Elszalasztott lehetőségek, hiányzó tempó – Alonso Szirotkin sorsára juthat Stroll mellett?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.05.13. 12:26
null
Stroll (balra) az eddigi pályafutását tekintve mindössze egyszer tudott a csapattársa előtt végezni a végelszámolásnál (Fotó: AFP)
A Formula–1-es Aston Martin kétszeres világbajnoka, Fernando Alonso egyelőre pont nélkül áll a 2025-ös idényben, miközben csapattársa, Lance Stroll három különböző helyszínen is a pontzónában zárt már. A spanyol úgy érzi, több remek lehetőséget is elszalasztottak már, ami azért lehet különösen fájó, mert arra számít, nem igazán lesz sok esélye a javításra.

Az Aston Martin kétségkívül csalódást keltően kezdte a 2025-ös idényt, hat nagydíjat követően mindössze 14 pont szerepel a neve mellett, harmadannyi, mint egy évvel ezelőtt a szezon azonos pontján, és 11 ponttal kevesebb, mint amennyit a 2023-as évindító versenyen szerzett, amikor Fernando Alonso révén a dobogó alsó fokán ünnepelhetett Bahreinben. Abban az esztendőben a silverstone-i csapat összesen nyolc alkalommal végzett az első hármasban, ám azóta meredek lejtmenetet mutat a teljesítménye. Bár az istálló 2023 után 2024-ben is a konstruktőri tabella 5. helyén zárt, a formahanyatlás egyértelműen megmutatkozott, hiszen tavaly egyetlen alkalommal sem képviseltette magát a pódiumon, és 186 ponttal gyűjtött kevesebbet, miközben kettővel több Grand Prix-t rendeztek a bajnokság során. 

Az Aston Martin pillanatnyilag a 7. pozícióban áll a bajnokságban, és egyelőre nem sok esély mutatkozik arra, hogy meg tudja ismételni az elmúlt két esztendő eredményét. Amellett, hogy rendkívül kiélezett küzdelem zajlik a középmezőnyben, a silverstone-iaknál egyértelműen hiányzik a tempó, már több ízben elkerülte őket a szerencse, ráadásul a csapat kimondottan a 2026-os szabályváltoztatásokat tartja szem előtt, és a tervezőzseni Adrian Newey-val a fedélzeten arra összpontosít, hogy a lehető legjobb formában vágjon neki az új érának. 

A brit csapat az idén még nem rajtolt az első tízesből egyetlen futamon sem, s az eddigi 14 pontját három különböző helyszínen szedte össze, méghozzá egy pilótájának köszönhetően. Noha a múltban a kétszeres világbajnok Alonso dominált házon belül, a 2025-ös idény első negyedében kizárólag Lance Stroll tudott pontot szerezni. A kanadai versenyző Ausztráliában, Kínában és legutóbb Miamiban zárt a pontzónában, utóbbi eseményen a sprintfutamon elért 5. pozíciója nyomán. Noha az eredmények nem teljesen állnak összhangban a teljesítménnyel, hiszen Alonso az időmérőkön rendre a csapattársa előtt van, és már nemegyszer érte balszerencse akkor, amikor a pályán Stroll előtt haladt a versenyen, erősen kérdéses, hogy a spanyol képes lesz-e a fordítani a következő 18 versenyen, valamint 4 sprintfutamon. 

A kétszeres vb-első úgy érzi, már több lehetőséget elszalasztottak az idén, és elsődlegesen a káoszban bízhatnak a folytatásban. „Két évvel ezelőtt a dobogóért küzdöttünk Miamiban, szóval én voltam az egyik leggyorsabb, és abszolút legjobb részidőt értem el az utolsó szektorban. A hétvégén áttekintettük ezeket a dolgokat, és még mindig ugyanazon, vagy inkább már magasabb szinten vagyunk, valószínűleg valamivel jobb teljesítményt is nyújtottam most, hiszen akkoriban még ismerkedtem az autóval és a csapattal. De a mezőny másik felében vagyunk, szóval meg kell értenünk, mi történt, és keményebben kell dolgoznunk, miközben egységesnek kell maradnunk, és mindent együtt kell csinálnunk.”

