SZÁMOKBAN AZ IDŐMÉRŐ
A Formula–1 2018-as szezonja Lewis Hamilton fölényesen megkaparintott pole pozíciójával vette kezdetét Melbourne-ben, hiszen a brit 664 ezredet adott a második Kimi Räikkönennek, míg 674-et a harmadik Sebastian Vettelnek. Hiába azonban a német lemaradása, a másnapi futam már az ő diadalát hozta, sőt azt követően egészen a Magyar GP-ig nem zárt márkatársa mögött a kvalifikáción. A Ferrari kettőse így keretbe foglalta az idény nyári szünetig kibővített első felét – csak éppen a vasárnapi siker nem jött össze a Hungaroringen...
Versenyző | Átlagos rajtpozíció |
Sebastian Vettel | 2.33 |
Kimi Räikkönen | 3.58 |
Lewis Hamilton | 3.58 |
Valtteri Bottas | 3.67 |
Max Verstappen | 6.75 |
Daniel Ricciardo | 7 |
Caros Sainz Jr. | 9 |
Kevin Magnussen | 9.33 |
Nico Hülkenberg | 10.17 |
Esteban Ocon | 11 |
Romain Grosjean | 11.58 |
Sergio Pérez | 11.83 |
Fernando Alonso | 12.33 |
Pierre Gasly | 13.83 |
Charles Leclerc | 14. 08 |
Stoffel Vandoorne | 14.5 |
Brendon Hartley | 15.92 |
Szergej Szirotkin | 16.33 |
Marcus Ericsson | 16.5 |
Lance Stroll | 16.67 |
A köztes időben viszont Vettel-dominancia jellemezte nemcsak a csapaton belüli, hanem a két négyszeres világbajnok közötti párharcot is. A német ugyanis átlagosan egy pozícióval indulhatott előrébbről, mint Hamilton, akit ráadásul Bahreinben váltócsere miatt öthelyes rajtbüntetéssel is sújtottak, így a szankciók utáni rangsorban Räikkönen is megelőzte őt.
Ám tizenkét nagydíjat követően a két vb-rivális egyaránt öt elsőséget tudhat a magáénak: Vettel Bahreinben, Kínában, Azerbajdzsánban, Kanadában és Németországban, míg Hamilton Ausztráliában, Spanyolországban, Franciaországban, Nagy-Britanniában és Magyarországon várhatta az élről a piros lámpák kialvását.
A fennmaradó két időmérőt Daniel Ricciardo (Monaco) és Valtteri Bottas (Ausztria) zárta az élen, tehát a három élcsapat pilótái közül Räikkönen és Max Verstappen nem kaparintotta meg még az első rajtkockát.
Ami a kvalifikáció harmadik szakaszába történő jutást illeti: a Mercedes és a Ferrari finnje, illetve Vettel számít hibátlannak, míg Hamilton és Carlos Sainz Jr. neve mellett szerepel egyetlen rosszabb eredmény. Előbbi Németországban búcsúzott már a Q2-ben, miután autója hidraulikus meghibásodást szenvedett még az első szekcióban, utóbbi pedig Angliában esett ki már a Q1-ben.
A spanyol egyébiránt egyértelműen a „best of the rest" címének győztese, mivel büntetéssel és anélkül is a hetedik legjobb átlagpozícióval rendelkezik. A Renault-nál ülés nélkül maradó Sainz mögött eközben Kevin Magnussen, Nico Hülkenberg és Esteban Ocon egészíti ki az első tízes sorát.
A mezőny végén megszokott hármas kullog: Szergej Szirotkin és Lance Stroll fogja Williams-szendvicsbe Marcus Ericssont, aki átlagosan majd' 6 tizeddel bizonyult lassabbnak az időmérőkön brillírozó Charles Leclerc-nél.
A kettejük közötti differencia pedig az eredményeken is meglátszik: a monacói 5-ször jutott tovább a Q2-be, sőt 3-szor vehetett részt az utolsó szakaszban is, míg a svéd bár 4-szer ment tovább a Q1-ből, az első tízesbe egyszer sem fért be. Hozzá hasonlóan Szirotkin, Stroll és Stoffel Vandoorne sem szerepelhetett eddig a harmadik szekcióban, s a legtöbbször az orosz esett ki már a kvalifikáció elején.
