Az Olasz Nagydíjon a legutóbbi 23 alkalommal csak Michael Schumacher és Sebastian Vettel nyert úgy, hogy az adott idény végén besöpörte a világbajnoki címet, méghozzá két-két alkalommal. A másik 19 szezonban mindig olyan versenyző diadalmaskodott Monzában, aki lemaradt a végső elsőségről, és úgy tűnt, ez az idei versenyen ott motoszkált a Mercedes-pilóták fejében.
A pole-ból rajtoló Lewis Hamilton ugyanis a rajtnál visszaesett a negyedik helyre, mégis simán nyerni tudott. Nico Rosberg ugyanis kényelmes előnyben kétszer is elrontotta a célegyenes végi kanyarkombinációt, megfosztva magát a látszólag a rajtnál az ölébe hulló diadaltól. Mivel Hamilton, miután Kevin Magnussenen és Felipe Massán átverekedte magát, előzés nélkül került Rosberg elé, mert a német másodszor is elfékezte magát az első kanyarkombinációban, és csapattársa mögé került.
Innen pedig nem is volt kérdés, ki nyer, Rosberg nem jutott támadási helyzetbe.
Persze, utóbb kiderült, Hamilton rajtja a Mercedes elektronikus rendszerének hibája miatt állt le, nem kapcsolódott be ugyanis a rajtüzemmód. Szépen visszakapaszkodott, a Mercedes utolérhetetlen volt.
A Williamsé lett a 3. és a 4. hely, Felipe Massa először állt dobogóra a grove-iak pilótájaként, méghozzá korábbi csapata, a Ferrari otthonában, míg Valtteri Bottas a rajtnál a 11. helyre visszaesett, s onnan zárkózott vissza csapattársa mögé. A Williams ezzel tízpontos hátrányból 15 pontos előnyt kovácsolt a csupán két pontot szerző Ferrarival szemben a konstruktőr-vb 3. helyéért folyó harcban. Fernando Alonso műszaki hiba miatt kiesett, az idén először maradt pont nélkül.
Az 5. és a 6. helyezés a két Red Bullé lett, az egyetlen kerékcseréjét a mezőnyből az utolsók között végrehajtó Daniel Ricciardo a hajrában fél tucat előzés közül az utolsót Sebastian Vettel ellen mutatta be.
A hetedik a pályán Kevin Magnussen lett, de Bottas kiterelése miatt öt másodperces büntetést kapott, így Sergio Pérez, Jenson Button és Kimi Räikkönen is elé került végül.
Folytatás két hét múlva Szingapúrban.
A VERSENY KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSÁT IDE KATTINTVA ÉRI EL.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:19:10.236 |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 3.175 mp h. |
3. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 25.026 mp h. |
4. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 40.786 mp h. |
5. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 50.309 mp h. |
6. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 59.965 mp h. |
7. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:02.518 p h. |
8. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:03.063 p h. |
9. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:03.535 p h. |
10. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:06.171 p h. |
11. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:11.184 p h. |
12. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:12.606 p h. |
13. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:13.093 p h. |
14. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1 kör h. |
15. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
16. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1 kör h. |
17. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 1 kör h. |
18. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 1 kör h. |
19. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 2 kör h. |
20. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 2 kör h. |
FELADTÁK | megtett körök | |||
Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 28 | |
Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 5 | |
Leggyorsabb kör: Hamilton (29. kör) 1:28.004 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 4 | 11 | 12 | 238 |
2. | Lewis Hamilton | 6 | 10 | 10 | 216 |
3. | Daniel Ricciardo | 3 | 6 | 11 | 166 |
4. | Valtteri Bottas | – | 4 | 12 | 122 |
5. | Fernando Alonso | – | 2 | 12 | 121 |
6. | Sebastian Vettel | – | 2 | 10 | 106 |
7. | Jenson Button | – | 1 | 9 | 72 |
8. | Nico Hülkenberg | – | – | 11 | 70 |
9. | Felipe Massa | – | 1 | 6 | 55 |
10. | Kimi Räikkönen | – | – | 9 | 41 |
11. | Sergio Pérez | – | 1 | 8 | 39 |
12. | Kevin Magnussen | – | 1 | 8 | 38 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 4 | 11 |
14. | Romain Grosjean | – | – | 2 | 8 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 5 | 8 |
16. | Jules Bianchi | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 454 |
2. | Red Bull-Renault | 272 |
3. | Williams-Mercedes | 177 |
4. | Ferrari | 162 |
5. | McLaren-Mercedes | 110 |
6. | Force India-Mercedes | 109 |
7. | Toro Rosso-Renault | 19 |
8. | Lotus-Renault | 8 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |
A FUTAM (53 kör, 306.720 km)
Hamilton megnyerte az Olasz Nagydíjat Rosberg előtt, Massa az idén először dobogós, Bottasnak a rossz rajtja után be kellett érnie a 4. hellyel.
Kvjat a célegyenes végén megcsúszott, de szerencsére senkinek sem ment neki. A Vettel vezette vonat elé csúszott vissza, de beállt a sor végére.
