F1: Ez volt az elmúlt 13 év legrosszabb hétvégéje – Mercedes

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2023.11.08. 12:25
null
A Ferrari két ponttal csökkentette a hátrányát a Mercedes mögött (Fotó: AFP)
A Formula–1-es Mercedes értetlenül áll a múlt hétvégi Sao Pauló-i Nagydíjon mutatott pocsék teljesítmény előtt. A csapatfőnök, Toto Wolff elismerte, még a bokszutcai rajt is az opciók között szerepelt, míg a nyolcadikként befutó Lewis Hamilton arról beszélt, mennyire várja már, hogy megváljon az idei autójától. 

 

 

A Mercedes győzelmi reményekkel érkezett meg Sao Paulóba: a bizakodásra kétségtelenül volt oka, hiszen egy évvel ezelőtt kettős győzelmet ünnepelhetett az Autódromo José Carlos Pacén, s épp remek formában is volt, amit jól mutatott, hogy Lewis Hamilton Austinban és Mexikóvárosban is másodikként ért célba, s egyértelműen közeledett a Red Bullhoz.

3. SAO PAULÓ-I NAGYDÍJ
NOVEMBER 3., PÉNTEK
Szabadedzés: 1.Sainz 1:11.732
Időmérő: 1. Verstappen 1:10.727
NOVEMBER 4., SZOMBAT
Sprintidőmérő: 1. Norris 1:10.622
Sprint: 1. Verstappen, 2. Norris, 3. Pérez
NOVEMBER 5., VASÁRNAP
A verseny: 1. Verstappen, 2. Norris, 3. Alonso
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
November 19., 7.00Las Vegas-i Nagydíj, Las Vegas
November 26., 14.00Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi

Az év utolsó sprinthétvégéje azonban nem a vártak szerint alakult az „ezüstnyilak” számára, a pilóták szemlátomást küszködtek, és különösen versenytávon tűnt el az addigi biztató tempó. George Russell célba sem ért, míg Hamilton hiába kezdte az újraindítást a harmadik helyről, folyamatosan hátrafelé lépdelt, és végül nyolcadikként szelte át a célvonalat.

A hétszeres világbajnok a szombati sprint után még arról beszélt, hogy elronthatták a beállításokat, a vasárnapi leintés után azonban a Texasban bevetett padlólemezre terelődött a gyanúja, ami azért volt érdekes, mert két héttel korábban még dicsérte az elemet.

„Azt gyanítom, hogy a padlólemez nem működik. Egyszerűen nem szív lefelé, ami arra kényszerített minket, hogy nagyobb szárnnyal menjünk. Ilyenkor nagyon nagy a légellenállás az egyenesben. Annyi időt vesztettünk az egyenes szakaszokon, hogy nem tudtam mit tenni. Ráadásul csúszkáltunk a kanyarokban is. Szóval utána kell néznünk, miért történt ez ezen a durva pályán.”

Az elmúlt pár verseny izgatottsággal töltött el minket, nagyon pozitív volt látni, hogy fejlődünk. Aztán megérkeztünk egy másik aszfaltcsíkra, és hosszú idő után a legrosszabb tapadással szembesültünk. Egyszerűen nem tudhatod, mire számíts ettől a kocsitól. De már csak néhány futamot kell teljesítenem vele, aztán vége, ami örömmel fog eltölteni. A mostani idényben csak számolod vissza a napokat, miközben próbálod élvezni mindegyiket, amennyire lehetséges."

A paddokckban szárnyra kapott az a pletyka is, hogy az austini kizárásból okulva a Mercedes magasabbra emelte a hasmagasságát, amivel noha megfelelt a szabályoknak, sok teljesítményt veszthetett. Ugyan a csapatfőnök, Toto Wolff elismerte, hogy túl magasra emelték a hasmagasságot, szerinte nem ez állt a váratlan formahanyatlás hátterében.

„Túl magasra mentünk, de nem ez volt a fő oka annak, hogy ilyen rossz volt a hétvégénk a teljesítmény szempontjából. Valami alapvetően rossz volt, leginkább mechanikusan. Nem a hátsó szárny volt, és nem is az állt a háttérben, hogy kicsit túl magasra emeltük az autót, hiszen mindössze egy vagy két milliméterről beszélünk. Ez is teljesítményt jelent, ám nem magyarázat a teljes hanyatlásra.”

Az osztrák elárulta, alakulata a sprintverseny után fontolóra vette, hogy megszegi a parc fermé-szabályokat annak érdekében, hogy változtathasson a kocsi beállításain, azonban ezt végül elvetették, mert nem tudták, merre induljanak el. „Alapvetően nem tudtuk, hogy min módosítsunk, hiszen jóval nagyobb volt a probléma. Gondolkodtunk a bokszutcai rajton, ám a pontok maximalizálása szempontjából talán helyes volt az eredeti pozícióból indulni.”

A brazíliai hanyatlás sok kérdést vetett fel a német gárdában. „Egy évvel ezelőtt úgy jöttünk el Interlagosból, hogy elpusztítottuk az ellenfeleinket szombaton és vasárnap is, és azt kérdeztük: »Jó, ha folytatjuk azzal a vázzal, amink van?« Mostanra elég világos a helyzet. Az egész csapat számára borzalmas érzés, és azt kívánom, bárcsak elkezdhetnénk a következő idényt, s az új autóra összpontosíthatnánk.”

„Folyamatosan hullámzunk, de nem annyira, hogy majdnem leggyorsabból nyolcadikok legyünk. Számomra ez volt az elmúlt tizenhárom év legrosszabb hétvégéje. Megdöbbentő és elfogadhatatlan mindannyiunk számára. Rendes struktúrával rendelkező erős csapat vagyunk, vasárnap azonban egyáltalán nem tűntünk annak. Három egymást követő hétvégén erős másodikként végzel, és kihívója vagy Maxnak (Verstappen), aztán a következő héten sehol sem vagy. Ez egyszerűen nincs rendben így.”

Wolff nem tudja, mit várjon a 2024-es évtől. „Az elmúlt tizenhárom esztendőben sosem éreztem magam optimistának vagy magabiztosnak. Ez talán az én problémám, és az én szemléletmódom, hiszen számomra a pohár mindig félig üres. De az biztos, hogy teljesen megváltoztatjuk a gépet a következő idényre. Most kívülállók vagyunk az előző nyolc évhez képest, amikor az élen voltunk, egy olyan struktúrával és emberekkel, akik az élen jól teljesítenek.”

„A mostani versenygép az előző továbbfejlesztett változata, és mi csak tapaszokat tettünk valamire, ami alapból nem volt jó. Mindez megerősítette, hogy szükségszerűek voltak a lépések, és tudjuk, hogy helyes döntést hoztunk azzal,hogy alapjaiban megváltoztatjuk az autót.”

A Mercedes két versennyel a vége előtt húsz ponttal előzi meg a Ferrarit a konstruktőri bajnokság második helyéért vívott csatában.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik