Jön a 40. Magyar Nagydíj! – tíz emlékezetes momentum a múltból

Vágólapra másolva!
2025.08.01. 10:53
A hétvégén rendezik meg a 40. Formula–1-es Magyar Nagydíjat. A jubileumi futam apropóján felidézünk tízet a legemlékezetesebb pillanatok közül az 1986-os kezdetek óta.

Brazilok csatája – 1986. augusztus 10.

Az első F1-es futam a vasfüggöny mögött – már csak ezért is történelmi volt az 1986-os Magyar Nagydíj, amelyen a rendezők közleménye szerint kétszázezer néző volt jelen csak a versenynapon. Csaknem háromszor annyi, mint öt hónappal korábban a Népstadionban, ahol a mexikói labdarúgó-világbajnokságra készülő magyar labdarúgó-válogatott 3–0-ra legyőzte a brazil válogatottat. Míg márciusban a brazilverésnek tapsolt a magyar közönség, augusztusban a Hungaroringen két brazil csatáját figyelhette a lélegzetét visszafojtva.

Az első magyarországi pole pozíciót Ayrton Senna szerezte meg az arany-fekete Lotusszal, mellőle Nelson Piquet rajtolt. Az első 11 körben Senna vezetett, aztán megelőzte őt Piquet. A Williams-pilóta a 36. körben kiállt kereket cserélni, de az új gumikon nem lett gyorsabb Sennánál, sőt, a Lotus-pilóta hat kör alatt nyolc másodperccel növelte előnyét, így amikor ő is új gumikat kapott, hét másodperccel Piquet előtt haladt.

Hungaroring, Budapest, Hungary. 8-10 August 1986. Nelson Piquet (Williams Honda) 1st position with Ayrton Senna (Team L
Senna és Piquet a dobogón az első Magyar Nagydíj után (Fotó: Imago Images)

A Goodyear-gumik használatának első szakaszában tapasztalható teljesítményromlás Sennát is hátráltatta, Piquet utolérte honfitársát, és két körrel az 55. körben tett sikertelen próbálkozása után az első kanyarban a külső íven megcsúszva megelőzte Sennát – elképesztő volt, hogy egyáltalán az úton tartotta az autót! Senna a végén már nem tudta visszaelőzni, az utolsó körökben nem is erőlködött. A harmadik helyezett Nicel Mansell egy kört kapott győztes csapattársától.

Mansell drámája – 1987. augusztus 9.

Az 1986-os világbajnoki címet drámai végjátékban elveszítő Nigel Mansell 1987-ben rengeteget küszködött, pedig a Williams-Honda ismét kiemelkedett a mezőnyből. Miközben csapattársa, Nelson Piquet higgadtan gyűjtögette a pontokat, az angol sokszor túlságosan is görcsösen versenyzett. Hiába nyert meg kétszer annyi versenyt, mint társa (6:3), végül alulmaradt az elmérgesedő vb-csatában, amelyet Piquet úgy jellemzett, hogy „az intelligencia diadala az ostobaság felett”. Piquet stílusát a Williamsnál egyre kevésbé tolerálták, a brazil a Magyar Nagydíj előtt megegyezett a Lotusszal a folytatásról.

Nigel Mansell 1987-ben a Hungaroringen (Fotó: Getty Images)

Az 1986-os Magyar Nagydíjon Piquet-től kört kapó Mansell ezúttal gyorsabb volt csapattársánál a Hungaroringen. A 34. születésnapján megszerezte az első rajtkockát, és a pole-ból indulva magabiztosan vezetett, ami azt jelentette, hogy hat pontra csökkenti hátrányát az összetettben. Hét körrel a vége előtt idénybeli negyedik győzelme felé száguldott, amikor az emelkedőn a jobb hátsó kerekét rögzítő csavar kiesett, és Mansell – a szakmai körökben a nevét viselő kanyarban, amelyben egy évvel később megpördült, de mintha mi sem történt volna, folytatta – már alig tudta irányítani a kocsit, amellyel rövidesen félreállt.

