Új győztest avatunk a hétvégi Kanadai Nagydíjon?

Horváth LiliánaHorváth Liliána
Vágólapra másolva!
2024.06.06. 18:15
Piastri még nem győzött az F1-ben – megtörik a nyeretlenségi széria? (Fotó: AFP)
Egy szabad hétvége után folytatódik a 2024-es Formula–1-es világbajnokság, a kilencedik állomás Montreal, ahol az 53. Kanadai Nagydíjat rendezik meg. A címvédő Red Bull előnye jócskán lecsökkent az előző versenyhétvégéken, és ezúttal sem egyértelmű esélyesként érkezhetett meg a helyszínre. A Ferrari és a várakozások szerint különösen a McLaren nagy fenyegetést jelenthet rá, miközben a jósolt eső könnyen boríthatja az erősorrendet.

A LEGFORRÓBB TÉMÁK

A Red Bull visszavág?

A címvédő „vörös bikák” a fölényes évkezdés után már a második helyszínre érkeznek meg úgy, hogy nem számítanak fő esélyesnek. Max Verstappen Kínában még magabiztos sikert aratott, azonban az elmúlt három versenyhétvégén meglehetősen kiélezett küzdelem folyt az élmezőnyben, és a holland mindösszesen egyszer, Imolában szelte át elsőként a célvonalat, ráadásul akkor sem számottevő előnnyel. Verstappen ugyanis csak hét tizedmásodperccel előzte meg a fejlesztési csomagját Miamiban bevető, és a győzelmet ott Lando Norris révén elhappoló McLarent.

Az Emilia-romagnai GP-re megújuló Ferrari eközben Monacóban aratta le a babérokat a hazai pályán először diadalmaskodó Charles Leclerc-nek köszönhetően, miközben a Red Bull már az első szabadedzés első körétől fogva lemaradásban volt a közvetlen ellenfeleivel szemben, amit tovább tetézett Verstappen kisebb rontása az időmérő mindent eldöntő utolsó szakaszában. A háromszoros vb-első a hatodik rajtkockát szerezte meg, és a pozícióján már nem tudott javítani a versenyen, miközben a csapattársa, Sergio Pérez már az első körben kiesett.

A Red Bull így csupán nyolc pontot gyűjtött az autója gyenge pontjait egyértelműen kidomborító hercegségbeli pályán, míg a kettős dobogót szerző Ferrari neve mellé negyven,  a sorozatban harmadszor pódiumra álló McLarené mellé harminc pont íródott. Ennek megfelelően szemmel láthatóan megcsappant az osztrák istálló előnye, hiszen már csak 24 ponttal előzi meg a második Scuderiát, míg a harmadik helyet elfoglaló wokingi csapat lemaradása 92 pont nyolc Grand Prix-t követően.

Az olvadó fölény hátterében több ok is húzódhat, egyrészről lehet ez az alakulatban tél óta dúló belviszály egyik hatása vagy a félrefejlesztés következménye, miközben természetes folyamatnak is tekinthető az aktuális szabályciklus többedik évében, mivel elkerülhetetlenül közeledik egymáshoz a mezőny, és zárul folyamatosan össze az olló. Ahogyan a tanácsadó, Helmut Marko is fogalmazott, innovációnak már nem igazán maradt hely, és a csapatfőnök, Christian Horner is rámutatott, a fejlesztések már nem tudnak olyan hatásosak lenni, mint korábban.

Noha a Red Bull magabiztos azt illetően, hogy a hagyományosabb versenypályákon újra magabiztosabb lehet, Kanadába bevallottan nem favoritként érkezett meg. A kerékvetők és az egyenletlenségek újra kiemelhetik az RB20-as gyengeségeit, igaz, bizonyos körülmények pont a csapat kezére játszhatnak, hiszen némileg mérsékelhetik a hátrányukat. Egyrészről újraaszfaltozták a nyomvonalat, másrészről esőt is jósolnak, ami elmoshatja az autók közötti különbségeket.

Piastri nagy esélye?

A McLaren a Floridába hozott fejlesztéseinek köszönhetően a Red Bull és a Ferrari kihivójává lépett előre, és potenciális győzelmi reményekkel vághat neki a soron következő montreali hétvégének is. Az 1996-ban bajnoki címet szerző Damon Hill szerint a wokingiak lehetnek a fő esélyesek, és ha sikerül az Imolában mutatott formájukat átmenteni, akkor nem kizárt, hogy Oscar Piastri személyében új győztest avathatunk.

