HAMILTON MÁRIS LEMONDOTT A GYŐZELEMRŐL?
Nem éppen derűlátó Lewis Hamilton a téli tesztidényt követően, és egyértelműen kijelentette: nem a Mercedes lesz a szezonnyitó legnagyobb esélyese. Bár a címvédő istálló teljesítette a legtöbb kört a második teszten, a hétszeres világbajnok szerint két vagy akár három csapat is előttük van egyelőre.
„Jelenleg nem hiszem, hogy a győzelemért fogunk harcolni – mondta Hamilton. – Persze a jövő héten jobb képet kaphatunk a tempónkról, de úgy gondolom, hogy mások is okoznak még meglepetést. Az emberek folyamatosan arról beszélnek, hogy csak lehúzzuk magukat, ám idén más a helyzet. Jelenleg nem mi vagyunk a leggyorsabbak. A Ferrari tűnik annak, vagy talán a Red Bull, utánuk jövünk mi vagy a McLaren. Nem tudom pontosan, de semmiképpen sem mi vagyunk az élen.”
A Mercedes számára az előző évadot megelőző tesztelés sem alakult a legideálisabban, akkor azonban sikerült megoldania a problémáit, és a bajnokság elejétől versenyképes volt. Hamilton úgy véli, idén nem lesz ilyen egyszerű dolguk.
Gasly a leggyorsabb; a Mercedes ellopta a show-t Bahreinben |
A Ferrari minden tekintetben az élen a második tesztnapon |
Verstappen a hét legjobb idejével végzett az élen az utolsó tesztnapon |
„Elég más a helyzet, mint 2021-ben volt, most nem tűnik olyan jónak, mint akkor – vélekedik a brit pilóta. – Nehezen ment a teszt, és máris jön az első verseny. Ezúttal sokkal nagyobb kihívások és fordulatok várnak ránk, és mindez sokáig fog tartani. Az alapján, amit a csapat mondott nekem, jelentős tempót kell még találnunk.”
Nem ez lenne az első alkalom, hogy a Mercedes alulbecsüli a képességeit, és Max Verstappen is felhívta arra a figyelmet, hogy ebben az évben végképp nem szabad kiindulni a téli teszteken mutatottakból.
„Senki nem adott bele mindent az időmérős szimulációkba – szögezte le a címvédő világbajnok. – Én jónak éreztem az autót, sikerült végigmennünk a programon, amit elterveztünk, és ez mindig pozitív. Ha összehasonlítjuk ezt a tesztet a barcelonaival, sok eltérés csak magukból a pályákból adódik. Itt durvább volt az aszfalt, melegebb az idő, és maga a vonalvezetés miatt is teljesen más volt a benyomásunk, mint Barcelonában. Így is sikerült sok dolgot megfejtenünk az autóval kapcsolatban, gyorsabbá tettük, és végül is ezt akartuk. Az új elemek is jól működtek, de ebben reménykedtünk, így valószínűleg az autón maradnak az első versenyre is.”
Sokakat meglepett a Ferrari a teszteken mutatott erős teljesítményével, viszont úgy tűnik, még Charles Leclerc sem számított arra, hogy minden a terveik szerint alakul Barcelonában és Bahreinben.
„Egyértelműen ez volt az egyik legsimább tesztidényem – vallotta be a monacói. – Nem jött elő semmilyen nagyobb probléma, pedig egy új autónál mindig arra számítunk, hogy beleütközünk néhány akadályba, de a delfinezést leszámítva, amivel még mindig van némi gondunk, simán mentek a dolgok, és sikerült fejlődnünk. Ennek ellenére fogalmam sincs, hol vagyunk a mezőnyben. Azt gondolom, hogy nagyon óvatosnak kell lennünk. Láthattuk, hogy a Red Bull egy továbbfejlesztett géppel készült, míg a Mercedesé szinte teljesen új volt, és még nem mutatták meg a bennük rejlő potenciált. Úgy tűnik, hogy mindenki elég közel van egymáshoz.”
POZITÍV KORONAVÍRUSTESZT ÉS A TECHNIKA ÖRDÖGE
Bár az első teszt után a topcsapatok is elismerően nyilatkoztak a McLarenről, a bahreini program nem éppen úgy alakult a brit gárda számára, ahogyan azt tervezte. Először is mindhárom napon Lando Norrisnak kellett vezetnie, miután Daniel Ricciardo nem sokkal a teszt előtt rosszul kezdte érezni magát, majd kiderült, hogy elkapta a koronavírust, s így semmiképpen sem vehet részt a bahreini gyakorláson.
A technika ördöge is többször utolérte a McLarent, így Norris sokszor a garázsban vesztegelt ahelyett, hogy a pályán rótta volna a köröket. A tíz alakulatot tekintve a McLaren teljesítette a legkevesebb kört – Norris egymaga 200-szor ért körbe a bahreini pályán, míg Barcelonában ennek közel a duplája jött össze a csapat számára.
„Közel sem ment ideálisan ez a teszt – ismerte el a brit versenyző. – Nem ez volt a legsimább tesztünk, ráadásul limitáltak voltak a lehetőségeink Bahreinben. Szerintem Barcelonában jobb volt a helyzet, de azóta előjött még néhány probléma, ami hatalmas mértékben behatárolta, hány kört tudunk megtenni. Főleg a hosszú etapokon jöttek elő a gondok. Rövidebb távokat alacsonyabb üzemanyagszinttel tudtunk teljesíteni, ám jobban megtankolva már nem. Hátrébb vagyunk, mint szeretnénk, vagy ahonnan magabiztosan várhatnánk az első versenyt. Ez nem túl jó, azonban próbálunk túllendülni rajta. Egyértelműen sikerült előrelépnünk a teszten, de nem annyira, mint szerettük volna. Legalább tudjuk, hogy pontosan mi a baj és mitől szenvedünk.”