Piquet nyert és 18 pontosra növelte előnyét – bár ez a diadala biztosan nem az intelligencián múlt.

Micsoda előzés! – 1989. augusztus 13.

Az 1989-re a Ferrarihoz szerződő Nigel Mansell a 12. helyről rajtolt, az első kör végén a nyolcadik volt, a 42.-ben harmadik, az 53.-ban második. A vb-címért csatázó Alain Prostot az emelkedőn, stílusosan a Mansell-kanyar előtt előzte meg, és a hármas kanyarból kijövet érte utol az 58. körben a másik mclarenest, Ayrton Sennát is. A brazilt megzavarta Stefan Johansson lekörözésre váró Onyx-Fordja, kicsit hezitált, és ez épp elég volt Mansellnek, hogy a jobb szélen kibújva, hegymenetben megelőzze a brazilt. A minden idők egyik legszebb manőverét követően Mansell elhúzott, és 25 másodperces előnnyel nyert.

Mansell 1989-ben a 12. helyről indulva nyert a Ferrarival (Fotó: Imago Images)

Az edzésgumikon rémes volt az autó, ezért a versenyre való abroncsokat használtam az időmérőn. Nem voltam gyors, de felkészültem a futamra. Nagyon megközelítetem Ayrtont, tökéletesen reagáltam arra, hogy kivárt, mindent a lehető legjobb ütemben csináltam” – mondta Mansell.

Johanssonnak gondja lehetett az autójával, de az ideális íven maradt. Meglepett, de Nigel kiválóan felismerte a helyzetet, a ritmusvesztésemet kihasználva megelőzött. Kiváló manőver volt” – mondta Senna, aki nem akármiért dicsért meg bárkit is.

Hova tűnt Damon Hill? – 1997. augusztus 10.

Damon Hill már azzal lenyűgözött mindenkit, hogy a lesajnált Arrows-Yamahával megszerezte a harmadik rajtkockát, de az, amit a versenyen művelt, máig az egyik legnagyobb hungaroringi legenda. A második kör elején, a célegyenesben megelőzte a világbajnoki címért harcoló Jacques Villeneuve-öt, a tizenegyedikben pedig a másik vb-favoritot, Michael Schumachert is maga mögött hagyta.

Grand Prix of Hungary
Alig hitt a szemének, aki látta Damon Hillt az 1997-es Magyar Nagydíjon – a remek verseny drámai véget ért (Fotó: Getty Images)

A vb-címvédő gyenge Arrows-Yamahája a Hungaroringen utolérhetetlenné vált, körönként három másodpercet adott Schumacher Ferrarijának, a hajrában több mint fél perccel vezetett Villeneuve előtt. A Magyar Nagydíjon először szereplő Bridgestone abroncsai kiválóan működtek ezen a hétvégén, de nem lehetett csak a gumiknak betudni Hill remeklését, a többi bridgestone-os ugyanis az átlagos teljesítményét hozta.

A mesés délutánnak nem lett mesés vége, három körrel a leintés előtt Jacques Villeneuve 33 másodperccel volt lemaradva az Arrows első győzelme felé száguldó angoltól, az utolsó előtti kört viszont már csak 24 másodperces hátránnyal kezdte meg. „Kezdtem elhinni, hogy nyerhetek, és ilyenkor persze mindig közbejön valami. A sikánból kijövet beragadt a gázpedál. Először azt hittem, csak a lábam nem érzi rendesen, de aztán a következő néhány kanyarban a váltással is gond volt” – idézte fel Hill a probléma első jeleit.

Az utolsó kört 3.7 másodperces előnnyel kezdte, Villeneuve az emelkedőn – biztos, ami biztos – a fűre hajtva megelőzte egykori csapattársát, aki végül behozta a második helyre az Arrowst.

Taktikából jeles – 1998. augusztus 16.

Minden idők egyik legnagyszerűbb teljesítményét láthattuk Schumachertől 1998-ban, amikor a Ross Brawn által kitalált három boxkiállásos taktikán alapuló győzelmet meg is tudta szerezni. A harmadik helyről induló németnek az volt az egyetlen esélye az edzéseket uraló McLaren-Mercedesekkel szemben, ha kijátssza konzervatív stratégiájukat.

Csakhogy a vb-éllovas Mika Häkkinen McLarenjével valami gond támadt, és a csapat arra használta David Coulthardot a másik ezüst autóban, hogy feltartsa Schumachert. A 77 körös futam 43. körében a ferraris kezdte a tankolások második körét, a McLaren pilótái erre reagálva hajtottak a bokszba. Csakhogy a német autóját nem tankolták tele, gyorsabban végzett a bokszban, és a McLarenek kiállása után az élen találta magát.

A pillanat, amikor elhangzott a híres üzenet: a győzelemhez sorozatban kell csúcsköröket futnia Michael Schumachernek – meg is tette (Fotó: Getty Images)

Ekkor szólt a rádión Brawn: „19 kör alatt 25 másodperces előnyt kell szerezned!” Schumacher pedig a gázra lépett, és körönként több mint egy másodpercet vert a McLarenekre. A brit csapat rájött, mi történik, Coulthard megelőzhette Häkkinent, de Schumacher a 62. körre 27 másodperces előnyt szerzett, és öt másodperccel a skót előtt tért vissza a pályára.

Zseniális helyzetfelismerés, villámgyors gondolkodás és tökéletes kivitelezés eredményeként győzte le Schumacher a gyorsabb McLaren-Mercedeseket.

Button áttörése – 2006. augusztus 6.

Jenson Button a dobogó tetején (Fotó: Getty Images)

Az első 20 Magyar Nagydíj versenyhétvégéjén elvétve esett az eső, de akkor is csak az edzéseken. 2006-ban viszont vasárnap áztatta el a csapadék a mogyoródi dombokat. A bizonytalansági faktort növelő időjárás Michael Schumacher 11. és Fernando Alonso 15. rajthelyével vegyítve izgalmas futamot ígért – és ott volt az edzéseken remeklő, motorcsere miatt a 14. rajtkockába visszasorolt Jenson Button is a Hondával.

A verseny beváltotta, sőt, felülmúlta a várakozásokat! A három pilóta a verseny elején könnyedén átverekedte magát a mezőnyön, aztán némi meglepetésre elsőként Schumacher lendülete tört meg, a Michelin-abroncsok fölényére nem volt válasza a Ferrarinak.

A győzelemért Alonso és Button csatázhatott. A spanyol a safety car miatt elvesztette 40 másodperces előnyét, majd a száradó pályán Button megmutatta, amiért még évekig csodáltuk: az enyhén nyirkos aszfalton senki sem érezte annyira finoman, hol és mikor lehet gázt adni, a pálya mely területeit használva lehet tizedeket nyerni a riválisokkal szemben. Szorongatta Alonsót, majd slickekre váltva a spanyolt is a bokszba sürgette. Csakhogy a Renault szerelői rosszul rögzítették a jobb hátsó kereket, és a második kanyarban kiesett Alonso.

Buttonnak a világbajnoki címvédő kiesése után nem maradt ellenfele, karrierje 113. futamán megszerezte első győzelmét.

„Elképesztő futam volt, ezért a pillanatért dolgoztam egész pályafutásom során. Mindent jól csinált a Honda, ez a győzelem teljesen megérdemelt volt, tudom, hogy mindenképpen megnyertem volna a futamot” – mondta a verseny után Button, aki szerint nem Alonso kiesésén múlt a győzelme. A spanyol persze másképp látta.

„Simán nyertem volna a végén a száraz pályán, de valami eltört a jobb hátsó keréknél. Mivel Michael sem szerzett sok pontot, nem nagy tragédia” – összegzett Alonso.

