A LEGFORRÓBB TÉMÁK
Lendületben a McLaren, Piastri vagy Norris duplázik?
Amilyen egyoldalúan indult a 2024-es világbajnokság, olyan változatosan folytatódott: míg az első versenyek után az jelentette az egyik legfőbb beszédtémát, hogy a Red Bull, illetve Max Verstappen képes lehet-e valamennyi nagydíjon diadalmaskodni, tizenhárom nagydíjat követően már hét különböző versenyző mondhatja el magáról, hogy felállhatott a dobogó felső fokára. Noha 2012 óta nem volt ilyen sokszínű a győztesek listája, ez egyelőre nem igazán mutatkozik meg az egyéni vb-összetett állásán, hiszen a címvédő előnye 76 pont, vagyis több mint három futamgyőzelemnyi a legközelebbi riválisa előtt.
Ennek hátterében az áll, hogy míg a háromszoros világbajnok hét alkalommal nyert, a további hat sikeren három csapat hat versenyzője osztozkodik, vagyis a holland pilótán kívül még senkinek sem sikerült az idén egynél többször győznie. Carlos Sainz Jr. Ausztráliában, Lando Norris Miamiban, Charles Leclerc Monacóban, George Russell Ausztriában, Lewis Hamilton Nagy-Britanniában, míg Oscar Piastri Magyarországon emelhette magasba a trófeát.
A soron következő Belga Grand Prix-n ugyanakkor könnyen változhat a helyzet, hiszen a McLaren érkezhet meg fő esélyesként, a hétvége egyik legnagyobb kérdését így az jelenti, a wokingiaknak sikerül-e maximalizálniuk az eredményt Spa-Francorchamps-ban is, hogy még közelebb férkőzhessenek a Red Bullhoz a nyári szünetet megelőzően. Ez azért lenne különösen fontos, mert a „vörös bikák” a lehetőségeik többségét kihasználták az eddigi év során, míg a McLaren több ízben is kudarcot vallott stratégiai, vagy éppen vezetői hiba miatt.
A brit csapatnak egyelőre szoknia kell, hogy visszatért a győztesek útjára, amit jól jelzett a hungaroringi keserédes kettős siker is, hiszen az vezetett a kellemetlen pillanatokhoz, hogy a McLaren túlóvatoskodta és túlbiztosította magát taktikailag. Bár úgy tűnik, a pilóták jól vették az akadályt, és nem maradt senkiben tüske, az istállónak mindenképpen fejlődnie kell még ezen a téren ahhoz, hogy valóban bajnoki kihívóvá lépjen elő, és adott esetben legyőzze a Red Bullt a konstruktőri, vagy akár az egyéni címért vívott csatában.
A momentum most egyértelműen a McLarennél van, mivel amellett, hogy jelenleg az övé a leggyorsabb autó, két versenyzővel szállhat harcba, nem úgy, mint az osztrák alakulat, amelyiknél Verstappen szállítja elsődlegesen a pontokat, míg Sergio Pérez esetében már egy top 5-ös eredmény is kimagaslónak számítana, hiszen az elmúlt hét futamot tekintve a hetedik volt a legjobb helyezése.
A wokingiak lemaradása 51 pont, amikor összességében egy adott csapat még 529 pontot szerezhet meg a fennmaradó sprintfutamokon és versenyeken, vagyis még határozottan remek esélye van a fordításra, főleg, ha ellenfelénél Pérez nem tud szintet lépni.
Nő a nyomás Verstappenen és a Red Bullon
A „vörös bikák” sorozatban a harmadik versenyhétvégén maradtak győzelem nélkül, ráadásul a negyedik alkalommal a dobogóra sem fértek fel, miközben egy évvel ezelőtt csak egyetlen helyszínen nem zártak legalább egy autóval a top 3-ban. Míg a Red Bull több alkalommal a remek taktikájának, valamint a jó helyzetkihasználásának köszönhetően diadalmaskodott, Verstappen részben pont az elszúrt stratégia miatt maradt le a pódiumról. A nyers tempót tekintve ugyanis a harmadik hely elérhető lett volna a holland számára, ami nem is hagyta nyugodni a pilótát. Verstappen több ízben is frusztráltan beszélt a rádión, nem rejtette véka alá a véleményét, nemegyszer hangot adott neki, hogy csapata hibát követett el, és nehéz helyzetbe hozta őt.
Míg a holland a Red Bullra mutogatott, a szakértők nagy része pont a versenyzővel szemben fogalmazott meg éles kritikákat. A háromszoros világbajnok ugyanis hajnali háromig versenyzett szimulátoron vasárnapra virradóan, és többen is úgy vélték, az elkövetett hibái, illetőleg a viselkedése a kialvatlansága számlájára voltak írhatók. Noha Verstappen cáfolta a feltételezéseket, és beszólt a kritikusainak is, miközben alapvetően a csapata is mellé állt, mondván, hogy nem a mostani volt az első ilyen eset, és korábban nem okozott problémát az eltolt alvásidő, jelzésértékű, hogy a „vörös bikák" tanácsadója, Helmut Marko Belgium előtt előrebocsátotta, a holland nem fog többet szimulátorozni a versenyt megelőző éjjelen.
Kérdés, ez mennyire fog tetszeni a holland versenyzőnek, aki már a magyarországi időmérőt követően is élesen kritizálta a csapatát, és úgy tűnt, egyáltalán nem elégedett azzal, ahogyan a Red Bull kezeli a jelenlegi helyzetet. A holland esetleges távozásával kapcsolatban az év elején már rengeteg pletyka látott napvilágot a csapatfőnököt, Christian Hornert érintő botrány miatt, és noha azóta csillapodtak a kedélyek, és a legfrissebb hírek szerint a „vörös bikák" Marko szerződésmódosításával lezárták a Verstappen egyik kilépési lehetőségét is, újra felerősödtek azok a hangok, hogy a versenyző idő előtt távozni szeretne.
Nemrég Sainz is utalt rá, hogy miközben több pilótatársa, és egyes csapatok az ő döntésére várnak, ő maga is vár bizonyos fejleményekre, mielőtt döntene a pályafutása következő lépéséről. Hogy a Ferrari spanyol pilótája Verstappen esetleges csapatváltására gondolt-e, jó kérdés, de egyre több jel mutat arra, hogy akár valóban lehet esélye a Red Bull-os ülésre.
Pérez és Sargeant utolsó esélye a bizonyításra?
A múlt hétvégi Magyar Nagydíjat megelőzően az egyik legforróbb témát azt jelentette, hogy Pérez könnyen elveszítheti még a nyári szünet előtt az ülését a Red Bullnál annak ellenére is, hogy nemrég további két évvel hosszabbította meg a kontraktusát a „vörös bikákkal". Az új szerződésben ugyanis vannak bizonyos teljesítményhez kötött feltétek, amiket ha nem sikerül elérnie, akkor távozásra kényszerül. Sajtóhírek szerint a mexikói legfeljebb száz ponttal és öt bajnoki helyezéssel maradhat el a márkatársától a nyári szünetig bezárólag. A két említett kitételből az egyiket már biztosan nem tudja teljesíteni a pilóta, hiszen 144 pont a hátránya, és maximum 26 pontot tudna faragni a lemaradásán Spa-Francorchamps-ban, ráadásul jelenleg a hetedik pozíciót foglalja el az egyéni vb-összetettben, miközben Verstappen továbbra is tetemes előnnyel vezet.
Pérez egy ponttal marad el a hatodik Lewis Hamiltontól, míg a Magyarországon pályafutása első sikerét elérő Oscar Piastri 25 ponttal előzi meg a mexikói versenyzőt. Hogy az első versenyeken még rendre a dobogón záró versenyző képes lehet-e meggyőzni a Red Bullt most hétvégén arról, hogy érdemes-e megtartania, erősen kérdéses, mindenesetre a két RB-pilóta, Cunoda Juki és Daniel Ricciardo biztosan mindent meg fog tenni azért, hogy erős teljesítménnyel hívja fel magára a „vörös bikák" figyelmét, miközben a mexikói óriási teljesítménykényszerben lesz.
Ugyanakkor nem Pérez az egyetlen, akinek nagy nyomás nehezedik a vállaira, hiszen jó ideje Logan Sargeant alatt is rezeg a léc, az amerikai helyére a hírek szerint Andrea Kimi Antonelli érkezhet, aki a silverstone-i sprintfutam után a magyarországi főversenyen is győzedelmeskedett az F1 előszobájának számító Formula–2-ben.
