Norris vezérletével a McLaren az első, Cunoda és Albon a Ferrarik előtt a harmadik sorban az első időmérőn

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.03.15. 05:33
Norris pályafutása során tizedik alkalommal, míg Melbourne-ben először szerzett pole pozíciót (Fotó: AFP)
Lando Norris vezérletével a McLaren kettőse sajátította ki az első sort a Formula–1-es idénynyitó Ausztrál Nagydíj időmérőjén. Harmadikként az egyéni címvédő Max Verstappen (Red Bull) következett, míg az első ötöst George Russell (Mercedes) és Cunoda Juki (Racing Bulls) tette teljessé. A Ferrari a negyedik rajtsort bérelte ki.

Az idénynyitó Ausztrál Nagydíj három szabadedzésén két csapat három versenyzője zárt az élen. A nyitányon az év fő esélyeseként számon tartott Lando Norris, a folytatásban Charles Leclerc a Ferrarival, míg szombaton a hazai pályán versenyző és a McLarennel a hétvége előtt hosszabbító Oscar Piastri bizonyult a leggyorsabbnak.

Azonban ez nem jelentette azt, hogy a fent említett csapat kizárólagos csatáját hozza az év első időmérője, hiszen az utolsó gyakorláson úgy festett, a nyitó napon a tempót egyáltalán nem találó Red Bull, valamint az akkor még a lágy keverék munkára bírásával küszködő Mercedes és Williams is kész volt beleszólni az élmezőny csatájába, sőt a Ferrarival még ismerkedő Lewis Hamilton is mutatott biztató jeleket, ami izgalmas kvalifikációt vetített előre.

Az időmérő legnagyobb kérdése az volt, hogy tényleg annyira besűrűsödött-e az élmezőny, mint ahogyan azt az a harmadik gyakorlás sugallta, vagy valamelyik istálló egyértelműen előnybe kerül, amikor mindenki feltekeri a motorokat.

Kifejezetten nagy kihívás előtt állt Oliver Bearman, aki két ízben is előidézett piros zászlót az edzések során, és két hibája okán rengeteg pályaidőt vesztett. A brit pilóta helyi idő szerint péntek délelőtt összetörte a Haast, amit követően aznap már nem is tudott visszatérni a pályára, majd szombaton az első gyors köre alkalmával elásta magát a kavicságyban.

A pilóta és a csapata egyértelműen nem ilyen kezdésben reménykedett, de úgy készült, az időmérőn lehetősége nyílhat a javításra. A brit mellett Liam Lawson is nehéz helyzetben találta magát, ő az utolsó gyakorlást volt kénytelen szinte teljes egészében kihagyni, miután már a próba köre alkalmával motorgondokba ütközött.

Az első szakaszban már volt némi taktikázás, hiszen a Mercedes párosa a közepes gumin kezdett el körözni, miközben a mezőny többi tagja a lágy keverék döntött. Míg a versenyzők az első mért köreikre készültek, Bearman a garázsba volt kénytelen visszatérni, miután baj volt a váltójával. A tavaly három futamon is beugró és jó teljesítményével sokok elsmerését kivívó pilóta már nem is tudott visszatérni a bokszból, így a kvalifikáción is mért kör nélkül maradt. 

Ami a Mercedes taktikáját illeti, Russell sokáig kitartott a sárga oldaljelzésű gumikon, és jó tempót diktált már azokon is, nem úgy, mint Andrea Kimi Antonelli, aki a veszélyzónába szorulva a csere mellett határozott. Az olaszt azonban a lágy gumik sem mentették meg, a tizenhatodik helyen búcsúzott a Q1-ben, igaz, mint utólag kiderült, sérült az olasz autója, ami teljesítményvesztéshez vezetett.

A leggyorsabb eközben Norris lett, akit a végén a piros oldaljelzésű Pirellin tovább javító Russell, a címvédő Max Verstappen, Leclerc és a hazai közönség előtt szereplő Piastri követett a top 5-ben. A hatodik Hamilton lett, majd Cunoda Juki, Alexander Albon, Fernando Alonso és Jack Doohan tette teljessé az első tízest.

