ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A SZAHÍRI PADDOCKBÓL
NOVEMBER 27., PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés: 12.00–13.30 | ||||
2. szabadedzés: 16.00–17.30 | ||||
NOVEMBER 28., SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés: 12.00–13.00 | ||||
Időmérő: 15.00–16.00 | ||||
NOVEMBER 29., VASÁRNAP | ||||
A verseny (57 kör, 308.238 km) rajtja: 15.10 | ||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||
December 6., 18.10 | Szahíri Nagydíj, Szahír | |||
December 13., 14.10 | Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi |
Egyre biztosabb Mick Schumacher érkezése a Haashoz. A hétszeres világbajnok Michael Schumacher fia eredetileg az Alfa Romeo színeiben debütálhatott volna Formula–1-es versenyhétvégén, méghozzá hazai pályán Németországban, ám a rossz időjárási körülmények miatt elhalasztott pénteki program következményeként mégsem ülhetett autóba.
Az elbukott lehetőség után elkezdtek felerősödni azok a pletykák, amelyek szerint Schumacher nem az Alfa Romeónál, hanem a Haasnál köthet ki, amit több, későbbi bejelentés is alátámasztott. Előbbi alakulat először megerősítette, 2021-ben is a Kimi Räikkönen, Antonio Giovinazzi párossal áll rajthoz, majd utóbbi ismertette, hogy Romain Grosjeantól és Kevin Magnussentől, vagyis mindkét jelenlegi pilótájától megválik az év végén.
A Ferrari ezt követően azt is megosztotta, hogy a Formula–2-ben vitézkedő fiataljai közül Callum Ilott a Haas helyett az Alfa Romeóval, míg Robert Svarcman a Ferrarival körözhet az idényzáró Abu-dzabi Nagydíjat követő kétnapos teszten, miközben Schumacher programjáról egy szót sem ejtett. A hallgatás mögött nagy valószínűséggel az áll, hogy a német továbbra is harcban áll az F2-es bajnoki címért, előnye két hétvégével a vége előtt 22 pont Illot, míg 44 pont az AlphaTauri 2021-es ülésére pályázó Cunoda Juki előtt, aki mögött ráadásul nagy a tömörülés, amit jól mutat, hogy a hatodik helyen álló Nyikita Mazepin lemaradása csupán 7 pont.
Bár Schumacher nagy eséllyel a vb-cím nélkül is bemutatkozhat jövőre a Formula–1-ben, a Haas nagy bejelentése várhatóan csak azt követően történik meg, hogy lezárult a bajnoki versenyfutás, hiszen a német csapattársa a sajtóértesülések szerint a matematikailag még ugyancsak esélyes Mazepin lesz.
A LEGNAGYOBB KÉRDÉS
Lewis Hamilton a Törökországban aratott győzelmével bebiztosította hetedik világbajnoki címét, ebben az összevetésben utolérte Michael Schumachert. A konstruktőri után tehát az egyéni vb-cím kérdése is eldőlt három versennyel a vége előtt, ez azonban nem jelenti azt, hogy nem maradtak nyitva fontos kérdések, hiszen a csapatbajnoki harmadik és az egyéni összetett negyedik helyéért is nagy csata zajlik még.
Előbbi tekintetében a Racing Point nagy lépést tett meg Isztambulban, ahol először meglepetésre megszerezte a pole pozíciót és a harmadik helyet az időmérőn, majd sokáig az élen állt a versenyen, hogy aztán Sergio Péreznek köszönhetően felállhasson a dobogó középső fokára.
Az összességében bezsebelt 20 pont és a riválisok rosszabb szereplése miatt jócskán átalakult a sorrend is: a Török Nagydíj előtt még harmadik Renault az ötödik helyre esett vissza, a Racing Point az ötödikről a harmadikra lépett előre. A McLaren és a Ferrari megtartotta a helyezését, ám előbbi hátránya a harmadik pozícióhoz viszonyítva egy pontról hatra nőtt, utóbbié 32-ről 24-re csökkent.
Ami a versenyzőket illeti, az Isztambulban második pozícióban befutó Pérez a negyedik helyre ugrott előre az egyéni összetettben, előnye pillanatnyilag 3 pont Charles Leclerc és 4 Daniel Ricciardo előtt. Fontos megjegyezni, hogy a mexikói úgy vezeti a negyedik helyért vívott csatát, hogy pozitív koronavírustesztje miatt kénytelen volt kihagyni a két silverstone-i fordulót, s két riválisával ellentétben nem kétszer, hanem csupán egyszer pezsgőzhetett.
Hármójuk mögött a McLaren párosa, Carlos Sainz Jr. és Lando Norris harcol egymással, a páros kiegyensúlyozottsága jól mutatja, a wokingiak hogyan lehetnek még csatában a konstruktőri negyedik pozícióért annak ellenére is, hogy láthatóan lemaradtak a fejlesztési versenyben – ennek hátterében az áll, hogy az év végi motorváltásukra összpontosítanak.
