F1: show-műsor vagy sport? Mi várható a Las Vegas-i Nagydíjon?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2023.11.16. 15:37
null
Csillogás, fényűzés – mit nyújthat Las Vegas az F1-ek? (Fotó: AFP)
Egy szabad hétvége után folytatódik a 2023-as Formula–1-es világbajnokság, az utolsó előtti állomás Las Vegas, ahol az első Las Vegas-i Nagydíjat rendezik meg. Különleges események, autófestések, ikonikus helyszínek – a résztvevők minden lehetőséget megragadnak, hogy minél nagyobb figyelmet érjenek el, a kérdés már csak az, vajon megérte-e a hírek szerint több mint félmilliárd dolláros befektetés a kaszinóvárosi versenyért. 

 

 

Noha Max Verstappen rekordokat rekordokra halmaz 2023-ban, a Sao Paulóban szerzett idei tizenhetedik sikerével hosszú évtizedeken keresztül megdönthetetlennek tűnő csúcsot adott át a múltnak, amivel hivatalosan is az ő nevéhez fűződik a Formula–1 73 éves történetének legdominánsabb idénye.

A holland pilóta már a Katari Nagydíj sprintjén bebiztosította pályafutása harmadik világbajnoki címét, és a lendülete azóta sem hagyott alább, egy kivételével (Szingapúr) valamennyi versenyen diadalmaskodott, és az év utolsó előtti állomására is fő esélyesként érkezett meg. Bár a Red Bull-garázs túlsó oldalán Sergio Pérez teljesítménye meglehetősen hullámzó volt, az elmúlt nagydíjakon sikerült előrelépnie, és sorozatban megszerzett harmadik negyedik helyezésével sikerült 32 pontra növelnie az előnyét az egyéni vb-összetett második pozíciójáért vívott csatában.

Pérez akár már most hétvégén bebiztosíthatja a helyezését, így minden jel arra mutat, hogy a „vörös bikák” fennállásuk során először zárhatják az első két helyen az egyéni bajnokságot, amivel igazolnák, miért tartottak ki a mexikói mellett. A versenyzővel kapcsolatban ugyanis az év során számos olyan híresztelés látott napvilágot, hogy ülése a 2024 végéig érvényben lévő szerződése ellenére is veszélyben van, s többen tudni vélték, a második helytől függ a jövője.

1. LAS VEGAS-I NAGYDÍJ
NOVEMBER 17., PÉNTEK
1. szabadedzés: 5.30–6.30
2. szabadedzés: 9.00–10.00
NOVEMBER 18., SZOMBAT
3. szabadedzés: 5.30–6.30
Időmérő: 9.00–10.00
NOVEMBER 19., VASÁRNAP
A verseny (50 kör, 310.05 km) rajtja: 7.00
A KÖVETKEZŐ FUTAM
November 26. 14.00Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi

A mexikói helyzete kapcsán legutóbb a korábbi F1-es versenyző, Felipe Massa osztotta meg a többségtől eltérő véleményét. A brazil kifejtette, szerinte felesleges azon változtatni, ami működik, és rámutatott, a csapat Verstappennel szúrna ki, ha elküldené Pérezt. A 2008-as szingapúri botrány ügyét jogi úton megtámadni kívánó pilóta emellett azt is kiemelte, akkor sem lenne sokkal kiélezettebb a házon belüli csata, ha Fernando Alonso vagy Lewis Hamilton foglalna helyet a holland mellett.

A kétszeres és hétszeres vb-első ugyanakkor biztosan más állásponton van, mint ahogyan a mclarenes Lando Norris is, aki magát, illetve Alonsót és Hamiltont is beleértve öt versenyzőt sorolt fel, akik megnehezítenék Verstappen dolgát. Az, hogy a holland hogyan teljesítene az említett riválisok mellett, talán sosem derül ki, főleg, hogy Pérez helye nemcsak a csapatnál, hanem a bajnoki összetettben is egyre biztosabbnak tűnik.

