1. A V6-os hibridek bevezetése óta a Mercedes 79-ből 63 nagydíjon diadalmaskodott, mialatt sorozatban négyszer sajátította ki a konstruktőri és az egyéni verseny első pozícióját. Idén megtörik a német gárda sikersorozata?
BÖRZÖLI BERNADETT: – Igencsak elképzelhetőnek tartom, hogy nem törik meg. Számomra a Mercedes meggyőző volt a téli teszteken, és biztos vagyok benne, hogy Lewis Hamilton négy világbajnoki cím után is éhes a sikerre. Tavaly a Ferrari a szezon nagy részében fel tudta venni a versenyt a németekkel, kérdés viszont, hogy az idén ez mennyire megy neki, és/vagy jön-e újabb rivális – például a Red Bull.
HORVÁTH LILIÁNA: – A Mercedes bár még mindig magában hordozza a „díva” egyes személyiségjegyeit, a W09 az elődök sikerét folytatva újra elhódítja a csapatvilágbajnoki címet, igaz most nem három vagy négy versennyel a vége előtt. A nagy hármas a 2017-es év végén tapasztalt közelségben lesz egymáshoz képest, így pályától és időjárástól függően változhat az erősorrend. A konstruktőri bajnokság ezért „csak” az utolsó két nagydíj valamelyikén dől el, miközben az egyéni cím sorsa is sokkal tovább marad nyitott, mint az elmúlt években.
HARMATH ÁKOS: – Eléggé valószínűtlen, hogy a német alakulat ne nyerje meg a világbajnokságot – úgy a pilóták, mint a konstruktőrök versengésében. Hiába állítja Hamilton, hogy nem az övé a legerősebb autó és hogy a Red Bull meg a Ferrari csak altattak a téli teszten, miközben ők egy millimétert nem tettek meg a hiperlágy gumival, amin a riválisok azért jóval gyorsabb köröket szállítottak. Szóval, szerintem éppen a Mercedes volt az, amelyik altatott, vagyis idén jön sorozatban az ötödik bajnoki címe. Ha azonban őket nem vesszük figyelembe, a második helyért egészen izgalmas csatákra számíthatunk.
2. A McLaren három évnyi szenvedés után váltott a Renault-motorokra, miközben a Toro Rosso a Hondával állt össze. Bár előzetesen arra lehetett számítani, hogy előbbi jár jobban a váltással, az idény előtti tesztelésen mégis utóbbi okozott meglepetést. Az év végén melyik alakulat végez előrébb a bajnokságban?
B. B.: – Nem minden a motorerőn múlik, bár az erőforrás megbízhatósága mindig nagy hatással van az év végi sorrend kialakulására. Az biztos, hogy a McLaren nehéz teszteken van túl. Ha a Toro Rossóban működő Honda-motor annyira megbízható lesz az idei szezonban, mint a nyolc barcelonai tesztnapon volt, akkor sem biztos, hogy a Toro Rosso a wokingiak előtt tud végezni, hiszen az autóknak nem csak megbízhatónak, gyorsnak is kell lenniük. A McLaren szempontjából ne felejtsük el, hogy a Renault-erőforrások – amelyek az idén hajtják az autóit – is okoztak fejfájást egyes versenyzőknek és csapatoknak az előző idényben.
H. L.: – A Toro Rosso az elmúlt szezonokban kisajátította a konstruktőri hetedik helyet, annak ellenére is, hogy közben kipróbálta a Ferrari és a Renault motorjait, illetve folyamatosan cserélte a versenyzői felállást. Az olasz csapat okkal váltott idén a japán erőforrásra, aminek eredményeként a háttérben a Red Bullhoz fűződő kapcsolat is még szorosabbá vált. A Pierre Gasly, Brendon Hartley duó kiegyensúlyozott teljesítményt fog nyújtani, és a szezon folyamán néha a McLarent is megelőzi, azonban a wokingi gárda végez előrébb a konstruktőri tabellán.
H. Á.: – A Toro Rosso végez előrébb, bár szívem szerint örülnék, ha a McLaren eredményesebb lenne a Renault-val, mint az elmúlt három évben a japánokkal volt. A Honda mellett szól, hogy a teszteken láthattuk, komoly zökkenő nélkül beillesztették a japán gyártó erőforrását a Toro Rosso kasztnijába, szóval elvileg a McLarennel tapasztalt megbízhatatlanság a múlté. A wokingiaknál a jelek szerint nem a Honda okozta a megbízhatósági gondokat, nagy kérdés, hogy a teszten tapasztalt égető problémáktól sikerül-e megszabadulni.
