Nincs megállás, a kedd esti Formula–1-es évnyitó rendezvény után már Fioranóban köröz a 2025-ös Ferrari, az SF25-ös. A tavalyinál mélyebb vörösben pompázó autóval Charles Leclerc tehette meg az első métereket, de a filmforgatási nap során volán mögé ül a hétszeres világbajnok, Lewis Hamilton is, aki az előző napon jelent meg először hivatalosan piros színekben. A zárt kapuk mögött zajló bejáratáson a monacói, brit kettős összesen kétszáz kilométert teljesíthet az új versenygéppel.
A Scuderia nem titkolt célja a világbajnoki cím elhódítása: a csapat legutóbb 2007-ben ünnepelhetett egyéni címet Kimi Räikkönen révén, míg konstruktőri bajnokságot 2008-ban szerzett legutóbb. A Ferrari tehát visszavágna az előző év után, amikor még az utolsó versenyen is volt esélye elhódítani a végső trófeát, ám végül tizennégy ponttal elmaradt a trónra huszonhat év után visszaülő McLarentől.
Ami a pilótapárost illeti, a frissen érkező Hamilton a hőn áhított, rekordot jelentő nyolcadik cím elérése reményben is tette át a székhelyét Maranellóba, és kétségkívül történelmi pillanat lenne, ha a sportág valaha volt legsikeresebb versenyzője a legeredményesebb csapat színeiben hajtaná végre a tettet. Ebbe ugyanakkor lesz beleszólása a csapattársnak, Leclerc-nek is, aki már a kedd esti gálán, illetve az autóbemutató kapcsán közzétett videóba is hangsúlyozta, célja az egyéni vb-cím.
Az előttünk álló idény egyik legizgalmasabb kérdése vitathatatlanul a Ferrari házon belüli csatájának alakulása lesz, főleg úgy, hogy a kettős az előzetes várakozások szerint esélyes lesz a végső sikerre is.
A Scuderia az eddigiek alapján nem is bízza a véletlenre az idei évet: már a 2025-ös autóról megosztott képek is azt sugallják, valami érdekeset találtak Maranellóban. A vonórudas felfüggesztésre váltó csapat ugyanis egyszerűen eltüntette az első felfüggesztése bizonyos elemeit, ami arra utal, hogy olyan megoldást dolgozott ki, amit egyelőre nem szeretett volna megmutatni a riválisoknak.
Az alapító, Enzo Ferrari sokszor mondogatta, hogy a legjobb Ferrari mindig a következő. Leclerc egyetért ezzel. „Egyetértek azzal, amit Enzo mondott. A mi sportunkban mindig elemezzük, mit tehettünk volna jobban, és ennél az új kocsinál mindent megtettünk, hogy előrelépjünk. Ez sikerült is, ugyanakkor az még kérdéses, jobb-e a többinél is, hiszen a Formula–1-ben ez számít. Itt minden viszonylagos, de mi akarunk a legjobbak lenni” – jelentette ki a monacói a Ferrari hivatalos videójában.
Leclerc világbajnok akar lenni. „Éppen csak lemaradtunk a világbajnoki címről, ezek után egyetlen cél lebeghet a szemeim előtt: megnyerni a konstruktőri bajnokságot a Ferrarinak. Ez hihetetlen lenne. És emellett meg akarom nyerni az egyéni bajnoki címet is, amiről már gyermekkorom óta álmodozom, és egy nap mindenképpen szeretném elérni. Tehát a cél idén nem lehet más, mint mindkét bajnokság megnyerése.”
A monacói a Hamiltonnal történő ismerkedésről, és a közös munkáról is beszélt. „Nagyon jól kijövünk egymással, máris elég sok időt töltöttünk együtt Maranellóban. Úgy érzem, hogy a meglepett kifejezés nem lenne megfelelő, hiszen amikor az F1 történetének legsikeresebb versenyzője érkezik a csapathoz, akkor arra számítasz, hogy sok mindent kiemelkedően csinál. Mindez csak alátámasztja a pályafutása során elért sikereket. Nyilvánvalóan sokat tanulhatok tőle.”
