A McLaren az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon ott folytatta az egykörös tempót illetően, ahol az előző idényt zárta Abu-Dzabiban: Lando Norris vezérletével az első rajtsorban. A brit pilóta akkor győzelemre váltotta a rajtelsőségt, azonban úgy tűnt, ezúttal a nagyobb előny ellenére is nehezebb feladat vár rá. Egyrészről csapattársa, Oscar Piastri is éhes volt a sikerre, és már pénteken jelezte, a győzelemért hajt, másrészről a vasárnapra virradóra megérkező eső és a jósolt változékony időjárás is nagy izgalmakat, illetve esetleges kavarodást sejtetett.
Norris pályafutása során először várhatta az élről a piros lámpák kialvását az Albert Parkban, mellőle tehát a márkatárs, Piastri rugaszkodhatott el, míg a második sorban Max Verstappen és George Russell foglalhatott helyet. Mögöttük szokatlan páros, Cunoda Juki és Alexander Albon várt a rajtjelzésre, míg a Ferrari Charles Leclerc, Lewis Hamilton sorrendben érkezett a negyedik sorban.
Két versenyző, a váltógond nélkül mért kör nélkül maradó Oliver Bearman, valamint Liam Lawson is a bokszutcából várta a rajtot, így két hely megüresedett a rajtrácson. A folytatásban aztán további egy rajtkocka is gazda nélkül maradt: Isack Hadjar a felvezető körén hibázott a 2-es kanyarnál, és el is találta a falat a vizes pályán. Az incidens nyomán először megszakították a rajtprocedúrát, majd tíz perccel elhalasztották a kezdést, aminek következtében egy körrel rövidült a verseny.
Miközben a mezőny az újabb csapadékra várt, a versenyzők teljesítették az újabb felvezető kört is, aminek már Lance Stroll is átmeneti esőgumin vágott neki. A kanadai korábban egyedüliként az extrém esőgumi mellett döntött, de a halasztás lehetővé tette a számára, hogy időveszteség nélkül kereket cseréljen.
Norrisnak sikerült megtartania a vezetést, mögé a rajtot remekül elkapó Verstappen sorolt be, majd Piastri, Russell és Leclerc zárta az első ötöst, miközben hátrébb a hazai közönség előtt versenyző Jack Doohan esett a körülmények áldozatául. Az ausztrál pilóta egyszerűen megcsúszott, és elvesztette az irányítást az autója felett, amit a fal állított meg.
Az eset következtében azonnal pályára küldték a biztonsági autót, azonban ezzel még nem volt vége: Carlos Sainz Jr. lassú tempó mellett élt át meleg pillanatokat, és a Williamsével a falat is eltalálta a célegyenesben, amivel számára is véget ért a futam. Az incidens után a safety car a bokszutcán keresztül vitte át a megkurtított mezőnyt, amit Lawson, valamint a Haas kettőse is kihasznált, és friss interekre váltott.
A verseny végül a 8. körben folytatódhatott: Norrisnak sikerült megtartani az első helyet az újraindításnál is Verstappen és Piastri előtt. Noha előbbi eleinte szorosan tapadt a vezető britre, mire engedélyezték a DRS-használatot, pont leszakadt több mint egy másodpercre a McLaren mögött, miközben Piastri nyithatta a hátsó szárnyát.
A holland vállán nőtt is a nyomás, miközben gumijai is kevésbé bírták a gyűrődést, mint a közvetlen riválisoké, ami a szemerkélő esőben nem jelentett jó hírt a számára. A címvédő a 18. körben rontott is, amit kihasználva Piastri simán elment mellette, amivel visszaállt a két McLaren az élre, majd hamarosan el is húzott a távolban.
Verstappen lemaradása a 23. körben már több mint tíz másodperc volt, miközben Piastri apránként közeledett a vezető csapattársára. Az ausztrál hét körrel később már nyithatta is a hátsó szárnyát, de eleinte nem támadhatta a márkatársát, mert a csapata megkérte, tartsa a pozíciót, amíg elmennek a lekörözendő versenyzők mellett. Az ausztrál jelezte, gyorsabb, mint Norris, de tudomásul vette a kérést, amit egy kisebb hiba követett a versenyző részéről.