3. A 2018-as szezonban két új név csatlakozik a „száguldó cirkuszhoz”. Szergej Szirotkin a Williams, míg Charles Leclerc a Sauber versenyzőjeként képezi a mezőny részét. Vajon melyikük teljesítménye lesz a meggyőzőbb?
B. B.: – Szirotkin nincs könnyű helyzetben, hiszen sokan azt várták, hogy Robert Kubica kapja meg Lance Stroll mellett a Williams másik ülését. Szirotkin viszont sok pénzt hoz a csapathoz, ami nincs feltétlenül jó hatással a megítélésére, így talán kicsit nagyobb teherrel kénytelen megkezdeni az újoncévét. Ha ráadásul összehasonlítjuk a tavalyi szezonját Leclerc-ével, a monacói emelkedik ki kettejük közül, hiszen ő könnyedén megnyerte a Formula–2-es bajnoki címet, míg Szirotkin a Renault tartalékversenyzőjeként utazott az F1-es hétvégékre, így nem sok versenyen állt rajthoz. Ha csak azt nézném, hogy melyik versenyzőtől várnék erősebb bemutatkozást, akár Leclerc-t mondanám, ám elképzelhető, hogy a szezon végén az orosz végez előkelőbb helyen az összetettben. Hiszen az is fontos tényező, hogy melyikük autója lesz képes jobb és konstans teljesítményre.
ELEMZÉSÜNK A MÁSODIK TESZTHÉTRŐL |
AUSZTRÁLIAI STATISZTIKA |
HELYSZÍNI JELENTÉS – 0. nap |
HELYSZÍNI JELENTÉS – sajtótájékoztató |
F1 2018 – ADATBANK |
H. L.: – Szirotkin igazolása inkább negatív visszhangot váltott ki, miközben a Williams folyamatosan esik vissza a középmezőnyben. Az istálló több szempontból is csupán árnyéka önmagának, míg a tavalyi utolsó Sauber új konstrukciója rengeteg potenciált rejt magában. Leclerc meggyőzően versenyzett az alsóbb szériákban, és a királykategóriában sem fog csalódást okozni. Szerintem Hamiltonéhoz hasonló bemutatkozása lesz, igaz, a mezőny hátulsó felében, és néhány éven belül akár egy élcsapatnál is kiköthet. Szirotkin eközben nem fog olyan rosszul teljesíteni, mint ahogyan azt a közvélemény várná, ennek ellenére a fiatal monacói jóval többször lesz beszédtéma, és nem a rossz szereplése miatt.
H. Á.: – Teljesen egyértelmű, hogy Leclerc lesz az év újonca, míg Szirotkin elmondhatja majd magáról, hogy ebben a versenyben legnagyobb riválisa csak az utolsó előtti helyen zárt a szezon végén. Az orosz pilóta ugyan évek óta az F1 kapuján dörömböl – bár ezt a dörömbölést csak az őt támogatók pénzének köszönhetően teheti meg –, de Leclerc múltja alapján egyértelműen többre hivatott annál, hogy a Saubernél véget is érjen az F1-es pályafutása.
4. Esteban Ocon és Sergio Pérez tavaly több ízben is vérmes csatát vívott egymással. 2018-ban hogyan alakul a Force India csapaton belüli párharca?
B. B.: – Szerintem Ocon előtt nagy jövő állhat, és ezt nemcsak a tehetségével és szép eredményeivel, hanem a hozzáállásával és az elhivatottságával is bizonyította már. Amikor megérkezett a Force Indiához, kevés tapasztalattal rendelkezett az F1-ből, de azonnal felvette a kesztyűt Pérez ellen, és úgy vélem, hogy ezzel meglepte a mexikóit. Azt hiszem, hogy az idén is láthatunk tőlük egy-két izgalmas manővert, de a nézők szempontjából ez az, amire szüksége van a sportágnak.
H. L.: – Pérez részben a versenyzői megítéléséért, Ocon az F1-es jövőjéért küzd, és mindkettejük útjában jelenleg a másik áll. Ez újabb vitás helyzeteket teremt majd, elképzelhető, hogy a csapatnak dönteni kell kettejük között, hogy esély legyen a konstruktőri negyedik pozícióra. A párharcot a francia fogja nyerni, azonban szezon közben ez nem lesz végig egyértelmű, a kevesebb hiba dönt a javára.