Belviszály a McLarennél – 2007. augusztus 4.

Fernando Alonso már rég megbánta, hogy a McLarenhez szerződött, mert bár volt még esélye a világbajnoki cím megszerzésére, a csapat ellen a Ferraritól való adatlopás miatt már eljárást folytattak, ráadásul újonc csapattársa, Lewis Hamilton annyira jól versenyzett, hogy az istálló nem állt a kétszeres világbajnok mögé, sőt, egyre inkább az angol mögé állt.

Alonso úgy érezte, az egész világ ellene fordult. Az utolsó csepp a pohárban a szombati időmérő volt, amelynek utolsó szakaszában a csapat egyezménye ellenére Hamilton nem engedte maga elé. Ez az akkori rendszerben rontotta a spanyol esélyeit, de Alonso visszavágott: a Q3 végén addig állt a bokszban, hogy ő még utána el tudja kezdeni utolsó mért körét, a mögötte várakozó Hamilton viszont nem.

Fernando Alonso a balhés időmérő után az újságírók között (Fotó: Getty Images)

A spanyol az utolsó körével megszerezte a pole-t csapattársa elől, de a sportfelügyelők a garázs előtti sportszerűtlenségéért öt rajthelyes büntetéssel sújtották, a csapatnak jelezték, hogy nem kap díjat és pontot a Hungaroringen – másnap a győztes Hamilton kapott trófeát, a csapat nem. Ron Dennis csapatvezető mindkét pilótájával összeveszett, de a hab az volt a tortán, hogy Alonso dühében azzal fenyegetőzött, hogy addig nem ismert bizonyítékot tár fel a kémügyben, és az idény végén a McLarent kizárták a konstruktőr-vb-ből.

Massa balesete – 2009. július 25.

Az időmérő második szakaszának végén Felipe Massa Ferrarija nyílegyenesen továbbszáguldott a 4-es kanyarban, és a hatsoros gumifalba fúródott. Az első aggasztó jel az volt, hogy a brazil nem pattant ki az autójából, sőt, még csak nem is mozgatta a fejét, a Ferrari motorja viszont még másodpercekig pörgött, azaz Massa lába a gázon maradt. Az eset fedélzeti kamerás ismétlésénél, normál sebességnél az tűnt fel, hogy Massa meg sem próbál fékezni, sem kormányozni – ebből azonnal látszott, hogy nem szokványos műszaki hiba okozta a balesetet, hanem a pilótával történt baj.

Aztán a lassított felvételen már kiderült, mi történt: Massát 261 kilométer per órás sebességgel száguldva fejen találta valami. Ez a valami egy 800 grammos rugó volt Rubens Barrichello Brawn-Mercedesének hátsó felfüggesztéséből, és néhány centivel Massa szeme felett találta el a bukósisakot, azonnal kiütve a pilótát.

84079328
Felipe Massát helikopterrel szállították kórházba (Fotó: AFP)

Massát helikopterrel szállították az állami Egészségügyi Központba, ahol életmentő műtétet hajtottak végre rajta, majd 48 órán át mesterséges kómában tartották. Napokkal később az intézmény közleményben tudatta a jó hírt, hogy biztosra vehető Massa teljes felépülése. Az F1 és a Ferrari vezetői a magyar orvosokat dicsérték, Massa augusztus 3-án elhagyta a kórházat és hazarepült Brazíliába, s egy évvel később újra rajthoz állt a Magyar Nagydíjon.

Ricciardo nagy hajrája – 2014. július 27.

A Mercedes-uralom első évében a német istálló versenyzőin kívül csak Daniel Ricciardo nyert futamot. A Hungaroringen is mellé állt a szerencse, a 70 körös verseny kilencedik körében Marcus Ericsson balesete után a pályára hajtó safety car az első négy helyezettet feltartotta, így az egy körrel korábban kiálló Ricciardo a hatodik helyről az élre ugrott előre.