Piastri több mint három másodperc hátrányt szedett össze a rontása miatt, de a különbség hamarosan nullázódott, hiszen Fernando Alonso a falba szállt az Aston Martinnal, ami miatt újra pályára kellett hajtania a biztonsági autónak. A korlátozást kihasználva a pilóták nagy része száraz pályára alkalmas gumikra váltott, a kivételt Gabriel Bortoleto és a Haas duója jelentette, igaz, az újraindítás előtt az említett hármas is slickekre váltott.
Ez azért hatott furcsa döntésnek, mert akkortájt arra lehetett számítani, hogy még a futam vége előtt néhány körig tartó, de intenzív eső érkezik meg az Albert Parkba, ami rövidesen be is igazolódott, és óriási káoszt teremtett!
A két McLaren a 44. körben egyszerre csúszott ki a harmadik szektorban, amikor hirtelen rákezdett az eső: Norris azonnal a bokszutcába sietett köztes esőgumikért, míg Piastri csak hosszas küzdelem után, körhátrányban tudott visszatérni a pályára. Noha a többség követte a McLaren brit pilótájának a példáját, és azonnal kereket cserélt, heten, köztük az élre álló Verstappen, illetőleg a mögé besoroló Hamilton és Leclerc is kint maradt a száraz pályára alkalmas gumikon.
Közülük elsőként a címvédő adta fel a küzdelmet az esőben, és szánta el magát cserére, aminek következtében Hamilton vezérletével a Ferrari kettőse állt az élre. A maranellóiak azonban nem igazán örvendezhettek, hiszen amellett, hogy Norris a köztes esőgumin már utol is érte őket, és visszavette a vezetést, újra pályára kellett küldeni a biztonsági autót, ami minden különbséget eltüntetett.
Ezúttal Lawson és Bortoleto egymástól függetlenül rontott, előbbi az első szektorban találta el a falat, míg utóbbi a 13-as kanyarnál szállt ki a versenyből. A korlátozás alatt a korábban nem váltók is a bokszutca felé vették az irányt, így újra változott sorrend. A safety car mögött Norris, Verstappen, Russell, Albon és Antonelli sorrend alakult ki a top 5-ben, míg a Ferrari párosa a kilencedik-tizedik helyen találta magát.
A verseny az 51. körben folytatódhatott, Norris ezúttal is jól jött el az újraindításnál, és noha az utolsó két körben Vertsappen már nyithatta mögötte a hátsó szárnyat, a mclarenesnek sikerült megtartania a vezetést, és megnyerte az év első futamát! A címvédő 895 ezredes hátránnyal szelte át a célvonalat a második helyen, a dobogó alsó fokára Russell állhatott fel a Mercedesszel, míg a negyedik Albon lett a Williams színeiben, így négy különböző konstruktőr négy versenyzője zárt az első négy helyen.
Ötödikként Antonellit rangsorolták, az olasz időbüntetés miatt vesztett egy pozíciót, de így is fantasztikusan mutatkozott be a 16. helyről indulva. A hatodik Stroll lett, majd Hülkenberg, a márkatársát és Gaslyt is maga mögé utasító Leclerc, a pontzónában végül visszatérő és az utolsó körben agresszív manővert bemutató Piastri, illetve a mclarenessel szemben pozíciót vesztő Hamilton tette teljessé a top 10-et.
Gaslyt a 11. helyen rangsorolták, míg a célba érők sorát Cunoda, Ocon és Bearman zárta.
Folytatás jövő hétvégén a Kínai Nagydíjjal.
FRISSÍTÉS: Antonelli büntetését utólag törölték, így az olasz előrelépett a negyedik helyre, míg Albon visszaszorult az ötödik pozícióba.
39. AUSZTRÁL NAGYDÍJ | |
MÁRCIUS 14., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 1. Norris 1:17.252 |
2. szabadedzés | 1. Leclerc 1:16.439 |
MÁRCIUS 15., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 1. Piastri 1:15.921 |
Időmérő | 1. Norris 1:15.096 |
MÁRCIUS 16., VASÁRNAP | |
A verseny | 1. Norris, 2. Verstappen, 3. Russell |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Kínai Nagydíj, Sanghaj | március 23., 8.00 |
Japán Nagydíj, Szuzuka | április 6., 7.00 |
Bahreini Nagydíj, Szahír | április 13., 17.00 |