Hamilton újabb kísérletet tesz a rekordbeállításra, de ehhez Verstappennek is lesz pár szava (Fotó: AFP)

 

EZ TÖRTÉNT KÉT HÉTTEL EZELŐTT – SZÁMOKBAN AZ OROSZ NAGYDÍJ

Lewis Hamilton pályafutása 96., míg Szocsiban az ötödik pole pozícióját jegyezte az időmérőn. A brit emellett sorozatban ötödször sajátította ki az első helyet, illetve 154. alkalommal várhatta az élről a piros lámpák kialvását. Ám a startnál hiába tartotta meg a vezetést, a nem megfelelő helyen elvégzett próbarajtjai miatt kapott büntetései nyomán hamar elszálltak a győzelmei esélyei, és meg kellett elégednie a harmadik pozícióval.

1. EIFEL NAGYDÍJ
OKTÓBER 9., PÉNTEK
1. szabadedzés: 11.00–12.30
2. szabadedzés: 15.00–16.30
OKTÓBER 10., SZOMBAT
3. szabadedzés: 12.00–13.00
Időmérő: 15.00–16.00
OKTÓBER 11., VASÁRNAP
A verseny (60 kör, 308.617 km) rajtja: 14.10
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Október 25., 14.10
Portugál Nagydíj, Portimao
November 1., 13.10Emilia Romagna-i Nagydíj, Imola
November 15., 11.10Török Nagydíj, Isztambul

Bár a címvédőnek így még várnia kell arra, hogy beállítsa Michael Schumacher győzelmi rekordját, pontszerző sorozata, illetve Szocsiban jegyzett szériája sem szakadt meg. A brit zsinórban a 43. nagydíján végzett az első tízesben, míg Oroszországban sosem ért célba még a top 4-en kívül.

Valtteri Bottas szombaton a harmadik leggyorsabbnak bizonyult, aminek következményeként megszakadt a Mercedes sorozata – az „ezüstnyilak” hét Grand Prix után először nem tudták kisajátítani az első rajtsort. A harmadik hely azonban, úgy tűnik, szerencsét hoz a finnek Szocsiban: három évvel ezelőtt a harmadik pozícióból startolva szerezte meg karrierje első győzelmét, míg vasárnap ugyanabból a rajtkockából indulva a kilencedik sikerét könyvelte el – ezzel Max Verstappent érte utol a mutatóban.

Bottas Ausztria után állhatott fel újra a dobogó felső fokára, vagyis Szocsiban véget vetett a nyolc verseny óta tartó nyeretlenségi szériájának. Érdekesség, hogy a finn pont az említett két helyszínen tudott eddig egynél többször nyerni.

A Mercedes egyhuzamban elért hetedik szocsi győzelme mellett valamennyi kört az élen is töltötte, illetve kettős pontszerzést könyvelhetett el, aminek révén már a következő nagydíjon beállíthatja a Ford-Cosworth csúcsát – utóbbi motorgyártó sorozatban 228 versenyt fejezett be pontszerző helyen, a németek 227-nél tartanak.

Az „ezüstnyilak” egy rekordot már megdöntöttek két héttel ezelőtt: már több mint 2177 napja birtokolják a konstruktőri címet, amelyet először a 2014-es Orosz Nagydíjon hódítottak el. A csúcsot korábban a Ferrari tartotta, amely az említett időintervallumban összesen hatszor nyerte meg a csapat-vb-t, pontosan ugyanannyiszor, mint a Mercedes. De jó esély mutatkozik arra, hogy a németek még idén átveszik a vezetést az örökranglistán sorozatban megszerzett hetedik vb-címükkel.

Másodikként Verstappen szelte át a célvonalat, aminek köszönhetően a Red Bull először végzett a dobogón Oroszországban. A holland emellett a 11. alkalommal osztozott a pódiumon Bottasszal és Hamiltonnal, így a holland, finn, brit alkotta trió már csak egy dobogóra van attól, hogy a Formula–1 történetének harmadik legsikeresebb pilótahármasa legyen – a Hamilton, Bottas, Vettel, illetve a Schumacher, Mika Häkkinen, David Coulthard alkotta hármas egyaránt 12 közös pódiumot számlál.

Negyedikként Sergio Pérez zárt, így a mexikói továbbra is elmondhatja magáról, hogy valamennyi oroszországi futamán a legjobb tíz között végzett, illetve hogy minden idei versenyen pontot szerzett, amelyen elindult.

