ERRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBÓL
Folytatódik a McLaren házon belüli csatája
Noha a címvédő Max Verstappen a szezon legelején tartotta a lépést a McLaren párosával, már korán kirajzolódott, hogy egyértelműen Lando Norris és Oscar Piastri a világbajnoki cím első számú várományosa. Az idénynyitón a brit került előnybe, majd egy ideig tartotta is az első helyet, ám a Szaúdi Nagydíj óta az ausztrál vezeti a tabellát, és a nyári szünetről is ő érkezett meg vb-éllovasként.
Piastri előnye 9 pont tizennégy nagydíj után, és tíz versenyhétvégével a vége előtt, de a lendület látszólag Norrisnál van, aki az elmúlt időszakban jóval kiegyensúlyozottabb teljesítményt nyújt, és a kanadai nullázása óta mindössze egyszer maradt alul a párharcban, miközben három siker íródott a neve mellé. Bár a brit fontos győzelmet aratott a leállás előtti utolsó futamon, a Magyar Nagydíjon, a most következő zandvoorti hétvége még meghatározóbb lehet, hiszen a nyomás egyre nő, és sokszor csak nüanszok döntenek a két pilóta között, így egy apróbb megingás akár végzetes is lehet, és különbséget jelenthet, mely pilóta milyen formában kezdi a szezon második felvonását.
Az első állomás, Zandvoort, ahol egy évvel ezelőtt Norris kimagaslott a mezőnyből, hiszen azt követően, hogy megszerezte a pole pozíciót, a versenyen több mint húsz másodperc előnnyel ért célba a legközelebbi vetélytársa előtt, míg Piastri a pódiumról lecsúszva negyedikként látta meg a kockás zászlót. Ha az akkori eredmény megismétlődne, a brit visszavenné a vezetést a bajnokságban, igaz, az elmúlt futamhétvégéken mutatott forma alapján inkább az a valószínű, hogy a McLaren újabb kettős sikert arat.
A wokingiak szériája immár négy nagydíj óta íródik, és ha Hollandiában is 1-2-ben zárnak, beállítják saját, korábbi rekordjukat. Normális körülmények között így az jelenti a hétvége fő kérdését, hogy Piastri előnye 16 pontra nő vagy 2 pontra csökken az utolsó európai forduló előtt. Persze a jósolt csapadék könnyen beleszólhat a küzdelembe még úgy is, hogy a legfrissebb előrejelzések szerint maga a verseny száraz időben lesz.
A Cadillac bejelentése után alig maradt hely 2026-ra
A mezőnyhöz jövőre, 11. csapatként csatlakozó Cadillac a hét elején véget vetett a hosszú hónapok óta tartó találgatásoknak, és hivatalosan is megerősítette, két nagy visszatérővel, Sergio Pérezzel és Valtteri Bottasszal a fedélzeten vág neki a Formula–1-es kalandnak. Az amerikai istálló tehát két tapasztalt, futamgyőztes, ráadásul bajnoki ezüstérmes versenyző mellett döntött, ami határozottan elősegítheti az építkezést.
Azzal, hogy a mexikói és a finn is kikerült a képből, egyre nagyobb a kérdőjel a pillanatnyilag sereghajtó, de évek óta bevallottan a 2026-os új szabálykorszakra építő Alpine másik ülése kapcsán, hiszen hiába jelent biztos pontot Pierre Gasly, nagy bizonytalanság övezi, hogy ki lesz a csapattársa nemcsak jövőre, hanem a fennmaradó versenyeken is. A Jack Doohan helyére érkező Franco Colapinto ugyanis egyelőre nem hozza a várt szintet, és noha a sok találgatás ellenére a nyári szünet utáni első futamon is ott lesz a rajtrácson, könnyen lehet, hogy a folytatásban elveszíti az ülését.
A Saubernél kölcsönben két első szabadedzésen is részt vevő Paul Aront már többször is szóba hozták az enstone-iakkal, de ahhoz az észtnek bizonyítania kellene először, hogy a 2026-os idényre is fontolóra vegyék. Az Alpine bevallottan kísérletezne az új idény előtt, de a nevek egyre fogynak a listájáról. Nem úgy, mint a Red Bullnál, amelyiknek a hírek szerint biztos forgatókönyve már a következő évre, ha Cunoda Juki nem alkot maradandót a soron következő versenyeken.
