Lewis Hamilton a szezon előtt azt mondta, szeretné, ha a Ferrari és a Red Bull is harcba szállna a Mercedesszel, mert úgy lesz izgalmas a szezon. Az első három verseny után kimondhatjuk, megkapta, amit remélt, sőt, még többet is!
Három verseny után győzelem nélkül áll a Mercedes, amely nemcsak sebességben talált a korábbi években látottaknál erősebb riválisokra, hanem stratégiai hibákat is elkövetett. A téli tesztek után aligha gondolta volna bárki is, hogy a Kínai Nagydíj után győzelem nélkül áll majd a német istálló, hiszen Barcelonában Hamiltonék a közepesen kemény gumikon mutattak elképesztő kiegyensúlyozottságot és sebességet, miközben a többiek felemás sikerrel próbálgatták a lágyabb gumikat.
Ám máris kiderült, milyen fontos volt a Pirelli különböző típusainak megismerése, az időmérőkön hajlamosak szenvedni a Mercedesek. Ausztráliában még hozta Hamilton a papírformát, több mint hattizedes előnnyel szerezte meg a pole pozíciót, de aztán fordult a kocka, a Ferrari jobban használta az abroncsokat, és Bahreinben 3, Sanghajban 6 tizedes különbséggel verte meg a Mercedest.
A futamon ugyan az „ezüstnyilak” a gyorsabbak, ha a Ferrari irányíthatja a pole-ból a versenyeket, az ilyen szoros csatában jelentős lépéselőnynek számít.
A sebesség mellett jó stratégia is kellene a Mercedesnek, de az idén eddig ez sem klappol. Ausztráliában elszámolták magukat a virtuális biztonsági autós időszakban, így Sebastian Vettel visszajöhetett Hamilton elé, és elcsente a győzelmet. Bahreinben a Mercedes sokáig biztos volt benne, hogy Vettel másodszor is kereket cserél, pedig ugyanúgy kímélte a gumikat, mint Valtteri Bottas. Erre későn jöttek rá, s túl későn „uszították rá” a finnt, akinek így nem maradt ideje támadást indítani. A bahreini gumikímélés után eszükbe sem jutott, hogy Kínában nyerő taktika lehet lágy abroncsokra váltani a biztonsági autós időszakban, így míg a Red Bullok a bokszba álltak, Hamilton ezt nem tette meg, és egy körrel később érezte a vesztét, amikor meglátta a visszapillantó tükörben, hogy Max Verstappen és Daniel Ricciardo frissebb és gyorsabb abroncsokon veszi üldözőbe.
A Mercedes az idén minden egyes ballépéséért drágán megfizet, hiszen a Ferrari mellett a Red Bull is ott van, hogy kihasználja a hibákat. Óriási lett a nyomás, ráadásul az instabil autóba vetett bizalom híján Hamilton sem harap annyira, mint csúcsformájában, így jelenleg nem tudja kompenzálni csapata gyengeségeit.
S aggasztó lehet a lágyabb gumikkal bajlódó németek számára, hogy a következő négy versenyből Azerbajdzsánban az ultralágy, Monacóban és Kanadában a hiperlágy is a csapatok rendelkezésére áll majd.
SZÉTSZÓRT VERSTAPPEN ÉS AZ ÖSSZESZEDETT „ŐRÜLT”
Max Verstappen tavaly zseniálisan vezetett, de az autója túl sokszor meghibásodott. Kanadában, Azerbajdzsánban, Ausztriában és Belgiumban is műszaki hiba fosztotta meg a jó eredmény lehetőségétől, míg Szingapúrban a rajtnál lökte ki őt a két Ferrari. Az idény utolsó harmadában aztán, amikor az autója is bírta, négy versenyen belül két győzelmet és egy második helyezést szerzett, az utolsó hat futamon senki sem gyűjtött nála több pontot.
Ezt a lendületet szerette volna átmenteni a 2018-as szezonra, de nem sikerült, három futam után csak nyolcadik a vb-pontversenyben. S ez nem az autója hibája, hanem saját magáé. Ausztráliában Kevin Magnussent üldözve pördült meg, Bahreinben az időmérőn csúszott ki úgy, hogy azt még a csapatfőnöke is alig tudta megmagyarázni, míg Kínában Hamiltont és Vettelt is lehetetlen helyzetben támadta, és utóbbit meg is lökte. Pedig Sanghajban Ricciardo előtt haladt, ha türelmesebb, a győzelmet is megszerezhette volna.
Ezeket a hibákat nem foghatja az autójára, még a mindig elfogult apja is elismerte, hogy túlságosan szétszórtan versenyez.
Nem úgy, mint Ricciardo – vakmerő előzései és pályán kívüli eszelős viselkedése alapján összeszedett őrült – a többiekre nézve a legveszélyesebb típus. Az ausztrál zseniális volt Sanghajban, s azt mondta, ötven rémes futamot bevállal egy ilyenért. Ha a Red Bull is így gondolkodik, és mindent feltesz egy-két versenyre, lesz még hasonló élményben részünk.