Az ötödik Daniel Ricciardo lett, ami azt jelenti, hogy az ausztrál immár sorozatban a negyedik futamán végzett a top 6-ban, míg Oroszországban a legjobb eredményét könyvelhette el.

A mclarenes Carlos Sainz Jr. versenye azonban már az első körben véget ért, a spanyol az előző két futamon így összesen 5 kört teljesített.

Kimi Räikkönen tizennegyedikként futott be, ám így is sikerült beállítania egy rekordot: Rubens Barrichellót érte utol a legtöbb teljesített rajt örökranglistáján.

AMIRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A NÜRBURGRINGI PADDOCKBÓL

A Mercedes csütörtök délután erősítette meg, hogy egyik csapattagja pozitív koronavírustesztet produkált. A német gárda szóvivője elmondta, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) protokolljának megfelelően elkülönítették a koronavírusos személyt, továbbá azt is megerősítette, hogy az eset nem érinti a két versenyzőt, Hamiltont és Bottast, de egyéb részleteket nem árult el.

A Racing Point-os Sergio Pérez kivételével a német gárda az első, amelyiknél megjelent a koronavírus a Formula–1 júliusi idényrajtja óta. Igaz, korábban már a McLarennél is felütötte a fejét a járvány, a wokingiak még az eredetileg tervezett idénynyitó Ausztrál Nagydíj előtt váltak érintetté, aminek következményeként vissza is léptek, majd a futamot a vezetőség törölte.

A Mercedesnél talált eset tehát kifejezetten rossz hír, főleg a növekvő esetszámokat látva. A vezetőség ugyanis minden pénteken megosztja az előző heti adatokat, a legutóbbi jelentés szerint pedig rekordszámú, tíz esetet azonosítottak, amivel akkor 26-ra nőtt a megfertőződöttek száma...

A koronavírus-járvány mellett a  legforróbb témát kétségkívül a Honda váratlan múlt heti bejelentése jelenti, miszerint a 2021-es idény végén, vagyis közvetlenül a nagy szabályváltoztatások bevezetése előtt a karbonmentesség 2050-ig történő elérése érdekében kivonul a Formula–1-ből, két csapatot, a Red Bullt és az AlphaTaurit hagyva erőforrás nélkül. Bár a két alakulat megerősítette, hogy a nemrég aláírt Concorde-egyezménynek megfelelően elkötelezett a Formula–1-hez, nem titkolta, hogy egyelőre bizonytalan, hogyan tovább, hiszen nincs kizárva, hogy a végén kénytelen lesz újra együttműködésbe fogni a Renault-val a viharos szakítás után.

A „vörös bikáknál" észlelhető bizonytalanság és a nagy remények ellenére idén elmaradó igazi sikerek pedig egyre inkább felerősítik azon híreszteléseket, hogy Verstappen a 2023 végéig érvényes szerződésének lejárta előtt búcsút inthet a csapatnak, ami igencsak felborzolná a pilótapiac jelenleg sem nyugodt vizét.

Az egyik legnagyobb sztorit ugyanis továbbra is a 2021-es mezőny alakulása, különösképpen az Alfa Romeo jövő évi pilótapárosa szolgáltatja. A csapat jelenleg a második évét tölti a Räikkönen, Antonio Giovinazzi kettőssel, a folytatással kapcsolatban azonban már jó ideje sok a találgatás, hiszen míg a finn esetében a visszavonulás lehetősége, addig az olasznál a vártnál rosszabb teljesítménye okozott bizonytalanságot. Az esetlegesen felszabaduló hely(ek)re több pályázó is akadt: a Racing Pointból kiebrudalt Sergio Pérez és a mezőnybe visszavágyódó Nico Hülkenberg mellett természetesen a Ferrari akadémiájának fiataljait is szóba hozták a svájci csapattal.

A maranellói gárda tesztet is szervezett a Formula–2-es bajnokságban edződő Mick Schumachernek, Callum Ilottnak és Robert Svarcmannak, előbbi kettő ráadásul már a most hét végi Eifel Nagydíjon bemutatkozhat a Formula–1-ben. A német az Alfa Romeóban Giovinazzi, míg a brit a Haasban Romain Grosjean helyét foglalhatja el az első szabadedzésen.

