Folytatódik Piastri és Norris csatája; az eső elmoshatja a Holland Nagydíjat?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.08.28. 18:47
Tavaly Norris dominált Zandvoortban, Verstappen és Leclerc osztozott vele a dobogón (Fotó: AFP)
Véget ért a nyári szünet, folytatódik a 2025-ös Formula–1-es világbajnokság, a 15. állomás Zandvoort, ahol a 35. Holland Nagydíjat rendezik meg. Bár továbbra is Oscar Piastri vezeti a bajnoki tabellát, Lando Norris ott van a nyomában, miközben látszólag a Ferrari is egyre komolyabb fenyegetést jelent. A győzelemért vívott harcba ráadásul az időjárás is beleszólhat, hiszen jelen állás szerint esős időre lehet számítani szinte a teljes hétvégén, ami könnyen átírhatja az erősorrendet.

ERRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBÓL

Folytatódik a McLaren házon belüli csatája

Noha a címvédő Max Verstappen a szezon legelején tartotta a lépést a McLaren párosával, már korán kirajzolódott, hogy egyértelműen Lando Norris és Oscar Piastri a világbajnoki cím első számú várományosa. Az idénynyitón a brit került előnybe, majd egy ideig tartotta is az első helyet, ám a Szaúdi Nagydíj óta az ausztrál vezeti a tabellát, és a nyári szünetről is ő érkezett meg vb-éllovasként.

Piastri előnye 9 pont tizennégy nagydíj után, és tíz versenyhétvégével a vége előtt, de a lendület látszólag Norrisnál van, aki az elmúlt időszakban jóval kiegyensúlyozottabb teljesítményt nyújt, és a kanadai nullázása óta mindössze egyszer maradt alul a párharcban, miközben három siker íródott a neve mellé. Bár a brit fontos győzelmet aratott a leállás előtti utolsó futamon, a Magyar Nagydíjon, a most következő zandvoorti hétvége még meghatározóbb lehet, hiszen a nyomás egyre nő, és sokszor csak nüanszok döntenek a két pilóta között, így egy apróbb megingás akár végzetes is lehet, és különbséget jelenthet, mely pilóta milyen formában kezdi a szezon második felvonását.

Az első állomás, Zandvoort, ahol egy évvel ezelőtt Norris kimagaslott a mezőnyből, hiszen azt követően, hogy megszerezte a pole pozíciót, a versenyen több mint húsz másodperc előnnyel ért célba a legközelebbi vetélytársa előtt, míg Piastri a pódiumról lecsúszva negyedikként látta meg a kockás zászlót. Ha az akkori eredmény megismétlődne, a brit visszavenné a vezetést a bajnokságban, igaz, az elmúlt futamhétvégéken mutatott forma alapján inkább az a valószínű, hogy a McLaren újabb kettős sikert arat. 

A wokingiak szériája immár négy nagydíj óta íródik, és ha Hollandiában is 1-2-ben zárnak, beállítják saját, korábbi rekordjukat. Normális körülmények között így az jelenti a hétvége fő kérdését, hogy Piastri előnye 16 pontra nő vagy 2 pontra csökken az utolsó európai forduló előtt. Persze a jósolt csapadék könnyen beleszólhat a küzdelembe még úgy is, hogy a legfrissebb előrejelzések szerint maga a verseny száraz időben lesz.

A Cadillac bejelentése után alig maradt hely 2026-ra

F1
2025.08.26. 13:43

Két nagy visszatérő a fedélzeten – a Cadillac bejelentette a jövő évi versenyzőpárosát

Az amerikai csapat két futamgyőztessel vág neki az F1-es kalandnak.

A mezőnyhöz jövőre, 11. csapatként csatlakozó Cadillac a hét elején véget vetett a hosszú hónapok óta tartó találgatásoknak, és hivatalosan is megerősítette, két nagy visszatérővel, Sergio Pérezzel és Valtteri Bottasszal a fedélzeten vág neki a Formula–1-es kalandnak. Az amerikai istálló tehát két tapasztalt, futamgyőztes, ráadásul bajnoki ezüstérmes versenyző mellett döntött, ami határozottan elősegítheti az építkezést. 

Azzal, hogy a mexikói és a finn is kikerült a képből, egyre nagyobb a kérdőjel a pillanatnyilag sereghajtó, de évek óta bevallottan a 2026-os új szabálykorszakra építő Alpine másik ülése kapcsán, hiszen hiába jelent biztos pontot Pierre Gasly, nagy bizonytalanság övezi, hogy ki lesz a csapattársa nemcsak jövőre, hanem a fennmaradó versenyeken is. A Jack Doohan helyére érkező Franco Colapinto ugyanis egyelőre nem hozza a várt szintet, és noha a sok találgatás ellenére a nyári szünet utáni első futamon is ott lesz a rajtrácson, könnyen lehet, hogy a folytatásban elveszíti az ülését. 