Hamiltonnak eközben egyre inkább hátrafelé is kellfigyelnie, hiszen kevesebb ponttal vezet Alonso és Norris előtt, mint amennyivel a mexikói előzi meg őt. Az Aston Martin-versenyző 28, míg a mclarenes 31 pontra közelítette meg a Brazíliában borzalmas hétvégét teljesítő mercedesest.

A hétszeres bajnok mellett a csapata is fokozottan figyelheti a „visszapillantó tükröt”, mivel már csak 20 ponttal előzi meg a harmadik Ferrarit a konstruktőri bajnokságban, és most hétvégén akár tovább is csökkenhet az előnye, ami izgalmas végjátékot ígérne a két csapat között a jövő heti idényzárón.

Azonban ne rohanjunk ennyire előre, főleg, hogy az idei év egyik legjobban várt sporteseménye következik Las Vegasban. A Formula–1 vezetősége 2022 tavaszán jelentette be hivatalosan, hogy a helyszín visszatér a versenynaptárba, majd lázas munkába kezdett, hiszen nem kisebb feladat állt előtte, mint kialakítani egy versenypályát a világ egyik legnagyobb szórakoztatóvárosában.

Az egy éve kezdődött reklámkampánynak köszönhetően jóval nagyobb érdeklődés övezi az idei versenyt, mint a „száguldó cirkusz” korábbi látogatásai alkalmával, és a szervezők, illetve a résztvevők is mindent megtettek azért, hogy minél különlegesebbé tegyék a kaszinóváros visszatérését.

Az F1 szerdán nagyszabású nyitóbulival indította a hétvége programját: többek között DJ Tiesto, John Legend, Will.i.am, a Thirty Seconds to Mars, illetve Kylie Minoguge fellépett, és a Cirque du Soleil is előadást tartott. A versenyzők emellett a több más rendezvényen is megjelentek, elég csak a Netflix Kupát megemlíteni, melynek keretein belül Carlos Sainz Jr. Lando Norris, Pierre Gasly és Alexander Albon a PGA Tour sztárjaival csaptak össze a golfpályán.

Az élőben közvetített mérkőzésen végül Justin Thomasszal induló Sainz nyert, majd törte össze a trófeát a nagy ünneplésben. A csapatok több mint fele eközben egyedi autófestéssel készült, a Red Bull ráadásul különösen megadta a módját a leleplezésnek: a mennyezetről lógatta le az RB23-ast.

A Formula–1 tehát szinte minden marketingeszközt felhasznál ahhoz, hogy minél nagyobb figyelmet érjen el, ám így sem biztos, hogy megtérül a Las Vegas-i hétvége megvalósításába fektetett rengeteg energia, illetőleg a hírek szerint elköltött több mint félmilliárd dollár...

A sportvilág tekintete most a királykategóriára szegeződik, a kérdés már csak az, milyen show-val szolgál a kilátogató szurkolók, és a tv előtt ülő nézők számára. Egy biztos, a kaszinóvárosban minden feltétel adott hozzá, hogy a pályán és azon kívül is látványos legyen a műsor.

MI VÁRHATÓ A LAS VEGAS-I NAGYDÍJON?

Egy szabad hétvége után folytatódik a 2023-as bajnokság, a huszonegyedik, vagyis az utolsó előtti állomás a fényűző Las Vegas, ahol az első Las Vegas-i Nagydíjat rendezik meg. Noha a helyszín már kétszer, 1981-ben és 1982-ben vendégül látta a Formula–1-et, akkor a Caesars Palace GP keretein belül tartották meg a versenyt.

A negyvenegy év után visszatérő Sin City szívében egy újonnan kialakított utcai pályán csap össze a mezőny. A versenyzők a 6.2 kilométer hosszú, valamint összesen tizenhét kanyart felölelő kör során olyan ikonikus épületek árnyékában száguldanak el, mint az első két Grand Prix-nak nevet kölcsönző Caesars Palace, a Bellagio, a Venetian, a Planet Hollywood vagy a nemrég felépült extravagáns Sphere.

Ráadásul nem is akármilyen átlagsebesség mellett, hiszen az várhatóan közel azonos lesz a monzaihoz, amire a „Sebesség templomaként” szoktak hivatkozni. A nevadai nyomvonal ugyanakkor nem lesz teletűzdelve gyors kanyarokkal, sőt a hetes, a nyolcas és a kilences kanyarban az autók tempója 100 km/h alá is süllyedhet. A versenyzők így a három hosszú egyenesben, köztük az 1.9 kilométeres, vagyis a pálya nagyjából egyharmadát kitevő Stripen fogják elérni a várhatóan több mint 340 km/h-s végsebességet, amely a nyitható hátsó szárnynak, valamint a szélárnyéknek köszönhetően akár még tovább növekedhet.

Pontosan ezért lesz kulcsfontosságú, melyik autó tudja a legjobb tempót mutatni az összességében 1.9 kilométer hosszú egyenesekben. Az alakulatok így a belgiumihoz, valamint a monzaihoz hasonló alacsony leszorítóerős csomagot fogják előnyben részesíteni. A kevés bukótér, s menekülőút a Monte Carló-i és a szingapúri pályát fogja megidézni, ám a nyomvonal összességében az azerbajdzsánihoz hasonlít a leginkább.

A hétvége számos szempontból különleges lesz, a már említett szokatlan vonalvezetésen túl az események kezdési időpontjai, valamint a jósolt hűvös időjárás is nehezítheti a résztvevők dolgát.

A nagydíj programja helyi idő szerint csütörtök este 20 óra 30 perckor (ez közép-európai idő szerint péntek reggel fél 6-ot jelent) veszi kezdetét az első szabadedzéssel, míg a második pontban éjfélkor következik utána. A péntek éjjel egy órakor záruló tréning után este fél 9-kor újra pályára hajt a mezőny, hogy még több adatot és tapasztalatot gyűjthessen, mielőtt az éjféli időmérőn eldöntené a rajtsorrendet. A piros lámpák szombaton minden eddiginél későbbi időpontban, 22 órakor alszanak ki, ami Magyarországon vasárnap reggel 7 órai kezdést jelent.

A versenynaptárban elfoglalt november közepi időpont, valamint a kései kezdés miatt eléggé hűvös körülmények várják a „száguldó cirkuszt”. Noha az előzetes hírekkel ellentétben jelen állás szerint nem fog megdőlni az 1978-as Kanadai Nagydíjon felállított 5 Celsius-fokos hidegrekord, a higanyszálak így sem fognak sokkal 10 Celsius-fok fölé csúszni, sőt a kvalifikáción az előrejelzések alapján akár egy számjegyű hőmérsékletet is mérhetnek.

Mindez óriási fejtörést okozhat a gumik szempontjából, hiszen a hivatalos beszállító, a Pirelli hiába hozta el a C3-as, a C4-es és a C5-ös, vagyis a skála három leglágyabb keverékét, a pályakarakterisztika egyáltalán nem segíti elő az abroncsok működésre bírását a sivatagi éjszakában.

A 2023-as versenynaptár második leghosszabb nyomvonalát az egyenes szakaszok dominálják, az újraaszfaltozott Stripen könnyen visszahűlhetnek a gumik, és a nagy sebességű kanyarok hiánya miatt meglehetősen nehéz lesz felmelegíteni őket. E tényezők miatt a fékzónák meghosszabbodnak, és jóval nagyobb valószínűséggel blokkolnak a kerekek.

A Pirelli elővigyázatosságból viszonylag magas guminyomást írt elő, elöl 27 psi, míg hátul 24.5 psi a minimumérték, azt viszont nem támogatta, hogy a csapatok magasabb hőfokon és huzamosabb ideig használhassák a gumimelegítő-paplanokat.

