Ezúttal Senna és Prost nem húzta a Japán Nagydíj 47. köréig, mint egy évvel korábban: a 1989-es szuzukai versenyen a 47. körben a sikánnál ütközött a vb-pontversenyt vezető Alain Prost és mclarenes csapattársa, Ayrton Senna. Kettejük közül Prost kiszállt a lefulladt autójából, Sennát viszont a pályamunkások visszatolták a pályára, így folytatta a versenyt, s végül elsőként intette le a kockás zászló néhány körrel később. A brazil győzelmét azonban rögtön a leintés után elvette a francia Jean-Marie Balestre vezette Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA), a diadal Alessandro Nannini ölébe hullott, Sennát kizárták, a világbajnok pedig Alain Prost lett – aki francia.
Az előző év botrányos zárása után Prost távozott a McLarentől, s a Ferrarinál lelt új otthonra. Az olaszok az idény felénél még joggal bízhattak benne, hogy hosszú idő után újra világbajnokuk lesz a francia személyében, főleg, amikor az idény közepén három egymás utáni győzelmével átvette a vezetést. Az az évi Magyar Nagydíjon Thierry Boutsen utolsó, harmadik futamgyőzelmét és dobogós jelenlétét mutatta fel. Senna és Prost késhegyre menő csatát vívott a vb-címért, amiben az egyik döntő tényező lehetett, hogy a brazil összesen 10 rajtelsőséget szerzett, a francia viszont egyet sem. Az év utolsó versenye, az Ausztrál Nagydíj volt az 500. F1-es vb-futam, amely a háromszoros világbajnok Nelson Piquet utolsó előtti, 22. győzelmét hozta. A vb végeredménye: 1. Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda) 78 pont, 2. Alain Prost (francia, Ferrari) 71 pont, 3. Nelson Piquet (brazil, Benetton-Ford) 43 pont |
Ilyen előzmények után egy évvel később a két rivális, Prost és Senna hasonló forgatókönyv mellett érkezett Szuzukába, csak éppen fordított előjellel, ha Prost nem fejezi be a versenyt, Senna bebiztosítja második világbajnoki címét.
A Japánba érkező mezőnyt egy súlyos baleset rázta meg a Spanyol Nagydíj óta: az egy évvel ezelőtti szuzukai győztes Alessandro Nannini egy helikopter-balesetben elvesztette jobb alkarját egy héttel a jerezi verseny után, s ezzel F1-es pályafutása véget ért. A mezőny ráadásul meg is fogyatkozott: az EuroBrun és a Life nem utazott el a távol-keleti országba, azon egyszerű oknál fogva, hogy a két csapat megszűnt. Egyik sem zavart túl sok vizet, a Life konkrétan 14 előkvalifikáción próbált meg túl jutni 1990-ben – sikertelenül. Minden idők legrosszabb F1-es konstrukciója a mexikói előidőmérőt 2 perc 42 másodperccel lassabban teljesítette, az azt megnyerő Osella-Fordnál. Az EuroBrun bedőlése egyébként „jól jött” a Benettonnak, amely Roberto Morenót ültette be a megszűnő csapatból a szerencsétlenül járt Nannini helyére a kettes számú autójába Nelson Piquet mellé.
A japán időmérőn Senna zárt az élen, Prost a második helyen, ám a brazilnak nem tetszett, hogy a szuzukai pálya porosabb oldaláról kell rajtolnia, így a második helyről jobban lehetett elrajtolni. Úgy vélte, az első rajtkockának minden alkalommal az ideális íven kellene lennie. Senna és Berger a versenybírók támogatását bírva szerették volna elérni az oldalcserét, ám Jean-Marie Balestre nem adott erre engedélyt. Sőt, még arra is figyelmeztette a brazilt, hogy ne lépje át a bokszutca sárga vonalát a rajtnál, mert az is büntetést von majd maga után, s ezzel csak még inkább felbőszítette a brazilt. A rajtnál, ahogy várni lehetett Prost indult jobban, Senna elé került az első kanyarig, aki a belső ívről próbálta bevenni a jobbost, de persze nem járt sikerrel, s kiütötte Prostot, s az ő McLarenje sem tudta folytatni. AZ ÜTKÖZÉS VIDEÓJA ITT!
Mindez azt jelentette, hogy a verseny végeredményétől és az utolsó futam eredményétől függetlenül Ayrton Senna megszerezte második világbajnoki címét. Egy évvel később, harmadik világbajnoki címének megszerzése után Senna beismerte, az 1990-es ütközés szándékos volt, „bosszú az egy évvel korábban történtekért”.
Mindenesetre nem érdemes szó nélkül elmenni a futam további része mellett sem, hiszen a Benetton addigi fennállása legnagyobb sikerét aratva kettős győzelmet ünnepelhetett: Nelson Piquet győzött csapattársa Roberto Moreno előtt – utóbbi egyetlen F1-es dobogóját érte el, hogy a harmadik helyen záró hazai kedvenc, az első japán dobogós, Szuzuki Aguri is. S miután a két Ferrari, Prost és Nigel Mansell kiesett, így a McLaren a hatodik konstruktőri bajnoki címét is ünnepelhette. Ráadásul a mai napig ez volt az eddigi 11 brazil kettős győzelemből az utolsó a Formula–1-ben – az egyetlen, amit Piquet és Moreno értek el.
A FUTAM VIDEÓS ÖSSZEFOGLALÓJA ITT!