KVALIFIKÁCIÓS PÁRHARCOK
Az időmérőn tehát Ericsson lemaradása átlagosan 0.6 másodperc, ami lehet, nem kis különbség, ám Brendon Hartleynak sikerült ezt is megdupláznia. Pierre Gasly előnye ugyanis átlagosan 1.382 szekundum csapaton belül, míg Szirotkin csupán 4 századdal előzi meg Strollt, így a legszorosabb párharc a Williamsnél bontakozott ki.
Az élgárdák pilótáinál eközben Verstappen előnye (0.672) a legnagyobb, míg Hamiltoné (0.066) a legkisebb, míg a Ferrarinál Vettel vezet 0.275 másodperccel.
Az időkülönbségeknél azonban fontosabb, hogy adott versenyző hányszor volt képes márkatársa előtt végezni a kvalifikáción. A legdominánsabbnak egyértelműen Alonso számít – a spanyol mind a tizenkét időmérőn Vandoorne előtt zárt, hiába a belga közepesnek mondható 0.35-ös átlagos hátránya.
A grove-i alakulatnál tapasztalt szoros csata a pozícióért vívott harcban is megmutatkozik, hiszen Szirotkin 7 alkalommal kvalifikálta Stroll elé magát. Hozzájuk hasonlóan kiegyenlített a mérleg még a Renault-nál, illetve a Mercedesnél, mivel az átlagosan 4 tizedet kapó Hülkenberg, és a már 5 pole-t szerző Hamilton is 7:5 arányban bizonyult eddig jobbnak az időmérőkön.
Náluk dominánsabb Magnussen, Gasly, Ocon, Leclerc és Verstappen, illetve Vettel, aki 10-szer ért el jobb időt, mint csapattársa.
Mercedes | Lewis Hamilton | 7–5 | Valtteri Bottas |
Ferrari | Sebastian Vettel | 10–2 | Kimi Räikkönen |
Red Bull | Daniel Ricciardo | 2–9 | Max Verstappen* |
Renault | Nico Hülkenberg | 7–5 | Carlos Sainz Jr. |
Haas | Kevin Magnussen | 8–3 | Romain Grosjean* |
Force India | Sergio Pérez | 3–9 | Esteban Ocon |
McLaren | Fernando Alonso | 12–0 | Stoffel Vandoorne |
Toro Rosso | Pierre Gasly | 7–3 | Brendon Hartley** |
Sauber | Marcus Ericsson | 3–9 | Charles Leclerc |
Williams | Lance Stroll | 5–7 | Szergej Szirotkin |
* egy időmérőn nem vett részt | |||
** két időmérőn nem vett részt |
SZÁMOKBAN A VERSENY
Versenyző | Átlag | Összesen |
Lance Stroll | +2.64 | 29 |
Charles Leclerc | +1.55 | 17 |
Max Verstappen | +1.17 | 14 |
Nico Hülkenberg | +1.27 | 14 |
Esteban Ocon | +1.4 | 14 |
Pierre Gasly | +1.2 | 12 |
Szergej Szirotkin | +1 | 11 |
Brendon Hartley | +0.73 | 8 |
Marcus Ericsson | +0.5 | 6 |
Carlos Sainz Jr. | +0.42 | 5 |
Kevin Magnussen | +0.25 | 3 |
Romain Grosjean | +0.18 | 2 |
Fernando Alonso | +0.17 | 2 |
Daniel Ricciardo | +0.08 | 1 |
Kimi Räikkönen | –0.67 | 8 |
Stoffel Vandoorne | –0.75 | 9 |
Sergio Pérez | –0.75 | 9 |
Sebastian Vettel | –1.08 | 13 |
Valtteri Bottas | –1.17 | 14 |
Lewis Hamilton | –1.33 | 16 |
Egy jól sikerült szombattal bár meg lehet alapozni a vasárnapi jó eredményt, az érdemi kérdések mégis a versenyen dőlnek el. A legtöbb lehetőséget pedig az első kör biztosítja, amit jól jelez,hogy Stroll összesen 29 pozíciót nyert a rajtot követően. A lista negatív oldalán eközben meglepő név szerepel – Hamilton 16 helyet bukott a piros lámpák kialvását követően, igaz, ehhez nagy mértékben hozzájárul, hogy a britet Räikkönen kiforgatta még a Brit GP elején, így a mercedeses a pole-ból indulva hamar a 17. pozícióban találta magát.
Persze a mezőny legvégéről csak előre vezet az út, míg a legelejéről csupán hátrafelé lépegethet az adott versenyző. Ez rajzolódik ki a rangsor mínuszos végén is, hiszen a címvédőhöz hasonlóan az ugyancsak 5 elsőséget számláló Vettel 13, míg Bottas 14 helyet bukott a nagydíjak első körében.
Ám az utolsó rajtkockákat elfoglalók közül Szirotkin átlagosan csupán 1 pozíciót nyert, Ericsson pedig összességében 6-ot javított a 12 Grand Prix során – az orosz mutatója magyarázat lehet arra, miért áll egyedüliként pont nélkül, illetve azt is kiemeli, a Williams lemaradása milyen nagy mértékű.
Az időmérőkön kimagasló teljesítményt nyújtó Leclerc eközben 17 helyet lépett előre – a második legtöbbet –, míg Verstappen, Hülkenberg és Ocon fejenként 14-et.
Hiába viszont a nyert vagy éppen bukott pozíciók a startnál, az első kör végén elfoglalt hely még nem garancia semmire. Meghatározó ugyanis, hogy adott pilóta milyen ütemben tud felzárkózni, milyen a gumimenedzselése, milyen taktikát követ, milyen gyorsan dolgozik a csapata a bokszban, illetve hogy a különböző külső tényezők – időjárás, biztonsági autós fázis, a többi gárda stratégiája – milyen hatással vannak a futamára, nem is beszélve a technikai és műszaki hibákról vagy éppen az ütközésekről.
A LEGGYORSABB KERÉKCSERE
A kiállással eltöltött idő roppant lényeges az elévágások és a sikeres taktikák szempontjából, így igazi verseny alakult ki az alakulatok között. A DHL által 2015-ben indított kerékcsere-bajnokságot tavaly a Mercedes nyerte, idén azonban 12 fordulót követően már 160 pont a lemaradása a listavezető Red Bull mögött.
Kettejük közé ékelődik be a Ferrari (181 pont), illetve a címvédővel egy szinten áll pillanatnyilag a Monacóban, Kanadában és Franciaországban is leggyorsabbnak bizonyuló Sauber.
Bár a Mercedes és a Ferrari között majd' egygyőzelemnyi különbség van, összességében mégsem nagy a differencia, ha adott team adott futamon elért leggyorsabb bokszmunkája jelenti az alapot. Míg a német gárda kerékcseréinek középértéke 2.576, addig az olaszé 2.515.
Amennyiben pedig a két vb-rivális, Hamilton és Vettel kiállásait állítjuk szembe egymással, akkor a brit szerelői 2.74, míg Vetteléi 3.337 alatt végeztek, azonban ezt némileg torzítja a Le Castellet-i lassú csere, anélkül a német átlaga 2.807 – tehát itt sincs számottevő eltérés közöttük.
Állás | Csapat | Pont |
1. | Red Bull | 321 |
2. | Ferrari | 181 |
3. | Sauber | 161 |
= | Mercedes | 161 |
5. | Williams | 154 |
6. | McLaren | 77 |
7. | Toro Rosso | 71 |
8. | Force India | 42 |
9. | Haas | 24 |
10. | Renault | 20 |
Az abszolút leggyorsabb kerékcsere 12 GP-t követően a Ferrari nevéhez fűződik, a maranellóiak ugyanis 2.09 alatt váltották le Vettel abroncsait Hockenheimben. Hiába viszont az akkori kifogástalan kiállás, ha annak időzítése végeredményben keresztülhúzta a német taktikáját, igaz, ez későbbi hibájának fényében jelentőségét vesztette.
Emellett a Ferrari még Spanyolországban alkalmazhatott volna más stratégiát, míg Vettel Magyarországon is előnyösebb helyzetben találhatta volna magát, ha csapata úgy időzíti a cserét, hogy ne Bottas mögé térjen vissza a pályára. Ám a német véleménye szerint lehet, hogy úgy felért volna Hamiltonra, előzni azonban akkor sem tud, így a végeredményen nem változtatott volna, ha a maranellóiak másképp kalkulálnak.