A hűvös idő mellett az aszfalt milyensége is sok kérdést vet fel, hiszen meglehetősen kevés információ áll az alakulatok rendelkezésére a hétvége előtt. A mezőny számára tehát ugrás lesz az ismeretlenbe az újonnan érkező helyszín, pontosan emiatt erős lehet a forgalom a három szabadedzésen, és a csapatok akár több beállítással is próbálkozhatnak.

Noha a történelmi múlt hiánya, a sok ismeretlen tényező, szokatlan körülmény, valamint az esetleges eső könnyen megbolygathatja az esélyeket, és akár meglepetést is okozhat, a résztvevőknek van előzetes elképzelése arról, milyen teljesítményt nyújthatnak, és hol foglalhatnak helyet az erősorrendben.

Ami a jelenlegi formát illeti, a Red Bull és azon belül is Verstappen számít a favoritnak, míg a legnagyobb fenyegetést talán a Ferrari és a McLaren jelentheti rá, miközben a Mercedesre akár újabb nehéz hétvége várhat.

Ami az időmérőt illeti, száraz körülmények között is nagy esély van a kavarodása, hiszen az előrejelzések szerint akkor várja a leghűvösebb idő a versenyzőket. A Williams thaiföldi pilótája, Alexander Albon szerint az sem kizárt, hogy akár három-négy kört kell teljesíteniük ahhoz, hogy megfelelő működési tartományba hozzák a gumit. A nem kellően felmelegített abroncs növeli a hibázási lehetőséget, amit a falak közelsége, illetve a kevés menekülőút könnyen megbosszulhat.

Ha mindehhez hozzátesszük, hogy akár az eső is megérkezhet Sin Citybe, a káosz szinte garantált. A legfrissebb előrejelzések szerint pénteken van a legnagyobb esély a csapadékra, az este folyamán több mint ötven százalék a valószínűsége annak, hogy megnyílik az ég. Ez akkor is gondot okozhat, ha magán a kvalifikáción nem, csak azt megelőzően esik, hiszen lemosná az addig felvitt gumiréteget, ami jócskán megnehezítené a versenyzők dolgát.

Az év eddigi alakulását figyelembe véve érdemes lesz szemmel tartani a Ferrarit, az olasz istálló rendre jól teljesített az utcai helyszíneken, Azerbajdzsánban a kvalifikáción, valamint a sprintidőmérőn is pole-t szerzett Leclerc révén, míg Szingapúrban Sainzszal a volán mögött a rajtelsőség mellett az idén először legyőzte a Red Bullt versenykörülmények között is. Az SF23-as emellett szereti a kis leszorítóerős pályákat, és főleg az év második felében növelte az elsőségei számát – a legutóbbi hét nagydíjon négyszer várhatta az élről a piros lámpák kialvását.

A teljesítménymérnök, Jock Clear szerint is minden jel arra mutat, hogy versenyképesek lesznek, míg a csapatfőnök, Frédéric Vasseur úgy érzi, most hétvégén akár fontos pontokat is hozhatnak a Mercedesen a konstruktőri második helyért vívott csatában.

A Scuderia mellett a McLaren jelenthet még nagy fenyegetést Verstappenre, aki az idei tizenkettedik pole-ját szerezheti meg.

Ami a versenyt illeti, bár a Red Bull fölénye az utcai aszfaltcsíkokon nemegyszer láthatóan csökkent, nehéz elképzelni egy szingapúrihoz hasonló hétvégét az osztrákok részéről. Arra ugyanakkor lehet számítani, hogy Verstappen útja nem lesz olyan sima az idénybeli tizennyolcadik sikeréhez, hiszen várhatóan a Ferrari és a McLaren is nyomást helyezhet rá.

Bár az év végéhez közeledve általában megszaporodnak a meghibásodások, a hűvös idő kedvezni fog a technikának. Virtuális vagy valódi biztonsági autós szakaszokra azonban így is lehet számítani, sőt akár a piros zászló is előkerülhet szombat éjjel. A korlátozások és az esetleges megszakítás a gumikat helyezi előtérbe, a visszahűlt abroncsokon az újraindítás és az új állórajt is sok kockázatot rejthet magában, ami adott esetben egy-egy versenyző hátraesését eredményezheti.

