Az idényzáró Abu-dzabi Nagydíj nyitó napja sok megválaszolatlan kérdést hagyott maga után. Az első szabadedzésen a mezőny fele a bokszfalról volt kénytelen figyelni az eseményeket, miközben a fiatalok vették át a főszerepet, míg a másodikon a két piros zászlós megszakítás miatt nem tudták végigvinni a csapatok a tervezett, kulcsfontosságú programokat. Ugyanis hiába jön még szombaton egy hatvanperces tréning, azon nem olyan körülmények lesznek, mint a két fő eseményen, az időmérőn és a versenyen, így a beállítás szempontjából egyáltalán nem mérvadó, hogyan viselkedik majd az autó a meleg, napsütéses időben.
Ami az eredményeket illeti, a nyitányon George Russell bizonyult a leggyorsabbnak, míg a folytatásban Charles Leclerc vette át az irányítást a Yas Marina Circuiten. Közülük az eddig látottak alapján az utóbbi várhatja talán magabiztosabban a folytatást, igaz, biztosan nem lesz a segítségére Carlos Sainz Jr. újabb autótörése. A spanyol elmagyarázta, pontosan mi is vezethetett ahhoz, hogy utasként érezte magát a saját gépében.
NOVEMBER 24., PÉNTEK | |||||
1. szabadedzés: 1. Russell 1:26.072 | |||||
2. szabadedzés: 1. Leclerc 1:24.809 | |||||
NOVEMBER 25., SZOMBAT | |||||
3. szabadedzés: 11.30–12.30 | |||||
Időmérő: 15.00–16.00 | |||||
NOVEMBER 26., VASÁRNAP | |||||
A verseny (58 kör, 306.183 km) rajtja: 14.00 |
„Jól érzem magam – jelentette ki a nagy becsapódás után Sainz. – Elég nagy baleset volt, de a mai biztonságos autókban sérülés nélkül megúszhatsz ilyen nagy becsapódásokat. Nyilván van egy kis fájdalmam, de semmi komoly, nincs miért aggódni. Az első és a második tréning között változtattunk dolgokat, amiknek talán lehetett hatása, ám nem fogok részletekbe bocsátkozni. Sajnos elvesztettem a kontrollt az autó felett, ezek azok a pillanatok, amikor úgy érzed, csak utas vagy, és azt kívánod, talán másképp is csinálhattad volna."
„Valami okból kifolyólag nagy változáson ment át a pálya az évek során. Van két bucka, az egyik a kettes kanyar kijáratánál, míg a másik a hármas kanyar bejáratánál, amik idegessé teszik ezeket az újgenerációs autókat. Már az első edzésen is majdnem áldozatul estem, módosítanom kellett a beállításokon, és az általam használt íven is, hogy megpróbálhassam kikerülni. De azon a bizonyos körön meglepett, biztosan egy bizonyos szögből vagy módon kaptam el, ami miatt egyszerűen utassá váltam a kocsiban. Láthattuk már korábban is, hogy ezekkel a versenygépekkel kis bukkanók is elegendőek ahhoz, hogy nagy baleset legyen."
Sainz emellett azt is kiemelte, hogy nem számít büntetésre, csapata a balesettől függetlenül másik váltót és erőforrást tervezett beletenni a Ferrariba a hétvége folytatása előtt.
Noha a Ferrari a spanyol balesete miatt értékes időt vesztett, jelenleg úgy tűnik, sokkal jobb helyzetben van, mint a Mercedes. Ugyanis Russell hiába végzett az élen a nyitányon, alakulata nem lehet elégedett a pénteken mutatott tempójával. Lewis Hamilton szerint a Q3-ba jutás is nehézséget okozhat számukra. „Nem a mai volt a legnagyszerűbb napunk. Voltak nehéz időmérőink idén, a Q1-ből és a Q2-ből való kijutás is nehéz, és igazi küzdelem bekerülni a Q3-ba. Azon fogunk dolgozni, hogy szombaton sikerüljön bejutnunk a harmadik szakaszba, de nagyon szoros lesz."
A második tréningen 43 ezredes hátránnyal másodikként záró Lando Norris bizakodva tekint előre. „Jó kezdés volt. Persze elég zűrös is, hiszen nem tudtunk túl sok kört menni, összesen talán öt gyors kört teljesítettünk. Nem ilyen péntekre vágytam, főleg nem ilyen második edzésre. Ahogyan próbáltam visszahozni az elvesztett időt, úgy éreztem, még többet vesztek."
„Viszont nagyon hamar kényelmesen és gyorsnak éreztem magam az autóban, ami mindig nagyon fontos egy olyan napon, amin kihagyod az első tréninget. De hamar otthon éreztem magam, és tudtam nyomni, miközben a kocsi igazán jól teljesített. Néhány dolgot szemügyre kell venni, máskülönben erős napunk volt. Egy edzés alapján azt mondhatom, elégedett vagyok, az autó gyors volt, ám nagyon szoros csatára számítok az időmérőn."
„Egy-két tized simán jelenthet majd öt-hat hely különbséget is. Nem számít, hogy első vagy-e ma, vagy utolsó, a lényeg az, hogy az este folyamán találj olyan apróságokat, amik nagy differenciát jelenthetnek szombaton. Határozottan jó helyzetben vagyunk, sokkal magabiztosabbak és elégedettebbek vagyunk, mint Las Vegasban, illetve néhány versennyel ezelőtt. Azonban nem tudtunk túl sok kört menni megtankolt géppel, valójában zérót. A hosszú etapok tekintetében tehát lemaradásban vagyunk, de talán szombaton változtathatunk a helyzeten."
Norris mellett a márkatárs, Oscar Piastri is pozitívan értékelt a nap végén. Az első edzést nyolcadikként, míg a másodikat tizedikként záró ausztrál úgy érzi, jó helyzetben vannak. „Klassz volt végre újra olyan helyen vezetni, amit ismerek már. Ugyanakkor a mostani nap senki számára sem volt zökkenőmentes. A második gyakorlás eléggé szaggatott volt, viszont noha néhány területen még dolgoznunk kell, nagyon versenyképesnek tűnünk. Magabiztos vagyok, tudom, mire lehetek képes, csak ki kell küszöbölnöm azt a néhány hibát. A harmadik tréingen nagyon más lesz a pálya, így óvatosnak kell lenned, hogy mit is tanulsz belőle."
„Az autó jó állapotban van, pár dolgon változtathatunk, mint ahogyan én is a vezetésemen, de jó helyzetben vagyunk. A Q3-ba jutás egyértelműen a minimum. Úgy gondolom, Lando megmutatta, milyen gyors az autó, és elég magabiztos vagyok azt illetően, hogy ha sikerül mindent jól csinálnom, akkor én is ott lehetek. Talán nem láttuk, valójában mire lehet képes a Red Bull, ám úgy vélem, az élen fogunk harcolni."
Az idén eddig összesen tizennyolc győzelmet szerző, míg Abu-Dzabiban a legutóbbi három alkalommal diadalmaskodó Max Verstappen az első gyakorláson a bokszfalról figyelte az eseményeket, míg a másodikon 173 ezredes hátránnyal a harmadik helyen végzett. A holland nemcsak a riválisok bokszkijáratnál tanúsított viselkedésével, hanem az autója egyensúlyával sem volt elégedett.
„Menniük kell! Lassan vezetnek, miközben én minél hamarabb ki szeretnék menni a pályára, mivel kevés idő áll a rendelkezésünkre. Erre ők csak mennek középen, aztán ha el akarsz hajtani mellettük, akkor falnak szorítanak. Kissé buta helyzet volt" – utalt Verstappen arra a jelenetsorra, amikor a két Mercedes mellett próbált elmenni, s miután Russellt maga mögé utasította, és bement Hamilton mellé, nem maradt hely számára.
A holland nem számított rá, hogy ilyen rossz formában kezd a Red Bull. „Az egyensúlyt nem találtuk. Sok volt az alulkormányzottság, ugrált az kocsi, azaz vannak területek, amelyeken határozottan dolgozni kell a folytatás előtt. Nem számítottam arra, hogy ennyire formán kívül leszünk, ez is kérdőjelet jelent számunkra. Persze még így is harmadikok vagyunk, ami egyáltalán nem rossz, de lehetne sokkal jobb is az egyensúly. Szóval megpróbálunk rájönni, mi történhetett."
Verstappenhez hasonlóan a villanyfényben ötödikként végző csapattárs, Sergio Pérez sem volt elégedett az RB23-assal, ám úgy érzi, van potenciál a gépben, csak meg kell találniuk a megfelelő beállításokat, hogy kihozhassák belőle a maximumot.
„Szenvedtem kissé az elejével, de nyilván nem tudtunk túl sokat menni, főleg a közepesen. A lágy gumis körömnél aztán forgalomba keveredtem azokkal, akik épp magas üzemanyagszint mellett futottak, vagyis egyáltalán nem volt sima napunk. Nagyon óvatosnak kell lenned, milyen utat választasz, hiszen amikor a körömet teljesítettem, túlmelegedtek a gumik. Azonban egyelőre nem mérvadó a helyzet."
Folytatás szombaton 11 óra 30 perckor a harmadik szabadedzéssel.
1. | George Russell | brit | Mercedes | 1:26.072 | átlag: 220.880 km/ó | 26 kör |
2. | Felipe Drugovich | brazil | Aston Martin-Mercedes | 1:26.360 | 0.288 mp h. | 26 |
3. | Daniel Ricciardo | ausztrál | AlphaTauri-Honda | 1:26.433 | 0.361 | 26 |
4. | Valtteri Bottas | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1:26.453 | 0.381 | 21 |
5. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1:26.631 | 0.559 | 21 |
6. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1:26.665 | 0.593 | 25 |
7. | Carlos Sainz | spanyol | Ferrari | 1:26.676 | 0.604 | 24 |
8. | Robert Svarcman | izraeli-orosz | Ferrari | 1:26.703 | 0.631 | 25 |
9. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault | 1:26.720 | 0.648 | 26 |
10. | Cunoda Juki | japán | AlphaTauri-Honda | 1:26.725 | 0.653 | 27 |
11. | Logan Sargeant | amerikai | Williams-Mercedes | 1:26.742 | 0.670 | 27 |
12. | Frederik Vesti | dán | Mercedes | 1:26.815 | 0.743 | 27 |
13. | Jack Doohan | ausztrál | Alpine-Renault | 1:26.865 | 0.793 | 23 |
14. | Théo Pourchaire | francia | Alfa Romeo-Ferrari | 1:27.093 | 1.021 | 20 |
15. | Patricio O'Ward | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:27.114 | 1.042 | 23 |
16. | Jake Dennis | brit | Red Bull-Honda | 1:27.208 | 1.136 | 24 |
17. | Isack Hadjar | francia | Red Bull-Honda | 1:27.244 | 1.172 | 20 |
18. | Zak O'Sullivan | brit | Williams-Mercedes | 1:27.460 | 1.388 | 28 |
19. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1:27.462 | 1.390 | 26 |
20. | Ollie Bearman | brit | Haas-Ferrari | 1:27.569 | 1.497 | 24 |
1. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 1:24.809 | átlag: 224.169 km/ó | 16 kör |
2. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 1:24.852 | 0.043 mp h. | 18 |
3. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 1:24.982 | 0.173 | 17 |
4. | Valtteri Bottas | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1:25.024 | 0.215 | 16 |
5. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull-Honda | 1:25.112 | 0.303 | 17 |
6. | George Russell | brit | Mercedes | 1:25.122 | 0.313 | 17 |
7. | Csou Kuan-jü | kínai | Alfa Romeo-Ferrari | 1:25.223 | 0.414 | 18 |
8. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:25.315 | 0.506 | 16 |
9. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault | 1:25.321 | 0.512 | 15 |
10. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1:25.361 | 0.552 | 18 |
11. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes | 1:25.397 | 0.588 | 17 |
12. | Daniel Ricciardo | ausztrál | AlphaTauri-Honda | 1:25.467 | 0.658 | 16 |
13. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1:25.492 | 0.683 | 17 |
14. | Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault | 1:25.566 | 0.757 | 17 |
15. | Cunoda Juki | japán | AlphaTauri-Honda | 1:25.669 | 0.860 | 17 |
16. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 1:26.081 | 1.272 | 20 |
17. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1:26.413 | 1.604 | 18 |
18. | Logan Sargeant | amerikai | Williams-Mercedes | 1:26.659 | 1.850 | 17 |
19. | Carlos Sainz | spanyol | Ferrari | 1:26.707 | 1.898 | 4 |
20. | Nico Hülkenberg | német | Haas-Ferrari | 1:27.147 | 2.338 | 7 |