A korábban győzelmet győzelemre halmozó, és sorozatban nyolc konstruktőri címet szerző Mercedes a 2022-es szabályváltoztatások bevezetése óta küszködik az autójával, és rendre pocsék formában vágott neki az aktuális idénynek. Ez nem volt másképp tavaly sem, amikor az első kilenc nagydíj során mindössze egy dobogós helyezést könyvelhetett el, és számos alkalommal kiszorult a top 5-ből is.
A szezon második felében ugyanakkor némileg fordítani tudott, s még a hullámzó formája ellenére is több ízben a pódiumért harcolt, sőt, négyszer felállhatott annak a legmagasabb fokára is. A lendület úgy tűnik, megmaradt, és a mostani szabályciklus utolsó évébe lépve talán minden eddiginél jobb esélyekkel indulnak az „ezüstnyilak”, igaz, kérdéses, ez miként fog megmutatkozni az eredményeken, hiszen a biztató teszt ellenére is arra lehet számítani, hogy a harmadik-negyedik erőt képviselhetik a szezon kezdetén.
Helyzetüket ráadásul némileg nehezítheti, hogy új pilótapárossal vágnak neki 2025-nek: a sportág legsikeresebb versenyzőjét, Lewis Hamiltont az újonc Andrea Kimi Antonelli váltja az új szerepkörbe kerülő George Russell oldalán. Noha a mindössze 18 éves olaszt kétségkívül nagy tehetségként tartják számon, és az immár rangidős brit is több ízben bizonyított, nem kizárt, hogy az istálló eleinte meg fogja érezni a jelenlegi mezőny második legtapasztaltabb versenyzőjének a hiányát.
„A soron következő fejezetünk nyitó sorait fogjuk megírni az Ausztrál Nagydíjon – jelentette ki a csapatfőnök, Toto Wolff a melbourne-i idényrajt előtt. – Rendkívül izgalmas időszak, hiszen tovább építjük a Mercedes-márka hihetetlen motorsport-örökségét. Arra törekszünk, hogy új mércét állítsunk fel, és új álmokat valósítsunk meg az elkövetkező években. Ehhez mindannyiunkra szükség lesz, a pilótáktól kezdve a mérnökökön és a szerelőkön át egészen a Brackleyben és Brixworth-ban dolgozókig, és természetesen a szurkolóinkra is.”
„Ez az út jelentette az inspirációt az évindító kisfilmünkhöz is. A megünneplése mindannak, ami a Mercedest azzá teszi, ami. Az innováció, a határok feszegetése, az alapítónk úttörő szelleme. Ugyanaz a DNS, amely ma is előrevisz minket. George és Kimi személyében két saját nevelésű pilótánk van. Erős versenyzőpárosunk van, amely ötvözi a tapasztalatot, a fiatalságot, valamint a nyers tempót. Izgalmas duó, amely vezetni fog minket a következő korszakunkba.”
Noha a téli felkészülés pozitívan alakult a Mercedes számára, az idény elején hátrányban lehet az istálló. „Csapatként kemény kihívással találtuk szemben magunkat a tél folyamán. Az ellenfeleink erős formában fejezték be 2024-et, és tudjuk, hogy különösen a Ferrari, a Red Bull, illetve a McLaren előnyben lehet hozzánk képest a szezon kezdetén. Elégedettek lehetünk a holtszezonban és a bahreini teszten elvégzett munkával. Mindkét versenyzőnk kedvezően nyilatkozott a W16-osról a három nap során, és úgy fest, sikerült előrelépnünk.”
„Nyilván az egyetlen dolog, ami igazán számít, hogy a stopperóra mit mutat a riválisokhoz képest, erről a hétvégén kezdhetünk tisztább képet kapni. Ausztrália mindig nagyszerű hely a verseny számára: a pálya kihívást jelent a versenyzőknek, és igazi teszt elé állítja a kocsit is. A szurkolók mindig nagy számban képviseltetik magukat, és Melbourne tökéletes helyszín az új bajnokság elindításához.”
„Emlékszem az első versenyemre a csapattal 2013-ból: egy fotózást tartottunk a pilótáinkkal a St Kilda Beachen, és érezhető volt a megújulás energiája. A paddockot is körüllengi ez az érzés ilyenkor, és ezért is tűnik megfelelő helynek ahhoz, hogy belevágjunk a következő fejezetbe.”
Az idén valamennyi istálló, és különösen az élmezőny számára nagy dilemmát fog jelenteni, miként ossza meg az figyelmét és a kapacitásait az idei, illetve a következő évi konstrukció fejlesztése között, hiszen 2026 új korszakot fog jelenteni a sportág történetében. Technikai és motorfronton is forradalmi újítások lépnek érvénybe, és arra lehet számítani, hogy az a csapat, amelyik a kezdetekkor elkapja a fonalat, akár hosszú távon is dominálhat. Mindezt figyelembe véve, döntő jelentőségű lehet az idei és a következő év szempontjából is, hogy miként muzsikálnak a fejlesztések a bajnokság folyamán.
„Tavaly az első hat hónapban dobtuk el a legtöbb pontot, mert nem igazán sikerült munkára bírni az autót. Az év második felében aztán négy versenyen is nyertünk, és az élmezőnyben vívtunk. Továbbra is a célunk, hogy világbajnoki címekért harcoljunk. De hihetetlen szoros a a küzdelem a négy élcsapat között, amelyek az idén is esélyesek a sikerre. Könnyen lehetsz első, vagy akár nyolcadik is” – magyarázta az OE24-nek adott nyilatkozatában.
„A nehézséget az fogja jelenteni, hogy fejlesszük a jelenlegi autót, miközben előretekintünk a hatalmas változásokat hozó következő évre is. Nagyon rugalmasnak kell lenned – emelte ki, majd rámutatott, motorbeszállítóként még nagyobb teher nehezedik rájuk, de így sem tehetik meg, hogy már az év elején leálljanak. – Mi vagyunk a Mercedes. A célunk mindig az, hogy a futamgyőzelmekért és vb-címekért küzdjünk. A hírnevünk miatt nem engedhetjük meg magunknak, hogy már tavasszal átváltsunk.”
39. AUSZTRÁL NAGYDÍJ | |
MÁRCIUS 14., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 2.30–3.30 |
2. szabadedzés | 6.00–7.00 |
MÁRCIUS 15., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 2.30–3.30 |
Időmérő | 6.00–7.00 |
MÁRCIUS 16., VASÁRNAP | |
A verseny (58 kör, 306.124 km) rajtja | 5.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Kínai Nagydíj, Sanghaj | március 23., 8.00 |
Japán Nagydíj, Szuzuka | április 6., 7.00 |
Bahreini Nagydíj, Szahír | április 13., 17.00 |