F1: teljesítménykényszerben Pérez; Ricciardo visszatér

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2023.10.19. 14:47
null
Pérez (jobbra) ülése akár veszélybe is kerülhet (Fotó: AFP)
Egy szabad hétvége után folytatódik a 2023-as Formula–1-es bajnokság, a 18. állomás Austin, ahol a 44. Amerikai Nagydíjat rendezik meg. Noha az egyéni és a konstruktőri cím sorsa is eldőlt már, mindkét bajnokságban szoros csata zajlik a második helyért. Míg a csapatok a dollármilliókért küzdenek, Sergio Pérez talán az üléséért harcol, ami lehetőséget nyithat a sérülése után visszatérő Daniel Ricciardónak is.

 

 

ERRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBÓL

Noha a Red Bull Szuzukában a konstruktőri, míg Max Verstappen Loszaílban az egyéni címet biztosította be, és így öt nagydíjjal a vége előtt már eldőltek a legfontosabb kérdések, a most következő triplahétvége, a visszatérő Las Vegas, valamint az Abu-dzabi idényzáró tartogat még izgalmakat, és komoly hatása lehet a soron következő idényre is.

44. AMERIKAI NAGYDÍJ
OKTÓBER 20., PÉNTEK
Szabadedzés: 19.30–20.30
Időmérő: 23.00–00.00
OKTÓBER 21., SZOMBAT
Sprintidőmérő: 19.30–20.14
OKTÓBER 22., VASÁRNAP
Sprint: 00.00–1.00
A verseny (56 kör, 308.405 km) rajtja: 21.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Október 29., 21.00Mexikói Nagydíj, Mexikóváros
November 5., 18.00Sao Paulo-i Nagydíj, Sao Paulo
November 19., 7.00 Las Vegas-i Nagydíj, Las Vegas

Az egyik legforróbb témát Sergio Pérez jövője jelenti: a mentáltréner segítségét is kérő pilóta meglehetősen rossz formában van, az elmúlt három versenyhétvégén mindössze öt pontot szerzett, és előnye 30 pontra olvadt az egyéni tabellán harmadik helyet elfoglaló Lewis Hamilton előtt, miközben csapattársa az elmúlt tizenhárom versenyből tizenkettőn elsőként szelte át a célvonalat.

A mexikói mélyrepülése már az alakulatot is aggodalommal tölti el, hiszen a csapatfőnök, Christian Horner úgy véli, a következő évre nem rendelkeznek olyan erős versenyzőpárossal, mint a riválisaik, ami komoly gondot jelenthet a számukra, hiszen várhatóan összerázódik a mezőny. A szakember Katarban kijelentette, el kell beszélgetniük Pérezzel, mivel nem hozza a várt szintet, miközben az istálló számára fontos lenne, hogy kiegyensúlyozottan teljesítsen, és biztosítsa a második pozíciót az egyéni összetettben.

Nem is meglepő, hogy egyre több pletyka kap szárnyra azzal kapcsolatban, hogy a pilóta ülése a 2024 végéig szóló szerződése ellenére is bizonytalan, ráadásul egyes értesülések szerint az osztrák alakulat már ultimátumot is adott neki: ha nem szerzi meg a második helyet a bajnokságban, akkor távoznia kell az év végén.

Azt, hogy a találgatások nem teljesen alaptalanok, a tanácsadó, Helmut Marko szavai igazolni látszanak. Az osztrák a katari verseny után adott nyilatkozatában beszélt arról, hogy hiába áll a csapat szándékában végigvinni a jelenleg érvényben lévő kontraktust, Pérezen múlik, hogy mindez megvalósul-e. Marko emellett kiemelte, Cunoda Juki, Liam Lawson, valamint Daniel Ricciardo személyében három ugrásra készen álló pilótájuk is van az utolsó helyet elfoglaló AlphaTaurinál, vagyis könnyen pótolni tudnák a mexikóit.

A Holland Grand Prix-n szenvedett kézsérülése miatt öt versenyhétvégét kihagyó ausztrál számára tehát a vártnál hamarabb is megnyílhat a kapu a hőn áhított Red Bull-ülés felé, ha sikerül erős formát mutatni a fennmaradó nagydíjakon. Helyzetét ugyanakkor nehezítheti, hogy sprinthétvégén tér vissza, és ideje sem lesz pihenni a versenyek között, hiszen egymás után három hétvégén is összecsap a mezőny.

Pérez mellett így Ricciardo is teljesítménykényszerben lesz, igaz, míg előbbit szerződés köti a következő évre is a faenzaiakhoz, ha nem jönne össze az előrelépés, utóbbi szinte biztos kiszorul 2024-es rajtrácsról, ha a Red Bull felbontja a kontraktusát, hiszen Logan Sargeant helye is szilárdnak tűnik a Williamsnél.

