Sorozatban a rekordot jelentő tizedik győzelmét ünnepelhette, de Max Vestappen már a monzai leintést követően arról beszélt, nehéz hétvégére számít a soron következő Szingapúri Nagydíjon. A holland félelme nem volt alaptalan: az idén eddig veretlen Red Bull látványosan szenvedett már az első szabadedzéstől fogva, sikertelenül próbálta működésre bírni az RB19-est, majd 102 versenyhétvége után először nem képviseltette magát egyetlen autóval sem az időmérő harmadik szakaszában.
SZEPTEMBER 15., PÉNTEK | ||||||
1. szabadedzés: 1. Leclerc 1:33.350 | ||||||
2. szabadedzés: 1. Sainz 1:32.120 | ||||||
SZEPTEMBER 16., SZOMBAT | ||||||
3. szabadedzés: 1. Sainz 1:32.065 | ||||||
Időmérő: 1. Sainz 1:30.984 | ||||||
SZEPTEMBER 17., VASÁRNAP | ||||||
A verseny (62 kör, 306.143 km) rajtja: 14.00 | ||||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||||
Szeptember 24., 7.00 | Japán Nagydíj, Szuzuka | |||||
Október 8., 19.00 | Katari Nagydíj, Loszaíl | |||||
Október 22., 21.00 | Amerikai Nagydíj, Austin |
Az egyéni vb-összetett a csapattársa előtt toronymagasan vezető Verstappen hiába úszta meg a büntetést, csak a tizenegyedik rajtkockából várhatja a 14 órakor kezdődő verseny rajtját. Bár a pilóta ennél hátrábbról is aratott már győzelmet, ezúttal a dobogót sem érzi elérhető célnak, így nagy esély van rá, hogy megszakad az ő, valamint a csapata sikerszériája.
„Azt el lehet felejteni – jelentette ki Verstappen, amikor arról kérdezték, harcba szállhat-e az első helyért. – Nem lehet előzni. Egyes pályákon, mint talán Spa-Francorchamps-ban az utolsó helyről is nyerhetsz, itt nem. Legalább két-három másodperccel kell gyorsabbnak lenned, hogy esélyed nyíljon az előzésre” – magyarázta, majd elmondta, tisztában volt vele, hogy egy nap véget ér a sikerszériája.
„Tudtam, hogy eljön a nap, amikor nem győzhetek. De egészen eddig nagyon szép menetelésünk volt. Sokkal jobban örülök egy ilyen idénynek, amiben ilyen sokszor diadalmaskodom, és van egyetlen rossz hétvégém, mint fordítva, amikor nem vagy versenyben a világbajnoki címért, majd nyersz egy futamot” – emelte ki, és hangsúlyozta, a lényeg, hogy megértsék, mi okozta a formahanyatlást, s levonják a tanulságokat.
„Az a fontos, hogy megértsük, mit rontottunk el ezen a hétvégén, mert elég magabiztos vagyok azt illetően, hogy Szuzukában újra gyorsak leszünk. Már a szimulátorban is éreztem, hogy ez nehézkes beállítási tartomány lesz az autónkkal, de amikor Japánban mentem, újra elképesztőnek éreztem, olyannak, mint a többi versenyen."
A holland úgy érzi, az utolsó szabadedzés után alkalmazott változtatások csak rontottak a helyzeten. „Az utolsó gyakorlás jobban sikerült, előreléptünk. Még mindig nem ott tartottunk, ahol lenni szerettünk volna, de alakult. Ezt követően végrehajtottunk néhány módosítást, majd az időmérőn azzal szembesültem, hogy nem tudtam későn vagy keményen fékezni. Az utcai pályán kulcsfontosságú, hogy magabiztos legyél a féken, és támadhasd a kanyarokat. Én azonban nem tudtam. Emellett a lassú tempójú kanyarokban is végig szenvedtünk. Folyamatosan csúszkáltam."
„Nem értjük a problémát. Máskülönben nem hajtottunk volna végre is ilyen változtatásokat, hogy aztán még rosszabb legyen az autó. Határozottan nem értettük meg a kocsit ezen a hétvégén és ezen a pályán."
A Red Bull pont azon a versenyhétvégén esett látványosan vissza, amelyen a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) hatályba léptette a technikai direktívákat, melyekkel a szárnyak és a padlólemez rugalmasságát kívánta korlátozni. Már Szingapúr előtt is az a szóbeszéd járta, a padlólemezre vonatkozó szigorítások a „vörös bikákat" érinthetik a legrosszabbul, a csapat azonban tagadja, hogy a direktíva vetette vissza a teljesítményét.
„Nincs semmi köze hozzá. A mostani időmérőn használt autónk lényegében megegyezik azzal, mint amivel két héttel ezelőtt Monzában, illetve előtte Zandvoortban mentünk. Semmit sem változtattunk a gépen. Kipróbáltunk egy új aerodinamikai elemet pénteken, majd visszatértünk a régihez. Ez egy bejáratott és kipróbált beállítás, ám ezen a pályán, ezen az aszfalton egyszerűen nem reagál. Mindkét pilótánk számára nehézséget okozott a gumik megfelelő tartományba hozása” – magyarázta az osztrák istálló csapatfőnöke, Christian Horner.
Bár a Mercedest irányító Toto Wolff előzetesen megjegyezte, nem bánná, ha a Red Bull fél másodpercet lassulna a módosítások miatt, nem biztos benne, hogy valóban az új direktívák állnának a rivális visszaesése mögött.
„Egyelőre nehéz megítélni. Mindössze a pénteki és a szombati adatokból indulhatunk ki, ma lesz a verseny, aztán jövő héten teljesen más pályán fogunk versenyezni Szuzukában. Várjuk ki, ott mi lesz a helyzet. A múltban láthattuk, hogy a Mercedesnek is volt egy-egy ilyen versenyhétvégéje, így most inkább arra összpontosítok, mire lehetünk képesek a futamon, mintsem túl sokat gondolkozom azon, hogy esetleg megmutatkozhatnak-e már most a hatásai (a technikai direktíváknak – a szerk.)."
1. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Ferrari |
2. | George Russell | brit | Mercedes |
3. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari |
4. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes |
5. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
6. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes |
8. | Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault |
9. | Nico Hülkenberg | német | Haas-Ferrari |
10. | Liam Lawson | új-zélandi | AlphaTauri-Honda RBPT |
11. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda RBPT |
12. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault |
13. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull-Honda RBPT |
14. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes |
15. | Cunoda Juki | japán | AlphaTauri-Honda RBPT |
16. | Valtteri Bottas | finn | Alfa Romeo-Ferrari |
17. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes |
18. | Logan Sargeant | amerikai | Williams-Mercedes |
Csou Kuan-jü* | kínai | Alfa Romeo-Ferrari | |
* a bokszutcából rajtolhat, miután a csapat megsértette a parc fermé-szabályokat | |||
Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) nem áll rajthoz. |