A Red Bull növelné az előnyét, a Ferrari visszavágásra készül a Spanyol Nagydíjon

Horváth LiliánaHorváth Liliána
Vágólapra másolva!
2024.06.20. 17:13
Verstappen 2022-ben és 2023-ban is győzedelmeskedett Spanyolországban (Fotó: AFP)
Egy szabad hétvége után folytatódik a 2024-es Formula–1-es világbajnokság, a tizedik állomás a Circuit de Catalunya, ahol az 54. Spanyol Nagydíjat rendezik meg. Az előzetes várakozások szerint a Red Bull könnyen erődemonstrációt is tarthat, ám az előző versenyhétvégék alakulása tükrében lehet bízni benne, hogy több riválisa is tudja vele tartani a lépést.

A LEGFORRÓBB TÉMÁK

Valaki tudja tartani a lépést a Red Bull-lal?

Noha a montreali versenyhétvége nagy részében úgy tűnt, a Red Bull lépéshátrányban van a meglepően erős formát mutató Mercedesszel, valamint a konstansan jó teljesítményt nyújtó McLarennel szemben, a címvédő Max Verstappen a második rajtpozíciót szerezte meg az időmérőn, majd másnap annak ellenére is elsőként szelte át a célvonalat a változékony időt hozó versenyen, hogy annak egyes szakaszaiban a német, míg más etapokban a brit riválisa diktálta a tempót.

Az ellenfél csapatok és a szakértők egyaránt arról beszéltek már a „vörös bikák” újabb sikere előtt, hogy a Red Bullnak a soron következő hagyományosabb helyszínek kedvezhetnek, és akkor térhet vissza a nyerő formájához, így a mostani győzelmével, valamint a közvetlen riválisa nullázásával különösen jó helyzetből várhatja a folytatást.

Az osztrák alakulat kilenc nagydíjat követően 49 ponttal előzi meg a második Ferrarit, míg a címvédő Verstappen előnye 56 pont, vagyis több mint két futamgyőzelemnyi a Monacóban még diadalmaskodó, de Kanadában célba sem érő Charles Leclerc előtt, és az előzetes várakozások szerint könnyen még inkább elléphet az élen most hétvégén, hiszen a Circuit de Catalunya feküdhet az RB20-asnak.

A holland tavaly 24, míg tavaly előtt közel 33 másodperces különbséggel előzte meg az első nem Red Bull-os riválisát, így a legnagyobb kérdést az jelenti, az idén egyáltalán valamely csapat fel tudja-e venni a versenyt vele. Ha a „vörös bikák” Spanyolországban is kihívóra találnak, az mindenképpen izgalmas folytatást idéz elő a bajnokság szempontjából. Ha nem, akkor is érdemes lesz megnézni, az előző évekhez képest milyen differenciák alakulnak ki, mivel az idény eddigi alakulása alapján egyértelműen úgy fest, jelentős mértékben csökkent a címvédő gárda év elején mutatott óriási fölénye.

Visszavág a Ferrari?

A Scuderia a monacói győzelmét követően nagy reményekkel érkezett meg Montrealban, és arra lehetett számítani, hogy akár még tovább csökkentheti a lemaradását a Red Bull mögött, ehelyett szinte az egész hétvégén szenvedett, a versenyzői a kvalifikáción az utolsó mindent eldöntő szakaszba sem jutottak be, majd a tizenegyedik helyről induló Leclerc, és a mögüle elrugaszkodó Carlos Sainz Jr. sem tudta befejezni a futamot.

A csapatfőnök, Frédéric Vasseur a leintést követően nem tudta titkolni a csalódottságát, de kijelentette, bízik benne, hogy letudtak minden balszerencsét az idei évre egy versenyhétvége alatt. Arra kérdésre, hogy a kanadai fiaskó valóban kivétel volt, és a Ferrari képes visszatérni a korábban mutatott konzisztens, erős formájához, már Spanyolországban választ kapunk.

A Ferrari mindenesetre nem szeretné a véletlenre bízni, és amolyan megelőző csapást tesz a Red Bull ellen, hiszen a legfrissebb értesülések szerint az eredetileg Silverstone-ra szánt fejlesztési csomagját már most hétvégén pályára viszi.

Merre tart Sainz?

A Kanadai Nagydíj előtt kezdett el az a szóbeszéd terjedni, hogy a Ferrari spanyol pilótája a hazai versenye előtt tesz bejelentést a jövőjéről. Bár Sainz nemrég arról beszélt, rövidesen meghozza a döntést, hogy száz százalékban a versenyzésre összpontosíthasson, egyelőre nem került sor bejelentésre, és továbbra is nagy kérdőjel, merre vezet az útja.

A legfrissebb hírek szerint két opció közül fog választani a spanyol: a 2026-tól az Audi gyári csapatává váló Sauber vagy a Williams jelentheti számára a következő állomást. Előbbinél Nico Hülkenberg, utóbbinál Alexander Albon csapattársává válhatna, igaz, esetleges jelöltként  ott van még az Alpine is, ahol az idény végén távozó Esteban Ocon ülése szabadul fel.

A Mercedes lendülete kitart?

Az „ezüstnyilak” az újabb pocsék idénykezdet után az előző versenyhétvégén meglepően erősnek mutatkoztak, a riválisok gyanúja szerint a kiugró formának az új első szárnyhoz volt köze, amit George Russell Monacóban, míg Lewis Hamilton Montrealban kapott meg. A Red Bull nem is nézte jó szemmel a hirtelen javulást, és a tanácsadó, Helmut Marko gyanakvóan jelezte, meglátása szerint furcsán hajlott az elem a Mercedesen.