Spanyol sajtóinformációk szerint a hétszeres világbajnok Michael Schumacher fia, Mick Schumacher azonban nemcsak másfél órára fogja erősíteni a mezőnyt, hanem jövőre már az Alfa Romeo versenyzőjeként fog indulni, méghozzá Räikkönen mellett. Források szerint ugyanis a gárda pénteken megerősíti, hogy 2021-ben a német, finn párossal indul. Azt, hogy lesz bejelentés, tovább erősítik az Autosport forrásai is, igaz, azok szerint egyelőre a németországi versenyen Barrichello rekordjának megdöntésére készülő Räikkönen maradása válik biztossá.

Az értesülések szerint a mezőny rangidős versenyzője egyéves kontraktust ír alá, ami azt jelentené, a másik ülést Ferrari-protezsált foglalhatja el. Hogy Frédéric Vasseurék pontosan mit jelentenek be pénteken, az egyelőre talány, az azonban biztos, hogy Pérez és Hülkenberg számára egyre csökken a lehetőségek száma, míg ha Giovinazzit menesztik, esélyes, hogy az olasz ülés nélkül marad.

Pérez és Hülkenberg számára leginkább a Haas dobhat mentőövet, főleg miután a csapatfőnök, Günther Steiner úgy nyilatkozott a csütörtöki sajtónapon, hogy a gárdánál az első gyakorláson lehetőséget kapó Ilott neve nem is szerepel a 10-es listáján, mivel a brit a Ferrari csapatához tartozik. Ez azt vetíti előre, hogy a maranellói istálló most sem fog feltétlenül beleszólni a Haas döntésébe, amelyre nincs kizárva, hogy még sokat kell várni, hiszen Steiner szerint nem tettek előrelépést az ügyben.

A LEGNAGYOBB KÉRDÉS

Míg Räikkönen csúcsdöntésre készül, Hamilton rekordbeállítása két hete elmaradt Szocsiban, miután a britet a start előtt elkövetett szabálytalan próbarajtjai miatt megbüntették, így két riválisát, Bottast és Verstappent hozta helyzetbe, míg neki meg kellett elégednie a harmadik hellyel. Bár az előnye így némileg csökkent az egyéni vb-összetettben, továbbra is önmaga számít a legnagyobb ellenfelének, hiszen az elmúlt versenyeken többször is előfordult, hogy olyan hibát követett el a csapatával, amelyet el lehetett volna kerülni. Ráadásul a vétségek okán kapott büntetőpontjaira annak ellenére is nagyon figyelnie kell, hogy a Szocsiban kiróttakat később törölte az FIA.

Hamilton neve mellett ugyanis 8 büntetőpont áll a 12 hónapos időszakon belül, és ha a következő négy versenyen nem is kap többet, és így Törökország után 6-ra csökken a pontjai száma, utána egészen a következő idény nyári időszakáig nem veszít újabb pontokat, ami azt jelenti: bármikor közel kerülhet az egyfutamos eltiltást érő 12-es határhoz, hacsak a döntő testület nem vizsgálja felül a büntetési rendszerét.

Az Orosz GP-t követően több pilóta is kifogásolta, hogy az FIA nem megfelelően osztja ki a büntetőpontokat: Sebastian Vettel szerint a bokszutcában elkövetett gyorshajtás nem olyan vétség, amiért pluszban szankcionálni kellene a versenyzőket, míg Verstappen, Leclerc és Ricciardo arra hívta fel a figyelmet, hogy a dupla büntetés túl szigorú, és abban az esetben kellene büntetőpontokat osztani, ha adott pilóta veszélyesen vezet, vagy egy őrült manőver nyomán balesetet okoz.

A Red Bull hollandja jelezte is a szocsi futam utáni sajtótájékoztatón, szeretné, hogy a soron következő versenyzői eligazításon napirendre kerüljön a téma, s ha még több pilóta áll be a kezdeményezés mögé, nem lehetetlen, hogy a későbbiekben a vezetőség újragondolja a büntetőpontok szisztémáját, és akkor nem kerül olyan versenyző az eltiltás közelébe, aki nagyrészt kisebb szabálysértések eredményeképp gyűjtötte össze a pontjait, miközben nem okozott balesetet, vagy veszélyeztette igazán a riválisait.