Több rajtbüntetésre lehet számítani
Az elmúlt években a versenyzők és a csapatok többsége a Belga Nagydíjon vállalta be motorkomponens-cserékből fakadó rajtbüntetéseket, hiszen a pálya jellegéből fakadóan viszonylag könnyen vissza lehet kapaszkodni, miközben a változékony időjárás, valamint az eső esetleges megérkezése mindig pluszlehetőséget teremt a kavarodásra. Ez az előrejelzéseket figyelve az idén sem lesz másként, hiszen a pénteki két szabadedzésen, valamint a szombati eseményeken, vagyis az időmérőn is nagy esély van rá, hogy vizes körülmények fogadják a mezőnyt.
Mindezek tükrében arra lehet számítani, hogy több versenyző, köztük egybehangzó sajtóértesülések szerint Verstappen is erre a hétvégére időzíti a később elkerülhetetlen motorelem-cseréket. A holland a források szerint új belső égésű motort fog kapni a hétvégére, ami tíz rajthelyes büntetést vonna maga után, hiszen átlépné az egy adott évben felhasználható mennyiséget. Noha a címvédő az előző két évben diadalmaskodni tudott a hátrasorolása ellenére is a belga versenyen – 2022-ben a tizennegyedik, 2023-ban a hatodik rajthelyet váltotta a dobogó felső fokára –, az idén sokkal nehezebb feladat várhat rá, hiszen amellett, hogy sűrűsödött az élmezőny, jelenleg a McLaren jelenti az etalont, így a holland nem számíthat arra, hogy olyan könnyen visszazárkózhat, mint az előző két esztendőben, amikor egyértelmű tempóelőnye volt a pilótatársakkal szemben.
Újabb hely kelt el 2025-re
Jó ideje nyílt titoknak számított, a Belga Nagydíj csütörtöki sajtónapján valósággá is vált: Esteban Ocon többéves szerződést írt alá a Haasszal, így ő lesz Oliver Bearman csapattársa 2025-től. Az Alpine-tól távozó francia pilóta nagy reményekkel készül pályafutása új fejezetére, és az amerikaiak javuló formáját tekintve van is oka a bizakodásra. A francia érkezésével újabb ülés kelt el a 2025-ös rajtrácsra is, már csak a Mercedesnél, az Alpine-nál, az RB-nél, a Saubernél és a Williamsnél van kiadó hely.
Ami Sainzot illeti, míg a spanyol türelmesen várakozik, az opciót jelentő csapatinál több új fejlemény is van, ami hatással lehet a döntésére abban az esetben, ha nem jönne a Red Bull-os és a mercedeses lehetőség sem. Az Alpine-nal kapcsolatban egyre erősebb a pletyka, hogy dobja a gyári státuszát, és akár már a következő évtől Mercedes-erőforrásra válthat, míg a 2026-tól az Audi gyári csapatává váló Saubernél jelentős átszervezés történt, aminek részeként Andreas Seidl és Oliver Hoffmann is távozik, miközben az F1-es projekt élére a Ferrari korábbi csapatfőnöke, Mattia Binotto kerül.
Rajtszám | Név (nemzetiség) | Csapat | Motor |
1 | Max VERSTAPPEN (holland) | Red Bull | Honda RBPT |
11 | Sergio PÉREZ (mexikói) | Red Bull | Honda RBPT |
?? | Mercedes | Mercedes | |
63 | George RUSSELL (brit) | Mercedes | Mercedes |
44 | Lewis HAMILTON (brit) | Ferrari | Ferrari |
16 | Charles LECLERC (monacói) | Ferrari | Ferrari |
14 | Fernando ALONSO (spanyol) | Aston Martin | Mercedes |
18 | Lance STROLL (kanadai) | Aston Martin | Mercedes |
23 | Alexander ALBON (thaiföldi) | Williams | Mercedes |
?? | Williams | Mercedes | |
10 | Pierre GASLY (francia) | Alpine | Renault |
?? | Alpine | Renault | |
22 | CUNODA Juki (japán) | Visa Cash App RB | Honda RBPT |
?? | Visa Cash App RB | Honda RBPT | |
87 | Oliver BEARMAN (brit) | Haas | Ferrari |
31 | Esteban OCON (francia) | Haas | Ferrari |
81 | Oscar PIASTRI (ausztrál) | McLaren | Renault |
4 | Lando NORRIS (brit) | McLaren | Renault |
27 | Nico HÜLKENBERG (német) | Stake F1 Team Kick Sauber | Ferrari |
?? | Stake F1 Team Kick Sauber | Ferrari |
MI VÁRHATÓ A BELGA NAGYDÍJON?