A brittől eközben a Mercedes által az ausztrál futamon érvényben levő virtuális biztonsági autós szakasz alatt elkövetett számítási hiba vett el egy biztos győzelmet, továbbáKínában és Kanadában is kifogásolható volt a címvédő együttes taktikája.
LEGGYORSABB KÖR
A nagydíjak felén a Red Bull (Ricciardo: 4, Verstappen: 2) érte el a versenyen futott leggyorsabb kört, míg a Mercedes 4 (Bottas: 3, Hamilton: 1), a Ferrari 2 (Räikkönen: 1, Vettel: 1) GP-n ért el ilyen kört.
Amennyiben pedig a vb-riválisok leggyorsabb köreit vetjük össze, akkor annak ellenére is a Mercedes britje van előnyben, hogy a Ferrari németje 7 Grand Prix-n teljesített jobb időt. Ugyanis a címvédő előnye összességében nagyobb mértékű volt, igaz, átlagban ez csupán 0.073 ezredet jelentett, így ezen a területen sem volt nagy differencia közöttük.
Négy leggyorsabb kör egybennégy új körrekordot is jelentett, Ricciardo Spanyolországban, Verstappen Monacóban, Bottas Franciaországban, míg Räikkönen Ausztriában döntött pályacsúcsot.
FŐSZEREPBEN A PIRELLI
Persze a köridőkre nagy hatással van adott futamon a stratégia, aminek legfőbb tényezője a gumikopás mértéke. A Pirelli mindegyik nagydíjra 3 keveréket jelöl ki, amelyekből adott versenyző meghatározott időpontig leadja az igényét.
Idén három Grand Prix-n (Spanyolországban, Franciaországban és Nagy-Britanniában) viszont a többi helyen kínálttól eltérő abroncsokat tett elérhetővé az olasz gumigyártó, ami Silverstone kivételével Mercedes-győzelmet hozott – ráadásul az angol aszfaltcsíkon Hamilton a pole-ból rajtolt, és az első körös incidens nélkül nagy valószínűséggel hazai diadal született volna.
Eltekintve az eltérő gumiktól, megfigyelhető, hogy a Ferrari párosa általában – főleg az elmúlt versenyhétvégékre – többet kér az adott helyszínen elérhető leglágyabb abroncsokból, mint a mercedesesek, akik inkább a keményebb gumikat preferálják. Viszont ez csak a kisarkított kép, ugyanis Hamilton és Vettel gumihasználatát alapul véve egyéb minták is kirajzolódnak.
A leginkább kedvelt a Pirelli sárga jelzésű abroncsa – a brit (285 kör) és a német (317 kör) is azt gyűrte a legtöbbet a 12 verseny során. A második legkedveltebb eközben az ultralágy: Hamilton 162, míg Vettel 221 körön keresztül használta eddig.
Különbség a közepes és a szuperlágy választásánál domborodik ki, hiszen a német többet ment a fehér jelzésű keveréken (98 kör), mint a piroson (79 kör). Hamilton ezzel ellentétben 142 kört vezetett a szuperlágyon, míg 137-et a közepesen. A legkevésbé erőltetett pedig a leginkább időmérős guminak számító hiperlágy volt – a brit 12, a német 16 kört teljesített rajtuk.
A fenti tendenciát tükrözi a két gárda belgiumi, illetve olaszországi választása is. A soron következő spái versenyre ugyanis a németek kértek többet az elérhető legkeményebb keverékből – az egész mezőnyt figyelembe véve pedig csak a McLaren igényelt többet náluk.
Belga Nagydíj – gumiválasztás:
A Ferrari hazai futamára eközben Hamilton és Vettel közepesre leadott igénye még megegyezik, a választható legpuhább abroncsból viszont a német már kettővel többet kért.
Olasz Nagydíj – gumiválasztás:
POZICIONÁLÁS
Míg a versenyek első körében Hamilton bukta a legtöbb pozíciót, addig átlagosan a legtöbb helyet Bottas vesztette az időmérőn megszerzetthez képest. A finn ugyanis 0.9 pozíciót rontott, igaz, ennek hátterében az azeri 14. helye áll – a mercedeses 3 körrel a kockás zászló megjelenése előtt szenvedett defektet az élen, amiért a futamot is fel kellett adnia, azonban mivel teljesítette a táv 90 százalékát, hivatalosan rangsorolták.
