F1 75: huszonegy indulóból csupán három ért célba

ZS. B.ZS. B.
Vágólapra másolva!
2025.08.03. 09:51
null
A száradó pályán Olivier Panis volt a legpontosabb és a legszerencsésebb (Fotó: AFP)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. Az 1996-os Monacói Nagydíj rengeteg kiesést hozott, a három célba érőből végül a 14. helyről induló Olivier Panis aratta karrierje első és egyetlen győzelmét.
A Williams-Renault-nak az idényben nem volt ellenfele, versenyzői váratlan belharca azonban végig izgalmassá tette az egyéni bajnokságot. Az újonc Jacques Villeneuve úgy robbant be az F1-be, hogy első nagydíján csak egy késői technikai hiba miatt maradt le a győzelemről, és azt követően is végig méltó ellenfele volt a csapatvezér Damon Hillnek. A kanadai tehetségnek még az évadzárón is volt matematikai esélye a vb-címre, ám végül fel kellett adnia a szuzukai versenyt. Hill lett az első, aki világbajnok édesapa (Graham) fiaként ért fel szintén az F1 csúcsára.
A vb végeredménye: 1. Damon Hill (brit, Williams-Renault) 97 pont, 2. Jacques Villeneuve (kanadai, Williams-Renault) 78, 3. Michael Schumacher (német, Ferrari) 59. Konstruktőrök: 1. Williams-Renault 175 pont, 2. Ferrari 70, 3. Benetton-Renault 68
Ez is 1996-ban történt

Miután a címvédő Michael Schumacher átigazolt a Ferrarihoz, az 1996-os idény a Williams-Renault totális dominanciáját hozta – igaz, a német klasszis olykor-olykor technikai hátránya ellenére is villantani tudott. Így volt ez a Monacói Nagydíj időmérőjén is, ahol az erőviszonyokat borítva fél másodperces előnnyel szerezte meg a pole pozíciót, és lelki szemei előtt már ott lebegett az első futamgyőzelem vörösben.

Álmai azonban a nedves aszfalton induló versenyen már az első körben szertefoszlottak, mert a korláthoz csapta Ferrariját, miközben négy másik „sorstársa” szintén az elején kiesett ütközés vagy kicsúszás miatt. Ez már előrevetítette, milyen kaotikus verseny várhat ránk, ám azzal a forgatókönyvvel, ami a következő két órában megvalósult, senki sem számolt. Az ötödik körben a huszonegy indulóból (Andrea Montermini már a bemelegítő edzésén rommá törte autóját) csupán 13-an voltak versenyben, és a kiesési hullám a folytatásban az élmezőny többi pilótáját sem kímélte.

A kiesők egyike, Jacques Villeneuve autóját emelik ki a pályáról daruval (Fotó: AFP) 

Közülük először a harmadikként haladó Gerhard Berger állt ki technikai hiba miatt, majd a futam derekánál a hatalmas fölénnyel vezető Damon Hill is. Sokáig úgy tűnt, ennek köszönhetően Jean Alesi simán nyer majd, ám a záró etapban az ő Benettonja is meghibásodott. Ekkor már csak nyolcan köröztek a pályán a 14. helyről nekivágó Olivier Panis vezetésével, a drámai események sora viszont korántsem ért véget.

Előbb Jacques Villeneuve akadt össze egy lekörözöttel, majd a hajrában Eddie Irvine megpördülő Ferrarijába szaladt bele Mika Salo, akit pedig Mika Häkkinen nem tudott elkerülni. Az utolsó köröknek így csupán négyen vágtak neki, elővigyázatosságból viszont Heinz-Harald Frentzen is kiállt a futamból, tehát a három dobogóson, Panison, David Coulthardon és Johnny Herberten kívül senki sem pillanthatta meg a kockás zászlót a kétórás időlimitnél leintett futamon.

Ilyen kevés célba érőt sem előtte, sem azóta nem regisztráltak, így az 1996-os Monacói Nagydíj a mai napig egyedülálló a Formula–1 75 éves történetében.

MONACÓI NAGYDÍJ
1996. május 19., Monte-Carlo
75 kör, 249.600 km
1. Olivier Panis (francia, Ligier-Mugen Honda) 2:00:45.629
2. David Coulthard (brit, McLaren-Mercedes) 4.828 másodperc hátrány
3. Johnny Herbert (brit, Sauber-Ford) 37.503 mp h.

A VERSENY RÖVID ÖSSZEFOGLALÓJA ITT!

1995: Schumacher a 16. helyről indulva nyert Spában
 1994: tragikus, fekete hétvége Imolában
1993: Senna és az „istenek köre” az egyetlen Donington Park-i futamon
1992: a boxban kattant a bilincs Schumacher első győzelmének hétvégéjén
1991: Sennának nyolcadikra összejött a hazai siker
1990: ismét Japánban dőlt el a vb-cím, de most fordított kimenetellel
1989: így énekelték meg a magyar lapok Mansell szenzációs mogyoródi győzelmét
1988: a Ferrari kettős győzelemmel tisztelgett Enzo Ferrari emléke előtt
1987: roncsderbi után a Williamsek uralták a spielbergi pályát
1986: Mansell gumija felrobbant Adelaide-ben, s odalett a vb-címe
1985: Lauda Hollandiában aratta karrierje utolsó, 25. győzelmét
1984: a száguldó cirkuszban nem lett sorozat Dallasból
1983: kettős McLaren-győzelem született a 22. és a 23. rajthelyről
1982: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban
1981: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét
1980: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett
1979: a legnagyobb csata egy második helyért
1978: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában
1977: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert
1976: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után
1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

 

Legfrissebb hírek

A Red Bull-lal a Hungaroringen jubiláló Verstappen nem számít több győzelemre az idén

F1
1 órája

Minden idők legszorosabb végjátékát hozta a hungaroringi időmérő

F1
2 órája

Mark Webber: A McLaren-pilóták jobban kezelik a bajnoki belharcot

F1
4 órája

Jöjjön a negyvenedik! – Zsoldos Barna jegyzete

F1
13 órája

Spában már a Q1-ben kiesett mindkét Aston Martin, a Hungaroringen kibérelték a harmadik sort

F1
14 órája

„Bernie kinézett az ablakon a Halászbástyára és közölte, hogy ide kell hozni a versenyt” – Dávid Sándor-interjú

F1
15 órája

Leclerc: Ez a valaha volt egyik legjobb rajtelsőségem, és biztos, hogy ez a legváratlanabb

F1
18 órája

Charles Leclerc meglepte a McLarent, az övé az első rajthely a Hungaroringen

F1
19 órája
Ezek is érdekelhetik