H. Á.: – A tavalyi szezon egyik kellemes meglepetése volt a Force India, minden tekintetben. Nemcsak az F1-be némi pezsgést hozó rózsaszín festés és dizájn miatt, hanem Ocon és Pérez párharca miatt is. A két pilóta összecsapásai nélkül a tavalyi szezon sokkal szürkébb lett volna. Bízom benne, hogy ők ketten az idén is „megcsinálják a show-t” a Rózsaszín Párduccal, s hogy melyikük lehet a jobb? Elsőre azt mondanám, hogy Pérez legyűri fiatal csapattársát, ugyanakkor nem lehetetlen, hogy őrségváltás lesz a Force Indiánál, és Ocon több pontot gyűjt, mint a mexikói. Igazán nehéz megtippelni, mindenesetre az biztos, hogy nagy előnyre tehet szert kettejük különversenyében, aki esetleg dobogóra tud állni.
5. Négy évvel ezelőtt, 2014-ben, majd 2015-ben egyaránt hat, 2016-ban öt, míg tavaly négy különböző istálló jegyezhetett dobogós helyezést. Az idei szezonban összesen hány csapat pilótája állhat fel a pódiumra?
B. B.: – A három topcsapat versenyzői mellett nagy esélyt látok arra, hogy a Force Indiától legalább az egyik versenyzőt látjuk majd a dobogón pezsgőzni. Erre már tavaly is sor kerülhetett volna, akkor azonban Ocon és Pérez többször éppen egymást gátolta meg ebben.
H. L.: – A Mercedes, Red Bull, Ferrari alkotta trió mögött eléggé szoros a középmezőny, így a rekordhosszú idényben az alakulatoknak jócskán lesz esélyük egy-egy dobogós helyezés megszerzésére. A fenti hármashoz csatlakozik a Renault, a Haas, a Force India és a McLaren is.
H. Á.: – Ha a két végletet, vagyis a felfelé kilógó Mercedest, valamint a lefelé kilógó Saubert és Williamst kiveszem, akkor az elvi lehetősége a többi csapatnak megvan egy-egy dobogó elcsípésére a huszonegy futam valamelyikén a körülmények szerencsés alakulása esetén. Nem azt mondom, hogy rögtön nyolc különböző csapatot is a dobogóra várok, de elképzelhetően tartom, hogy ismét a három évvel ezelőtti sokszínűséget láthatjuk a pódiumot elcsípő istállókat nézve.
6. Az elmúlt hat évben öt versenyző nyert a szezonnyitón, azonban csak két esetben fordult elő, hogy azon pilóta győzött, aki utána bajnoki címet szerzett az adott kiírásban. Vasárnap vajon kik pezsgőzhetnek a dobogón?
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
B. B.: – A szezonnyitó, sőt, az első néhány verseny gyakran rejteget izgalmakat e tekintetben, hiszen egyes csapatok számára a szezonkezdet olykor a sötétben való tapogatózásról szól. Örülnék neki, ha megismétlődne a 2012-es eset, amikor az első hét versenyt hét különböző pilóta nyerte meg, de kétlem, hogy a sors kedvezni fog nekem e tekintetben. Ha tippelnem kell, azt mondanám, hogy legalább egy Ferrari- és egy Mercedes-pilóta ott lesz a melbourne-i dobogón, harmadikként Verstappenre, Ricciardóra vagy az említett csapatok másik versenyzőjére számítok. Persze nem bánnám, ha meglepetés érne vasárnap reggel…
H. L.: – A hétvégére esőt jósolnak, ami magában hordozza a meglepetést, és arról sem szabad megfeledkezni, hogy Melbourne-ben nem egyszer volt káosz. Ehhez hozzájön a harmadik DRS-zóna is, így érdekesen indul az idei kiírás. A pódiumon Ricciardo, Hamilton és Verstappen pezsgőzhet, mialatt több baleset is lesz, amiből az egyikben az egyik nagy esélyes is kiesik.
H. Á.: – Ha egy sima, száraz pályán futott versenyt látunk, akkor a két Mercedes mellé egy Ferrari – és inkább Vettel – férhet oda a pódiumra. Ha viszont esővel, kiesésekkel, balesetekkel tarkított futamunk lesz, akkor nehéz jósolni. Ebben az esetben Hamilton, Ricciardo, Vettel összeállítású dobogót várok – nem feltétlenül ebben a sorrendben –, persze ha mindhárman befejezik a futamot. Amiben viszont szinte biztos vagyok: az első öt-hat kör után látjuk majd a pályán a biztonsági autót, jó eséllyel a hármas kanyarban történő baleset miatt.