Az Azerbajdzsánban bekövetkezett balszerencse nélkül azonban a finn mutatója is teljesen más lenne, hiszen nemhogy kevesebb helyet bukott volna, hanem 0.1-et lépett volna előre.
A legtöbb pozíciót eközben Ericsson javította szombatról vasárnapra – a svéd átlagosan 4.4 helyet nyert, igaz, ő az egyetlen, Ferrari-erőforrással hajtott pilóta, aki még nem jutott be az időmérő utolsó szakaszába. A svéd kvalifikációs pozícióinak középértéke így 16.83, míg a futamon a 15. pozícióban töltötte el a legtöbb kört, miközben csupán 93-at tett meg az első tízesben, szemben Leclerc-rel, aki 217-et autózott ott.
A legkevesebb kört Hamilton és Räikkönen teljesítette a top 10-en kívül, egyenként 8-at, a legtöbb körön keresztül pedig Vettel állt az élen. A német 297, a brit 232, a finn 17 alkalommal szelte át elsőként a rajt-cél vonalat, utóbbit így Verstappen (54), Bottas (57), és Ricciardo (90) is megelőzi.
A Mercedes, a Ferrari és a Red Bull versenyzőin kívül egyetlen pilóta sem vezetett még idén futamot, ráadásul az első három között is csak hárman – Sainz (8 kör), Sergio Pérez (3) és Gasly (2) – autóztak. Utóbbi a bahreini 4. helyével a Honda-motor legjobb eredményét jegyezte a 2015-ös visszatérés óta!
Hiába azonban az előkelő helyen eltöltött körök, csupán Pérez ünnepelhetett a pódiumon az élcsapatok versenyzőin kívül. A spanyol mellett tehát Ricciardo (2), Verstappen (4), Bottas (5), Vettel (7), Räikkönen (8) és a vb-éllovas Hamilton (9) pezsgőzhetett – érdekesség, hogy az ausztrál nem aprózta el, mindkét alkalommal diadalmaskodott.
Vettel a hungaroringi második helyével beérte Prostot:
A Ferrarin belül bár a finnek volt több dobogója, nyernie még nem sikerült, Vettel pedig annak ellenére rendelkezik kevesebb győzelemmel, hogy több kört töltött el az élen, mint Hamilton.
Räikkönen Magyarországon 99. alkalommal állhatott fel a dobogóra:
Alakulaton belül egyébként Alonso töltötte el a legtöbb kört (544), míg Hartley a legkevesebbet (90) a márkatársa előtt. Abszolút pedig a német gárda britje teljesítette a legtöbb kört (738/747) és Hülkenberg a legkevesebbet (578).
Az eddig megtett körök száma:
A VB-ÖSSZETETT ALAKULÁSA – EGYÉNI
Hamiltonnál többször idén tehát más nem állhatott fel még a dobogó felső fokára, miközben a vb-összetettet is vezeti majd' egygyőzelemnyi előnnyel. Hiába viszont a 2018-ban tapasztalt eddigi legnagyobb különbség – korábban nem haladta meg a 17 pontot a differencia az első és a második között –, a brit idénye még a tavalyinál is kevésbé fölényes, pedig akkor nem is ő vezetett, amikor a „száguldó cirkusz" a nyári szünetre ment, sőt eggyel kevesebb diadalt számlált.
A két négyszeres világbajnok emellett egyaránt egyszer nullázott – Hamiltonnal Ausztriában babrált ki technikai probléma, míg Vettel Németországban az élen autózva hibázott és kötött ki a falban. Ezen felül a brit kétszer volt kénytelen az időmérős szereplésénél hátrébbról startolni – Bahreinben váltócsere, Hockenheimben pedig hidraulikus meghibásodás miatt –, emellett Silverstone-ban a Räikkönennel történt incidens okán kellett előverekednie magát.