Magnussen a 7. helyen halad, de Pérez, Button és Räikkönen közel van hozzá, így a hozzáadott öt másodperc miatt gyakorlatilag a 10. a dán, aki Vettelt üldözi. Három kör maradt.
Ricciardo a 48. körben a Roggia-sikánban szép manőverrel megelőzte Vettelt, és feljött az 5. helyre.
Rosberg nem tűnik veszélyesnek Hamilton számára (4.2 másodperc a különbség), Massa 16.7 másodperccel halad Bottas előtt, de Ricciardo gyorsan közeledik Vettelre.
Ricciardo a 44. kör elején Magnussent is megelőzte, ezzel feljött Vettel mögé a 6. helyre. Elöl a két Mercedes, aztán a két Williams, a két Red Bull, a két McLaren közte Pérezzel (igaz, Magnussen idejéhez hozzáadnak öt másodpercet), s Räikkönené lesz az utolsó pont.
A 41. körben Ricciardo Pérezt is megelőzte, majd Button és Pérez folytatta nagy csatáját, még mindig a mexikói van elöl szép visszatámadása után. Hamilton 4.3 másodperccel vezet Rosberg előtt.
A 40. körben Bottas megelőzte Vettelt, és már a 4. helyen haladt, míg Pérez tavalyi csapattársával, Buttonnal vívott hatalmas csatát, és az angol előtt maradt. Ricciardo viszont megelőzte Buttont.
Bottas a 37. körben megelőzte Magnussent a célegyenes végén. A dán öt másodperces időbüntetést kapott, amit – boxkiállás hiányában – a verseny végén hozzáadnak az idejéhez.
Magnussen ellen vizsgálatot indítottak, mert leterelte Bottast a pályáról a finn egyik előzési kísérlete során.
Hamilton előnye a 33. körre 3.6 másodpercre nőtt. Bottas továbbra sem bír Magnussennel, Ricciardo viszont megelőzte Räikkönent, és feljött a 9. helyre.
Nagy csaták az üldözőbolyban, Bottas Magnussent, Button Pérezt próbálta megelőzni sikertelenül.
Hamilton 2.6 másodpercre növelte előnyét, Rosberg megfogadja a tanácsot, hogy várjon a végéig a támadással.
Alonso a 29. körben kiszállt a Ferrariból, így már nincs olyan pilóta, aki az idei összes futamon pontot szerzett. A Ferrari motorja egyszerűen kikapcsolt. Alonso a 2010-es Malajziai Nagydíj óta először állt ki műszaki hiba miatt.
A 28. kör végén már csak hét tized volt köztük. Rosberg a 29. körben elrontotta az első kanyarkombinációt, így Hamilton átvette a vezetést!
Hamiltonnak azt tanácsolták, 2.5 másodperces hátrányra álljon be, és a végén támadjon, ezzel szemben négy tizedet faragott a hátrányából, és 1.3 másodpercre feljött Rosbergre.
A 26. kör végén Rosberg, Hamilton, Massa, Kvjat, Vettel, Magnussen, Bottas, Pérez, Button, Alonso, Räikkönen, Hülkenberg az első 12 sorrendje. Az utolsó sorból rajtoló Kvjat még nem volt a boxban.
A 25. körben Hamilton 2.7 másodperc alatt kapott új gumikat. Rosberg mögé jött vissza, nem változott a távolság, mehet a csata a kockás zászlóig. Bottas Pérez visszaelőzésével kezdte meg a felzárkózás 2. fázisát.
A 24. kör végén Rosberg és Bottas a boxban, Hamilton az élen. A német 2.8 másodperc alatt kapott új gumikat. A boxból visszatérő Bottast Vettel, Magnussen és Pérez is megelőzte.
A 23. kör végén Massa hajtott a boxba új gumikért. Elöl Rosnberg, Hamilton, Bottas, Ricciardo, Vergne és Kvjat még nem volt a depóban.
Tavaly egy kiállás elég volt a 20. körben kiállóknak, az idén is hasonló lehet a helyzet.
Rosberg előnye 1.2 másodperc, Hamilton közeledik a DRS használatának lehetőségét biztosító egy másodperchez. Bottas Magnussent megelőzve a 4. helyen. Utána Magnussen és Alonso is a boxba hajtott.
Vettel az első a boxban, a 18. kör végén állt ki új kerekekért. A kemény keveréket kapta, a tervek szerint nem lesz több kiállása. Melyik Mercedes jön előbb?
Bottas a 18. kör elején Buttont is megelőzte, és már a 6. helyen haladt.
A 16. kör elején Bottas Alonsót is simán megelőzte a DRS-sel. A kör végén Rosberg előnye 1.4 másodpercre olvadt, de Rosberg felgyorsult, és tartani tudta a különbséget.
Rosberg arra kérte a mérnökét, ne beszéljen arról, mennyivel előzi meg Hamiltont.
Hamilton két-két tizedet farag körönként Rosberghez képest, de a 13. körben még mindig 1.9 másodperc a hátránya. Bottas megelőzte Pérezt, Alonsót vette üldözőbe. Bottas 359.9 kilométer per órás sebességgel ment a mérőponton Pérez megelőzése közben.