Az osztrák nem nevezte szabálytalannak a rivális megoldását, hiszen a W15-ös átment a gépátvételen a legutóbb helyszínen, de azt pedzegette, talán Spanyolországban már nem fog átmenni az elem a terheléses teszten. A hírek szerint a Red Bullnak azért sem tetszik a jelenlegi helyzet, mert a Ferrari és a McLaren is alkalmazza már a trükköt, míg a címvédő lépéshátrányba került a területen.

Antonelli előtt elhárult minden akadály

Egyre inkább biztosnak tűnik, hogy a Formula–2-ben versenyző Andrea Kimi Antonelli foglalja el Lewis Hamilton helyét jövőre a Mercedesnél, és az sem kizárt, hogy már az idén vezethet Formula–1-es autót éles körülmények között, hiszen a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) eltörölte a korhatárra vonatkozó szabályt, így már nincs semmi akadály a fiatal olasz tehetség bemutatkozása előtt.

Logan Sargeant-nak így lehet, hogy már nem igazán maradt ideje a bizonyításra, sőt, lehet már eldöntetett a sorsra, és talán most hétvégén Spanyolországban teljesítheti az utolsó versenyét a királykategóriában. Ha nem így történik, akkor is nagy a valószínűsége annak, hogy nem futhatja végig az idényt, hiszen a Mercedesnek sokat jelentene, ha már ebben az évben lehetőséget tudna adni a protezsáltjának.

MI VÁRHATÓ A SPANYOL NAGYDÍJON?

Egy szabad hétvége után folytatódik a bajnokság, a tizedik állomás a Circuit de Catalunya, ahol az 54. Spanyol Nagydíjat rendezik meg. A pálya eddig összesen 33-szor látta vendégül a Formula–1 mezőnyét, és jelen állás szerint a mostani lesz az egyik utolsó alkalom, hiszen az már az év korábbi szakaszában eldőlt, hogy 2026-tól Madrid fogja lebonyolítani a versenyt.

Az egyelőre bizonytalan, hogy mi lesz hosszú távon a barcelonai pálya sorsa, jelen tervek szerint Madrid belépésének az évében még otthont fog adni nagydíjnak, azonban ezzel kapcsolatban még nem történt hivatalos bejelentés, és az is kérdőjel, milyen név alatt futna akkor a versenyhétvége.

Ami a Circuit de Catalunyát illeti, a leginkább igénybe vett aszfaltcsíkok között szerepel, és hosszú éveken keresztül szolgált teszthelyszínül a Formula–1 számára. A csapatok, illetve a versenyzők tehát nagyon jól ismerik a 4657 méter hosszú pályát, így nem is meglepő, hogy több fejlesztés is itt debütál.

Ami a történelmi múltat illeti, a jelenlegi mezőnyből Hamilton számít a legsikeresebbnek Spanyolországban, hiszen hat ízben szerzett pole pozíciót és győzelmet is. Vetélytársai közül Verstappen és a hazai hős, Fernando Alonso örülhetett már, a holland a legutóbbi két ottani versenyen szelte át elsőként a célvonalat, és összességében három sikernél jár, míg a spanyol kétszer állhatott fel a dobogó felső fokára, legutóbb 2013-ban, ami máig az utolsó győzelmének számít a Formula–1-ben.

Ami a jelenlegi formát illeti, az előzetes várakozások szerint a Red Bull számít a favoritnak, de az előző versenyhétvégék alakulása alapján lehet bízni benne, hogy egy vagy több csapat is fel tudja venni vele a lépést, és akár fenyegetést jelenthet rá. A McLaren a fejlesztése bevetése óta folyamatosan erős formát mutat, a Ferrari visszavágna a kanadai fiaskó után, míg a Mercedes továbbvinné a lendületet Kanadából. 

 PILÓTAGYŐZELEMDOBOGÓPONTSZERZÉSLGYKPONT
  1.Max Verstappen    7782194
  2.Charles Leclerc    158-138
  3.Lando Norris    148-131
  4.Carlos Sainz Jr.    147-108
  5.Sergio Pérez    -372107
  6.Oscar Piastri    -19-  81
  7.George Russell    -181  69
  8.Lewis Hamilton    --82  55
  9.Fernando Alonso    --61  41
10.Cunoda Juki    --5-  19
11.Lance Stroll    --4-  17
12.Daniel Ricciardo    --2-    9
13.Oliver Bearman    --1-    6
14.Nico Hülkenberg    --4-    6
15.Pierre Gasly    - -2-    3
16.Alexander Albon    --1-    2
17.Esteban Ocon    --2-    2
18.Kevin Magnussen    --1-    1
a világbajnokság állása
  1.Red Bull-Honda RBPT301
  2.Ferrari252
  3.McLaren-Mercedes212
  4.Mercedes124
  5.Aston Martin-Mercedes  58
  6.RB-Honda RBPT  28
  7.Haas-Ferrari    7  
  8.Williams-Mercedes    5
  9.Alpine-Renault    2
10.Sauber-Ferrari    0
konstruktőrök
54. SPANYOL NAGYDÍJ
Júnis 7., PÉNTEK
1. szabadedzés13.30–14.30
2. szabadedzés17.00–18.00
Júnis 8., SZOMBAT
3. szabadedzés12.30–13.30
Időmérő16.00–17.00
Júniua 9., VASÁRNAP
A verseny (66 kör, 307.236 km) rajtja:15.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Osztrák Nagydíj, SpielbergJúnius 30., 15.00
Brit Nagydíj, SilverstoneJúlius 7., 16.00
Magyar Nagydíj, MogyoródJúlius 21., 15.00


 

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik