F1 75: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep

I. SZ.I. SZ.
Vágólapra másolva!
2025.07.12. 14:59
Carlos Reutemann autóján elmozdult a felső légbeömlő nyílás, de nem ezen ment el a Brabham-pilóta hazai győzelme
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. Az 1974-es idény kiegyenlített mezőnyéből az első futamot Denny Hulme nyerte meg, de csak azután, hogy a hazai pályán szinte végig vezető Carlos Reutemann autójából a végén elfogyott az üzemanyag.

Francois Cevert halála és Jackie Stewart visszavonulása után az 1974-es idényre jelentősen átalakult a Formula–1-es mezőny. A januári Argentin Nagydíjat a világot sújtó olajválság ellenére sem törölték, a versenyt a variálható Buenos Aires-i Autódromónak az előző években használt 3.3 kilométeres helyett a csaknem hat kilométeres nyomvonalán rendezték meg, a gyorsabb változaton az átlagsebesség 23 kilométer per órával emelkedett.

Az előző évet kiválóan záró Ronnie Peterson maradt a Lotusnál, míg csapattársa, az 1972-es bajnok Emerson Fittipaldi a McLarenhez szerződött 1967 világbajnoka, Denny Hulme mellé. A Ferrarinál Luca di Montezemolo irányításával kezdődött új éra, méghozzá a BRM-től elcsábított Clay Regazzoni, Niki Lauda párossal. A két Tyrrellben Jody Scheckter és Patrick Depailler ült. Az argentinok új hőse, Carlos Reutemann a Bernie Ecclestone által irányított Brabhamnél versenyzett.

Lehetetlen volt megjósolni az erőviszonyokat, és már az időmérő is rendkívüli eredménnyel zárult, hat csapat pilótái végeztek az első hat helyen, Peterson vezérletével, mögötte Regazzonival és Fittipaldival – őket Peter Revson (Shadow), James Hunt (Hesketh) és Reutemann követték. A versenyzők az ötszörös világbajnok Juan Manuel Fangio zászlólengetésére rajtoltak el, Peterson megőrizte az első helyét, mögé feljött a villámgyorsan induló Hunt. Mögöttük Regazzoni ütközött Revsonnal és a harmadik McLarenben ülő Mike Hailwooddal, de a svájci tovább tudott menni. Hunt Petersont megelőzve rövid ideig az élre állt, de még az első körben kicsúszott.

Az 1967-es világbajnok Denny Hulme 37 és fél évesen aratta karrierje nyolcadik, egyben utolsó győzelmét (Fotó: Getty Images)

A 15 futamos idény során heten nyertek versenyt, Peterson, Fittipaldi és Reutemann is egyaránt hármat. A világbajnoki címért Fittipaldi Regazzonival futott versenyt, s 1967 óta először az utolsó futam döntött. Az október eleji Watkins Glen-i futamra mind a ketten 52 ponttal érkeztek meg, Scheckternek is volt esélye 45 ponttal. Fittipaldi a több győzelme miatt kedvezményezett volt holtverseny esetén. Ám a verseny előtti teszten Regazzoni balestet szenvedett, egyrészt fájt a lába, másfelől tartalék Ferrarival állt rajthoz, amellyel esélye sem volt a pontszerzésre, négykörös hátránnyal a 11. lett. A győzelemtől Scheckter is távol állt, Fittipaldi kényelmesen behozta a negyedik helyre a McLarent, és világbajnok lett. Az év két halálos áldozatot követelt, Peter Revson a Dél-Afrikai Nagydíj edzésén, Helmut Koinigg az idényzáró versenyen elszenvedett balesete következtében hunyt el.

A vb végeredménye: 1. Emerson Fittipaldi (brazil, McLaren-Ford) 55 pont, 2. Clay Regazzoni (svájci, Ferrari) 52 pont, 3. Jody Scheckter (dél-afrikai, Tyrrell-Ford) 45 pont
Konstruktőrök: 1. McLaren-Ford 73 pont, 2. Ferrari 65 pont, 3. Tyrrell-Ford 52 pont

Ez is 1974-ben történt

A lelátókat megtömő argentin közönség nagy örömére Reutemann vette üldözőbe Petersont, és a harmadik körben az élre is állt a Brabhammel, majd körönként egy másodperccel növelte az előnyét. Peterson Lotusának fékje meghibásodott, így Hulme örökölte meg a második helyet. A McLaren új-zélandi pilótája nem kelhetett versenyre Reutemann-nal, aki a 40. körben félperces előnnyel vezetett. Viszont a Brabham légbeömlő nyílása meglazult, ami nyugtalansággal töltötte el a közönséget. Reutemann vesztét végül nem ez okozta, hanem az, hogy kevés volt az üzemanyaga a táv teljesítéséhez. Négy körrel a vége előtt kezdett el lassítani, hogy egyáltalán végig tudjon menni, s Hulme körről körre rohamosan közeledett hozzá.

A nézőtér döbbenetére a McLaren az utolsó előtti körben az élre állt, s bár Reutemenn az utolsó kört el tudta kezdeni, a célvonalig nem jutott el, végül hetedikként jegyezték, pontot sem szerzett – ha a futam alatt megelégszik 5-6 másodperces előnnyel is, és nem húz el annyira a mezőnytől, biztosan végig tud menni. A verseny után Hulme mindenesetre azzal kezdte a nyilatkozatát, hogy ez a győzelem Reutemanné volt.

A Ferrari dupla dobogóval kezdte az első Di Montezemolo-érát, Lauda lett a második, Regazzoni a harmadik. A pole pozíciós Peterson ötkörös hátránnyal a 13. helyen csorgott be a célba.

ARGENTIN NAGYDÍJ
1974. január 13., Buenos Aires
53 kör, 316.315 km
1. Denny Hulme (új-zélandi, McLaren-Ford)
2. Niki Lauda (osztrák, Ferrari) 9.27 másodperc hátrány
3. Clay Regazzoni (svájci, Ferrari) 20.41 másodperc hátrány

1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

 

Legfrissebb hírek

Horner a Ferrari vagy az Alpine élén tér vissza? Verstappen továbbra is a Mercedes felé tart?

F1
Tegnap, 12:17

F1 75: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon

F1
Tegnap, 11:40

F1 75: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában

F1
2025.07.10. 16:21

F1 75: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában

F1
2025.07.09. 13:41

A Red Bull-istálló elbocsátotta Christian Horner csapatfőnököt – hivatalos

F1
2025.07.09. 11:37

F1 75: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet

F1
2025.07.08. 14:34

F1 75: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban

F1
2025.07.07. 16:39

Leclerc válaszokat akar; Hamilton beszélne a Ferrari tervezőivel a hazai kudarc után

F1
2025.07.07. 14:38
Ezek is érdekelhetik