Rosberg, Hamilton, Massa, Magnussen, Vettel, Button, Alonso, Pérez, Bottas, Räikkönen, Ricciardo, Hülkenberg az első 12 sorrendje. Vettel és Button Magnussent támadja, Pérez és Bottas Alonsóra tapad.
Hamilton a 10. körben megelőzte Massát, és Rosberg után eredt. Sokan a hátsógumik kopására panaszkodnak, a melegebb aszfalt miatt lehet, hogy nem elég az egy kerékcsere?
Rosberg a 9. kör elején elfékezte magát az első kanyarkombináció előtt, s bár átszlalomozott a bukótéren, előnye megcsappant Massával szemben. majdnem két másodpercet veszített. Előnye a felére csökkent.
A Mercedes megerősítette, hogy Hamilton autójában nem kapcsolt be a rajt üzemmód, ezért sikerült rosszul a kigyorsítása.
Chilton a Roggia-sikánnál (4-5-ös kanyar) kicsúszott, miközben Massa 3.8 másodperces hátrányból vette üldözőbe Rosberget.
Massa az 5. kör elején a 2. sikán előtt megelőzte Magnussent, akit a lassítót követően Hamilton is maga mögé utasított.
Rosberg a 3. kör végén már 2.8 másodperccel elszakadt Magnussentől.
Magnussen máris lemaradt Rosbergről, a McLarent szorosan üldözi Massa és Hamilton. A Mercedes angolja az elektronikus motor beállításaival bajlódik, mérnöke segítségével próbálja meg újraprogramozni a rendszert.
Az 1. kör végén Rosberg, Magnussen, Massa, Hamilton, Vettel, Button, Alonso, Pérez, Hülkenberg, Räikkönen, Bottas, Ricciardo az első 12 sorrendje.
Hamilton nagyon beragadt a pole-ból indulva, Rosberg simán eljött az élen, az angolt még Magnussen és Massa is megelőzte a rajtnál. Bottas a 10. helyre esett vissza.
Hülkenberg, Sutil, Gutiérrez, Grosjean, Kvjat és Ericsson a kemény Pirelliken indul, a többiek közepesen kemény keveréken rajtolnak – a Pirelli egy kiállásra számít. Mindenki simán eljött a felvezető körre.
ELŐZMÉNYEK
13.58 Az időmérőt a 11. helyen záró Kvjat motorcsere miatt került az utolsó sorba, Ericsson egy figyelmen kívül hagyott sárga zászlós figyelmeztetés miatt csak a boxból rajtolhat.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes |
2. | Nico Rosberg | Mercedes |
3. | Valtteri Bottas | Williams-Mercedes |
4. | Felipe Massa | Williams-Mercedes |
5. | Kevin Magnussen | McLaren-Mercedes |
6. | Jenson Button | McLaren-Mercedes |
7. | Fernando Alonso | Ferrari |
8. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault |
9. | Daniel Ricciardo | Red Bull-Renault |
10. | Sergio Pérez | Force India-Mercedes |
11. | Kimi Räikkönen | Ferrari |
12. | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso-Renault |
13. | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes |
14. | Adrian Sutil | Sauber-Ferrari |
15. | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari |
16. | Pastor Maldonado | Lotus-Renault |
17. | Romain Grosjean | Lotus-Renault |
18. | Kobajasi Kamui | Caterham-Renault |
19. | Jules Bianchi | Marussia-Ferrari |
20. | Max Chilton | Marussia-Ferrari |
21. | Danyiil Kvjat* | Toro Rosso-Renault |
Marcus Ericsson** | Caterham-Renault | |
*10 rajthelyes büntetés motorcsere miatt. **a boxból rajtol büntetés miatt |
13.56 Furcsa jelenet a rajtrácson, Rubens Barrichello korábbi csapattársát, Buttont kérdezi a brazil tévétársaság riportereként.
13.54 Az időmérőn Rosberg autójának magasabb volt a végsebessége, mint Hamiltonénak, azaz a német támadásra készül, s azt is jelentheti, hogy a kanyarokban a stabilitást, egyben a jobb köridőt feláldozta az időmérőn. Bejön-e a beállítás?
13.52 A Williams ma bejelentette, hogy Bottas és Massa marad jövőre a két pilótája. Jelenleg hét csapat 2015-ös felállása erősen sejthető, s az is kiderült, hogy 2012 után újra 20 futamos lehet a világbajnokság.
13.50 Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke igyekszik nyugodtnak tűnni, azt mondja, biztos benne, hogy mindkét versenyzője tudja, hol a határ, és el fogják kerülni az ütközést.
13.48 Nagy találgatás előzi meg a rajtot, amelyet a két Mercedes vár az első sorból: Rosberg megint nekimegy Hamiltonnak? Esetleg annyira óvatos lesz, hogy valaki más megelőzi? Vagy mindketten olyan óvatosak lesznek, hogy a 3. helyről induló Bottas jön ki jól az első körből?
13.45 Csodás idő van Monzában, a levegő 28 fokos, ideális körülmények között versenyeznek az istállók az Olasz Nagydíjon.