Az 1961-es idényt uraló Ferrari nem tudta átmenteni formáját a következő idényre, a BRM, a Lotus, a Cooper és a Porsche is nyert versenyt, de az olasz csapatnak nem sikerült, sőt, nem is indult el minden nagydíjon. Öt futam után Graham Hill (BRM), Jim Clark (Lotus), Bruce McLaren (Cooper), Phil Hill (Ferrari) és John Surtees (Lola) hat ponton belül állt egymáshoz képest a világbajnoki pontversenyben. Egyedül Clarknak volt egynél több győzelme, de a két siker mellé nem jöttek további pontszerzések – ez Clark egész karrierjére jellemző volt, hogy vagy nyert vagy feladta a versenyt.
A nürburgringi Német Nagydíj a világbajnoki versenyfutáson túl is kínált érdekességeket. Ez volt az első verseny, amelyen Jack Brabham a saját építésű, Ron Tauranac által tervezett autóval állt rajthoz – később az ausztrál lett az első, aki saját autójával pontot szerzett, és az egyetlen, aki világbajnok lett vele. A Nürburgringen Carel Godin de Beaufort Porschéjára hatalmas kamerát szereltek, amelynek rögzítése tönkrement, a szerkezet lerepült az autóról, bele Graham Hill BRM-jébe, amely kicsúszott, és az általa hagyott olajfoltra futva Tony Maggs is csúnya, de szerencsés balesetet szenvedett.
A kilencfutamos idény májusban Hollandiában kezdődött és december 29-én Dél-Afrikában ért véget. Bár az idény első fele nagyon kiegyenlített volt, Graham Hill végig vezetett a pontversenyben. Jim Clark hat pole pozíciót szerzett, három futamot megnyert, de ötször műszaki hiba hátráltatta. A vb-n kívüli mexikói futam edzésén balesetben életét vesztette a még mindig csak 20 éves Ricardo Rodríguez, aki egész karrierjében Ferrarival versenyzett, de az olaszok távolmaradása miatt Mexikóvárosban egy Lotusszal nevezett. A vb végeredménye: 1. Graham Hill (brit, BRM) 42 pont, 2. Jim Clark (brit, Lotus-Climax) 30, 3. Bruce McLaren (új-zélandi, Cooper-Climax) 27. Konstruktőrök: 1. BRM 42, 2. Lotus-Climax 36, 3. Cooper-Climax 29 |
Az időmérőt Dan Gurney nyerte meg a Porschéval, mögötte Graham Hill, Clark és Surtees sorakozott. A verseny napján óriási felhőszakadás áztatta el a pályát, ezért csúszott a rajt. Amikor elkezdődött a verseny, Clark nem kapcsolta be az üzemanyagpumpáját, így állva maradt a Lotusa, és csak a 26 fős mezőny végén indult útnak. Az első körben 17 riválisát megelőzte a 22 kilométeres, még mindig csuromvizes pályán, és a nyolcadik körben már a negyedik volt. A győzelemért azonban nem csatázhatott, be kellett érnie a negyedik pozícióval.
Elöl Gurney és Graham Hill küzdött az élen, mígnem az amerikai Porschéja lassulni nem kezdett az akkumulátor kábelhibája miatt, és vissza nem esett Surtees mögé. Gurney vezetés közben megoldotta a problémáját, és felzárkózott Surteesre, aki Hillhez közeledett, de mire összeálltak volna egy bolyba, leintették a végig igen feszült futamot.
Graham Hill kulcsfontosságú sikert aratott, ezt követően Monzában is nyert, Clarkkal szembeni egypontos előnyét két futam alatt 14 egységnyire növelte, és ezzel a fórral gazdálkodva világbajnok lett.
NÉMET NAGYDÍJ
1962. augusztus 5., Nürburgring
15 kör, 342.150 km
1. Graham Hill (brit, BRM)
2. John Surtees (brit, Lola-Climax) 2.5 másodperc hátrány
3. Dan Gurney (amerikai, Porsche) 4.4 mp h.