Sebastian Vettel a Belga Nagydíj után Olaszországban is nyert, ezzel 53 pontra növelte előnyét Fernando Alonsóval szemben. Az eredményhirdetéskor azonban itt sem fogadták örömmel a németet, úgy is kifütyülték, hogy a közelben sem voltak a Greenpeace aktivistái.
A Red Bull német pilótája a rajtnál megőrizte első helyét, s bár nagyon elfékezte a jobb első kerekét, a gumija bőven kibírta az első kerékcseréig úgy, hogy növelni tudta előnyét előbb Felipe Massával, majd a csapattársát könnyedén megelőző Alonsóval szemben. Ugyanúgy gond nélkül nyerte meg a futamot, mint két hete a Belga GP-t, és már több mint kétgyőzelemnyi, 53 pont az előnye.
Alonso a végén elsősorban második helyezése megőrzésére törekedett, a Massát a kerékcserék során visszaelőző Mark Webber egyszer-kétszer megpróbálta támadni, de végül a váltójával küszködve maradt a harmadik helyen.
A szombati időmérő hőse, a 3. rajthelyről induló Nico Hülkenberg harmadik lett, csak a két Ferrari tudta megverni a versenyen, Nico Rosberg hiába támadta, nem járt sikerrel ellene.
Lewis Hamilton bravúrral szerzett két pontot, miután lassú defektje miatt plusz egy kerékcserére szüksége volt. A rajtnál Sergio Pérezbe rohanó Kimi Räikkönen az első kör végén majd még egyszer kiállt, így hiába diktált a verseny nagy részén Vettellel azonos tempót, a 11. helyen ért célba, hosszú pontszerző sorozata után egymás után másodszor maradt pont nélkül, és már 88 pontra van Vetteltől.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:18:33.352 |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 5.467 mp h. |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 6.350 mp h. |
4. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 9.361 mp h. |
5. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 10.355 mp h. |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 10.999 mp h. |
7. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 32.329 mp h. |
8. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 33.130 mp h. |
9. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 33.527 mp h. |
10. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 38.327 mp h. |
11. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 38.695 mp h. |
12. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 39.765 mp h. |
13. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 40.880 mp h. |
14. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 49.085 mp h. |
15. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 56.827 mp h. |
16. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1 kör h.* |
17. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1 kör h. |
18. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1 kör h. |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
20. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
*nem ért célba | ||||
FELADTÁK | MEGTETT KÖRÖK | |||
Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 14 | |
Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 0 | |
Leggyorsabb kör: Hamilton (51. kör) 1:25.849 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 6 | 9 | 11 | 222 |
2. | Fernando Alonso | 2 | 7 | 11 | 169 |
3. | Lewis Hamilton | 1 | 5 | 11 | 141 |
4. | Kimi Räikkönen | 1 | 6 | 10 | 134 |
5. | Mark Webber | – | 4 | 11 | 130 |
6. | Nico Rosberg | 2 | 2 | 9 | 104 |
7. | Felipe Massa | – | 1 | 9 | 79 |
8. | Romain Grosjean | – | 2 | 8 | 57 |
9. | Jenson Button | – | – | 9 | 48 |
10. | Paul di Resta | – | – | 7 | 36 |
11. | Adrian Sutil | – | – | 5 | 25 |
12. | Sergio Pérez | – | – | 5 | 18 |
13. | Daniel Ricciardo | – | – | 5 | 18 |
14. | Nico Hülkenberg | – | – | 5 | 17 |
15. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 13 |
16. | Pastor Maldonado | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 352 |
2. | Ferrari | 248 |
3. | Mercedes | 245 |
4. | Lotus-Renault | 191 |
5. | McLaren-Mercedes | 66 |
6. | Force India-Mercedes | 61 |
7. | Toro Rosso-Ferrari | 31 |
8. | Sauber-Ferrari | 17 |
9. | Williams-Renault | 1 |
A FUTAM (53 KÖR, 306.720 KM)
KATTINTSON IDE ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNKHOZ!
A levegő 25, az aszfalt 29 fokos, a verseny előtti eső nem áztatta el annyira a pályát, hogy a rajtnál szükség legyen a vizes pályás vagy az intermediate gumikra.
Csak Räikkönen, Hamilton és Gutiérrez rajtol kemény keverékű gumikon, a többiek a közepesen keményet használják. Mindenki gond nélkül eljött a felvezető körre.
Az FIA szerint 60 százalékos esély van arra, hogy a futam alatt eleredjen az eső.
RAJT. A célegyenes végén hatalmasat fékező Vettel megőrizte első helyét, Massa az első kanyar féktávjánál bejött Webber elé a második helyre. Alonso a 4. helyre jött fel, Hülkenberg elé.