Sajtóértesülések szerint a „vörös bikák” a testvércsapatnál, a Racing Bullsnál remek formát mutató Isack Hadjart szeretnék előléptetni a 2026-os maradását pont a nyári szünet előtt megerősítő Verstappen mellé, míg a franciát a nagy reménységnek tartott Arvid Lindblad váltaná a faenziaknál. A japán így ülés nélkül maradna, túl sok lehetőség ugyanakkor nem maradna a számára.
A Red Bull-családon kívül ugyanis az Alpine az egyetlen új alakulat, amelyik új versenyző után néz. A Mercedes ugyanis hiába nem tett még hivatalos bejelentést, Verstappen legutóbbi kijelentése után egyértelműnek tűnik Andrea Kimi Antonelli és George Russell maradása.
A Ferrari továbbra is győzelem nélkül áll
Hiába lépett előre az évet csalódást keltően kezdő Ferrari, és foglalja el a második helyet a konstruktőri tabellán, és így előzi meg a Mercedest és a Red Bullt, tizennégy futamhétvége után az egyetlen csapat a nagy négyesből, amelyiknek még nem sikerült győzelmet aratnia. A 40. Magyar Nagydíj különösen keserédesen alakult a Scuderia számára, hiszen azután, hogy Charles Leclerc óriási meglepetésre megszerezte a pole pozíciót, a dobogóra sem fért fel vasárnap, míg a garázs túlsó oldalán Lewis Hamilton az egyik kedvenc vadászterületén szenvedett hatalmas kudarcot.
Az idei fejlesztéseket már leállító csapat elsődleges célja a csapatbajnoki második pozíció megtartása, azonban ahhoz a javuló tendencia megtartása mellett az is kulcsfontosságú lenne, hogy a két autója hasonló teljesítményt tudjon nyújtani. Maga Hamilton és a Ferrari is alábecsülte, hogy milyen nehézségekkel járhat a csapatváltás, és a versenyző egyelőre nem igazán találja a helyét Maranellóban.
A hétszeres világbajnok a sanghaji és az imolai hétvégén nyújtott remek teljesítményt kivéve többnyire szenved, és az elmúlt időszakban főleg a korábban erősségének számító időmérőn gyengélkedik. Hamilton a hungaroringi Q2-es kiesés után rendkívül önkritikusan és összetörten nyilatkozott, s kijelentette, haszontalan a csapata számára, amelyiknek meg kellene fontolnia a versenyzőcserét.
EZ ÁLLHATOTT LECLERC HUNGARORINGI KUDARCA MÖGÖTT |
---|
Sok találgatás övezte azt, vajon miért lassult vissza a versenyt korábban vezető monacói autója a Magyar Nagydíj versenyének utolsó szakaszában. A pilóta már a futam közben jelezte az aggályait a bokszkiállása során végrehajtott változtatások miatt, ám a leintést követően már arról beszélt, hogy nem az volt a gond, amire ő előzetesen, a versenyzői fülkében ülve gondolt, további részleteket ugyanakkor nem osztott meg. Nem úgy, mint a dobogós helyet pont tőle elvevő Russell, aki elmondta, csapatával úgy gondolják, a Ferrarinak azért kellett változtatnia a guminyomáson a futam közben, mert aggályossá vált, hogy túlzottan elkopik a padlólemez az autón. A Scuderia a nyári szünet után ismertette a vizsgálat eredményeit, és hivatalosan is kizárta annak a lehetőségét, hogy valami eltört volna a kocsin, helyette a kerékcsere alkalmával végrehajtott módosításokra vezette vissza a teljesítménycsökkenést. Mindez összhangban áll a Mercedes elméletével... |
A brit erős megszólalása után azonnal felerősödtek azok a hangok, hogy nem fogja kitölteni a szerződését, és az idény végén, vagy akár már azelőtt szögre akaszthatja a bukósisakját. A versenyző ugyanakkor jelezte, továbbra is szereti a versenyzést, miközben a csapatfőnök, Frédéric Vasseur arról beszélt, hogy a brit nem motiválatlan, hanem egyszerűen frusztrált. Hamiltont védelmébe vette a korábbi csapatfőnöke, Toto Wolff is.