Továbbjutott még Pierre Gasly, Isack Hadjar, Carlos Sainz Jr., Lance Stroll, illetve a Sauber volánja mögött villantó Gabriel Bortoleto, aki tehát amellett, hogy Antonellit tolta ki az utolsó pillanatokban a kiesők közé, pályafutása első időmérőjén legyőzte a jóval tapasztaltabb csapattársát, Nico Hülkenberget. 

Kiesett: a Mercedes olasz és a Haas német versenyzője mellett Lawson, valamint a két Haas.

A második szakaszban sokáig Piastri vezetett Norris előtt, ám a brit az utolsó pillanatokban javított, és az élre állt. Az egymással viaskodó McLaren-párost az ugyancsak a végén javító Verstappen követte, majd Russell, Leclerc, a megpördülést is bemutató Hamilton, Sainz, Cunoda, Albon, valamint Gasly zárta az első tízest. A Williams 2015 óta először jutott be mindkét autójával a Q3-ba, miközben valamennyi újonc búcsúzott a záró szegmens előtt.

Kiesett: Hadjar, Alonso, Stroll, Doohan és a meleg pillanatokat is átélő Bortoleto.

Az utolsó szakaszban meglepetésre Verstappen nevével kezdődött a lista az első próbálkozásokat követően. A holland mögött Russell és Leclerc alkotta a top 3-at, majd a gyors körén hibázó Piastri és Albon érkezett, miközben Norris idejét pályakiszélesítés nyomán törölték, így a britnek egyetlen körre kellett mindent feltennie. 

A brit keze azonban nem remegett meg, és 1:145.096-nál állította meg a stoppert, amivel megszerezte a pole pozíciót, és pályafutása során először várhatja az élről a piros lámpák kialvását Ausztráliában. Norris 84 ezreddel előzte meg Piastrit, így a cívmédő McLaren sajátította ki az első rajtsort, míg Verstappen javítása ellenére is közel négy tizeddel maradt le végül az első helyről. 

A negyedik Russell lett, majd meglepetésre Cunoda és Albon következett, míg a Ferrarinak meg kellett elégednie a negyedik sorral. Leclerc bő két tizeddel előzte meg Hamiltont, akit Gasly és Sainz követett a top 10-ben. 

Folytatás vasárnap 5 órakor a versennyel. 

 

 

 

 
39. AUSZTRÁL NAGYDÍJ
MÁRCIUS 14., PÉNTEK
1. szabadedzés1. Norris 1:17.252
2. szabadedzés1. Leclerc 1:16.439
MÁRCIUS 15., SZOMBAT
3. szabadedzés1. Piastri 1:15.921
Időmérő1. Norris 1:15.096
MÁRCIUS 16., VASÁRNAP
A verseny (58 kör, 306.124 km) rajtja5.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Kínai Nagydíj, Sanghajmárcius 23., 8.00
Japán Nagydíj, Szuzukaáprilis 6., 7.00
Bahreini Nagydíj, Szahíráprilis 13., 17.00

 

 

Legfrissebb hírek

Piastri szoros csatában Russell és Verstappen előtt; Bearman újabb hibával került a középpontba az utolsó edzésen

F1
5 órája

Hadjar lenyűgözte Markót, Doohan Gaslyt előzte meg, míg Bearman balesettel irányította magára a figyelmet a melbourne-i pénteken

F1
12 órája

A Mercedesben és a Williamsben is benne lehet a meglepetés

F1
14 órája

„Túl lassú a Red Bull" – Verstappen nem lepődött meg, Marko az esőben bízik Melbourne-ben

F1
17 órája

McLaren–Ferrari csata a láthatáron? Leclerc a pole pozíciót, Piastri a dobogó felső fokát célozta meg Ausztráliában

F1
19 órája

Leclerc tört az élre, de a két McLaren szorosan tapadt rá a második melbourne-i edzésen

F1
Tegnap, 5:35

Norris a leggyorsabb, Hamilton a top 10-en kívül a két piros zászlót is hozó melbourne-i nyitányon

F1
Tegnap, 3:41

„Meg fogtok lepődni, milyen gyors lesz a Ferrari ezen a hétvégén" – Norris nem gondolja, hogy előnyben van a McLaren

F1
2025.03.13. 17:03
Ezek is érdekelhetik