F1 75: ismét Japánban dőlt el a vb-cím, de most fordított kimenetellel

H. Á.H. Á.
Vágólapra másolva!
2025.07.28. 13:11
null
Senna (27) néhány méter múlva kiüti Prostot (1) és másodszor is világbajnok lesz (Fotó: Getty Images)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. Az 1990-es évben ismét a Japán Nagydíjon dőlt el a világbajnoki cím sorsa Ayrton Senna és Alain Prost között, és a botrány az egy évvel korábbiakhoz hasonlóan ezúttal sem maradt el.

Ezúttal Senna és Prost nem húzta a Japán Nagydíj 47. köréig, mint egy évvel korábban: a 1989-es szuzukai versenyen a 47. körben a sikánnál ütközött a vb-pontversenyt vezető Alain Prost és mclarenes csapattársa, Ayrton Senna. Kettejük közül Prost kiszállt a lefulladt autójából, Sennát viszont a pályamunkások visszatolták a pályára, így folytatta a versenyt, s végül elsőként intette le a kockás zászló néhány körrel később. A brazil győzelmét azonban rögtön a leintés után elvette a francia Jean-Marie Balestre vezette Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA), a diadal Alessandro Nannini ölébe hullott, Sennát kizárták, a világbajnok pedig Alain Prost lett – aki francia.

Az előző év botrányos zárása után Prost távozott a McLarentől, s a Ferrarinál lelt új otthonra. Az olaszok az idény felénél még joggal bízhattak benne, hogy hosszú idő után újra világbajnokuk lesz a francia személyében, főleg, amikor az idény közepén három egymás utáni győzelmével átvette a vezetést. Az az évi Magyar Nagydíjon Thierry Boutsen utolsó, harmadik futamgyőzelmét és dobogós jelenlétét mutatta fel. Senna és Prost késhegyre menő csatát vívott a vb-címért, amiben az egyik döntő tényező lehetett, hogy a brazil összesen 10 rajtelsőséget szerzett, a francia viszont egyet sem. Az év utolsó versenye, az Ausztrál Nagydíj volt az 500. F1-es vb-futam, amely a háromszoros világbajnok Nelson Piquet utolsó előtti, 22. győzelmét hozta.

A vb végeredménye: 1. Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda) 78 pont, 2. Alain Prost (francia, Ferrari) 71 pont, 3. Nelson Piquet (brazil, Benetton-Ford) 43 pont
Konstruktőrök: 1. McLaren-Honda 121 pont, 2. Ferrari 110 pont, 3. Benetton-Ford 77 pont

EZ IS 1990-BEN TÖRTÉNT

Ilyen előzmények után egy évvel később a két rivális, Prost és Senna hasonló forgatókönyv mellett érkezett Szuzukába, csak éppen fordított előjellel, ha Prost nem fejezi be a versenyt, Senna bebiztosítja második világbajnoki címét.

A Japánba érkező mezőnyt egy súlyos baleset rázta meg a Spanyol Nagydíj óta: az egy évvel ezelőtti szuzukai győztes Alessandro Nannini egy helikopter-balesetben elvesztette jobb alkarját egy héttel a jerezi verseny után, s ezzel F1-es pályafutása véget ért. A mezőny ráadásul meg is fogyatkozott: az EuroBrun és a Life nem utazott el a távol-keleti országba, azon egyszerű oknál fogva, hogy a két csapat megszűnt. Egyik sem zavart túl sok vizet, a Life konkrétan 14 előkvalifikáción próbált meg túl jutni 1990-ben – sikertelenül. Minden idők legrosszabb F1-es konstrukciója a mexikói előidőmérőt 2 perc 42 másodperccel lassabban teljesítette, az azt megnyerő Osella-Fordnál. Az EuroBrun bedőlése egyébként „jól jött” a Benettonnak, amely Roberto Morenót ültette be a megszűnő csapatból a szerencsétlenül járt Nannini helyére a kettes számú autójába Nelson Piquet mellé.