A versenyző és az alakulat szempontjából is különösen fontos lenne, hogy erős és tiszta hétvégét futhasson Zandvoortban, igaz, az időjárás-előrejelzés nem feltétlenül kedvez a jó szereplésnek, hiszen hiába számít jó esőmenőnek Hamilton, az SF75-ös az idén egyelőre nem igazán szerette a vizes pályaviszonyokat, és szinte egész hétvégére esőt mondanak.
Verstappenen csak a csoda segíthet hazai közönség előtt?
Eltekintve Norris tavalyi domináns győzelmétől, a zandvoorti pályát Verstappen uralta, mióta a helyszín 2021-ben visszatért a versenynaptárba. A holland pilóta zsinórban három évben szerezte meg a pole pozíciót, és aratott győzelmet hazai közönség előtt, és tavaly is felállt a dobogóra. A jelenlegi formát nézve azonban könnyen előfordulhat, hogy a Red Bull-os most kiszorul az első hármasból is.
A „vörös bikák” az elmúlt hét futamból mindössze egyszer zártak pódiumon, és Verstappen különösen Magyarországon szenvedett, ahol a csapat annak ellenére sem találta a tempót az RB21-esben, hogy a „feje tetejére állította”. A címvédő a kvalifikáción nyolcadik lett, majd másnap a kilencedik pozícióban szelte át a célvonalat egy szenvedős verseny végén.
Ez azért lehet kifejezetten aggasztó, mert a holland aszfaltcsík több jegyében is hasonlít a mogyoródihoz, így a pilóta leginkább abban bízhat, hogy a jelen állás szerint esős időjárást hozó időmérőn sikerül csodát művelnie. Verstappen már nemegyszer alkotott maradandót egy körön, elég csak a Brit GP-ig visszanyúlni, amikor megszerezte a pole pozíciót, így nem lehet előre leírni, de az biztos, hogy a mostani lesz a legnehezebb hazai nagydíja.
MI VÁRHATÓ A HOLLAND NAGYDÍJON?
Véget ért a nyári szünet, folytatódik a 2025-ös bajnoki küzdelem, a 15. állomás Zandvoort, ahol a 35. Holland Nagydíjat rendezik meg. A helyszín hosszú kihagyás után 2021-ben tért vissza a versenynaptárba, és már most tudni lehet, hogy ez az utolsó előtti alkalom, amikor vendégül látja az F1-et, hiszen a szervezők korábban bejelentették, hogy 2026 után nem rendeznek versenyt.
A 4259 méter hosszú pálya az előző év kivételével a hazai hős, Verstappen dominanciáját hozta, a holland 2021-ben, 2022-ben és 2023-ban is megszerezte a pole pozíciót, majd a rajtelsőségét a dobogó felső fokára váltotta. Tavaly azonban Norrisról szólt a hétvége, a brit azután, hogy kisajátította az első rajtkockát, több mint húsz másodperc előnnyel szelte át a célvonalat a legközelebbi üldözője előtt, miközben a kilencedik helyezett körhátrányban ért célba.
A verseny ráadásul eléggé egysíkú volt stratégiai szempontból is, a többség ugyanis csak egyszer cserélt kereket. Az 500. F1-es nagydíjára készülő hivatalos gumibeszállító, a Pirelli pontosan ezért határozott úgy, hogy Zandvoortban is él azzal a lehetőséggel, hogy az előző évhez képest lágyabb kiosztást bocsájt a csapatok rendelkezésére. A hétvégén a C2-es, a C3-as és a C4-es keverék lesz az elérhető, amivel a Pirelli a két kiállás irányába vinné el a taktikát.
Ezen ambíciót a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) is osztja, és annak érdekében, hogy elérje a célját, 60-ról 80 km/ó-ra növelte a bokszutcai végsebességet, ami azt jelenti, hogy a versenyzők összességében kevesebb időt fognak veszíteni a kiállással. E lépésekre azért volt szükség, mert a holland nyomvonal elég szűk, és nem rendelkezik túl sok előzési ponttal.