A gumikat nehezebben felmelegítő csapatok egyértelmű hátrányt szenvedhetnek, ha addig nem találnak megoldást az év során többször is jelentkező problémára.

Ami a dobogós esélyeket illeti, a Ferrari és a McLaren mellett talán a top-3-ba pont az előző nagydíjon visszatérő Aston Martin indulhat a legjobb esélyekkel. A maranellóiak még tovább csökkentenék a lemaradásukat a konstruktőri tabellán; a wokingiak az idei tizedik pódiumokat célozták meg, míg a silverstone-iak a brazíliai remeklésre alapozhatnak.

Noha a konstruktőri bajnokságban második Mercedes az elmondása szerint rájött, mi okozta a váratlan formahanyatlását Sao Paulóban, kérdéses, hogyan birkózik meg a hideg idővel, és tudja munkára bírni a gumikat. Ha ezúttal is szenvedni fog az abroncsokkal, akár a top 10-ből is kiszorulhat az időmérőn, és meglehetősen nehéz futam várhat rá.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, a hatodik helyét már bebiztosító Alpine mellett a csapatbajnoki hetedik pozícióért csatázó Williamsre és AlphaTaurira különösen érdemes lesz figyelni. Bár a grove-i alakulat Interlagosban kicsúszott a pontzónából, a Las Vegas-i pálya az autó erősségeit fogja kidomborítani, így mindenképpen fontos lesz a számára, hogy erős eredménnyel távozzon az idény harmadik amerikai helyszínéről.

Ha nem sikerül, az akár meg is pecsételheti a sorsát, hiszen a Szingapúr óta a Red Bull felfüggesztését használó, s a legutóbbi három hétvégén összesen tizenhat pontot gyűjtő faenzaiak lemaradása már csak hét pont, így a különbség pontosan annyi, mint ahány pontot a Williams szerzett az elmúlt hat (!) nagydíjon.

A hosszú egyenes és a Ferrari-motor révén az Alfa Romeótól, valamint a Haastól is némi előrelépésre lehet számítani, utóbbi alakulat egyébként két különböző autóval vág neki a hétvégének: Nico Hülkenberg a korábbi verziójú, míg Kevin Magnussen a fejlesztésekkel felszerelt autót fogja vezetni a Las Vegasban.

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
PILÓTA GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGYK PONT
1. Max Verstappen 17 19 23 8 524
2. Sergio Pérez 2 8 18 2 258
3. Lewis Hamilton - 6 20 4 226
4. Fernando Alonso - 8 19 1 198
5. Lando Norris - 7 17 1 195
6. Carlos Sainz Jr. 1 3 20 - 192
7. Charles Leclerc - 4 15 - 170
8. George Russell - 1 18 1 156
9. Oscar Piastri - 2 11 - 87
10. Lance Stroll - - 11 - 63
11. Pierre Gasly - 1 13 - 62
12. Esteban Ocon - 1 12 - 46
13. Alexander Albon - - 8 - 27
14. Cunoda Juki - - 4 - 13
15. Valtteri Bottas - - 4 - 10
16. Nico Hülkenberg - - 2 - 9
17. Daniel Ricciardo - - 1 - 6
18. Csou Kuan-jü - - 3 - 6
19. Kevin Magnussen - - 3 - 3
20. Liam Lawson - - 1 - 2
21. Logan Sargeant - - 1 - 1

KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Honda RBPT 782
2. Mercedes 382
3. Ferrari 362
4. McLaren-Mercedes 282
5. Aston Martin-Mercedes 261
6. Alpine-Renault 108
7. Williams-Mercedes 28
8. AlphaTauri-Honda RBPT 21
9. Alfa Romeo-Ferrari 16
10. Haas-Ferrari 12

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik