató?
„Hatalmas élmény  – foglalja össze velősen Marschall Tamás. – Nem tudom kizárólag zenészként figyelni az eseményeket, hanem  futballszeretőként, futballszurkolóként is gyűjtöm a benyomásokat. Hogy  aktív részese lehetek a történéseknek, és én magam is hozzájárulhatok a  jó hangulat megteremtéséhez, hab a tortán. Ki kell ismerni, mikor,  mivel, hogyan tudok a leginkább a drukkerek kedvére tenni. A  metróállomásoknál általában néhány perc különbséggel, hullámokban  érkezik a tömeg, ezekre a sűrűbb pillanatokra pedig fel lehet készülni.  Sokszor már messziről, a mozgólépcsőn bekapcsolódnak, énekelni kezdenek,  ha meghallják a dél-afrikai világbajnokság dalát, a Wavin' Flaget vagy a  mostani tornára írt Hayya Hayyát.” 

Még egy-két dal, elvonulnak lassan az utolsó szurkolói társaságok is,  már csak néhány túlórázó tévelyeg a stadion irányából a metróállomás  felé. A lelátók népe láthatólag igen vegyes, az aktuális mérkőzésen  pályán lévő két csapat tábora az esetek többségében csak egy-egy  színsűrűsödésként mutatkozik a tribünön, egyébként zászlók, sálak, mezek  kavalkádja jellemzi a képet. Katari jelvényekkel, kiegészítőkkel  feltűnően kevés embert látni, és ezzel összefüggésben muszáj  megállapítani: ezen a tornán a rendező ország válogatottjának búcsúja – a  korábbi vb-k gyakorlatával ellentétben – semmilyen változást sem  jelentett a közhangulatban.
„Itt a vébérendezési jog 2010-es odaítélése óta mindenki fokozott  izgalommal készült az eseményre, és a várakozás évről évre érezhetően  fokozódott      – teszi el szaxofonját a munkájával mára végző zenész. –       Akiket én ismerek, Katarban élő magyarok, más külföldiek nagyon  élvezik a helyzetet, és ugyanezt látom most a vébé eseményeitől lázba  jött ázsiai, afrikai vendégmunkásokon is. Egyedülálló élmény ez a  dohaiaknak. Szinte hihetetlen, hogy itt van tőlünk karnyújtásnyira a  futballvilág, csak ki kell lépni az ajtón, és megcsapja az embert a  világbajnokság különleges hangulata. Ha a parti sétányon, a szurkolói  övezetben jár vagy a metrón utazik, megtapasztalhatja, a vébé most  mindenütt jelen van. Hogy kiesett Katar? Mivel a katari lakosságnak  tudvalevőleg a kilencven százaléka külföldi, ez a fordulat máshogy  csapódott le itt, mint a korábbi rendezőknél – itt tízből nem tíz ember  szomorú, csak egy. Ráadásul a tehetős katari állampolgároknak amúgy is  igencsak különböznek a kulturális szokásaik az Európában megszokottól,  ezt zenészként számos alkalommal volt módon megtapasztalni. Errefelé  egyáltalán nem furcsa, hogy valaki késve érkezik egy futballmérkőzésre,  netán a lefújás előtt kisétál, ugyanez előfordul egy komolyzenei  koncerten vagy egy mozielőadáson is. Habzsolják az élményeket, annyit  fogyasztanak belőlük, amennyi jólesik, aztán ha megunják, kimennek,  továbbállnak.”
 A kényelmes hozzáállás némi magyarázattal szolgál arra is, miként  fordulhat elő, hogy bár papíron – az eladott jegyek számát nézve –  gyakorlatilag telt házas a világbajnokság, a valóságban számos üres  széket látni a tribünökön, és a foghíjak többnyire a legdrágább  páholyokban jelentkeznek. A jelenség hátterében az állhat, hogy bár az  ülésnek van gazdája, a jegytulajdonosnak valamiért nem volt kedve  elmenni a stadionba, vagy ha ott is van, a mérkőzés közben a belső  VIP-termek valamelyikében tölti az időt, társalog, falatozik.

 Tavalyi, S. Tóth János kollégánknak adott interjújában kitért Marschall  Tamás egy másik rendkívüli katari jelenségre is: a fizetett szurkolók  intézményére. A helyi klubmérkőzéseken általánosan jellemző, hogy a  televíziós közvetítést maroknyi hangos tábor teszi fogyaszthatóvá az  egyébként többnyire üresen kongó stadionban. És ahogy hallani lehet, a  különös újítást a katari válogatott vb-találkozóin is alkalmazták, a  nyitó mérkőzésen magam is megcsodáltam a katonás rendben szurkoló  szektor viselkedését.
 „Szerintem a vébémérkőzések atmoszférája ilyen segítség nélkül is  élvezetes lett volna   – állítja a katari viszonyok jó ismerője. – Európaiként nekem is furcsa volt ez a gyakorlat, de amióta Katarban  élek, a helyi társadalmi összetétel sajátosságai miatt kicsit  átértékelődött a szememben. Ha az itt élő ázsiai munkavállalók, akik  amúgy is örömmel részt vesznek ilyesmiben, az életvitelük szempontjából  szükséges extra bevételhez juthatnak a drukkolással, a legkisebb  mértékben sem sajnálom tőlük. Ami az érzelmi részt illeti, meglepő  talán, hogy nem a saját nemzeti csapatukhoz húznak, de ha jobban  belegondolunk, klubok szintjén Magyarországon is tapasztalni hasonlót.  Magyarok sokszor nem magyar egyesületnek, hanem a Real Madridnak, a  Manchester Unitednek vagy a Juventusnak drukkolnak.”
 Esetleg a Bayern Münchennek, mint Marschall Tamás, a sváb felmenőkkel  büszkélkedő, részben német kötődésű zenész, aki – szinte természetes –  oszlopos tagja a katari Bayern München-szurkolói klubnak. Ilyen  minőségében a 2020-as, ám a Covid miatt csak 2021 februárjában  megrendezett klubvilágbajnokságon Dohában hivatalból is fújta a  Bayern-nótákat, talán néhány lehelettel hozzájárulva a müncheniek  aranyérméhez. Csütörtök óta azonban nehéz idők járnak itt a müncheni  szimpatizánsokra, így Marschall Tamásra, aki a magyar válogatott  távollétében a német csapathoz húzott, és az Al-Bajt Stadionban élte meg  a Costa Rica 4–2-es legyőzésével együtt is bekövetkezett, fájdalmas  búcsút. 
„Nem látom annyira tragikusnak a helyzetet, ahogyan a nemzetközi sajtó leírta: bár kiesett, szerintem nem nyújtott rossz teljesítményt a német válogatott a világbajnokságon – szól a vállaltan elfogult értékelés. – Én a közép-amerikai táborba kaptam jegyet, de a lelátón főleg arabok voltak körülöttem, akik érzékelhetően a németek ellen szurkoltak. Viselkedésük azért is volt elgondolkodtató, mert nem hiszem, hogy a Costa Rica iránti lelkesedés vezérelte őket, ebben tényleg németellenesség tükröződött. És talán közrejátszott az is, ahogyan a német és a nyugati média kezelte a katari világbajnokságot az elmúlt években. Hogy én miként éreztem magam a lefújás után? Volt már ennél önfeledtebb estém is...” s...”

| Aki fecseg neked, fecseg rólad is. | 



Katar és Szaúd-Arábia is kijutott a vb-re

Olimpia 2036: Katar megkezdte az egyeztetést a NOB-bal

A háború közeledtével: futball gázálarcban