Az idei verseny alakulásába ugyanakkor jelentős mértékben beleszólhat az időjárás is, hiszen a legfrissebb előrejelzések szerint a pénteki és a szombati programot is elmoshatja az eső. A paddock már kapott ízelítőt a várható viharokból is a csütörtöki sajtónapon is, ami aggodalmat szült, hiszen több részen is felgyülemlett a lezúduló csapadék. Ehhez hasonló égi áldásra a következő két napban is lehet számítani, ami akár a programot is átírhatja. Ha nem is történik meg a legrosszabb, az biztos, hogy a csapatok és a versenyzők előtt is komoly kihívás áll, mivel egyrészről könnyű hibázni, másrészről nehéz lesz beállítani az autót a várhatóan száraz futamra is.
Mindez még tovább bolondíthatja a taktikát, hiszen könnyen lehet, hogy a mezőny úgy vág neki a versenynek, hogy előtte nem igazán áll releváns adat az istállók számára a gumik viselkedéséről száraz pályán, miközben az esetlegesen felboruló rajtrács is idézhet elő érdekes stratégiai küzdelmet.
Ami a történelmi múltat illeti, a jelenlegi mezőnyből tehát mindössze két versenyző, Verstappen és Norris győzedelmeskedett már a helyszínen, előbbi háromszor, míg utóbbi egyszer. A dobogó másik két fokán ugyanakkor többen is megfordultak: Leclerc kétszer, míg Hamilton, Russell, Alonso, illetve Gasly fejenként egyszer pezsgőzhetett.
Ami a jelenlegi formát illeti, a McLaren számít egyértelműen az első számú esélyesnek, azt ugyanakkor nehéz megjósolni, hogy Norris és Piastri közül melyikük számára fog jobban kijönni a lépés a hétvégén. A dobogó alsó fokáért ugyanakkor nagy csata várható, normális körülmények között a Ferrari, Verstappen és akár a Mercedes is odaérhet, de az időjárás akár más előtt is lehetőséget nyithat egy kimagasló vasárnapi eredményre.
A VB ÁLLÁSA | |||||
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | |
1. | Oscar Piastri | 6 | 12 | 17 | 284 |
2. | Lando Norris | 5 | 12 | 16 | 275 |
3. | Max Verstappen | 2 | 5 | 15 | 187 |
4. | George Russell | 1 | 6 | 15 | 172 |
5. | Charles Leclerc | – | 5 | 14 | 151 |
6. | Lewis Hamilton | – | – | 14 | 109 |
7. | Andrea Kimi Antonelli | – | 1 | 9 | 64 |
8. | Alexander Albon | – | – | 9 | 54 |
9. | Nico Hülkenberg | – | 1 | 5 | 37 |
10. | Esteban Ocon | – | – | 6 | 27 |
11. | Fernando Alonso | – | – | 5 | 26 |
12. | Lance Stroll | – | – | 5 | 26 |
13. | Isack Hadjar | – | – | 6 | 22 |
14. | Pierre Gasly | – | – | 5 | 20 |
15. | Liam Lawson | – | – | 4 | 20 |
16. | Carlos Sainz | – | – | 7 | 16 |
17. | Gabriel Bortoleto | – | – | 3 | 14 |
18. | Cunoda Juki | – | – | 5 | 10 |
19. | Oliver Bearman | – | – | 4 | 8 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | McLaren-Mercedes | 559 pont |
2. | Ferrari | 260 |
3. | Mercedes | 236 |
4. | Red Bull-Honda | 194 |
5. | Williams-Mercedes | 70 |
6. | Aston Martin-Mercedes | 52 |
7. | Sauber-Ferrari | 51 |
8. | Racing Bulls-Honda | 45 |
9. | Haas-Ferrari | 35 |
10. | Alpine-Renault | 20 |
35. HOLLAND NAGYDÍJ | |
AUGUSZTUS 29., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 12.30–13.30 |
2. szabadedzés | 16.00–17.00 |
AUGUSZTUS 30., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 11.30–12.30 |
Időmérő | 15.00–16.00 |
AUGUSZTUS 31., VASÁRNAP | |
A verseny (72 kör, 306.587 km) rajtja | 15.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Olasz Nagydíj, Monza | szeptember 7., 15.00 |
Azeri Nagydíj, Baki | szeptember 21., 13.00 |
Szingapúri Nagydíj, Szingapúr | október 5., 14.00 |