PÉNTEK |
1. szabadedzés:1. Hamilton 1:33.999 |
2. szabadedzés:1. Hamilton 1:33.482 |
SZOMBAT |
3. szabadedzés:1. Vettel 1:33.018 |
Időmérő:1. Vettel 1:31.095 |
VASÁRNAP |
Verseny: 1. Ricciardo, 2. Bottas, 3. Räikkönen |
KÖVETKEZŐ FUTAMOK |
Április 29., 14.10: Azeri Nagydíj |
Május 13., 15.10: Spanyol Nagydíj |
Május 27., 15.10: Monacói Nagydíj |
Karrierje szempontjából is remek pozícióba került, hiszen nem titok, hogy a Red Bull mellett a Mercedes és a Ferrari is szerződést kínálhat neki 2019-re. Ha eddig nem lett volna nyilvánvaló, hogy Ricciardo akár Bottashoz, akár Räikkönenhez képest előrelépést jelentene, most az.
Kérdés, mennyire illik a Ferrarinál Vettel mellé? Ricciardo nem az a típus, mint Rubens Barrichello, Felipe Massa vagy a mai Räikkönen, aki elfogadja, hogy második számú pilóta. Hamilton belemenne, hogy csapattársak legyenek a Mercedesnél? A Red Bull biztosan Verstappenben látja a jövő bajnokát?
Az ausztrál pilóta jövője a legizgalmasabb pályán kívüli kérdés 2018-ban.
A FERRARI-REMÉNYSÉG ÚGY JÁRHAT, MINT ELŐDJE
Verstappenhez hasonlóan a Ferrari fiatal pártfogoltja, az újonc Charles Leclerc is sok hibával vezet, Kínában az időmérőn és a versenyen is megpördült. A helyzetet súlyosbítja, hogy a monacói előtte ismerte el, hogy alábecsülte Marcus Ericssont, akinek teljesítménye miatt nehezebb megfelelnie az elvárásoknak.
Ericsson a brit Formula–3-ban nyújtott teljesítményét megközelíteni sem tudta a GP2-ben, támogatói ráévén mégis bekerült az F1-be, és meg is ragadt a Saubernél. Sokan csak legyintenek, ha róla van szó, de Leclerc most a saját bőrén érezheti, hogy a rutinos svéd nem teljesen kutyaütő. Ha nem szedi össze magát az F2-es bajnok, könnyen úgy járhat, mint Pascal Wehrlein. A Mercedes nagy ígéretétől alapvető elvárás volt, hogy a csapaton belüli párharcban fölényesen legyőzze Ericssont, s miután ez nem sikerült, ki is került az F1-ből.
Leclerc-re most ugyanez a feladat vár, és ha nem teljesíti, tényleg Ricciardóé lehet hosszú távon a Ferrari ülése.
A LIBERTYNEK SZÓL A MŰSOR? – AZ ÖSSZEESKÜVÉS-ELMÉLETEK MELEGÁGYA
Az első három verseny történéseiben valósággal lubickolhattak az összeesküvéselmélet-gyártók.
Mennyire furcsa véletlen, hogy a Ferrari és a Red Bull idei első sikeréhez is a B-csapata miatt elrendelt biztonsági időszakra volt szükség? Vettel győzelméhez az idénynyitón a két Haas-Ferrari rossz kerékcseréje és pályán való leállása kellett, míg Kínában Ricciardo sikere nem jöhetett volna össze, ha a két Toro Rosso nem ütközik egymással.
Ezek mellett a másik a biztonsági autós időszakok időzítése, illetve az azokra vonatkozó szabályok voltak.
Ausztráliában úgy rendelték el a virtuális biztonsági autós időszakot, hogy Sebastian Vettel még nem volt a bokszban. Miközben mindenkinek vissza kell vennie a pályán, a depóba vezető úton nincs korlátozás. Vettel így a garázsa felé menet, illetve onnan kijövet is nyomhatta a gázt, amivel nem tíz másodperccel Hamilton mögé, hanem épp az angol elé tért vissza.
Kínában a Toro Rossók ütközése után a törmelék két körön át hevert a pályán, mire elrendelték a biztonsági autós időszakot. Ez épp azután történt, hogy Bottas és Vettel elhaladt a bokszutca bejáratánál. A finn és a német semmit sem tehetett, a mögöttük haladó Verstappen és Ricciardo viszont a bokszba hajtott friss lágy gumikért, és csak egy-egy pozíciót veszítettek. Bár a Mercedes is megtehette volna Hamiltonnal ugyanezt, eszébe sem jutott a kerékcsere. Vettel viszont szóvá tette, ha már két kört várnak, miért nem olyan pillanatban döntenek, amikor még az első két helyezettnek is van esélye reagálni?
A legelvetemültebb elméletek szerint viszont maga a Mercedes is benne lehet abban, hogy így alakult – ilyen világot élünk, ma már minden gyanús eredmény mögött manipulációt sejt a közvélemény szkeptikusabbik része…
Tény, hogy a Liberty Media nagyszabású változtatásokat tervez, ami legkevésbé a mostani nagy csapatok érdeke. Minél egyoldalúbb lenne a világbajnokság, annál drasztikusabb lépéseket sürgetne az F1 tulajdonosa. Így viszont minden szép és jó, talán kevesebb módosítással is megelégszenek. Májusig kell dönteni a 2019-es szabályokról és a 2021-es motorszabályokról, így addig kell mindenképpen ezt a képet mutatni az F1-ről.
Reméljük, az F1 rájuk cáfol, és a szezon végéig három csapat pilótáinak állandó küzdelemsorozatát látjuk a futamgyőzelmekért és a vb-címért.