Harminchárom Celsius-fok, 78 százalékos páratartalom, 57 kör padlógázon: a Formula–1 mezőnye embert próbáló körülmények között versenyzett a katari éjszakában. Több versenyző is szemlátomást küszködött a forró pilótafülkében, volt, aki a feladáson gondolkozott, és volt, aki fel is adta. Égési sérülések, ájulás közeli állapot, kiszáradás – a futamon győzedelmeskedő, és immár háromszoros világbajnok, Max Verstappen szerint a sportágnak le kell vonnia a tanulságokat, míg a harmadikként befutó Lando Norris úgy érzi, elérték a határt Loszaílban.
OKTÓBER 6., PÉNTEK | ||||||
Szabadedzés: 1. Verstappen 1:27.428 | ||||||
Időmérő: 1. Verstappen 1:23.778 | ||||||
OKTÓBER 7., SZOMBAT | ||||||
Sprintidőmérő: 1. Piastri 1:24.454 | ||||||
Sprint: 1. Piastri, 2. Verstappen, 3. Norris | ||||||
OKTÓBER 8., VASÁRNAP | ||||||
A verseny: 1. Verstappen, 2. Piastri, 3. Norris | ||||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||||
Október 22., 21.00 | Amerikai Nagydíj, Austin | |||||
Október 29., 21.00 | Mexikói Nagydíj, Mexikóváros | |||||
November 5., 18.00 | Sao Pauló-i Nagydíj, Sao Paulo |
Logan Sargeant a verseny 42. körében rosszullét miatt állt ki, a múlt héten influenza tüneteit is mutató amerikait a szerelői segítették ki a Williamsből, míg a 13. helyen befutó csapattársa, Alexander Albon útja a pályakórházba vezetett, miután hőgutát kapott.
„A kiesése után az orvosok megvizsgálták Logant, és rendben találták, miután erőteljes kiszáradás lépett fel nála a versenyen. A hét korábbi részében influenza jellegű tünetei is voltak” – állt a grove-i alakulat futam utáni közleményében.
Esteban Ocon a verseny korai szakaszában két körön keresztül hányt, majd a hetedik pozícióban szelte át a célvonalat. „A tizenötödik-tizenhatodik kör könyékén rosszul lettem, és két körön keresztül hánytam. Arra gondoltam, hogy ez nagyon hosszú verseny lesz. De sikerült kontrollálnom a helyzetet, és arra fókuszáltam, mit kell tennem. Még sosem fordult velem ilyesmi elő. Mindig képes voltam két versenytávot teljesíteni, erre edzek, de most a forró levegő, valamint a mögöttem lévő forró erőforrás ezt okozta. Nem hiszem, hogy elég jól el vagyunk szigetelve, az autóban 80 Celsius-fok volt. Örülök, hogy jövőre decemberben jövünk ide.”
A futam elején a márkatársával ütköző, majd a mezőny végéről a negyedik helyre visszakapaszkodó George Russell a feladáson gondolkozott. „Brutális volt, messze ez volt a fizikailag legmegterhelőbb verseny, amit valaha teljesítettem. Majdnem elájultam, még sosem tapasztaltam ilyesmit. Arra kértem a mérnökömet, hogy biztasson, hogy el tudjam terelni a gondolataimat. Sokat edzek szaunában, az ember feszegeti a határokat a testével, és van az a pont, amikor ki kell menned. Én így éreztem a huszadik kör környékén. Folyamatosan kinyitottam a sisakrostélyomat, és forró levegő áramlott be, de jobb volt, mintha nem lett volna levegő. Ha kicsit is melegebb lett volna, feladom, mert nem bírta a testem.”
A Mercedes britjéhez hasonlóan Lance Stroll is ájulás közeli állapotba került, a kanadai a leintést követően mentősök segítségét kérte. „Kilencedikként szeltem át a célvonalat, és két időbüntetést is kaptam a pályahatárok átlépése miatt. De elájultam az autóban. Festett kerékvetők voltak, leszűkítették a pályát, szóval még érezni sem lehetett a kerékvetőket. Próbáltam figyelni őket, de az a baj, hogy nem nagyon látod őket, mert elájulsz.
A kanadai márkatársa, Fernando Alonso a versenyen többször is jelezte, hogy nagyon forró az ülése, és egy ponton arra kérte a csapatát, hogy a kerékcserénél öntsék nyakon vízzel, azonban ezt a szabályok nem tették lehetővé. A kétszeres vb-első spanyol kisebb égési sérüléseket szenvedett. „Lance és én is küszködtem a jobb oldalon túlforrósodó ülés miatt. Arra kértem a csapatomat, hogy öntsenek le vízzel a kiállásnál, de úgy tűnik, ez nem megengedett.”
A harmadikként célba érő Lando Norris szerint elérték a határt Katarban. „Megtaláltuk a határt. Sajnálatos, hogy így történt meg. Egyesek az orvosi központban kötöttek ki, mások elájultak. Ez veszélyes! Ez nem az a helyzet, ahol azt mondhatod a versenyzőknek, hogy edzenek többet. Zárt autóban vagyunk, ami rendkívül felmelegszik egy komoly fizikai kihívást jelentő futamon. Ez frusztráló, gondolom a tévéképernyőkön keresztül nem tűnik annyira megterhelőnek, de amikor többen is feladják, és ilyen rossz állapotba kerülnek, akkor világos, hogy ez túl sok. Ilyen nagy tempó mellett ez túl veszélyes.”
„Tudom, hogy a következő évben később rendezik a nagydíjat, amikor már sokkal hűvösebb lesz, de ettől ezt át kell gondolni. Biztos vagyok benne, hogy beszélni fogunk róla, mert ennek alapból meg sem szabadott volna történnie.”
A harmadik világbajnoki címét a szombati sprinten bebiztosító, majd a másnapi versenyen diadalmaskodó Max Verstappen szerint az F1-nek le kell vonnia a tanulságokat a hétvége után. „Amikor a hétvége előtt megláttam, milyen időjárás lesz, egyáltalán nem vártam a versenyt. Egyszerűen túl meleg, és ahogy Lando is mondta, ennek semmi köze nincs ahhoz, mennyire vagyunk edzettek. Egyes srácok, akik szenvedtek, rendkívül edzettek, talán nálam is jobban. Egész nap olyan volt, mintha szaunában lennél, ráadásul estére a páratartalom is magasabb lesz. Elég hosszú a futam. De nem ez az egyetlen ilyen helyszín, ott van például Szingapúr, a közel kétórás versenyével. Nagyon meleg van ott is, és a határán van annak, amit meg lehet engedni. Szóval van néhány dolog, amit meg kell vitatni. Egyszerűen túl meleg volt.