A Saubernél kölcsönben két első szabadedzésen is részt vevő Paul Aront már többször is szóba hozták az enstone-iakkal, de ahhoz az észtnek bizonyítania kellene először, hogy a 2026-os idényre is fontolóra vegyék. Az Alpine bevallottan kísérletezne az új idény előtt, de a nevek egyre fogynak a listájáról. Nem úgy, mint a Red Bullnál, amelyiknek a hírek szerint biztos forgatókönyve már a következő évre, ha Cunoda Juki nem alkot maradandót a soron következő versenyeken. 

Sajtóértesülések szerint a „vörös bikák” a testvércsapatnál, a Racing Bullsnál remek formát mutató Isack Hadjart szeretnék előléptetni a 2026-os maradását pont a nyári szünet előtt megerősítő Verstappen mellé, míg a franciát a nagy reménységnek tartott Arvid Lindblad váltaná a faenziaknál. A japán így ülés nélkül maradna, túl sok lehetőség ugyanakkor nem maradna a számára. 

A Red Bull-családon kívül ugyanis az Alpine az egyetlen új alakulat, amelyik új versenyző után néz. A Mercedes ugyanis hiába nem tett még hivatalos bejelentést, Verstappen legutóbbi kijelentése után egyértelműnek tűnik Andrea Kimi Antonelli és George Russell maradása. 

A Ferrari továbbra is győzelem nélkül áll

Hiába lépett előre az évet csalódást keltően kezdő Ferrari, és foglalja el a második helyet a konstruktőri tabellán, és így előzi meg a Mercedest és a Red Bullt, tizennégy futamhétvége után az egyetlen csapat a nagy négyesből, amelyiknek még nem sikerült győzelmet aratnia. A 40. Magyar Nagydíj különösen keserédesen alakult a Scuderia számára, hiszen azután, hogy Charles Leclerc óriási meglepetésre megszerezte a pole pozíciót, a dobogóra sem fért fel vasárnap, míg a garázs túlsó oldalán Lewis Hamilton az egyik kedvenc vadászterületén szenvedett hatalmas kudarcot. 

Az idei fejlesztéseket már leállító csapat elsődleges célja a csapatbajnoki második pozíció megtartása, azonban ahhoz a javuló tendencia megtartása mellett az is kulcsfontosságú lenne, hogy a két autója hasonló teljesítményt tudjon nyújtani. Maga Hamilton és a Ferrari is alábecsülte, hogy milyen nehézségekkel járhat a csapatváltás, és a versenyző egyelőre nem igazán találja a helyét Maranellóban. 

A hétszeres világbajnok a sanghaji és az imolai hétvégén nyújtott remek teljesítményt kivéve többnyire szenved, és az elmúlt időszakban főleg a korábban erősségének számító időmérőn gyengélkedik. Hamilton a hungaroringi Q2-es kiesés után rendkívül önkritikusan és összetörten nyilatkozott, s kijelentette, haszontalan a csapata számára, amelyiknek meg kellene fontolnia a versenyzőcserét. 

EZ ÁLLHATOTT LECLERC HUNGARORINGI KUDARCA MÖGÖTT

Sok találgatás övezte azt, vajon miért lassult vissza a versenyt korábban vezető monacói autója a Magyar Nagydíj versenyének utolsó szakaszában. A pilóta már a futam közben jelezte az aggályait a bokszkiállása során végrehajtott változtatások miatt, ám a leintést követően már arról beszélt, hogy nem az volt a gond, amire ő előzetesen, a versenyzői fülkében ülve gondolt, további részleteket ugyanakkor nem osztott meg. Nem úgy, mint a dobogós helyet pont tőle elvevő Russell, aki elmondta, csapatával úgy gondolják, a Ferrarinak azért kellett változtatnia a guminyomáson a futam közben, mert aggályossá vált, hogy túlzottan elkopik a padlólemez az autón. A Scuderia a nyári szünet után ismertette a vizsgálat eredményeit, és hivatalosan is kizárta annak a lehetőségét, hogy valami eltört volna a kocsin, helyette a kerékcsere alkalmával végrehajtott módosításokra vezette vissza a teljesítménycsökkenést. Mindez összhangban áll a Mercedes elméletével...

A brit erős megszólalása után azonnal felerősödtek azok a hangok, hogy nem fogja kitölteni a szerződését, és az idény végén, vagy akár már azelőtt szögre akaszthatja a bukósisakját. A versenyző ugyanakkor jelezte, továbbra is szereti a versenyzést, miközben a csapatfőnök, Frédéric Vasseur arról beszélt, hogy a brit nem motiválatlan, hanem egyszerűen frusztrált. Hamiltont védelmébe vette a korábbi csapatfőnöke, Toto Wolff is. 