„Nagyon érdekes pillanat ez, hiszen először kaphatok bepillantást arra, hogyan dolgozik a színfalak mögött. Ez nagyon izgalmas a számomra, és próbálok minél több dolgot elsajátítani. Már alig várom, hogy versenyezhessünk egymással a Ferrari színeiben, és remélhetőleg együtt megszerezzük a világbajnoki címet” – tette hozzá a pályafutása során eddig összesen nyolc ízben diadalmaskodó Leclerc.
Hamilton még mindig nem realizálta teljesen, hogy a Ferrarival versenyezhet. „Nagy nap ez a mai a számomra, hiszen most először veszek részt autóbemutatón a Ferrari színeiben, és őszintén, már nagyon-nagyon régóta vártam erre a pillanatra, az idényt is várom. Mint ahogyan azt is, amikor először jártam a gyárban, először vezethettem az autót, először találkoztam az egész csapattal. Láthattam, ahogyan mind együtt dolgoznak ezen a projekten, az új autón, de akkor még nem tudtam, hogyan fog kinézni."
„Ez egy rendkívül izgalmas pillanat, hiszen láthatod, hogy mindenki milyen szenvedélyesen és elszántan dolgozik. Minden egyes emberrel ugyanazon az álmon osztoztok, és most részesei lehettek egymás álmának. Ez egészen különleges. Még mindig elég szürreális ez az egész, őszintén szólva sosem gondoltam, hogy valaha lehetőséget kapok, hogy itt legyek a Ferrarival. Szóval nagyon hálás vagyok ezért, és büszke vagyok rá, hogy az istálló tagja lehetek. Ez az autó az én autóm lesz. És nyilván Charles-é is. Már vezethettem két korábbi kocsit, amit más versenyzőknek készítettek, de ezt most nekem és Charles-nak építették. Ez már önmagában igazán klassz.”
Hamilton igazán most döbbent rá, mennyire szüksége volt már a környezetváltásra. „Még 2024 kezdetén jelentettük be az érkezésemet, szóval elég hosszú évem volt. Sok kérdést kaptam róla, sokat gondolkoztam rajta, vajon milyen lesz, amikor megérkezem a Ferrarihoz, milyen lesz a gyár, milyenek lesznek az emberek, milyen fogadtatásban lesz részem. Sok mindenen. Nem igazán voltak elvárásaim, egyszerűen próbáltam elképzelni. De sokkal többet kaptam. A csapat nagysága, a szenvedély, amit akkor érzel, amikor a részesévé válsz, valóságos, és szinte már számszerűsíthető. Ahogyan végigsétálsz a gyárban, egyszerűen szeretsz ezen a helyen lenni. A közös munkanapokon este tízig itt vagyunk, és senki sem szeretne hazamenni. Mindenki nagyon eltökélt, és nagyon sokat tanulunk egymástól."
„Számítottam rá, hogy nehéz lesz, és nagyon is az. De valami igazán izgalmas eléréséért dolgozunk. Minden egyes nap igyekszem nyitottan érkezni, és minden nap sok tudásra teszek szert. Tudtam, hogy valami újra van szükségem, kell az új kihívás, de igazán csak akkor realizáltam, hogy milyen szinten szükségem van rá, és milyen nagyszerű érzés, amikor megérkeztem ide. Szó szerint minden nap óriási mosollyal az arcomon jövök munkába. Újjáéleszt."
„A gyárba érkezésem második napjától fogva együtt dolgozom a mérnökökkel. Próbálom megismerni őket, és megismertetni magam velük, amilyen gyorsan csak lehetséges. Minden nagyon más itt. Amikor a McLarentől a Mercedeshez szerződtem, az is nagy lépés volt, de ugyanaz volt az erőforrás, és voltak hasonlóságok. Olaszországba érkezve viszont minden annyira más: az eszközök, a nyelv, de eddig mindenkivel csodálatos volt dolgozni, és mindenki rendkívül éhes a sikerre, elszánt, és nagyon elkötelezett. Én próbáltam élvezni a közös tesztet, és lehető leggyorsabban megtalálni az autó határait, mert csak kevés nap állt a rendelkezésünkre. Egyértelműen megtaláltam" – tette hozzá nevetve, talán a spanyolországi autótörésére utalva.