Az ausztrál versenyző Monacóban másodikként szelte át a célvonalat, amivel beállította saját eddigi legjobb eredményét, és Imolában is közel kerülhetett volna a győzelemhez, ha nem kap rajtbüntetést feltartás miatt, miközben már több ízben bebizonyította, képes legyőzni az időmérőn, valamint a futamon is a nála tapasztaltabb csapattársát, Norrist. A brit Miamiban törte meg a nyeretlenségi szériáját,  így a jelenlegi első négy csapat versenyzői közül egyedül Piastri nem állhatott még fel a pódium felső fokára.

Az első siker elérésére nem is igazán lehetne kedvezőbb helyszínt találni Montrealnál, mivel a Gilles Villeneuve-ről elnevezett pályán viszonylag sok versenyző érte el pályafutása első győzelmét. A kanadai hős (1978) mellett Thierry Boutsen (1989), Jean Alesi (1995), Lewis Hamilton (2007), Robert Kubica (2008) és Daniel Ricciardo (2014) is Kanadában ért fel először a csúcsra.

Pérez marad, Ocon távozik

Az elmúlt napokban két fontos szereplő jövője dőlt el a pilótapiacon: Sergio Pérez az előző idényben, illetve az elmúlt két futamon nyújtott teljesítménye alapján meglepően korán és a vártnál hosszabb időre kapott hosszabbítást, hiszen az új szerződése értelmében egészen 2026 végéig lesz Verstappen márkatársa a Red Bullnál, míg Esteban Ocon az előzetes várakozásoknak megfelelően távozik a szezon végén az Alpine-tól.

A „vörös bikák” és az enstone-i alakulat döntésével több versenyző előtt bezárult, illetve kinyílt az ajtó. Az RB kettőse, Cunoda Juki és Daniel Ricciardo, valamint Carlos Sainz Jr. számára is biztossá vált, hogy le kell mondania a Red Bullról. A remek formában lévő japán pilóta nem kizárt, hogy más alakulatnál fog helyet keresni, az ausztrál számára egyre inkább úgy tűnik, hogy a faenzaiak jelenthetik a pályafutása végállomását, míg a spanyol a középmezőnybe kényszerül, hiszen a legfrissebb hírek szerint a Williams felé veszi az irányt. Értesülések szerint a ferraris a hazai versenye, a Spanyol Nagydíj előtt jelenti be hivatalosan, hogy a grove-iaknál folytatja a karrierjét, ami Logan Sargeant mezőnyből kiszorulásához vezethet, hiszen Alexander Albon korábban már aláírta a hosszabbítást a patinás csapattal.

Az Alpine-nál eközben a márka WEC-csapatát erősítő és egyelőre jól teljesítményt nyújtó  Mick Schumacher, a tízszeres futamgyőztes Valtteri Bottas, illetve az első szabadedzésen lehetőséget kapó Jack Doohan előtt nyithatja meg a lehetőséget, az ausztrál Ocon ülését foglalhatja el a montreali nyitányon.

Ami a karrierje első és eddigi győzelmét a 2021-es Magyar Nagydíjon megszerző francia jövőjét illeti, a Haas vagy az Audi gyári csapatává váló Sauber jelenthet számára mentőövet, hiszen a Mercedes a hírek szerint a remek tesztet teljesítő Andrea Kimi Antonelli mellett tette le a voksát.

MI VÁRHATÓ A KANADAI NAGYDÍJON?

Egy szabad hétvégét követően folytatódik a bajnokság, a kilencedik állomás Montreal, ahol az 53. Kanadai Nagydíjat rendezik meg. Az észak-amerikai kontinensen elterülő ország először 1967-ben adott otthont Grand Prix-nak, míg Montreal 1978-ban látta vendégül a Formula–1 mezőnyét. A 4361 méter hosszú nyomvonalon több történelmi pillanatnak is szemtanúja lehetett a nagyérdemű, hiszen amellett, hogy többen is a helyszínen ünnepelhették az első győzelmüket, itt rendezték meg a valaha volt leghosszabbra nyúló versenyt is 2011-ben, ami szabályváltoztatáshoz vezetett.

Ami a történelmi múltat illeti, az aktív versenyzők közül Hamilton számít a legsikeresebbnek hat pole pozícióval, illetve hét győzelemmel – a hétszeres világbajnok mindkét vonatkozó listát Michael Schumacherrel karöltve vezeti. A briten kívül Verstappen, Fernando Alonso és Ricciardo örülhetett már a helyszínen, a holland két-két sikert számlál az időmérőn, illetőleg a versenyen, a spanyol egyszer indulhatott az élről és egy ízben nyert, míg az ausztrál 2014-ben a hatodik rajthelyét váltotta a dobogó felső fokára.