A versenyző és az alakulat szempontjából is különösen fontos lenne, hogy erős és tiszta hétvégét futhasson Zandvoortban, igaz, az időjárás-előrejelzés nem feltétlenül kedvez a jó szereplésnek, hiszen hiába számít jó esőmenőnek Hamilton, az SF75-ös az idén egyelőre nem igazán szerette a vizes pályaviszonyokat, és szinte egész hétvégére esőt mondanak. 

Verstappenen csak a csoda segíthet hazai közönség előtt?

F1 Grand Prix of Netherlands - Previews
Verstappen először szorulhat le a pódiumról hazai közönség előtt? (Fotó: AFP)

Eltekintve Norris tavalyi domináns győzelmétől, a zandvoorti pályát Verstappen uralta, mióta a helyszín 2021-ben visszatért a versenynaptárba. A holland pilóta zsinórban három évben szerezte meg a pole pozíciót, és aratott győzelmet hazai közönség előtt, és tavaly is felállt a dobogóra. A jelenlegi formát nézve azonban könnyen előfordulhat, hogy a Red Bull-os most kiszorul az első hármasból is. 

A „vörös bikák” az elmúlt hét futamból mindössze egyszer zártak pódiumon, és Verstappen különösen Magyarországon szenvedett, ahol a csapat annak ellenére sem találta a tempót az RB21-esben, hogy a „feje tetejére állította”. A címvédő a kvalifikáción nyolcadik lett, majd másnap a kilencedik pozícióban szelte át a célvonalat egy szenvedős verseny végén. 

Ez azért lehet kifejezetten aggasztó, mert a holland aszfaltcsík több jegyében is hasonlít a mogyoródihoz, így a pilóta leginkább abban bízhat, hogy a jelen állás szerint esős időjárást hozó  időmérőn sikerül csodát művelnie. Verstappen már nemegyszer alkotott maradandót egy körön, elég csak a Brit GP-ig visszanyúlni, amikor megszerezte a pole pozíciót, így nem lehet előre leírni, de az biztos, hogy a mostani lesz a legnehezebb hazai nagydíja. 

MI VÁRHATÓ A HOLLAND NAGYDÍJON? 

Véget ért a nyári szünet, folytatódik a 2025-ös bajnoki küzdelem, a 15. állomás Zandvoort, ahol a 35. Holland Nagydíjat rendezik meg. A helyszín hosszú kihagyás után 2021-ben tért vissza a versenynaptárba, és már most tudni lehet, hogy ez az utolsó előtti alkalom, amikor vendégül látja az F1-et, hiszen a szervezők korábban bejelentették, hogy 2026 után nem rendeznek versenyt. 

A 4259 méter hosszú pálya az előző év kivételével a hazai hős, Verstappen dominanciáját hozta, a holland 2021-ben, 2022-ben és 2023-ban is megszerezte a pole pozíciót, majd a rajtelsőségét a dobogó felső fokára váltotta. Tavaly azonban Norrisról szólt a hétvége, a brit azután, hogy kisajátította az első rajtkockát, több mint húsz másodperc előnnyel szelte át a célvonalat a legközelebbi üldözője előtt, miközben a kilencedik helyezett körhátrányban ért célba. 

A verseny ráadásul eléggé egysíkú volt stratégiai szempontból is, a többség ugyanis csak egyszer cserélt kereket. Az 500. F1-es nagydíjára készülő hivatalos gumibeszállító, a Pirelli pontosan ezért határozott úgy, hogy Zandvoortban is él azzal a lehetőséggel, hogy az előző évhez képest lágyabb kiosztást bocsájt a csapatok rendelkezésére. A hétvégén a C2-es, a C3-as és a C4-es keverék lesz az elérhető, amivel a Pirelli a két kiállás irányába vinné el a taktikát. 

Ezen ambíciót a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) is osztja, és annak érdekében, hogy elérje a célját, 60-ról 80 km/ó-ra növelte a bokszutcai végsebességet, ami azt jelenti, hogy a versenyzők összességében kevesebb időt fognak veszíteni a kiállással. E lépésekre azért volt szükség, mert a holland nyomvonal elég szűk, és nem rendelkezik túl sok előzési ponttal. 