7. Melyik pilóta és csapat szállítja az év meglepetését, illetve csalódását?
B. B.: – Jelenleg elképzelhető, hogy mindkettőhöz köze lesz a Hondának, így a Toro Rossónak és a McLarennek. Azt hiszem, az, hogy a két istálló közül melyik előtt áll jobb év, az egyik olyan kérdés, ami leginkább foglalkoztatja az F1 rajongóit. A Mercedesnél a Haastól várnak nagy előrelépést, én viszont arra is kíváncsi vagyok, hogy az Alfa Romeóval való együttműködés segít-e a Saubernek elmozdulni a sereghajtó pozícióból. Sok még a kérdés, és valószínűleg ezek nagy részére vasárnap még nem kapunk választ.
PÉNTEK |
02.00–03.30: 1. szabadedzés |
06.00–07.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
04.00–05.00: 3. szabadedzés |
07.00–08.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
07.10: a verseny (58 kör, 307.574 km) rajtja |
KÖVETKEZŐ FUTAMOK |
Április 8., 17.10: Bahreini Nagydíj |
Április 15., 08.10: Kínai Nagydíj |
Április 29., 14.10: Azeri Nagydíj |
H. L.: – Több versenyző is fontos ponthoz érkezik a karrierjében. Kimi Räikkönen a 2013-as Ausztrál Nagydíj után újra felállhat a dobogó legfelső fokára, Verstappen megszerzi az első pole pozícióját, míg Nico Hülkenberg megtörve az „átkot”, végre a pódiumon pezsgőzhet. Az istállókat tekintve a Haas átmenti a teszten mutatott jó teljesítményét, és idén talán nem a Force India végez a tabella negyedik helyén.
H. Á.: – Hogy Hülkenberg dobogója meglepetés lenne, vagy csalódás, azt nehéz megítélni. Meglepetés lenne a Renault-tól, de csalódás, ha azt nézzük, hogy Hulknak milyen karriert jósoltak, amikor Brazíliában 2010-ben megszerezte első – és máig egyetlen – pole-ját a Williamsszel, és ehhez képest negatív rekorderként szerezheti meg az első pódiumát – ha ugyan megszerzi. Meglepetést okozhat a Haas, nagyon egyben lévőnek tűnik az idei autója, talán Grosjean szállíthatja az istálló első dobogóját. A szezon csalódására nagyon szívesen jelölném a fizetős pilóták bármelyikét, mégsem tudok egyértelmű döntést hozni közülük. Csalódnék-e abban a McLarenben, amelyik a Honda után idén talán a Renault-val is leszerepel? Vagy merjem csalódásnak nevezni, hogy a Sauber az F1-be idén visszatérő Alfa Romeóval is marad sereghajtó? Ezek nem jelentenének csalódást. Számomra az idény csalódása Hamilton és a Mercedes lenne, amennyiben az előjelek ellenére mégsem húzná be a csapat sorozatban ötödik konstruktőri vb-címét, és a brit pilóta nem ünnepelhetné meg szintén ötödik egyéni címét az év végén. Ez persze az év meglepetését is jelentené, hiszen akkor szükségszerűen más pilóta és csapat lenne a bajnok.
Rajt | ||||
Március 25. | Ausztrál Nagydíj, Melbourne | 7.10 | ||
Április 8. | Bahreini Nagydíj, Szahír | 17.10 | ||
Április 15. | Kínai Nagydíj, Sanghaj | 8.10 | ||
Április 29. | Azeri Nagydíj, Baki | 13.10 | ||
Május 13. | Spanyol Nagydíj, Barcelona | 15.10 | ||
Május 27. | Monacói Nagydíj, Monte-Carlo | 15.10 | ||
Június 10. | Kanadai Nagydíj, Montreal | 20.10 | ||
Június 24. | Francia Nagydíj, Paul Ricard | 16.10 | ||
Július 1. | Osztrák Nagydíj, Red Bull Ring | 15.10 | ||
Július 8. | Brit Nagydíj, Silverstone | 15.10 | ||
Július 22. | Német Nagydíj, Hockenheim | 15.10 | ||
Július 29. | Magyar Nagydíj, Mogyoród | 15.10 | ||
Augusztus 26. | Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps | 15.10 | ||
Szeptember 2. | Olasz Nagydíj, Monza | 15.10 | ||
Szeptember 16. | Szingapúri Nagydíj, Szingapúr | 14.10 | ||
Szeptember 30. | Orosz Nagydíj, Szocsi | 13.10 | ||
Október 7. | Japán Nagydíj, Szuzuka | 7.10 | ||
Október 21. | Amerikai Nagydíj, Austin | 20.10 | ||
Október 26. | Mexikói Nagydíj, Mexikóváros | 20.10 | ||
November 11. | Brazil Nagydíj, Sao Paulo | 18.10 | ||
November 25. | Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi | 14.10 |