F1 75: mosogatólé és időmérési hiba okozott káoszt Interlagosban

ZS. B.ZS. B.
Vágólapra másolva!
2025.08.10. 15:33
null
A győztes Giancarlo Fisichella és az autója a futam végén – ez tényleg ilyen kaotikus verseny volt… (Fotó: AFP)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. A 2003-as Brazil Nagydíjon nemcsak az eső, hanem a csatornából felszínre törő mosogatólé is csúszóssá tette a pályát, amely több pilóta kiesését okozta. A káosz betetőzéseként a piros zászlós megszakítás után hibásan állapították meg a futam győztesét, így két héttel később új eredményhirdetésre volt szükség.

Az esős interlagosi futamok szinte mindig egyet jelentenek a drámai jelenetsorokkal, és ez 2003-ban sem volt másként. A versenynapon rengeteg csapadék zúdult a pályára, ám negyedórás halasztással a biztonsági autó mögött elindult a futam. Miután elállt az eső, a safety car a nyolcadik kört követően elhagyta a pályát, így megkezdődhetett az érdemi akció. A pole-ból induló Rubens Barrichellót több ellenfele is megelőzte, így előbb David Coulthard, majd az őt is lehagyó Kimi Räikkönen került az élre.

Bár a verseny ezután a 15. körig viszonylag zavartalanul haladt, a hármas Curva do Sol kanyarban Justin Wilson kipördült, majd egy rövid biztonsági autós fázis után sorra Juan Pablo Montoya, Antonio Pizzonia, aztán Michael Schumacher, Jos Verstappen és Jenson Button is. A kicsúszások kísértetiesen hasonlóak voltak, és bár akkoriban egy vízátfolyásnak tudták be a történteket, évekkel később az Auto Motor und Sport megírta, hogy helyszíni értesülései szerint ennél jóval többről volt szó. A főépületben kialakított Paddock Clubból ugyanis a csúszós mosogatólé az egyik csatornából a hármas kanyar belső ívére szivárgott, és ez okozhatta a számos megpördülést.

Roncstelep a 3-as kanyar bukóterében (Fotó: AFP)

A Ferrari lehengerlő 2002-es dominanciája cselekvésre sarkallta az F1 vezetőit, hogy a folytatásban változatosabban alakuljanak az idények. Megváltoztatták az időmérő lebonyolítását, ahogy a pontrendszert is, és bevezették az úgynevezett Parc Fermé-szabályokat, amelyek értelmében az időmérő és a verseny között már nem lehetett az autók beállításaihoz nyúlni. A 2003-as idényt viszont sokkal inkább az tette érdekessé, hogy a Williams és a McLaren a Michelin-abroncsokkal felnőtt a Ferrari szintjére, így végre megint az utolsó versenyig nyitott volt a bajnokság sorsa. Végül Michael Schumacher felülkerekedett két ifjú kihívóján, Kimi Räikkönenen és Juan Pablo Montoyán, de sokkal jobban meg kellett izzadnia a sikerért, mint az azt megelőző két évben. A Magyar Nagydíjon egy szerencsés véletlennek köszönhetően Baumgartner Zsolt is bemutatkozhatott az F1-ben, miután a Jordan állandó versenyzője, Ralph Firman megsérült egy pénteki szabadedzésen. Honfitársunk motorhiba miatt kiesett, az azt követő Olasz Nagydíjon pedig az istálló másik versenyzője, Giancarlo Fisichella mögött a 11. helyen ért célba.

A vb végeredménye: 1. Michael Schumacher (német, Ferrari) 93 pont, 2. Kimi Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes) 91, 3. Juan Pablo Montoya (kolumbiai, Williams-BMW) 82. Konstruktőrök: 1. Ferrari 158 pont, 2. Williams-BMW 144, 3. McLaren-Mercedes 143

Ez is 2003-ban történt

Ijesztő jelenetek voltak, hiszen az autók egymásba csúsztak bele a bukótéren, és olykor még a mentést végző sportbíróknak is vissza kellett menekülniük a gumifal mögé. Az is csak a szerencsének köszönhető, hogy a daruskocsiba nem szállt bele senki, mindenesetre néhány biztonsági autós szakasz után a verseny folytatódott. Az élen álló Räikkönenre Barrichello nagy nyomást gyakorolt, és egy idő után meg is előzte, ám a helyi hősnek technikai hiba miatt ki kellett állnia a versenyből.

