Az idénynyitó Ausztrál Nagydíj három szabadedzésén két csapat három versenyzője zárt az élen. A nyitányon az év fő esélyeseként számon tartott Lando Norris, a folytatásban Charles Leclerc a Ferrarival, míg szombaton a hazai pályán versenyző és a McLarennel a hétvége előtt hosszabbító Oscar Piastri bizonyult a leggyorsabbnak.
Azonban ez nem jelentette azt, hogy a fent említett csapat kizárólagos csatáját hozza az év első időmérője, hiszen az utolsó gyakorláson úgy festett, a nyitó napon a tempót egyáltalán nem találó Red Bull, valamint az akkor még a lágy keverék munkára bírásával küszködő Mercedes és Williams is kész volt beleszólni az élmezőny csatájába, sőt a Ferrarival még ismerkedő Lewis Hamilton is mutatott biztató jeleket, ami izgalmas kvalifikációt vetített előre.
Az időmérő legnagyobb kérdése az volt, hogy tényleg annyira besűrűsödött-e az élmezőny, mint ahogyan azt az a harmadik gyakorlás sugallta, vagy valamelyik istálló egyértelműen előnybe kerül, amikor mindenki feltekeri a motorokat.
Kifejezetten nagy kihívás előtt állt Oliver Bearman, aki két ízben is előidézett piros zászlót az edzések során, és két hibája okán rengeteg pályaidőt vesztett. A brit pilóta helyi idő szerint péntek délelőtt összetörte a Haast, amit követően aznap már nem is tudott visszatérni a pályára, majd szombaton az első gyors köre alkalmával elásta magát a kavicságyban.
A pilóta és a csapata egyértelműen nem ilyen kezdésben reménykedett, de úgy készült, az időmérőn lehetősége nyílhat a javításra. A brit mellett Liam Lawson is nehéz helyzetben találta magát, ő az utolsó gyakorlást volt kénytelen szinte teljes egészében kihagyni, miután már a próba köre alkalmával motorgondokba ütközött.
Az első szakaszban már volt némi taktikázás, hiszen a Mercedes párosa a közepes gumin kezdett el körözni, miközben a mezőny többi tagja a lágy keverék döntött. Míg a versenyzők az első mért köreikre készültek, Bearman a garázsba volt kénytelen visszatérni, miután baj volt a váltójával. A tavaly három futamon is beugró és jó teljesítményével sokok elsmerését kivívó pilóta már nem is tudott visszatérni a bokszból, így a kvalifikáción is mért kör nélkül maradt.
Ami a Mercedes taktikáját illeti, Russell sokáig kitartott a sárga oldaljelzésű gumikon, és jó tempót diktált már azokon is, nem úgy, mint Andrea Kimi Antonelli, aki a veszélyzónába szorulva a csere mellett határozott. Az olaszt azonban a lágy gumik sem mentették meg, a tizenhatodik helyen búcsúzott a Q1-ben, igaz, mint utólag kiderült, sérült az olasz autója, ami teljesítményvesztéshez vezetett.
A leggyorsabb eközben Norris lett, akit a végén a piros oldaljelzésű Pirellin tovább javító Russell, a címvédő Max Verstappen, Leclerc és a hazai közönség előtt szereplő Piastri követett a top 5-ben. A hatodik Hamilton lett, majd Cunoda Juki, Alexander Albon, Fernando Alonso és Jack Doohan tette teljessé az első tízest.
Továbbjutott még Pierre Gasly, Isack Hadjar, Carlos Sainz Jr., Lance Stroll, illetve a Sauber volánja mögött villantó Gabriel Bortoleto, aki tehát amellett, hogy Antonellit tolta ki az utolsó pillanatokban a kiesők közé, pályafutása első időmérőjén legyőzte a jóval tapasztaltabb csapattársát, Nico Hülkenberget.
Kiesett: a Mercedes olasz és a Haas német versenyzője mellett Lawson, valamint a két Haas.
A második szakaszban sokáig Piastri vezetett Norris előtt, ám a brit az utolsó pillanatokban javított, és az élre állt. Az egymással viaskodó McLaren-párost az ugyancsak a végén javító Verstappen követte, majd Russell, Leclerc, a megpördülést is bemutató Hamilton, Sainz, Cunoda, Albon, valamint Gasly zárta az első tízest. A Williams 2015 óta először jutott be mindkét autójával a Q3-ba, miközben valamennyi újonc búcsúzott a záró szegmens előtt.
Kiesett: Hadjar, Alonso, Stroll, Doohan és a meleg pillanatokat is átélő Bortoleto.
Az utolsó szakaszban meglepetésre Verstappen nevével kezdődött a lista az első próbálkozásokat követően. A holland mögött Russell és Leclerc alkotta a top 3-at, majd a gyors körén hibázó Piastri és Albon érkezett, miközben Norris idejét pályakiszélesítés nyomán törölték, így a britnek egyetlen körre kellett mindent feltennie.
A brit keze azonban nem remegett meg, és 1:145.096-nál állította meg a stoppert, amivel megszerezte a pole pozíciót, és pályafutása során először várhatja az élről a piros lámpák kialvását Ausztráliában. Norris 84 ezreddel előzte meg Piastrit, így a cívmédő McLaren sajátította ki az első rajtsort, míg Verstappen javítása ellenére is közel négy tizeddel maradt le végül az első helyről.
A negyedik Russell lett, majd meglepetésre Cunoda és Albon következett, míg a Ferrarinak meg kellett elégednie a negyedik sorral. Leclerc bő két tizeddel előzte meg Hamiltont, akit Gasly és Sainz követett a top 10-ben.
Folytatás vasárnap 5 órakor a versennyel.
39. AUSZTRÁL NAGYDÍJ | |
MÁRCIUS 14., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 1. Norris 1:17.252 |
2. szabadedzés | 1. Leclerc 1:16.439 |
MÁRCIUS 15., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 1. Piastri 1:15.921 |
Időmérő | 1. Norris 1:15.096 |
MÁRCIUS 16., VASÁRNAP | |
A verseny (58 kör, 306.124 km) rajtja | 5.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Kínai Nagydíj, Sanghaj | március 23., 8.00 |
Japán Nagydíj, Szuzuka | április 6., 7.00 |
Bahreini Nagydíj, Szahír | április 13., 17.00 |