A verseny izgalmait meghatározta, hogy az élcsoport tagjai kétféle stratégiát alkalmaztak: Ricciardo és Rosberg három-három, Fernando Alonso és a mezőny végéről felzárkózó Lewis Hamilton két-két kerékcserével teljesítette a versenyt. Rosberg taktikája azon bukott el, hogy Hamilton a csapat utasítása ellenére nem engedte el, de Ricciardo Alonso és Hamilton utolsó bokszkiállása után a 39. és az 54. kör között az élen szabadon autózhatott.

Daniel Ricciardo nagy hajrával nyert 2014-ben (Fotó: Getty Images)

16 körrel a vége előtt cserélt kereket, és tíz másodperccel az éllovas Alonso mögött jött vissza a pályára. Kilenc körrel a vége előtt már szorosan egymás mögött haladt az első három, és a Red Bull ausztrálja kihasználta, hogy 15-16 körrel frissebb abroncsokon száguld. A 67. körben Hamiltont, a 68.-ban Alonsót előzte meg határozott manőverrel, és megnyerte az egyik legizgalmasabb Magyar Nagydíjat.

Hamilton egyedül a rajtrácson – 2021. augusztus 1.

A napközbeni esőzések alapján számítottunk rá, hogy izgalmas vasárnap délután várhat ránk, és a változékony időjárási körülményeknek köszönhetően valóban emlékezetesen alakult a nagydíj. A rajt nedves pályán zajlott, és korábbi referencia híján többen is elvétették az első kanyar féktávját, amelynek köszönhetően úgy koccantak egymásnak az autók, mint a biliárdgolyók.

A másodikként nekivágó Valtteri Bottas kissé beragadt az indulásnál, ennél azonban sokkal nagyobb problémát jelentett, hogy túl későn fékezett az egyes kanyar előtt, így nagy tempóval belerohant Lando Norrisba, aki kiütötte Max Verstappent. Akciója megkoronázásaként Bottas még lendületből Sergio Pérez autójába is belecsúszott, tönkretéve a Red Bull-osok versenyét. Néhány másodperccel később aztán Lance Stroll következett: nekiment a már épp elkanyarodó Charles Leclerc-nek, aki Oscar Piastrit sodorta magával.

Hamilton magányos rajtja (Fotó: Getty Images)

A rajtkáosz miatt piros zászlóval megszakították a versenyt, aztán hosszas várakozás után épp az új rajt előtt kezdett el rohamosan felszáradni a pálya. Ez vezetett ahhoz a bizarr jelenethez, hogy a felvezető kör végén az éllovas Lewis Hamiltonon kívül a teljes mezőny kiállt slick gumikért. A procedúra azonban így is ment tovább, a pole pozíciós brit, tehát egyedül várta meg a rajtrácson öt piros lámpa kialvását, míg a többiek a boxutcából eredtek utána. Persze ezt követően Hamiltonnak is kereket kellett cserélnie, de a mezőny végéről még domináns Mercedesével sem tudott levadászni mindenkit, így a váratlan eseményekből profitálva Esteban Ocon megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Alpine-nal.

 

Legfrissebb hírek

Charles Leclerc meglepte a McLarent, az övé az első rajthely a Hungaroringen

F1
14 perce

A szuperhős Amerika kapitány is feltűnt a Hungaroring paddockjában

F1
35 perce

Thai és spanyol siker született az alsóbb szériákban a hungaroringi szombaton

Egyéb egyéni
1 órája

Hungaroring: ikonikus szakaszok, legendás pillanatok – összeállítás

Képes Sport
2 órája

A McLaren maradt az élen, de Piastri megelőzte Norrist a hungaroringi időmérő előtt

F1
3 órája

A megújult Hungaroringgel együtt a szurkolói zóna is szintet lépett

F1
6 órája

F1 75: Schumacher a 16. helyről indulva nyert Spában

F1
6 órája

A McLarent irányító Andrea Stellát is meglepte csapata dominanciája

F1
6 órája
Ezek is érdekelhetik