„Nagyon élvezetes volt, minden hét más volt, és még nagyon hosszú út, valamint sok kihívás áll előttünk, de szerintem a rendelkezésre álló időhöz képest elég jól lefedtünk eddig mindent, amit csak lehetett."
Hamilton Leclerc-ről is beszélt, és megosztotta, milyen jól kijön az új csapattársával. „Eddig zökkenőmentes a munka Charles-lal. Nincsenek drámák. Tudtam, hogy ide fogok jönni, de már a bejelentés előtt is sokat beszélgettünk a versenyhétvégéken. Mindig megvolt közöttünk a kölcsönös tisztelet, és már a kezdettől fogva voltak közös dolgaink. Szeret ő is zongorázni, és kétségkívül jobban is játszik, mint én; mindketten benne vagyunk a zenében, illetve érdeklődünk a divat iránt is. Szóval a versenyzésen kívül is vannak dolgok, amikről beszélhetünk. Igazán jól kijövünk."
„Az előző évben voltunk közösen néhány eseményen, valamint pár versenyre is, és elég jókat nevettünk. Tudom, hogy fogunk még bajba kerülni itt, és jól is fogunk szórakozni, de ahogy most is együtt dolgoztunk, egyszerűen jó érzés, és öröm együtt lenni. Tudom, hogy hajtani fogjuk egymást az idén, és megpróbáljuk az élre vezetni a csapatot."
Hamilton elkezdett olaszul tanulni. „Leckéket veszek. Lépésről lépésre tanulok – jelentette ki, majd olaszul megosztotta, mennyire boldog, hogy a Ferrarival vághat neki ennek az új kalandnak, és hozzátette, milyen érzelmes ez a számára. – Szeretek tanulni, mindig is szerettem az olaszt. Amikor iskolás voltam, akkor franciául tanultam, és ez volt az egyetlen, amiben igazán jó voltam. Azonban utána nem igazán használtam a nyelvet, és ma már nem mondanám, hogy igazán beszélek franciául. Viszont amikor Olaszországban gokartoztam tizenhárom évesen, vagyis egészen pontosan 1997 és 2001 között, akkor rengeteg időt töltöttem ott. És imádtam! Akkoriban az volt életem kedvenc időszaka."
A hétszeres világbajnok emellett megosztotta, mennyire szereti az olasz ételeket, és örül, ahogyan egyre jobban beilleszkedhet az olasz kultúrába, és olyan helyekre látogathat el, amelyeket már jó ideje meg szeretett volna nézni.
Hamilton, valamint Leclerc legközelebb a jövő heti kollektív teszten hajthat pályára a 2025-ös autóval, Bahreinben.
CSAPAT | AUTÓBEMUTATÓ IDŐPONTJA | |
2025-ös hivatalos évnyitó esemény (összes csapat) | február 18. | Fehér Racing Bulls, sötétvörös Ferrari, címvédésre készülő McLaren – bemutatkozott a 2025-ös F1-es mezőny |
McLaren | február 13. | Elsőként a McLaren mutatta meg 2025-ös versenyautóját |
Ferrari | február 19. | |
Red Bull | február 25. (filmforgatási nap) | |
Mercedes | február 24. | |
Aston Martin | február 23. | |
Alpine | ||
Haas | február 16. (filmforgatási nap) | Pályán a Haas 2025-ös versenygépe, a VF-25-ös |
Visa Cash App Racing Bulls | február 17. vagy 19. (filmforgatási nap) | |
Williams | február 14. | Megérkezett a Williams 2025-ös autója, az FW47-es |
Stake F1 Team Kick Sauber |