Ahogy mondtam, szerintem három-négy olyan lehetőségünk lesz az évben, ahol a káosz esélyt teremt a pontszerzésre. Már volt három ilyen alkalom az idén. Ausztráliában hibáztam, és kiestem a versenyből. Kínában három vagy négy autót is kizártak, de kigyulladt a fékem már az első körben. A miami sprintfutamon eközben túl későn váltottunk száraz pályára alkalmas gumikra. Az én szempontomból ez három elszalasztott lehetőség a pontszerzésre. Úgy gondolom, még egy vagy esetleg két ilyen alkalmam lesz, remélem, azokat nem vesztegetjük el” – festett borúlátó képet csapata helyzetéről. 

A spanyol a saját bevallása szerint Japánban és Szaúd-Arábiában is tökéletes versenyt futott, mégsem tudott pontot szerezni, és bizonytalan azt illetően, hogy mennyit javulhatnak az idény folyamán. „Én csak mindent megteszek a volán mögött, de ezt a kérdést inkább a vezetőknek kell feltenni. Ők tudják, mi a terv, nagyon keményen dolgoznak, és mi támogatjuk őket benne, de versenyzőként nem igazán tudok sokat mondani a kocsi technikai részleteiről, illetve a fejlesztésekről, mivel engem sem tájékoztatnak róla minden héten.”

ALONSO GYÁSZOL

A spanyol versenyző vasárnap szomorú hírt osztott meg a közösségi oldalán: elhunyt az őt kezdetektől fogva támogató fizioterapeutája és bizalmasa, Fabrizio Borra. „Hiányozni fogsz, Fabri! Minden egyes nap. Köszönöm, hogy annyi mindent tanítottál nekem, és jobb emberré, valamint sportolóvá tettél. A lehető legnagyobb szerencse volt a számomra, hogy az egész pályafutásomat veled tölthettem. Nyugodj békében, testvérem!”

Mindezek tükrében, óriási talányt jelent, Alonsónak egyáltalán nyílik-e lehetősége fordítani a házon belüli helyzeten, és ledolgozni a 14 pontos lemaradást. Azt, hogy mennyire kirívó lenne, ha a spanyol alulmaradna a párharcban, jól mutatja, hogy Stroll az eddigi pályafutása során mindössze egyszer tudott az aktuális csapattársa előtt végezni az év végi elszámolásnál: a pilóta 2018-ban Szergej Szirotkint előzte meg. 

5. EMILIA-ROMAGNAI NAGYDÍJ
MÁJUS 16., PÉNTEK
1. szabadedzés13.30–14.30
2. szabadedzés17.00–18.00
MÁJUS 17., SZOMBAT
3. szabadedzés12.30–13.30
Időmérő16.00–17.00
MÁJUS 18., VASÁRNAP
A verseny (63 kör, 309.049 km) rajtja15.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Monacói Nagydíj, Monte-Carlomájus 25., 15.00
Spanyol Nagydíj, Barcelonajúnius 1., 15.00
Kanadai Nagydíj, Montrealjúnius 15., 20.00

 

 

Legfrissebb hírek

Norris és Leclerc sem ül autóba az Osztrák Nagydíj nyitányán

F1
19 órája

Bottas sokat sejtető videót tett közzé – hamarosan érkezik a Cadillac bejelentése?

F1
20 órája

F1 75: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában

F1
21 órája

F1 75: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után

F1
2025.06.22. 12:01

F1 75: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj

F1
2025.06.21. 11:18

F1 75: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma

F1
2025.06.20. 13:25

F1-es dobogóról vissza az iskolapadba – Antonelli érettségizni ment a Kanadai Nagydíj után

F1
2025.06.20. 12:51

Újabb elszalasztott lehetőségek, újabb kudarc – a Ferrari a Mercedesről venne példát

F1
2025.06.19. 14:37
Ezek is érdekelhetik