A Ferrari már az Olasz Nagydíjon aratott siker után jelezte, a hazai pályán bevetett fejlesztési csomag igazi próbáját az októberi Amerikai Grand Prix fogja jelenteni, így vízválasztó hétvége várt rá. Noha a maranellóiak már a szombati sprintversenyen is nagyon biztató tempót mutattak, amivel a McLaren és a Red Bull figyelmét is felhívták magukra, arra talán senki sem számított, hogy a negyedik rajtkockából elrugaszkodó Charles Leclerc vezérletével ilyen fölényes győzelmet aratnak Austinban.
A monacói pilóta már a rajtnál az élre állt, és onnantól egészen a kockás zászló megjelenéséig az irányítása alatt tartotta a versenyt, és közel kilenc másodperces előnnyel szelte át a célvonalat az első helyen. A pilóta Texasban először, míg összességében a nyolcadik alkalommal állhatott fel a dobogóra felső fokára, és 22 pontra közelítette meg az egyéni vb-összetettben második Lando Norrist öt versenyhétvégével a vége előtt.
„Nem volt könnyű hétvégénk, és végig küzdöttem azzal, hogyan érzem magam az autóban, de magabiztos voltam azt illetően, hogy a versenyen jobb lesz a helyzet, és így is történt. Már a sprintfutamon is láthattuk, és noha nem tartottunk a versenytől sem, azt gondoltuk, hogy a többiek javulni fognak, de még így is mi voltunk előnyben. Nagyon elégedett vagyok a mai nappal. A csapat kettős győzelmet ért el, ennél szebbről nem is álmodhattunk volna."
„Nagyszerű munkát végeztünk, nagyon jó volt a versenytempónk, ami a mérnököknek köszönhető. Őrült módon dolgoztak azért, hogy el tudjuk hozni a fejlesztéseket Szingapúrba, és az elmúlt futamhétvégékre. Úgy tűnik, kifizetődik. Az egész csapat fantasztikus munkát végez, a bokszkiállások jól sikerültek, és minden jól alakult, szóval nagyon-nagyon elégedett vagyok. Még mindig a bajnoki cím megszerzése a célunk, jó formában kezdtük a triplahétvégét."
A Ferrari történetének 87. kettős sikerét Carlos Sainz Jr. tette teljessé, aki a harmadik helyről indulva másodikként szelte át a célvonalat. „Gratulálok a teljes csapatnak, és Charles-nak a csodálatos eredményért, ami pontosan ott vagyunk a konstruktőri címért folyó küzdelemben, ahol lenni szeretnénk. Tudom, hogy már sok verseny dőlt el a rajtnál, és tisztában voltam vele, hogy Lando és Max (Verstappen) keményen össze fog csapni az egyes kanyarba menet, de sajnos nagyon rosszul jöttem el, és ezért nem tudtam átvenni a vezetést sem. Noha a tempón nagyon jó volt, és végig nagyon gyors voltam, a pályapozíció kulcsfontosságú, így meg kellett elégednem a második hellyel, de így is jó volt a futamom."
„Az idei autó egyik erősségét határozottan az jelenti, milyen hosszan tudunk elhúzni az etapjainkat, miközben milyen kis mértékben kopnak a gumijaink. Ez olyasmi, amit nagyon élvezek, és ami sokkal szórakoztatóbbá tette a versenyzést az idén az előző évhez viszonyítva. Tavaly valamennyi futamunk a védekezésről és a pozícióvesztésről szólt, míg a mostani idényben képesek vagyunk támadni, nem kell túl sokat foglalkoznunk az abroncsokkal, és egyszerűen nyomhatjuk, előzhetünk. Nagyon élvezem, és remélem, hogy az év végéig már nem változik a helyzet."
A második rajtkockából elrugaszkodó Verstappen bár megtartotta a pozícióját a rajtnál, körülötte több helycsere is történt. A holland az első kiállásokig tartotta a helyét, majd a két Ferrari elhúzott mellette, miközben Norris folyamatosan közeledett rá. A mclarenes hosszú körökön keresztül védekezésre kényszerítette a címvédő pilótát, és végül az 52. körben meg is előzte a riválisát. A manőver közben történt pályaelhagyást ugyanakkor szabálytalannak minősítették, aminek értelmében a hollandot rangsorolták a harmadik helyen.
A Red Bull-os az újabb dobogójának köszönhetően 58 pontra növelte az előnyét az egyéni vb-összetettben. „Elég nehéz versenyen vagyunk túl. Egyáltalán nem volt meg a tempóm ahhoz, hogy támadjak. Sok volt az alulkormányzottság, küszködtem a fékzónában, ami eléggé megnehezítette a védekezést. Akárhányszor megpróbáltak elmenni mellettem, nem tudtam olyan későn fékezni. Nagyon kemény csata volt. Mindent megpróbáltam, hogy valahogy magam mögött tartsam. Az, hogy végül felállhattam a pódiumra, nagyszerű eredmény."
Verstappent Norris öt másodperces időbüntetéséről is megkérdezték. „Megvan a véleményem, de nem muszáj kifejtenem. Hagyom, hogy a sportfelügyelők végezzék a dolgukat. Sokat tanultunk a mostani versenyből, és mindent ki fogunk elemezni.
A pole pozícióból rajtoló Norris ezúttal is elvesztette a vezetést a rajtnál, az első kanyarba menet ő jött ki a legrosszabbul a helyezkedésből, és Verstappen riválisán kívül a Ferrari kettőse is elment mellette. Bár a mclarenes a pályán győztesen jött ki a Red Bull-ossal vívott kiélezett csatából, és harmadikként látta meg a kockás zászlót, legfőbb riválisa mögött a negyedik pozícióban rangsorolták, miután a Verstappen elleni előzés közben jogosulatlan előnyhöz jutott a sportfelügyelők megítélése szerint.
Norrist a leintést követően arról kérdezték, szerinte vissza kellett volna-e adni a pozíciót a címvédőnek. „Lehetetlen megmondani. A sportfelügyelők sem tudtak hosszú körökön keresztül dűlőre jutni, szóval nyilvánvalóan nem volt egyszerű döntés, máskülönben hamarabb született volna ítélet. Megpróbáltam. Ő is lecsúszott a pályáról, ami azt jelenti, hogy túl keményen fordult be, és ezzel ő is előnyre tett szert. De nem én írom a szabályokat, szóval..."
A McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella szerint nem kellett volna beleszólni a két bajnokaspiráns küzdelmébe. „Úgy gondolom, hogy a sportfelügyelők indokolatlanul szóltak bele ebbe a gyönyörű versenyzésbe, hiszen mindkét autó elhagyta a pályát, és előnyt szerzett vele. Kár érte, hiszen a dobogónkba került egy olyan versenyen, amelyben végig türelmesek voltunk azt követően, hogy az első kör első kanyarjánál leszorítottak minket a pályáról. Elfogadtuk. Elég egyértelmű az álláspontunk, de az ilyen büntetés ellen nem lehet fellebbezni. Ezt a fejezetet lezártuk, és már a következő futamra összpontosítunk."
Folytatás október 25–27 között Mexikóban.
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 7 | 11 | 18 | 2 | 354 |
2. | Lando Norris | 3 | 10 | 17 | 4 | 297 |
3. | Charles Leclerc | 3 | 9 | 17 | - | 275 |
4. | Oscar Piastri | 2 | 7 | 18 | - | 247 |
5. | Carlos Sainz Jr. | 1 | 6 | 16 | 1 | 215 |
6. | Lewis Hamilton | 2 | 3 | 17 | 2 | 177 |
7. | George Russell | 1 | 4 | 16 | 2 | 167 |
8. | Sergio Pérez | - | 3 | 15 | 3 | 150 |
9. | Fernando Alonso | - | - | 11 | 1 | 62 |
10. | Nico Hülkenberg | - | - | 8 | - | 29 |
11. | Lance Stroll | - | - | 5 | - | 24 |
12. | Cunoda Juki | - | - | 7 | - | 22 |
13. | Alexander Albon | - | - | 4 | - | 12 |
14. | Daniel Ricciardo | - | - | 4 | 1 | 12 |
15. | Kevin Magnussen | - | - | 4 | 8 | |
16. | Pierre Gasly | - | - | 5 | - | 8 |
17. | Oliver Bearman | - | - | 2 | - | 7 |
18. | Franco Colapinto | - | - | 2 | - | 5 |
19. | Esteban Ocon | - | - | 4 | 1 | 5 |
20. | Liam Lawson | - | - | 1 | - | 2 |
1. | McLaren-Mercedes | 544 |
2. | Red Bull-Honda RBPT | 504 |
3. | Ferrari | 496 |
4. | Mercedes | 344 |
5. | Aston Martin-Mercedes | 86 |
6. | Haas-Ferrari | 38 |
7. | RB-Honda RBPT | 36 |
8. | Williams-Mercedes | 17 |
9. | Alpine-Renault | 13 |
10. | Sauber-Ferrari | 0 |
45. AMERIKAI NAGYDÍJ | |
OKTÓBER 18., PÉNTEK | |
Szabadedzés | 1. Sainz 1:33.602 |
Sprintidőmérő | 1. Verstappen 1:32.833 |
OKTÓBER 19., SZOMBAT | |
Sprintfutam | 1. Verstappen, 2. Sainz, 3. Norris |
Időmérő | 1. Norris 1:32.330 |
OKTÓBER 20., VASÁRNAP | |
A verseny (56 kör, 308.405 km) rajtja | 1. Leclerc, 2. Sainz, 3. Verstappen |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Mexikóvárosi Nagydíj, Mexikóváros | Október 27., 21.00 |
Sao Pauló-i Nagydíj, Interlagos | November 3., 18.00 |
Las Vegas-i Nagydíj, Las Vegas | November 24., 7.00 |