Vettelt eközben Kínában a Verstappennel, míg Franciaországban a Bottasszal történt összeérés hozta nehéz helyzetbe, utóbbi nagydíjon pedig a két kiállásos stratégiája sem bizonyult jó döntésnek. Továbbá Azerbajdzsánban az elfékezés nélkül nem Hamilton örökölte volna meg a győzelmet, és Németországban ha a ferraris nem hibázik, akkor a brit diadala sem lett volna biztos – vagyis mindkét GP-n Vettel hozta helyzetbe Hamiltont, aki maradéktalanul ki is használta mindkét lehetőséget.
Elmondható tehát, hogy egyik vb-esélyes szezonja sem alakult eddig zökkenőmentesen, ami az egyéni pontverseny alakulásán is meglátszik – összesen 5 alkalommal cserélt helyet Hamilton és Vettel az élen.
Az egyéni bajnokság alakulása:
A VB-ÖSSZETETT ALAKULÁSA – KONSTRUKTŐRI
A csapatok bajnokságában is a Mercedes és a Ferrari dominál, utóbbi egészen a Spanyol Nagydíjig vezette is a pontversenyt. Az „ezüstnyilak" első kettős győzelme azonban trónváltást is eredményezett, míg első kettős kiesésük saját irányításuknak is véget vetett. Az újabb fordulatot Vettel német fiaskója és Hamilton 14. helyről aratott győzelme jelentette, a címvédő alakulat Hockenheimben összeszedett 8 pontos előnye aztán 10-re nőtt a Hungaroringen.
Szóval a konstruktőrök vb-összetettbeli küzdelme ugyanolyan kiélezett, mint az egyéni, amit jól mutat, hogya Ferrari lemaradása tavaly ilyenkor 39 pont volt, két évvel ezelőtt pedig 173 (!).
A FEJLESZTÉSI VERSENY LESZ A KULCS
A 2017-es idényben a Mercedes a nyári szünetet követően lehagyta a Ferrarit, s Vettel állítása szerint nem a hibák és a balesetek miatt maradt alul a bajnoki párharcban, hanem azért, mert csapata nem tudta felvenni a versenyt a német gárdával.
Az SF71-H viszont az elődjénél is univerzálisabb, és a német pilóta úgy véli, a potenciál is jóval nagyobb benne. Nem is beszélve a továbbfejlesztett olasz erőforrásokról, melyek a hírek szerint 38 lóerős javulást eredményeztek –a harmadik számú motorkomponenseket a Ferrari partnercsapatai már a Hungaroringen előtesztelték.
1. Hamilton | 213 | 1. Mercedes | 345 |
2. Vettel | 189 | 2. Ferrari | 335 |
3. Räikkönen | 146 | 3. Red Bull | 223 |
4. Bottas | 132 | 4. Renault | 82 |
5. Ricciardo | 118 | 5. Haas-Ferrari | 66 |
6. Verstappen | 105 | Force India | 59 |
Vettel és Räikkönen autójában az új hajtóegységek így Belgiumban debütálhatnak – egy olyan pályán, ahol igazán számít a motorerő. A Spa-Francorchamps-i versenyt követően mellesleg azonnal a monzai hétvége következik, így amennyiben a fejlesztések beválnak, a Ferrari könnyedén visszatérhet mindkét bajnokság élére – főleg, hogy Szingapúr eddig nem a címvédő istállónak kedvezett.
Persze a Mercedes sem pihen, és az elmúlt évekkel ellentétben már nem lehet kategorikusan kijelenteni, hogy adott pálya melyik gárdának fekszik jobban. Hiszen a németek vesztettek Kínában, miközben Hamilton révén győzelemmel távozhattak Mogyoródról.
Az viszont biztos,hogy az eső mindenképpen az „ezüstnyilaknak", főleg Hamiltonnak fekszik egyelőre jobban – Hockenheimben ez hozta helyzetbe a britet, míg a Hungaroringen az időmérő előtt megérkező csapadék nyitott utat a címvédő pole-jához, anélkül nehezen jött volna össze a vasárnapi elsőség.
A magyarországi győzelem azonban 2004 óta nem jó ómen, továbbá a nyári szünetben vezetők a legutóbbi szezonokban nem ülhettek fel a sportág trónjára. Hamilton pedig nemcsak az idei második legnagyobb előnnyel aratott sikert a Hungaroringen, hanem az idei legnagyobb előnnyel várhatja a 2018-as kiírás második részének startját...
Folytatás augusztus 24-én a Belga Nagydíj pénteki szabadedzéseivel.