Az idei verseny alakulásába ugyanakkor jelentős mértékben beleszólhat az időjárás is, hiszen a legfrissebb előrejelzések szerint a pénteki és a szombati programot is elmoshatja az eső. A paddock már kapott ízelítőt a várható viharokból is a csütörtöki sajtónapon is, ami  aggodalmat szült, hiszen több részen is felgyülemlett a lezúduló csapadék. Ehhez hasonló égi áldásra a következő két napban is lehet számítani, ami akár a programot is átírhatja. Ha nem is történik meg a legrosszabb, az biztos, hogy a csapatok és a versenyzők előtt is komoly kihívás áll, mivel egyrészről könnyű hibázni, másrészről nehéz lesz beállítani az autót a várhatóan száraz futamra is.

Mindez még tovább bolondíthatja a taktikát, hiszen könnyen lehet, hogy a mezőny úgy vág neki a versenynek, hogy előtte nem igazán áll releváns adat az istállók számára a gumik viselkedéséről száraz pályán, miközben az esetlegesen felboruló rajtrács is idézhet elő érdekes stratégiai küzdelmet. 

Ami a történelmi múltat illeti, a jelenlegi mezőnyből tehát mindössze két versenyző, Verstappen és Norris győzedelmeskedett már a helyszínen, előbbi háromszor, míg utóbbi egyszer. A dobogó másik két fokán ugyanakkor többen is megfordultak: Leclerc kétszer, míg Hamilton, Russell, Alonso, illetve Gasly fejenként egyszer pezsgőzhetett. 

Ami a jelenlegi formát illeti, a McLaren számít egyértelműen az első számú esélyesnek, azt ugyanakkor nehéz megjósolni, hogy Norris és Piastri közül melyikük számára fog jobban kijönni a lépés a hétvégén. A dobogó alsó fokáért ugyanakkor nagy csata várható, normális körülmények között a Ferrari, Verstappen és akár a Mercedes is odaérhet, de az időjárás akár más előtt is lehetőséget nyithat egy kimagasló vasárnapi eredményre. 

A VB ÁLLÁSA
PILÓTÁKGYŐZELEMDOBOGÓPONTSZERZÉSPONT
  1. Oscar Piastri61217284
  2. Lando Norris51216275
  3. Max Verstappen2515187
  4. George Russell1615172
  5. Charles Leclerc514151
  6. Lewis Hamilton14109
  7. Andrea Kimi Antonelli19  64
  8. Alexander Albon9  54
  9. Nico Hülkenberg15  37
10. Esteban Ocon6  27
11. Fernando Alonso5  26
12. Lance Stroll5  26
13. Isack Hadjar6  22
14. Pierre Gasly5  20
15. Liam Lawson4  20
16. Carlos Sainz7  16
17. Gabriel Bortoleto3  14
18. Cunoda Juki5  10
19. Oliver Bearman4    8
KONSTRUKTŐRÖK 
  1. McLaren-Mercedes559 pont
  2. Ferrari260
  3. Mercedes236
  4. Red Bull-Honda194
  5. Williams-Mercedes  70
  6. Aston Martin-Mercedes  52
  7. Sauber-Ferrari  51
  8. Racing Bulls-Honda  45
  9. Haas-Ferrari  35
10. Alpine-Renault  20
35. HOLLAND NAGYDÍJ
AUGUSZTUS 29., PÉNTEK
1. szabadedzés12.30–13.30
2. szabadedzés16.00–17.00
AUGUSZTUS 30., SZOMBAT
3. szabadedzés11.30–12.30
Időmérő15.00–16.00
AUGUSZTUS 31., VASÁRNAP
A verseny (72 kör, 306.587 km) rajtja15.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Olasz Nagydíj, Monzaszeptember 7., 15.00
Azeri Nagydíj, Bakiszeptember 21., 13.00
Szingapúri Nagydíj, Szingapúroktóber 5., 14.00


 

Legfrissebb hírek

F1 75: Hamilton-dráma és Verstappen-győzelem a botrányos abu-dzabi szezonzárón

F1
6 órája

F1 75: Gasly először nyert; a két Ferrari elhasalt az őrült Olasz Nagydíjon

F1
Tegnap, 8:55

Két nagy visszatérő a fedélzeten – a Cadillac bejelentette a jövő évi versenyzőpárosát

F1
2025.08.26. 13:43

F1 75: Verstappen-siker, Vettel-feltámadás és Mercedes-blama az évtized versenyén

F1
2025.08.26. 13:01

F1 75: Vettel drámája és Hamilton felemelkedése a Német Nagydíjon

F1
2025.08.25. 16:39

F1 75: amikor Vettel agya elborult az Azeri Nagydíjon

F1
2025.08.24. 10:57

F1 75: a két Mercedes elszállt, Verstappen történelmet írt Spanyolországban

F1
2025.08.23. 17:07

F1 75: egy ritka eset, amikor a domináns Mercedes sehol sem volt

F1
2025.08.22. 13:46
Ezek is érdekelhetik