Visszatérve a rekordbeállításra: ami két hete elmaradt, most hétvégén megvalósulhat, méghozzá a Mercedes és a nagy előd hazai pályáján, ami még emlékezetesebbé teheti a pillanatot. A legnagyobb kérdés már csak az: sikerül-e ezúttal a britnek a történelmi tett, vagy tovább csúszik a csúcsbeállítás?

MI VÁRHATÓ AZ EIFEL NAGYDÍJON?

Ami a jelenlegi formát, illetve a legutóbbi, hét évvel ezelőtti itteni látogatást illeti, szombaton mindenképpen Hamilton tűnik a favoritnak: a Mercedes a legutóbbi 11 nagydíj mindegyikén megszerezte a pole pozíciót, ebből Hamilton révén kilenc alkalommal várhatta az élről a piros lámpák kialvását, ráadásul 2013-ban is a brit vezette „ezüstnyíl” érte el a legjobb időt a németországi kvalifikáción.

A rajtelsőség azonban nem feltétlenül jelent jó óment a Nürburgringen, ugyanis a 26 itt megrendezett nagydíjon hiába nyert 15-ször a pole pozíciós, az utóbbi 18 versenyt alapul véve jóval rosszabb az arány, hiszen 1984 óta háromszor, míg a mostani, 5148 méter hosszú nyomvonalon kétszer diadalmaskodott csak az időmérő legjobbja.

Vasárnap azonban nemcsak emiatt, hanem az időjárás miatt is érdekes verseny bontakozhat ki, hiszen a mostani lesz a legkésőbbi időpontban lebonyolított F1-es futam a pályán. A Nürburgringen már visszavonhatatlanul beköszöntött az ősz: a hét végére végig borongós időt jósolnak, és a hőmérséklet jó esetben épphogy meg fogja haladni a 10 Celsius-fokot, ami kétségkívül nehéz körülmények elé állítja a mezőnyt. Főleg, hogy a Pirelli a gumipaletta keményebbik oldaláról szolgáltatja az abroncsokat.

A pilóták rendelkezésére a C2-es, a C3-as és a C4-es keverékek állnak a mostani versenyhétvégén, így a hidegben mindenképpen nehéz lesz a megfelelő működési tartományba hozni a gumikat – a Ferrari ezen a területen a rossz tapadása okán idén különösképpen szenved, míg a Mercedes például egyértelműen a hűvösebb körülmények között érzi magát jobban.

Persze előfordulhat, hogy Németországban alig kerülnek elő a száraz pályára alkalmas abroncsok, mindhárom nap ugyanis nagy esély mutatkozik az esőre: a verseny napján jelen állás szerint 60 százalék a valószínűsége annak, hogy megnyílik az ég a Nürburgring felett.

Esőben 2020-ban éles körülmények között Magyarországon vezethetett a mezőny, igaz, nem sok ideig és nem is ilyen hidegben. Ráadásul a 2014 óta íródó hibrid érában még nem is versenyzett ezen a pályán a Formula–1, vagyis a Mercedes vasárnapi sikere korántsem tűnik olyan magától értetődőnek, főleg mivel az elmúlt hétvégéken több fölösleges hibát követett el a gárda, a sikerre szomjazó és az esős körülményeket szerető Verstappen pedig kész minden ilyen hibát kihasználni.

Ami a konstruktőri bajnokságot illeti, a Mercedes és a Red Bull helye biztosnak tűnik, nem úgy, mint a harmadik helyen álló McLarené, az oroszországi nullázás révén ugyanis több rivális is nagyon közel került hozzá. A wokingiak hét nagydíjjal a vége előtt két ponttal előzik meg a Racing Pointot, amely neve mellett úgy áll 104 pont, hogy a másolós ügy nyomán 15 pontot elvettek tőle. Otmar Szafnaueréknek azonban nemcsak előre, hanem hátrafelé is kell figyelniük, mivel az egyre jobb formát mutató Renault 99 ponttal áll az ötödik helyen, vagyis a három gárda karnyújtásnyira van egymástól.

Ráadásul nem szabad megfeledkezni a Ferrariról sem, hiszen a maranellóiak nemegyszer okoztak már idén meglepetést – jó és rossz értelemben is. Segítségükre lehet akár a hétvégére hozott fejlesztési csomag is, amivel, ha beválik, a 32 pontos hátrány is ledolgozható lehet még.