Az igazi dráma viszont csak ezután következett: az 54. körben a megingó Räikkönent megelőzte Giancarlo Fisichella, így az élre állt, másodpercekkel később pedig Mark Webber nagy sebességgel csapódott az utolsó kanyart övező falba. A ripityára tört Jaguar törmelékei a pályára hullottak, a sárga zászlós jelzést nem észlelő Fernando Alonso pedig teljes sebességgel rohant bele az egyik leszakadt kerékbe. Az érintett szakaszt beborították a roncsdarabok, így piros zászlóval nem csak megszakították, hanem véget is vetettek a versenynek.

Csakhogy a végeredményben senki sem volt biztos. Ilyenkor ugyanis a két körrel korábbi állás a mérvadó, a monitorokon azonban először az az információ jelent meg, hogy Fisichella már megkezdte az 56. körét, aztán ez hirtelen visszaváltott 55-re. Ez azért nem volt mindegy, mert az 53. körben még Räikkönen, az 54-ben viszont már Fisichella vezetett, vagyis kulcsfontosságú lett volna kideríteni, ténylegesen hanyadik körében járt a verseny a megszakításkor. A helyszíni eredményhirdetésig ez nem sikerült, vagyis Räikkönen ünnepelt a dobogó tetején, néhány nappal később viszont az FIA és a TAG Heuer alapos vizsgálata megállapította, Fisichella valóban az 56. körben járt már, tehát őt illeti a diadal.

Két héttel később a San Marinó-i Nagydíj helyszínén, Imolában egy nem hivatalos eredményhirdetési ceremónia keretén belül Räikkönen átadta a győztes trófeát Fisichellának, a McLarent irányító Ron Dennis pedig a konstruktőri díjat Eddie Jordannek.

BRAZIL NAGYDÍJ
2003. április 6., Interlagos
54 kör, 232.656 km
1. Giancarlo Fisichella (olasz, Jordan-Ford) 1:31:17.748
2. Kimi Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes) 0.945 mp h.
3. Fernando Alonso (spanyol, Renault) 6.348 mp h.

A VERSENY 20 PERCES ÖSSZEFOGLALÓJA ITT!

 2002: ajándékba kapott győzelme után kifütyülték Schumachert
 2001: először ünnepelt testvérpár az első két helyen
 2000: huszonegy év után újra ferraris egyéni vb-cím
 1999: Schumacher, a legjobb kettes számú pilóta
1998: tömegkarambol, dühöngő Schumacher és a Jordan első győzelme
1997: Schumacher kiütötte magát a vb-pontversenyből, Villeneuve ünnepelhetett
1996:  huszonegy indulóból csupán három ért célba
1995: Schumacher a 16. helyről indulva nyert Spában
1994: tragikus, fekete hétvége Imolában
1993: Senna és az „istenek köre” az egyetlen Donington Park-i futamon
1992: a boxban kattant a bilincs Schumacher első győzelmének hétvégéjén
1991: Sennának nyolcadikra összejött a hazai siker
1990: ismét Japánban dőlt el a vb-cím, de most fordított kimenetellel
1989: így énekelték meg a magyar lapok Mansell szenzációs mogyoródi győzelmét
1988: a Ferrari kettős győzelemmel tisztelgett Enzo Ferrari emléke előtt
1987: roncsderbi után a Williamsek uralták a spielbergi pályát
1986: Mansell gumija felrobbant Adelaide-ben, s odalett a vb-címe
1985: Lauda Hollandiában aratta karrierje utolsó, 25. győzelmét
1984: a száguldó cirkuszban nem lett sorozat Dallasból
1983: kettős McLaren-győzelem született a 22. és a 23. rajthelyről
1982: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban
1981: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét
1980: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett
1979: a legnagyobb csata egy második helyért
1978: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában
1977: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert
1976: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után
1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

 

Legfrissebb hírek

F1 75: ajándékba kapott győzelme után kifütyülték Schumachert

F1
8 órája

F1 75: először ünnepelt testvérpár az első két helyen

F1
2025.08.08. 11:02

F1 75: huszonegy év után újra ferraris egyéni vb-cím

F1
2025.08.07. 14:08

Colapinto összetörte az Alpine-t a Hungaroringen zajló Pirelli-teszten – képek

F1
2025.08.06. 13:05

F1 75: Schumacher, a legjobb kettes számú pilóta

F1
2025.08.06. 12:01

Ismét fergeteges buli zárta a Magyar Nagydíj hétvégéjét

F1
2025.08.06. 07:12

Zak Brown szerint a Cadillac nem hígítja fel az erőforrásokat

F1
2025.08.05. 19:17

F1 75: tömegkarambol, dühöngő Schumacher és a Jordan első győzelme

F1
2025.08.05. 09:47
Ezek is érdekelhetik