Ami a jelenlegi formát illeti, legalább hat versenyző szállhat harcba a pole pozícióért és a győzelemért, hiszen a Red Bull, a Ferrari és a McLaren is esélyesként érkezhetett meg a helyszínre. A három említett alakulat közül a wokingi számít a legsikeresebbnek Kanadában a tizenhárom diadalával, igaz, az időben legmesszebbre az ő sikeréhez kell visszanyúlni, mivel legutóbb 2012-ben nyert a pályán. A Ferrari 2018-ban örülhetett Montrealban, míg a „vörös bikák” az elmúlt két alkalommal ünnepelhettek Kanadában.

Ami az időjárást illeti, az előrejelzések szerint mindhárom napon várható esőzés, pénteken, szombaton és vasárnap is egyaránt 60 százalék a valószínűsége annak, hogy leszakad az ég. Ez különösen izgalmassá teheti a hétvége alakulását, csökkentheti az autók közötti különbségeket, növeli a hibázási lehetőségeket, és könnyen meglepetéseredményhez is vezethet. Az izgalmakat tovább fokozhatja, hogy újraaszfaltozták a pályát, hiszen a csapatok számára ugrás lesz az ismeretlenbe, mennyire tűntek el az egyenetlenségek, és mennyire változtak meg a tapadási viszonyok.

Noha a montreali pályán viszonylag könnyű előzni, és számos alkalommal szolgáltatott izgalmas versenyt,  az elmúlt tíz ott rendezett futamon hétszer hozott győzelmet az első, míg kétszer a második rajtkocka, miközben az első sornál hátrébbról csupán egyszer született siker. Az idei verseny ugyanakkor könnyen hozhat felfordulást, és arról sem szabad megfeledkezni, hogy a legutóbbi öt Kanadai Nagydíjból csak egyen nem kellett pályára hajtania a biztonsági autónak. 

 PILÓTAGYŐZELEMDOBOGÓPONTSZERZÉSLGYKPONT
  1.Max Verstappen    6672169
  2.Charles Leclerc    158-138
  3.Lando Norris    137-113
  4.Carlos Sainz Jr.    147-108
  5.Sergio Pérez    -372107  
  6.Oscar Piastri    -18-  71
  7.George Russell    --71  54
  8.Lewis Hamilton    --71  42
  9.Fernando Alonso    --51  33  
10.Cunoda Juki    --5-  19
11.Lance Stroll    --3-  11  
12.Oliver Bearman    --1-    6  
13.Nico Hülkenberg    --4-    6  
14.Daniel Ricciardo    --1-    5  
15.Alexander Albon    --1-    2
16.Esteban Ocon    --1-    1  
17.Kevin Magnussen    --1-    1  
18. Pierre Gasly    --1-    1
a világbajnokság állása

 

  1.Red Bull-Honda RBPT276
  2.Ferrari252
  3.McLaren-Mercedes184
  4.Mercedes 96
  5.Aston Martin-Mercedes  44
  6.RB-Honda RBPT  24
  7.Haas-Ferrari    7  
  8.Williams-Mercedes    2
  9.Alpine-Renault    2
10.Sauber-Ferrari    0
konstruktőrök

 

53. KANADAI NAGYDÍJ
Júnis 7., PÉNTEK
1. szabadedzés19.30–20.30
2. szabadedzés23.00–00.00
Júnis 8., SZOMBAT
3. szabadedzés18.30–19.30
Időmérő22.00–23.00
Júniua 9., VASÁRNAP
A verseny (70 kör, 305.27 km) rajtja:20.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Spanyol Nagydíj, BarcelonaJúnius 23., 15.00
Osztrák Nagydíj, SpielbergJúnius 30., 15.00
Brit Nagydíj, SilverstoneJúlius 7., 16.00


 

 

Legfrissebb hírek

F1, Szaúdi Nagydíj, 3. szabadedzés

F1
22 perce

„Sok hátránya van Verstappennek" – az Aston Martinnál és a Mercedesnél sincs hely a holland számára?

F1
2 órája

Hamilton nem tudja, képes lesz-e bejutni a Q3-ba; Leclerc szerint bármi lehetséges Dzsiddában

F1
15 órája

Norris vezérletével a McLaren kettőse az élen; Cunoda összetörte a Red Bullt a második szaúdi edzésen

F1
20 órája

Gasly az élre repítette az Alpine-t a szaúdi nyitányon; Verstappen kilencedik

F1
Tegnap, 15:01

„Miért ne akarnák szerződtetni Verstappent?" – Russell reagált a pletykákra

F1
Tegnap, 13:47

„Képes lehetek legyőzni őt" – Cunoda már most ellesett néhány dolgot Verstappentől

F1
Tegnap, 12:15

Verstappen nem foglalkozik a távozásáról szóló pletykákkal; Alonso nem félti a helyét az Aston Martinnál

F1
2025.04.17. 23:51
Ezek is érdekelhetik