A címvédő Max Verstappen szerezte meg a pole pozíciót Monzában, így ő várhatta az élről a piros lámpák kialvását az idény 16. versenye előtt. Mellőle a vb-összetettben 34 pont hátránnyal a második helyet elfoglaló Lando Norris rugaszkodhatott el, míg a második soron a vb-éllovas Oscar Piastri, valamint a helyszínen egy évvel ezelőtt a Ferrarival sikert arató Charles Leclerc osztozott.
Az eredetileg az ötödik helyen végző, de a zandvoorti hétvégéről 5 rajthelyes büntetést magával hozó Lewis Hamilton eközben a 10. rajtkockából kezdhette meg a felzárkózást az első Olasz Nagydíján Ferrari-versenyzőként.
Két pilóta, Isack Hadjar és Pierre Gasly a bokszutcából vágott neki az 53 körös versenynek, miután mind a ketten új motoregységeket kaptak, és ezzel vétettek a parc fermé-szabályok ellen. A Racing Bulls-os eredetileg a tizenhatodik, míg az alpine-os a tizenkilencedik helyre kvalifikálta magát.
Ami a stratégiát illeti, az első tizenhárom helyezett, valamint a tizenötödik Franco Colapinto a közepes; öten, Alexander Albon, Esteban Ocon, Lance Stroll, Hadjar és Gasly a kemény, míg Liam Lawson egyedüliként a lágy keveréken rajtolt. Az eredetileg a tizenkettedik helyet megszerző Nico Hülkenberg fel sem tudott állni a rajtrácsra, útja már a felvezető kör végén a bokszutcába vezetett, ahonnan nem tudott visszatérni
Verstappen jól jött el, de Norris rajtja az övénél is jobb volt, és azonnal felért a Red Bull mellé, de nem maradt számára hely, a McLaren megcsípte a füves részt is, és a holland csak úgy tudott az élen maradni, hogy átvágta az egyes kanyarnál a bukóteret. A csapata hamarosan rá is szólt, hogy engedje el maga mellett a vetélytársát, aminek eleget is tett, így átmenetileg Norris került az élre.
A mclarenes ugyanakkor nem élvezhette sokáig az első helyet, Verstappen már a 4. körben megelőzte őt, majd rövidesen két másodperc fölé növelte az előnyét, míg hátrébb Piastri és Leclerc vívott kemény csatát a harmadik pozícióért. Az ausztrál és a monacói többször is pozíciót cserélt egymással, de végül beállt közöttük a rajtnál lévő sorrend, sőt a ferrarisnak hamarosan inkább hátrafelé kellett figyelnie, mert Russell megérkezett rá.
Bár a mercedeses körökön keresztül nyithatta a hátsó szárnyát, nem tudott előzni, és kissé Hamilton is megtorpant a hatodik helyen. Az élen eközben Verstappen folyamatosan húzott el, és a 14. körben előnye már a 6 másodpercet is meghaladta Norris előtt, akit hasonló távolságban követett Piastri.
Az élmezőnyből elsőként Russell szánta el magát cserére, a brit pilóta a 29. körben jött ki keményekért, míg hátrébb Cunoda Juki és Lawson ért össze egymással. A Mercedesre a 34. körben reagált a Ferrari Leclerc-rel, és a monacói jóval a brit vetélytársa előtt tért vissza a pályára, miközben sorra futotta a leggyorsabb köröket.
Az élen eközben állóháború alakult ki, mindenki arra várt, hogy a másik lépjen előbb, végül a vezető Verstappen cserélt elsőként, a holland a 38. körben kapott keményeket, miközben az élre álló McLarenek annak ellenére is megnyújtották az etapjukat, hogy a Red Bull-pilóta folyamatosan lopta mögöttük a távolságot. A wokingiak egyértelműen arra játszottak, hogy az esetleges korlátozást kihasználhassák.
Hamilton azonban nem tett így, és a 39. körben cserélt, majd zárkózott vissza hamar Russell mögé. Hátrébb eközben Sainz és Oliver Bearman ért össze, a spanyol a külső ívről előzte a Haast, majd úgy tűnt, túl hamar fordult rá, és saját magát, valamint a vetélytársát is kiforgatta. Noha a sárga zászló lendült, egyéb intézkedésre nem volt szükség, mert mindkét pilóta folytatni tudta. A sportfelügyelők később Bearmant sújtották 10 másodperces időbüntetéssel az eset miatt.
Piastri egészen a 46. körig húzta, és kapott lágyakat, míg Norris egy körrel később jött ki, és bár a csapat az előrébb haladó britet a kerékcserék előtt biztosította arról, hogy a csapattárs nem fog elévágni, Norris csak Piastri mögött tudott visszatérni a pályára, miután elrontották a kiállását is. A wokingiak a 49. körben megkérték az ausztrált arra, hogy engedje el maga mellett a márkatársat, aminek eleget is tett, de ezt követően már szabad volt a verseny két pilóta között.