A japán időmérőn Senna zárt az élen, Prost a második helyen, ám a brazilnak nem tetszett, hogy a szuzukai pálya porosabb oldaláról kell rajtolnia, így a második helyről jobban lehetett elrajtolni. Úgy vélte, az első rajtkockának minden alkalommal az ideális íven kellene lennie. Senna és Berger a versenybírók támogatását bírva szerették volna elérni az oldalcserét, ám Jean-Marie Balestre nem adott erre engedélyt. Sőt, még arra is figyelmeztette a brazilt, hogy ne lépje át a bokszutca sárga vonalát a rajtnál, mert az is büntetést von majd maga után, s ezzel csak még inkább felbőszítette a brazilt. A rajtnál, ahogy várni lehetett Prost indult jobban, Senna elé került az első kanyarig, aki a belső ívről próbálta bevenni a jobbost, de persze nem járt sikerrel, s kiütötte Prostot, s az ő McLarenje sem tudta folytatni. AZ ÜTKÖZÉS VIDEÓJA ITT!

Mindez azt jelentette, hogy a verseny végeredményétől és az utolsó futam eredményétől függetlenül Ayrton Senna megszerezte második világbajnoki címét. Egy évvel később, harmadik világbajnoki címének megszerzése után Senna beismerte, az 1990-es ütközés szándékos volt, „bosszú az egy évvel korábban történtekért”.

Mindenesetre nem érdemes szó nélkül elmenni a futam további része mellett sem, hiszen a Benetton addigi fennállása legnagyobb sikerét aratva kettős győzelmet ünnepelhetett: Nelson Piquet győzött csapattársa Roberto Moreno előtt – utóbbi egyetlen F1-es dobogóját érte el, hogy a harmadik helyen záró hazai kedvenc, az első japán dobogós, Szuzuki Aguri is. S miután a két Ferrari, Prost és Nigel Mansell kiesett, így a McLaren a hatodik konstruktőri bajnoki címét is ünnepelhette. Ráadásul a mai napig ez volt az eddigi 11 brazil kettős győzelemből az utolsó a Formula–1-ben – az egyetlen, amit Piquet és Moreno értek el.

A FUTAM VIDEÓS ÖSSZEFOGLALÓJA ITT!

1989: így énekelték meg a magyar lapok Mansell szenzációs mogyoródi győzelmét
1988: a Ferrari kettős győzelemmel tisztelgett Enzo Ferrari emléke előtt
1987: roncsderbi után a Williamsek uralták a spielbergi pályát
1986: Mansell gumija felrobbant Adelaide-ben, s odalett a vb-címe
1985: Lauda Hollandiában aratta karrierje utolsó, 25. győzelmét
1984: a száguldó cirkuszban nem lett sorozat Dallasból
1983: kettős McLaren-győzelem született a 22. és a 23. rajthelyről
1982: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban
1981: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét
1980: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett
1979: a legnagyobb csata egy második helyért
1978: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában
1977: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert
1976: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után
1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

 

 

Legfrissebb hírek

Különleges programok és vendégek a 40. F1-es Magyar Nagydíj hetében

F1
5 órája

Norrist probléma hátráltatta, de szerinte Piastri megérdemelt győzelmet aratott Spában

F1
23 órája

Piastri vezérletével kettős McLaren-siker és Leclerc-dobogó a spái versenyen

F1
Tegnap, 14:33

F1 75: így énekelték meg a magyar lapok Mansell szenzációs mogyoródi győzelmét

F1
Tegnap, 12:52

Hamilton, Alonso és Antonelli is a bokszutcából rajtol az esős Belga Nagydíjon

F1
Tegnap, 12:22

Az eső káoszt okozhat Spában, de Verstappen szerint a McLaren csak még nagyobb fölényben lesz

F1
Tegnap, 11:35

Hamilton: Elfogadhatatlan, hogy mindkét alkalommal kiestem a Q1-ben

F1
2025.07.26. 19:49

Norrisé a pole pozíció Piastri és Leclerc előtt; Hamilton már a Q1-ben kiesett a spái időmérőn

F1
2025.07.26. 15:36
Ezek is érdekelhetik