Bár a motorelemcsere miatt tíz rajthelyes büntetést kapó, és így a vasárnapi futamnak a legjobb esetben is tizenegyedik helyről nekivágó Max Verstappen óriási fölényben kezdett a Belga Nagydíj első szabadedzésén, a délutáni gyakorláson a múlt hétvégén kettős sikert szerző McLaren párosa állt az élre. A nyitó nap leggyorsabb körét Lando Norris jegyezte, a brit 215 ezreddel előzte meg a csapattársát, Oscar Piastrit, míg a címvédő holland további két ezredmásodperces hátránnyal érkezett a harmadik pozícióban.
Az első nap leggyorsabb idejét elérő Norris egyáltalán nem volt elégedett. „A Red Bull nagyon gyors jelenleg. Nem könnyű, és nem is igazán éreztem ma kényelmesen magam az autóban. Remélem, valamivel jobban fogom érezni magam szombaton, amikor felkelek. Megpróbálunk fejlődni néhány területen, aztán meglátjuk, mi történik. Tudom, hogy az időeredményekre nézve jónak tűnik a helyzet, de nem éreztem magam túl komfortosan a kocsiban. Bízom benne, hogy sikerül jobban elkapnom a ritmust, és jobban fogom érezni magam a pályán.”
A Magyarországon győzedelmeskedő Piastri a csapattársához képest sokkal pozitívabban értékelt. Az elmondása szerint nagyon sima napuk volt, és azon lesznek, hogy sikerüljön kihasználniuk Verstappen büntetését. „Határozottan. Vagyis, egyértelműen jobb, mintha az élről rajtolna. De nem hiszem, hogy ki lehetne venni a számításból. Az elmúlt esztendőkben kifejezetten gyors volt ezen a pályán, és most is gyorsnak tűnik. Arra számítok, hogy vissza fog kapaszkodni, de lesz némi kezdeti előnyünk, ami mindenképpen segíteni fog kicsit.”
A helyszínen az elmúlt három idényben diadalmaskodó, és ebből a legutóbbi két alkalommal motorbüntetés után a dobogó felső fokára álló Verstappen remek nyitó napon van túl. „Elég sok mindent kipróbáltunk, az első és a harmadik szektorban nagy végsebességet szeretnél, és akkor ott van a nagyon hosszú második, amelyikben a kanyarsebesség a fontos. Szóval nagyon nehéz megtalálni a megfelelő egyensúlyt. Most sok adat áll a rendelkezésünkre, hogy kielemezzük.
„Úgy vélem, elég pozitív első napunk volt, a második kevésbé volt az, szóval van néhány dolog, aminek utána kell néznünk, az után, hogy több módosítást is végrehajtottunk. Remélhetőleg minden össze fog állni, különösen a versenyre, mivel tisztában vagyok vele, hogy valamivel hátrébbról kell elrugaszkodnom a motorbüntetés miatt. Szóval optimalizálnunk kell még pár dolgot.”
Nem a holland versenyző az egyetlen, aki rajtbüntetést kapott: Cunoda Juki autójában több motorelemet is cserélni kellett, és mivel a japán meghaladta az egyes komponensekből az egy adott évben felhasználható mennyiséget, összességében 60 rajthelyes hátrasorolást szedett össze. Mindez azt jelenti, hogy az RB-pilóta mindenképpen a mezőny végéről lesz kénytelen elindulni a vasárnapi futamon.
A Mercedes fejlesztésekkel készült a nyári szünet előtti utolsó hétvégére, ám nem igazán alakult jól számára a kezdés, hiszen míg George Russell arra panaszkodott a nyitó edzésen, hogy nincs elég tapadása hátul, Lewis Hamilton nagy pattogásról számolt be a rádión. Előbbi negyedik és hatodik, míg utóbbi ötödik és tizedik helyen kezdte a nagydíjat.
„Elég rossz nap van a hátunk mögött. Az elmúlt néhány versenyen nyilván nagyszerűen éreztük magunkat, ma azonban teljesen más volt a helyzet. Dolgoztunk rajta. Az első edzés nem volt túl jó, de a másodikra több változtatást is végrehajtottunk, és elkezdett jónak érződni. Aztán egyszerűen nem tudtam javulni, amikor felkerültek a lágy gumik. Elég sok bajunk volt az egyensúllyal a kör során, és noha sikerült előrelépnünk ezen a területen, a többiek még többet fejlődtek. Szóval nem igazán jó érzés, hogy 1.2 másodperces hátrányban vagyunk.”
Hamilton bízik az időmérőre jósolt eső megérkezésében. „Fantasztikus lenne. Ha száraz marad, akkor nem igazán lennénk nagyszerű pozíciókban. De természetesen az éjszaka változtatni fogunk még. Ha esni fog, az valamivel nyitottabbá teszi, és remélhetőleg jobb munkát végezhetünk. Az autónknak vizes pályán jobbnak kellene lennie, mint szárazon.”
A hétszeres világbajnokhoz hasonlóan a márkatárs, Russell sem volt túlzottan elégedett, de bízik benne, hogy sikerül szombatra javulniuk. „Vár még ránk munka az éjszaka folyamán. Úgy gondolom, a McLaren előttünk jár egy lépéssel, mint ahogyan a Red Bull is. Szóval tovább kell mennünk. Úgy vélem, a McLaren maximális motorerővel ment, ami ad néhány tized előnyt ezen a pályán. Szombaton így határozottan más nap vár ránk, és biztos vagyok benne, hogy sikerül még némi időt találnunk az éjszaka során. Gyakran alakultak nagyon jól a péntekjeink, aztán a többiek szombaton utolértek minket, remélhetőleg ezen a hétvégén mi teszünk így.”
A Mercedes az előzetes becslései szerint csak az egyenesekben 9 tizedmásodpercet veszít a McLarenhez képest.
A Ferrari viszonylag stabil első napot teljesített Spa-Francorchamps-ban, az első edzésen a hatodik és a kilencedik, míg a másodikon a negyedik és az ötödik pozícióban zárt. Az egyéni vb-összetettben a harmadik helyet elfoglaló Charles Leclerc nem igazán tudott messzemenő következtetéseket levonni a nyitó nap után, de az egyértelmű volt a számára, hogy a McLaren jóval előttük jár.
„Nagyon nehéz megérteni ezt a napot, hogy őszinte legyek. Elég nagy volt a különbség a tempóban az eltérő körülmények között és a különböző keverékeken. Valamennyien más programot teljesítettünk. Ezekkel az autókkal eléggé nehéz megérteni a pénteket az utóbbi években. Ma még inkább ez volt a helyzet. Magunkra kell figyelnünk, meg kell találnunk a kompromisszumot, hiszen szombaton eső lehet, míg vasárnap száraz idő várható. Rajta vagyunk, sok megbeszélésünk lesz még, és remélhetőleg meglesz a megfelelő kompromisszum.”
„Minden területen küszködünk valamennyire a McLarenhez viszonyítva. Nincs semmilyen varázsmegoldásunk szombatra, de a lehető legjobbunkat fogjuk nyújtani. Ez az utolsó verseny a nyári szünet előtt, szóval remélem szépen tudunk zárni.”
Folytatás szombaton 12 óra 30 perckor a harmadik szabadedzéssel.
69. BELGA NAGYDÍJ | |
Július 26., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 1. Verstappen 1:43.372 |
2. szabadedzés | 1. Norris 1:42.260 |
Július 27., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 12.30–13.30 |
Időmérő | 16.00–17.00 |
Július 28., VASÁRNAP | |
A verseny (44 kör, 308.052 km) rajtja: | 15.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Holland Nagydíj, Zandvoort | Augusztus 25., 15.00 |
Olasz Nagydíj, Monza | Szeptember 1., 15.00 |
Azeri Nagydíj, Baki | Szeptember 15., 13.00 |