Piastri ugyanakkor nem igazán tudott előzési közelségbe kerülni, így már nem változott a sorrend a McLarenek között, mint ahogyan az élen sem: Verstappen kényelmes előnnyel, közel húsz másodperccel szelte át Norris előtt a célvonalat. A holland az idei harmadik, míg pályafutása 66. győzelmét könyvelhette el, míg a mögötte befutó brit 31 pontra csökkentette a hátrányát a harmadikként beérő Piastri mögött.
A negyedik Leclerc lett, majd Russell, Hamilton, Gabriel Bortoleto, az öt másodperces büntetést kapó Antonelli és Hadjar tette teljessé a pontszerzők sorát.
Folytatás két hét múlva az Azeri Nagydíjjal.
OLASZ NAGYDÍJ, A VERSENY VÉGEREDMÉNYE | |||||
---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | - | |
2. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 19.207 mp h. | |
3. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes | 21.351 mp h. | |
4. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 25.624 mp h. | |
5. | George Russell | brit | Mercedes | 32.881 mp h. | |
6. | Lewis Hamilton | brit | Ferrari | 37.449 mp h. | |
7. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 50.537 mp h. | |
8. | Gabriel Bortoleto | brazil | Sauber-Ferrari | 58.484 mp h. | |
9. | Andrea Kimi Antonelli | olasz | Mercedes | 59.762 mp h. | |
10. | Isack Hadjar | francia | Racing Bulls-Honda | 63.891 mp h. | |
11. | Carlos Sainz | spanyol | Williams-Mercedes | 64.469 mp h. | |
12. | Oliver Bearman | brit | Haas-Ferrari | 79.288 mp h. | |
13. | Cunoda Juki | japán | Red Bull-Honda | 80.781 mp h. | |
14. | Liam Lawson | új-zélandi | Racing Bulls-Honda | 82.351 mp h. | |
15. | Esteban Ocon | francia | Haas-Ferrari | 1 kör h. | |
16. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault | 1 kör h. | |
17. | Franco Colapinto | argentin | Alpine-Renault | 1 kör h. | |
18. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1 kör h. | |
FELADTÁK | megtett körök | kiesés oka | |||
Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes | 24 | feladta | |
Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 0 | nem indult |
A VB ÁLLÁSA | |||||
---|---|---|---|---|---|
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | |
1. | Oscar Piastri | 7 | 14 | 19 | 324 |
2. | Lando Norris | 5 | 13 | 17 | 293 |
3. | Max Verstappen | 3 | 7 | 17 | 230 |
4. | George Russell | 1 | 6 | 17 | 194 |
5. | Charles Leclerc | – | 5 | 15 | 163 |
6. | Lewis Hamilton | – | – | 15 | 117 |
7. | Alexander Albon | – | – | 11 | 70 |
8. | Andrea Kimi Antonelli | – | 1 | 10 | 66 |
9. | Isack Hadjar | – | 1 | 8 | 38 |
10. | Nico Hülkenberg | – | 1 | 5 | 37 |
11. | Lance Stroll | – | – | 6 | 32 |
12. | Fernando Alonso | – | – | 6 | 30 |
13. | Esteban Ocon | – | – | 7 | 28 |
14. | Pierre Gasly | – | – | 5 | 20 |
15. | Liam Lawson | – | – | 4 | 20 |
16. | Gabriel Bortoleto | – | – | 4 | 18 |
17. | Oliver Bearman | – | – | 5 | 16 |
18. | Carlos Sainz | – | – | 7 | 16 |
19. | Cunoda Juki | – | – | 6 | 12 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | McLaren-Mercedes | 617 |
2. | Ferrari | 280 |
3. | Mercedes | 260 |
4. | Red Bull-Honda | 239 |
5. | Williams-Mercedes | 86 |
6. | Aston Martin-Mercedes | 62 |
7. | Racing Bulls-Honda | 61 |
8. | Sauber-Ferrari | 55 |
9. | Haas-Ferrari | 44 |
10. | Alpine-Renault | 20 |
76. OLASZ NAGYDÍJ | |
SZEPTEMBER 5., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 1. Hamilton 1:20.117 |
2. szabadedzés | 1. Norris 1:19.878 |
SZEPTEMBER 6., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 1. Norris 1:19.331 |
Időmérő | 1. Verstappen 1:18.792 |
SZEPTEMBER 7., VASÁRNAP | |
A verseny (53 kör, 306.72 km) rajtja | 15.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Azeri Nagydíj, Baki | szeptember 21., 13.00 |
Szingapúri Nagydíj, Szingapúr | október 5., 14.00 |
Amerikai Nagydíj, Austin | október 19., 21.00 |