Az első bahreini hétvége legnagyobb kérdése tehát az, miként alakul a középmezőny csapatainak és versenyzőinek már sok fordulatot hozó, de továbbra is kiélezett csatája.
MI VÁRHATÓ A BAHREINI NAGYDÍJON?
Nürburgring, Portimao, Imola és Isztambul után olyan helyszín következik, amely sok éve folyamatosan vendégül látja a királykategóriát, és az eredetileg tervezett 2020-as versenynaptárban is szerepelt, így a csapatok sok adattal rendelkeznek a pályáról. Ami a történelmi múltat illeti, a legtöbb győzelem a Ferrari neve mellett áll, a maranellóiak az ottani előző öt futamból kettőt megnyertek, ráadásul 2018-ban és 2019-ben is kisajátították az első rajtsort.
Ám a Török Nagydíjon dobogót szerző Ferrari újabb szahíri sikerére vajmi kevés esély mutatkozik idén normális körülmények között, a motorérzékeny pályán így egyáltalán nem egyeduralkodónak számító Mercedes léphet elő favoritként.
Ami a szombati esélyeket illeti, bár az „ezüstnyilak” 14 verseny óta tartó pole pozíciós sorozata Lance Stroll váratlan rajtelsőségével megszakadt, nagy a valószínűsége annak, hogy 2017 után újra a leggyorsabbnak bizonyulnak a bahreini időmérőn. A két versenyző közül azonban nem az immár hétszeres világbajnok Hamilton számít az esélyesebbnek, a brit az elmúlt hét ottani megmérettetésen négy alkalommal kikapott az aktuális márkatársától szombaton, s csak két ízben, 2015-ben és 2016-ban várhatta az élről a piros lámpák kialvását a sivatagban.
A brit ezen felül a jelenlegi időmérős formát tekintve sem lehet maradéktalanul magabiztos, hiszen az előző négy nagydíjon kétszer sikerült a csapattársa elé kvalifikálnia magát. A Törökországban pályafutása egyik, ha nem a legrosszabb teljesítményét nyújtó Bottas előtt remek lehetőség nyílhat a visszavágásra, igaz, a finn elég rossz aránnyal tudja kihasználni az elsőségeit, amelyek ráadásul egyáltalán nem jelentenek egyenes utat a győzelemhez Szahírban.
Az eddig megrendezett 15 nagydíj közül 6 alkalommal (40 százalék) nyert az a pilóta, aki az élről vágott neki a versenynek, a második rajtkockából négyszer, a harmadikból háromszor, a negyedikből kétszer született győzelem.
Ez leginkább Hamiltont hozhatja helyzetbe: a brit többször nyert Bahreinben, mint amennyiszer kisajátította a rajtelsőségét, ráadásul egy évvel ezelőtt Leclerc technikai hibájából profitálva a harmadik rajthelyét váltotta a dobogó felső fokára, és 2014-ben sem a pole-ból nyert, akkor a második pozícióból indulva szelte át elsőként a célvonalat.
Bár Hamilton Isztambulban bebiztosította az újabb címét, motivációból nem lehet hiánya, hiszen további rekordokat állíthat be és dönthet meg az év végéig. A hétszeres világbajnok egyrészről akár már most hétvégén beállíthatja saját csúcsát, ha nyer, hiszen akkor 2014-hez, 2018-hoz és 2019-hez hasonlóan 11 sikert számlálhatna egy adott évben, másrészről ha sikerülne valamennyi fennmaradó versenyen diadalmaskodnia, azzal egyrészről beállítaná Schumacher (13) és Vettel (13) egy idényben aratott győzelmi rekordját, másrészről túlszárnyalná Alberto Ascari egy kiírásban elért legmagasabb százalékú győzelmi arányát.
Az olasz 1952-ben hat nagydíjat nyert meg a nyolcból, ami 75 százalékot jelent, míg Hamilton az esetleges 13/17-es mutatójával 76.47 százalékot érhetne el.
Ami a többieket illeti, Max Verstappen leginkább egy újabb dobogós helyezésben reménykedhet, főleg azt követően, hogy két héttel ezelőtt idén először látta meg a top 3-an kívül autózva a kockás zászlót. A holland 2013 után szerezhetne újra pódiumot a Red Bull számára Bahreinben, ahol a csapat összesen két diadalt és három dobogót számlál.
A szokásos hármason kívül a Törökországban második Pérez és az elmúlt négy nagydíjon kétszer is pezsgőző Ricciardo lehet a legnagyobb esélyes a pódiumra, és érdekes lesz figyelni a Ferrari teljesítményét is, amely javuló tendenciát mutat, s megint csapatfőnöke, Mattia Binotto nélkül versenyez. Az SF1000-es jól viselkedett a nedves isztambuli aszfaltcsíkon, így bizakodva figyelheti az időjárás-előrejelzéseket, amelyek szerint esély mutatkozik arra, hogy szombaton és vasárnap is leszakad az ég Bahreinben!
Ez jócskán felboríthatja a várható erősorrendet.