AZ ALPHATAURI DURVA FELTÉTELEZÉSE
Megvillantotta magát az AlphaTauri Bahreinben – Pierre Gasly volt a leggyorsabb az első napon, összességében pedig csak a Mercedes teljesített több kört a kiscsapatnál a második három tesztnapon. Bár Gaslyék sejtik, milyen esélyekkel vágnak neki az új idénynek, túl sokat még nem akart felfedni ebből.
1. | Mercedes | 385 |
2. | AlphaTauri | 371 |
3. | Ferrari | 349 |
4. | Alfa Romeo | 343 |
5. | Aston Martin | 339 |
6. | Red Bull | 320 |
7. | Alpine | 299 |
8. | Williams | 258 |
9. | Haas | 240 |
10. | McLaren | 200 |
„Ez egy teljesen új autó, nyilván sokat kell még megtudnunk róla, és vannak területek, amelyeken még sokat kell fejlődnünk a szezon előtt – mondta a francia pilóta. – Ez a verseny része, amikor ilyen nagy változások történnek az F1-ben. Van egy durva ötletünk arról, hogy a középmezőnyön belül most hol állunk, de nem tudhatjuk, hol leszünk a jövő héten. Jó volt csatázni kicsit Lewisszal az utolsó napon, néhányszor megelőztük egymást. A másik mögött maradni mindenképp jobbnak tűnt, mint az előző autókkal, ez pedig nagyon pozitív az előttünk álló szezonra nézve. Idén nagyon élvezetes lehet a versenyzés.”
A VISSZATÉRŐ – MAGNUSSENRE CSERÉLTE MAZEPINT A HAAS
Az első tesztről szóló összefoglalónkban részletesen kitértünk az orosz–ukrán háborúra – ami éppen a barcelonai teszt közben robbant ki –, s arra, hogy ez milyen hatással volt és lesz a Formula–1-re nézve. Azóta kiderült, hogy a királykategória mezőnye sem idén, sem a következő években nem versenyez Oroszországban, a Haas pedig felbontotta a szerződést a főszponzorával és szintén orosz versenyzőjével, Nyikita Mazepinnel.
Bár a hírek több jelöltről is beszámoltak a pótlással kapcsolatban, a Haasnál tapasztalt versenyzőt szerettek volna Mick Schumacher mellé, és erre nem is találtak jobb jelöltet a csapattól a 2020-as idény végén elküldött Kevin Magnussennél. A dán a második tesztnapon végül megautózta a leggyorsabb kört Bahreinben, miután a mezőny többi része már befejezte munkát.
„Teljesítettem néhány kvalifikációs szimulációt, és szupergyors volt – mesélt a benyomásairól Magnussen. – Arra számítottam, hogy lassabb leszek, és el kell ismernem, még nem teljesen értem a szabályokat, hiszen eddig semmi dolgom nem volt velük. A Formula–1 az autósport csúcsa, és erről álmodtam gyerekkorom óta. Bár már túl vagyok néhány szezonon, ez a visszatérés olyan érzés, mintha ismét valóra vált volna egy álmom.”
A Haas egyébként azért kapott plusz időt a tesztelésre Bahreinben, mert logisztikai problémák miatt ki kellett hagynia az első tesztnap felét. Péntek este egy órával körözhetett tovább, szombaton ugyanennyivel kezdhette hamarabb a tesztelést, majd a nap végén további két óráig gyűjthette az adatokat.
PILÓTA | NEMZETISÉG | CSAPAT | KÖRIDŐ | GUMIKEVERÉK | TESZTNAP | |
1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 1:31.720 | C5 | 3. |
2. | Mick Schumacher | német | Haas-Ferrari | 1:32.241 | C4 | 3. |
3. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 1:32.415 | C4 | 3. |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Alpine | 1:32.698 | C4 | 3. |
5. | George Russell | brit | Mercedes | 1:32.759 | C5 | 3. |
6. | Valtteri Bottas | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1:32.985 | C3 | 3. |
7. | Cunoda Juki | japán | AlphaTauri-Honda | 1:33.002 | C5 | 3. |
8. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull-Honda | 1:33.105 | C4 | 3. |
9. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 1:33.191 | C3 | 3. |
10. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1:33.207 | C4 | 2. |
11. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Ferrari | 1:33.535 | C4 | 2. |
12. | Sebastian Vettel | német | Aston Martin-Mercedes | 1:33.821 | C4 | 3. |
13. | Pierre Gasly | francia | AlphaTauri-Honda | 1:33.902 | C5 | 1. |
14. | Csou Kuan-jü | kínai | Alfa Romeo-Ferrari | 1:33.959 | C4 | 3. |
15. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1:34.064 | C4 | 2. |
16. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:34.141 | C5 | 2. |
17. | Esteban Ocon | francia | Alpine | 1:34.276 | C4 | 2. |
18. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 1:35.070 | C4 | 1. |
19. | Nicholas Latifi | kanadai | Williams-Mercedes | 1:35.634 | C3 | 3. |
20. | Pietro Fittipaldi | brazil | Haas-Ferrari | 1:37.422 | tesztgumi | 1. |