F1 75: a Ferrari kettős győzelemmel tisztelgett Enzo Ferrari emléke előtt

H. T.H. T.
Vágólapra másolva!
2025.07.26. 09:10
null
A Ferrari ölébe hullott a kettős győzelem Monzában
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. Az 1988-as évad egyetlen nem McLaren-sikerét az Olasz GP-n jegyzőkönyvezték, ahol a Ferrari kettős diadallal adózott a futam előtt egy hónappal elhunyt Enzo Ferrari emléke előtt.

A nyolcvanas években két, a Formula–1 alakulását, fejlődését nagyban meghatározó autósportvezér távozott az élők sorából, Colin Chapman és Enzo Ferrari. Előbbi a Team Lotust, utóbbi a Scuderia Ferrarit adta a száguldó cirkusznak. Mindketten versenyeztek, saját autót építettek, saját céget alapítottak, majd beszálltak az autósportba. Chapman vérbeli mérnök, autótervező volt, míg a szép kort megérő Ferrariból vállalat- és csapatirányító, iparmágnás vált az évtizedek alatt. Chapman 1982-ben hunyt el 54 évesen, Ferrari hat évvel később, s 90 volt már.

A Formula–1 történetének egyik leggyümölcsözőbb együttműködése kezdődött el 1988-ban, amikor a McLaren – az egyébként sikeres TAG-kapcsolat lezárultával – összeállt a motorszállító Hondával, és kétszeres világbajnoka, Alain Prost mellé szerződtette pilótának a Lotustól Ayrton Sennát, aki 1987-ben történetesen mély kapcsolatot épített ki a norfolki csapatot az évben (és ’88-ban is) erőforrással ellátó Hondával. A francia, brazil kettős lehengerlő teljesítményt nyújtott a 16 nagydíjat felvonultató 1988-as szezonban: csupán egy-egy pole pozíciót és futamgyőzelmet, valamint hat leggyorsabb kört engedett át a riválisainak, a többit magának követelte. A győzelmeket tekintve 8–7, a legjobb tizenegy eredmény alapján számított vb-pontokat tekintve 90–87 volt Senna javára Prost ellen; a brazil ezenkívül 13 edzéselsőséget tudott felmutatni.

 

A kolosszális McLarennel szemben a konstruktőröknél és a pilótáknál is világbajnoki címvédő Williams viszont versenyképes motor nélkül maradt 1988-ra, csak a szívómotort szállító Judd-dal tudott leszerződni, ráadásul Nelson Piquet is távozott a gárdától (a Lotushoz, Senna elárvult helyére). A csúcsot így Nigel Mansell két második helye jelentette abban az évben Grove-ban. Abban az évben, amelyik az utolsó volt a turbóérában.

 

A vb végeredménye: 1. Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda) 90 pont, 2. Alain Prost (francia, McLaren-Honda) 87, 3. Gerhard Berger (osztrák, Ferrari) 41. Konstruktőrök: 1. McLaren-Honda 199 pont, 2. Ferrari 65, 3. Benetton-Ford 39

Ez is 1988-ban történt

Enzo Ferrari élete utolsó éveiben a McLaren és a Williams uralta az F1-et, a maranellóiak utolsó nagy címe, amit még az életében megnyertek, az 1983-as konstruktőri világbajnoki titulus volt. Az 1987-es idényzáró Ausztrál Nagydíjon Gerhard Berger diadalmaskodott Michele Alboreto előtt – ez volt a vörösre festett kocsik második sikere és egyetlen kettős győzelme az idényben. A következő évad alig különbözött ettől a maranellóiak számára, miközben az Il Commendatore, ugye, 1988. augusztus 14-én meghalt leukémiában.

Még egy hónap sem telt el a halála után, mikor szeptember 11-én Olasz Nagydíjat rendeztek Monzában. A pálya falta a motorokat a nyári melegben, még a McLaren is megadta magát Alain Prost alatt a 35. körben, pedig sem azt megelőzően, sem azt követően nem esett meg ilyen csúfság a wokingi autókkal 1988-ban. Prostén kívül további hét olyan kiesést jegyeztek a versenyen, amely kifejezetten motorhiba miatt történt. S minő meglepetés: a futamot az első helyről indulva 49 körön keresztül vezető Ayrton Senna sem ért célba.

Igaz, vele nem a technika ördöge babrált ki, hanem a bárányhimlős Nigel Mansellt Monzában helyettesítő beugró: Jean-Louis Schlesser. A (későbbi) kétszeres sportautó-világbajnok, Le Mans-2. francia az 50. körben a célegyenes utáni sikánban összeütközött az őt épp leköröző Sennával (hogy ki volt a hibás, arról máig megoszlanak a vélemények), aki – sérült hátsó felfüggesztéssel – megforgott a McLarenjével, és a kerékvetőn ragadt.

Gerhard Bergernek és Michele Alboretónak pedig már csak be kellett fejeznie a hátralévő két kört, hogy együtt ünnepeljen az őrjöngő tifosókkal.

Az volt az egyetlen futam az évadban, amelyen nem a McLaren diadalmaskodott. Említést érdemel még az Arrows teljesítménye, a már az időmérőn is jól szereplő Milton Keynes-iek a harmadik és a negyedik helyet kaparintották meg Eddie Cheever és Derek Warwick révén. Az Arrows egész évben remekül teljesített, 23 pontjával, valamint konstruktőri negyedik helyével fennállása legjobb idényét produkálta.

Ayrton Senna és Jean-Louis Schlesser koccanása

OLASZ NAGYDÍJ
1988. szeptember 11., Monza
51 kör, 295.8 km
1. Gerhard Berger (osztrák, Ferrari)
2. Michele Alboreto (olasz, Ferrari) 0.502 mp hátrány
3. Eddie Cheever (amerikai, Arrows-Megatron) 35.532 mp hátrány

1987: roncsderbi után a Williamsek uralták a spielbergi pályát
1986: Mansell gumija felrobbant Adelaide-ben, s odalett a vb-címe
1985: Lauda Hollandiában aratta karrierje utolsó, 25. győzelmét
1984: a száguldó cirkuszban nem lett sorozat Dallasból
1983: kettős McLaren-győzelem született a 22. és a 23. rajthelyről
1982: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban
1981: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét
1980: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett
1979: a legnagyobb csata egy második helyért
1978: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában
1977: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert
1976: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után
1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

 

 

Legfrissebb hírek

Hamilton: Elfogadhatatlan, hogy mindkét alkalommal kiestem a Q1-ben

F1
34 perce

Norrisé a pole pozíció Piastri és Leclerc előtt; Hamilton már a Q1-ben kiesett a spái időmérőn

F1
4 órája

Verstappen aratott sikert a két McLaren előtt a spái sprintversenyen

F1
8 órája

Leclerc szerint bevált a fejlesztés, Hamilton rendkívül frusztrált volt a sprintidőmérő után

F1
Tegnap, 18:58

F1-es LEGO-autóval fokozza az izgalmakat a Magyar Nagydíj előtt a LEGO Csoport

F1
Tegnap, 17:14

Piastri és Norris közrefogta Verstappent; Hamilton már az első szakaszban kiesett a sprintidőmérőn

F1
Tegnap, 16:10

Verstappen beékelődött a két McLaren közé a spái sprintidőmérő előtt

F1
Tegnap, 12:13

F1 75: roncsderbi után a Williamsek uralták a spielbergi pályát

F1
Tegnap, 10:11
Ezek is érdekelhetik