Míg a versenyzők a pályán csatáznak, úgy hírlik, a Red Bull csapatfőnöke és tanácsadója a zöld asztalnál vív hatalmi harcot egymással. Az elmúlt napok sajtóértesülései szerint ugyanis Horner növelné a hatáskörét, és szívesen megválna Markótól. Noha a brit tagadta, hogy ilyen szándékai lennének, egyes források szerint olyan belharc dúl csapaton belül, hogy már Verstappen is állást foglalt, és egyértelműsítette, ha az osztráknak távoznia kell, akkor ő sem marad a „vörös bikáknál”.

Míg a Red Bull a következő idény miatt aggodalmaskodik, a vetélytársak a minél jobb helyezésekért, és azokért járó bónuszokért küzdenek egymással. A konstruktőri tabellán második Mercedes sok pontot dobott el az elmúlt versenyhétvégéken, és már csak 28 ponttal előzi meg a Ferrarit, így fontos lenne a számára, hogy a fennmaradó helyszíneken maximalizálni tudja a pontokat.

Bár a kettőst továbbra is az Aston Martin követi, különösen az év második felében mutatott formát alapul véve csak idő kérdése, mikor előz a McLaren. A wokingiak így valójában már nem is a silverstone-iakra, hanem a harmadik Ferrarira összpontosítanak, hiszen úgy érzik, adott esetben még a maranellóiakra is veszélyt jelenthetnek. A 79 pontos hátrány ledolgozása ugyanakkor nem lesz könnyű feladat, és a Ferrari is azon lesz, hogy meghiúsítsa a régi nagy rivális tervét.

A mezőny hátsó felében eközben a hetedik pozíció megszerzése jelenti a fő célt az alakulatok számára, hiszen az Alpine hatodik helye szinte biztosnak tekinthető. Az enstone-iak mögött jelenleg a Williams foglal helyet 23 megszerzett ponttal, a grove-iakat 7 pontos lemaradással követi az Alfa Romeo, míg további 4 pontos különbséggel a Haas érkezik.

Utóbbinak ugyanakkor érdemes lesz hátrafelé is figyelnie, hiszen az AlphaTauri mindent meg fog tenni azért, hogy elmozduljon az utolsó helyről.

MI VÁRHATÓ AZ AMERIKAI NAGYDÍJON?

Egy szabad hétvége után folytatódik a bajnokság, a 18. állomás Austin, ahol a 44. Amerikai Nagydíjat rendezik meg. Az 5513 méter hosszú pálya 2012-ben fogadta vendégül először a mezőnyt, amit követően valamennyi évben helyet kapott a versenynaptárban, igaz, a futamrendezést 2020-ban meghiúsította a koronavírus-járvány.

Ami a történelmi múltat illeti, a legsikeresebbnek Lewis Hamilton számít, a hétszeres vb-első háromszor szerzett pole pozíciót, és öt ízben ünnepelhetett a dobogó felső fokán Texasban. Őt az elmúlt két ottani Grand Prix-n győzedelmeskedő Verstappen követi, míg a visszavonult Sebastian Vettel, valamint Valtteri Bottas fejenként egyszer diadalmaskodott.

Ami a jelenlegi formát illeti, a Red Bull hollandjának remek sansza van rá, hogy sorozatban harmadszor is nyerjen, igaz, az újabb sprinthétvége okozhat némi kavarodást, és nem kizárt, hogy meglepetéseredmény születik.

A Formula–1 történetében először tartanak két egymást követő versenyhétvégén is sprintet, ami az összes résztvevő dolgát megnehezíti, hiszen mindössze hatvan percük lesz rá, hogy megtalálják a legjobb beállításokat, és felkészüljenek a két kvalifikációra és a versenyre.

Ami az időmérőt illeti, a Red Bullra akár több vetélytárs is fenyegetést jelenthet. A legjobb formában kétségkívül a McLaren van, amelyik csapatnál egyetlenegy sem gyűjtött több pontot az előző három nagydíj során. A wokingiak egyértelmű második erővé léptek előre az év második felében, és a loszaíli szombaton Oscar Piastri révén egy körön és a rövid futamon is legyőzték a „vörös bikákat”. Az ausztrálra így mindenképp érdemes lesz figyelni, mint ahogyan a Katarban sokat hibázó és visszavágásra készülő Lando Norrisra is.

A pole pozícióra esélye lehet a Ferrari kettősének, Charles Leclerc-nek és a helyszínen tavaly rajtelsőséget jegyző Carlos Sainz Jr-nek is, de nem kizárt, hogy ezúttal a módosított padlólemezzel készülő Mercedes lép előre. Hamilton különösen kedveli az austini pályát, és mindent meg fog tenni azért, hogy feledtesse az elmúlt időmérőkön mutatott rosszabb formát, és a katari balesetet.

Ami a sprintidőmérőt illeti, ezúttal is kavarodásra lehet számítani a pénteki végeredményhez képest. Azerbajdzsánban hat, Ausztriában kettő, míg Belgiumban és Katarban mindössze egy versenyző kvalifikálta magát ugyanabba a pozícióba mindkét nap. Két helyszínen ráadásul a pole pozíciós személye is eltérő volt a két eseményen, s legutóbb – idén először – a Red Bull is alulmaradt a rövidített időmérőn.

Ami a sprintet illeti, a biztonsági autó jó eséllyel nem játszik olyan jelentős szerepet, mint Katarban. Bár az Austinban eddig megrendezett tíz nagydíjból csupán három alkalommal nem volt virtuális vagy valódi biztonsági autós szakasz, a legtöbb alkalommal VSC-fázissal operál a versenyirányítás, amit jól jelez, hogy a safety car 2015 után 2022-ben hajtott először pályára.

Ami a versenyt illeti, a gumik várhatóan ezúttal nem jelentenek olyan nagy gondot, mint két héttel ezelőtt, a pályahatárok ugyanakkor most vasárnap is okozhatnak fejtörést. A tavalyi versenyen összesen harminc kört töröltek pályakiszélesítés okán, és noha végül egy pilóta, Mick Schumacher részesült időbüntetésben miatta, több vetélytársa, köztük a Katarban az egyik legtöbbet hibázó Pérez is a határon táncolt három szabálysértéssel.

A pályahatárok tehát ezen a hétvégén is forró témát jelenthetnek, mint ahogyan a vetélytársak is nyomást gyakorolhatnak a Red Bullra. Noha a gumiprobléma miatt bevezetett maximális etaphossz pont a „vörös bikák” egyik erősségét takarta el, az elmúlt futamokon csökkenni látszik az RB19-es fölénye. A McLaren, a Mercedes és a Ferrari várhatóan szoros csatát fog vívni azért, hogy adott esetben lecsaphasson a kínálkozó lehetőségre.

Közülük a wokingiak az előzetes számítások szerint nem fognak olyan erős tempót mutatni, mint az előző két nagydíjon, hiszen a pályakarakterisztika kevésbé domborítja ki az erősségeit, így az „ezüstnyilaknak” és a maranellóiaknak esélye nyílhat a visszavágásra.

Ami a dobogós helyezéseket illeti, a McLaren már az Martinnal karöltve érkezik a Red Bull mögött a listán, miután mindkét autójával az első hármasban végzett a legutóbbi két futamon. A 7-7 top 3-as pozíciót gyűjtő wokingiakat és silverstone-iakat a Mercedes hat, míg a Ferrari öt dobogós helyezéssel követi, igaz, egészen más képet is mutathatna a sorrend, ha az „ezüstnyilak” nem dobnak el több pódiumot is az előző versenyeken.

A brit páros Katarban már az első körben összeütközött egymással, így érdekes lesz látni, ezúttal milyen lesz a dinamika a versenyzők között, és hogyan alakul a párharc, ha összetalálkoznak egymással a pályán.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, az Aston Martin, az Alpine, valamint a Williams is jó esélyekkel indul, de érdemes lesz figyelni a Loszaílban mindkét versenyzőjével a mezőny első felében záró Alfa Romeóra, illetve a hazai nagydíjára jelentős fejlesztési csomaggal készülő Haasra is. A hétvégén egyedi autófestéssel versenyző amerikai csapat célja a konstruktőri hetedik hely, ám ehhez tizenegy pontot kellene ledolgoznia a fennmaradó öt versenyen és két sprinten.

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
PILÓTA GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGYK PONT
1. Max Verstappen* 14 16 19 8 433
2. Sergio Pérez 2 8 16 2 224
3. Lewis Hamilton - 5 17 3 194
4. Fernando Alonso - 7 17 1 183
5. Carlos Sainz Jr. 1 2 16 - 153
6. Charles Leclerc - 3 14 - 145
7. Lando Norris - 5 13 - 136
8. George Russell - 1 15 1 132
9. Oscar Piastri - 2 9 - 83
10. Lance Stroll - - 9 - 47
11. Pierre Gasly - 1 10 - 46
12. Esteban Ocon - 1 10 - 44
13. Alexander Albon - - 5 - 23
14. Valtteri Bottas - - 4 - 10
15. Nico Hülkenberg - - 2 - 9
16. Csou Kuan-jü - - 3 - 6
17. Cunoda Juki - - 3 - 3
18. Kevin Magnussen - - 3 - 3
19. Liam Lawson - - 1 - 2
* már világbajnok

KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Honda RBPT* 657
2. Mercedes 326
3. Ferrari 298
4. Aston Martin-Mercedes 230
5. McLaren-Mercedes 219
6. Alpine-Renault 90
7. Williams-Mercedes 23
8. Alfa Romeo-Ferrari 16
9. Haas-Ferrari 12
10. AlphaTauri-Honda RBPT 5
* már világbajnok

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik