A Ferrari pocsék évkezdésen van túl, hiszen az első öt nagydíj során mindössze egyszer képviseltette magát a dobogón, és a vb-éllovas Red Bull már most 146 ponttal előzi meg, miközben az Aston Martin, valamint az ugyancsak rossz formában lévő Mercedes is több pontot gyűjtött nála. Noha a maranellóiak bizonyos helyszíneken egy körön pariban voltak a domináló „vörös bikákkal", és az Azeri GP-n Charles Leclerc révén pole pozíciót is szereztek, a versenytempójuk jócskán elmarad a riválistól, és nemegyszer csak a harmadik vagy a negyedik erőt képviselik vasárnap.
MÁJUS 5., PÉNTEK | |||||
1. szabadedzés: 1. Russell 1:30.125 | |||||
2. szabadedzés: 1. Verstappen 1:27.930 | |||||
MÁJUS 6., SZOMBAT | |||||
3. szabadedzés: 1. Verstappen 1:27.535 | |||||
Időmérő: 1. Pérez 1:26.841 | |||||
MÁJUS 7., VASÁRNAP | |||||
A verseny: 1. Verstappen, 2. Pérez, 3. Alonso | |||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||||
Május 21., 15.00 | Emilia-romagnai Nagydíj, Imola | ||||
Május 28., 15.00 | Monacói Nagydíj, Monte-Carlo | ||||
Június 4., 15.00 | Spanyol Nagydíj, Barcelona |
Az SF19-est a korai megbízhatósági problémák mellett a rossz gumikezelés is hátráltatta, ráadásul a versenyzők beszámolói szerint rendkívül következetlen a viselkedése, aminek következményeként nem igazán tudnak megbízni az autóban. Mindezt jó mutatja, hogy Leclerc és Carlos Sainz Jr. is több vezetői hibát követett el, előbbi például múlt hétvégén a pénteki szabadedzésen és a szombati időmérőn is falba tette a Ferrarit.
„Nagyon nehéz volt. Épp az imént beszéltem Carlosszal, és egyetértettünk abban, hogy hihetetlenül nehéz a határon menni az autóval. Ráadásul nem igazán tudom, miért, de a kocsi nagyon sokat mozgott alattam nagy sebességű kanyarokban. Nem is a hátulja, hanem az egész autó őrült módon rázkódott, amit mindenképpen meg kell vizsgálnunk. Egyáltalán nem volt jó érzés. Ahogyan Carlos is mondta, nagyon következetlen a kocsi viselkedése” – magyarázta a monacói, akit arról is kérdezték, mi lehetett az oka annak, hogy alatta jobban pattogott a Ferrari.
„Utána kell néznünk. Nem beszélhetek Carlos nevében, hiszen nem láttam, nála mi volt a helyzet. Nem is panaszkodott túlzottan ezzel kapcsolatban, de ami engem illet, egészen örült volt, és nem igazán tudtam, mi folyik – tette hozzá, majd jobban kifejtette, mennyire következetlen a Ferrari viselkedése. – Nemcsak egyik kanyarról a másikra változik, hanem még egyazon kanyaron belül is előfordul, hogy az egyik pillanatban alulkormányzottá, majd a következőben túlkormányzottá válik, ráadásul elég szélérzékeny is a gép.”
A Ferrari a következő versenyekre újabb fejlesztési csomagokkal készül, Leclerc szerint nagy szükségük is van rá. „Rendkívül fontos lesz, hiszen pillanatnyilag, messze vagyunk, nagyon-nagyon messze. Számomra nehézséget okoz az is, hogy megértsem, miért vagyunk ilyen nagy lemaradásban a versenyen, és miért vagyunk ilyen közel az időmérőn. Ezen határozottan dolgoznunk kell.”
„Egyszerűen hiányzik a következetesség és a tempó. Az év eleje óta ugyanaz a helyzet valamennyi versenyen: sosem tudjuk, hogyan fog viselkedni az autó, ha egyik keverékről a másikra váltunk, és mindig kérdéses, a megfelelő működési tartományba tudunk-e kerülni. Versenyzőként így rendkívül nehéz önbizalmat nyerni, és az autóhoz igazítani a vezetési stílusodat, hiszen amint egyik keverékről a másikra cserélsz, teljesen más tartományba kerül a gép.”
„Néha azt érezzük, sikerült előrelépnünk, aztán másfajta körülmények között találjuk magunkat, például melegebbek az időjárási viszonyok, mint a többi pályán, és teljesen kikerülünk a gumikkal a megfelelő működési tartományból. Még van munkánk ezzel."
A monacói mellett Sainz is rámutatott, milyen kiszámíthatatlan az SF19-es viselkedése. „Most nagyon nehéz a számunkra. Volt egy igazán lelkesítő és izgalmas első etapom, nyomtam Fernandót (Alonso), és tényleg azt gondoltam, hogy a kihívói lehetünk, valamint a Mercedes előtt maradhatunk a versenyen. Aztán elévágással próbálkoztunk, és meg kellett nyomnom az első három kört, ami teljesen kinyírta a gumijaimat. Onnantól elég hosszú etap várt rám a futam végéig.”
„Küszködtünk a változó szél miatt, az autó kiszámíthatatlan volt, túlmelegítettük a gumikat, szóval nem igazán volt nagy mozgásterünk stratégiai szempontból. Megfizettük annak is az árát, hogy öt körrel korábban álltunk ki, hogy Fernando elé vágjunk. Nem igazán tudjuk nyomni, főleg a versenyen, hiszen mész egy jó kört, aztán a következő három tizeddel lassabb. Egyszerűen nem játszhatunk azzal, hogy épp jobban nyomjuk vagy kevésbé, tartanunk kell egy bizonyos tempót, hogy eljussunk a végéig. Meglepett, mert azt hittem jobb helyzetben vagyunk, de a miami futam megmutatta, hogy még sok dolgunk van.”
Míg a versenyzők tehát egyetértettek abban, hogy a fő problémát az SF19-es következetlensége jelenti, a korábbi F1-es pilóta, Ralf Schumacher meglátása szerint a konstrukció korántsem olyan rossz, mint amilyennek azt Leclerc és Sainz lefesti. A német szerint a Ferrari kettőse jelenti az igazi gondot.
„Nem nagyszerű a Ferrari, de annál jobb, mint amilyennek a versenyzők beállítják. Az egyik pilóta (Sainz) elfékezi magát a bokszbejáratnál, míg a másik (Leclerc) alig fejez be gyors kört anélkül, hogy összetörné az autót. Engem Frank Williams ezért a fülemnél fogva rángatott volna ki" – mondta a német a Sport1-nek nyilatkozva, és azt is megosztotta, szerinte az új csapatfőnök, Frédéric Vasseur nem hibáztatható az eddigi gyenge szereplés miatt.
„Sok minden történt azóta, mióta átvette az irányítást. A legnagyobb problémát a versenyzők jelentik. Nem elég kiegyensúlyozottak. Leclerc a hibáival megmutatja, hogy nem elég érett még, vagy egyszerűen még nem elég kiegyensúlyozott és jó ahhoz, hogy megnyerje a világbajnoki címet a Ferrarinak. Eközben Sainz valahol nyolc tizeddel maradt el tőle. Hogy őszinte legyek, a csapat pillanatnyilag jobb munkát végez, mint a versenyzők.”