A Mercedes és a Red Bull, valamint Lewis Hamilton és Max Verstappen idei küzdelmében a pályán nyújtott teljesítmény mellett a különböző, sokszor egymásnak ellentmondó sportfelügyelői döntések és meghatározó szerepet játszottak.
DECEMBER 10., PÉNTEK | ||
1. szabadedzés: 1. Verstappen 1:25.009 | ||
2. szabadedzés: 1. Hamilton 1:23.691 | ||
DECEMBER 11., SZOMBAT | ||
3. szabadedzés: 1. Hamilton 1:23.274 | ||
Időmérő: 1. Verstappen 1:22.109 | ||
DECEMBER 12., VASÁRNAP | ||
A verseny: 1. Verstappen, 2. Hamilton, 3. Sainz |
Az egyéni világbajnoki cím végül az utolsó verseny utolsó körében meglehetősen vitatható körülmények között dőlt el Verstappen javára, ami némileg be is árnyékolja a sikerét, hiszen nemcsak a rajongók, hanem a mezőny nagy része sem értett teljesen egyet azzal, ahogyan a versenyigazgató, Michael Masi kezelte a futam végén a biztonsági autós szakaszt követő újraindítást.
A sorozatban nyolcadik konstruktőri címét megszerző „ezüstnyilak" nem sokkal a leintést követően két óvást is benyújtottak, az FIA azonban első körben elutasította őket. Ezzel ugyanakkor még nem ért véget a történet, hiszen a német alakulat azonnal jelezte, fellebbezni kíván a döntések ellen, igaz, egyelőre írásos formában még nem erősítette meg azt.
Noha a véghajrában meghozott ítéletből egyértelműen az addig esélytelennek tűnő Verstappen profitált, és a ő valamint a csapata is rossz vesztesnek titulálta a győzelmüket megóvó riválist, azt még maga a Red Bull is elismeri, hogy sürgősen változásokra van szükség a döntéshozó testületben a finálé után.
A tanácsadó, Helmut Marko szerint leginkább a szabályok újragondolására és egyszerűsítésére, illetve azok következetes alkalmazására van szükség, és bízik benne, hogy a leköszönő Jean Todt helyére pénteken megválasztandó új elnök rendet tesz a Formula–1-ben.
„Az egész rendszert újra kell gondolni. Következetességre van szükség, a szabályokat nem lehet egyszer így, egyszer úgy értelmezni. Egyszerűsíteni kell rajtuk, és a legfontosabb elvnek annak kell lennie, hogy hagyjuk őket versenyezni – jelentette ki, majd arra is kitért, szükség lenne-e személyi változásokra. – Ez nem a mi hatáskörükbe tartozik, de ennyi hiba és kérdéses döntés után egyértelműen nagy szükség van a cselekvésre. Hamarosan új elnököt neveznek ki, és szerintem mindenképpen ezzel a kérdéskörrel szeretne kezdeni. A döntéshozókat kérdőre kell vonni."
Az osztrák az abu-dzabi fináléról is szót ejtett. „Olyan szabályok kellenek, amelyek lehetővé teszik, hogy ilyen gyorsan lehessen ítéletet hirdetni. És ezek a döntések nem változhatnak meg ilyen módon" – magyarázta, majd odaszúrt a Mercedesnek is.
„Méltatlan volt egy világbajnoki döntőhöz az, hogy így késleltették az ítélethozatalt, és az, hogy egyáltalán ilyen óvásokat és fellebbezéseket adnak be, megmutatja egy méltatlan vesztes gondolkodásmódját. Nekünk már nem számít, hogy mi lesz a végső döntés, mi vagyunk az erkölcsi győztesek. De át fogjuk gondolni a Formula–1-es részvételünket, ha ennek nem lesz következménye a jövőbeni bajnokságokra nézve."
Markóval egyetértett a csapatfőnök, Christian Horner is, ugyanakkor ő inkább arra mutatott rá, hogy megítélése szerint alakulata többször bukott a rossz döntések miatt.
„Úgy gondolom, mindig levonhatsz tanulságokat csapatként, és általában véve az életben is. Mi úgy éreztük, hogy a rajt után hozott döntés ellenünk született, és nyilván úgy érezzük, hogy a verseny végi ítélet rendben volt. Ez egy ilyen idény volt. Voltak marginális döntések, némelyikből mi profitáltunk, de a legtöbb a mi kárunkra született."