Szünet nélkül folytatódik a bajnokság, a tizennegyedik állomás Spa-Francorchamps, ahol a 69. Belga Nagydíjat rendezik meg. A legendás helyszín több legendás versenyt hozott, és ezúttal izgalmas hétvégére van kilátás, hiszen az időjárás-előrejelzések szerint hűvös és változékony idő várja a mezőnyt a nyári szünet előtt, miközben arra lehet számítani, hogy több pilóta is rajtbüntetést fog kapni, ami még izgalmasabbá tenné a vasárnapi körözést.
Ami a történelmi múltat illeti, az aktív versenyzők közül Hamilton számít a legsikeresebbnek négy győzelemmel, a Mercedes hétszeres világbajnokát Verstappen, Ricciardo, illetve Leclerc követi. A holland háromszor, míg az ausztrál és a monacói egyszer szelte át elsőként a célvonalat a több mint hét kilométeres pályán, vagyis a nagydíjak óta remeklő McLaren versenyzői közül még egyik sem diadalmaskodott a helyszínen.
Ami a jelenlegi formát illeti, akár már most hétvégén változhat a helyzet, hiszen normális körülmények között egyértelműen a wokingi alakulat számít a fő esélyesnek, így a Belgiumban eddig pódiumra sem álló Norris és Piastri akár kettős dobogót, s esetleg újabb kettős sikert is szerezhet a csapatának. A változékony időjárás, és az esetleges virtuális, valamint valódi biztonsági autós szakaszok ugyanakkor könnyen boríthatják a papírformát, így a McLarennek és a pilótáinak is résen kell lenniük ahhoz, hogy maximalizálni tudják a lehetőségeiket.
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 7 | 8 | 13 | 2 | 265 |
2. | Lando Norris | 1 | 7 | 11 | 1 | 189 |
3. | Charles Leclerc | 1 | 5 | 11 | - | 162 |
4. | Carlos Sainz Jr. | 1 | 5 | 11 | 1 | 154 |
5. | Oscar Piastri | 1 | 3 | 12 | - | 149 |
6. | Lewis Hamilton | 1 | 2 | 12 | 2 | 125 |
7. | Sergio Pérez | - | 3 | 10 | 2 | 124 |
8. | George Russell | 1 | 2 | 11 | 2 | 116 |
9. | Fernando Alonso | - | - | 7 | 1 | 45 |
10. | Lance Stroll | - | - | 5 | - | 24 |
11. | Nico Hülkenberg | - | - | 6 | - | 22 |
11. | Cunoda Juki | - | - | 7 | - | 22 |
13. | Daniel Ricciardo | - | - | 3 | - | 11 |
14. | Oliver Bearman | - | - | 1 | - | 6 |
15. | Pierre Gasly | - | - | 4 | - | 6 |
16. | Kevin Magnussen | - | - | 2 | - | 5 |
17. | Alexander Albon | - | - | 2 | - | 4 |
18. | Esteban Ocon | - | - | 3 | - | 3 |
1. | Red Bull-Honda RBPT | 389 |
2. | McLaren-Mercedes | 338 |
3. | Ferrari | 322 |
4. | Mercedes | 241 |
5. | Aston Martin-Mercedes | 69 |
6. | RB-Honda RBPT | 33 |
7. | Haas-Ferrari | 27 |
8. | Alpine-Renault | 9 |
9. | Williams-Mercedes | 4 |
10. | Sauber-Ferrari | 0 |
69. BELGA NAGYDÍJ | |
Július 26., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 13.30–14.30 |
2. szabadedzés | 17.00–18.00 |
Július 27., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 12.30–13.30 |
Időmérő | 16.00–17.00 |
Július 28., VASÁRNAP | |
A verseny (44 kör, 308.052 km) rajtja: | 15.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Holland Nagydíj, Zandvoort | Augusztus 25., 15.00 |
Olasz Nagydíj, Monza | Szeptember 1., 15.00 |
Azeri Nagydíj, Baki | Szeptember 15., 13.00 |