Räikkönen autója megsérült, amikor a célegyenes végén a féktávon a fűre futva nem tudott kellőképpen lelassítani, és nekiment Pérez McLarenjének. Az első kör végén a boxba is állt a Lotus orrának kicserélésére, Di Resta kiesett.
Az első kör végén Vettel, Massa, Webber, Alonso, Hülkenberg, Rosberg, Ricciardo, Pérez, Vergne, Hamilton volt az első tíz sorrendje.
Vettel a második kör végén már 1.4 másodperccel Massa előtt haladt. Alonso a 3. kör elején a Roggia-sikánban megelőzte Webbert, és Massa után eredt.
Vettel az 5. kör végén 2.8 másodperccel volt Massa előtt. A németet figyelmeztették, vigyázzon a jobb első gumijára, amelyet csúnyán elfékezett a célegyenesben a rajtnál. Hamiltont nem hallotta a csapata a rádión.
Räikkönen a mezőny után eredt, Vettelével azonos tempót futott, de rászóltak, hogy kicsit vegyen vissza, mert nem így számolták ki az üzemanyagot.
Alonso a 8. kör elején a célegyenesben megelőzte Massát. A kör végén 4.4 másodpercre volt Massától.
Hamilton megpróbálta elvenni a 9. helyet Vergne-től, de a francia visszaelőzte, és Button is elment a Mercedes mellett. Räikkönen a Marussiákat megelőzte.
Vettel távolodott Alonsótól, miközben vigyázott az elfékezett jobb első gumira. Hamiltonnak lassú defekt miatt a 12. kör végén a boxba kellett volna állnia, de nem hallotta az utasítást, és ment tovább. Mindenesetre így nem tudjuk meg, mire lett volna jó a kemény gumis stratégia, hiszen már Räikkönen is visszaesett a mezőny végére. A 13. körben Hamilton is kiállt, közepesen kemény abroncsokat kapott, Räikkönen mögött folytathatta.
Vettel és Alonso között beállt a hat másodperces különbség. Webber Massát támadta, Hülkenberg tartotta az ötödik helyét Rosberg, Ricciardo és Pérez előtt. Vergne a 15. körben motorhiba miatt félreállt, feladta a versenyt.
Räikkönen volt a leggyorsabb a mezőnyben, a 14. helyen haladó Bottashoz közeledett.
Vettel a 18. kör után lassulni kezdett, Alonso faragott a hátrányából. Hülkenbergnek azt mondták a Saubernél, nyomhatja a gázt, mert jól bírják a gumik. Grosjean a boxkiállása után Räikkönen és Hamilton mögé jött vissza, a 21. körben Button is szervizelt, a 22.-ben Ricciardo és Pérez kapott új gumikat.
Mindannyian Hamilton mögött folytatták, Button a lassú kerékcserén áteső Pérez elé került. Vettel és Webber a 23. kör végén állt ki kemény keverékű abroncsokért.
Alonso és Massa kint maradt, a brazil a 24. körben jött, akárcsak Hülkenberg. A brazil Webber mögé csatlakozott vissza. Alonso mögött Rosberg, Vettel és Gutiérrez haladt. A mexikói kemény keverékű gumikon rajtolt.
Rosberg kiállt új kerekekért, majd a 27. kör végén Alonso is így tett. Gutiérrez is bejött. A kiállások után Vettel, Alonso, Webber, Massa, Räikkönen, Hülkenberg, Rosberg, Hamilton, Ricciardo sorrend alakult ki. Räikkönen és Hamilton sokkal korábban cserélt kereket, nekik talán akkor is jönniük kell még, ha nem ered el az eső.
Alonso a frissebb gumijain a verseny végén talán jobban nyomhatja a gázt, ebben bízhatnak a Ferrarinál.
Hülkenberg az első kör végén kereket cserélő Räikkönent támadta, a finnt be is ment a boxba a 30. körben. Hamilton viszont a mezőny legjobbja volt, pedig régi gumikon száguldott. Utol is érte Hülkenberget.
Alonso 10.3 másodperccel volt Vettel mögött, de kényelmesen maga mögött tartotta Webbert. Hamilton a 32. körben elhúzott Hülkenberg mellett. A német elrontotta az első kanyarkombinációt, az angol ezt követően csapott le.
Az első tíz helyen Vettel, Alonso, Webber, Massa, Hamilton, Hülkenberg, Rosberg, Ricciardo, Button, Pérez volt a sorrend. Räikkönen a 14. helyen haladt, a leggyorsabb volt a mezőnyben. Rá is szóltak, hogy túl nagy a fogyasztása.
Hamilton és Räikkönen a leggyorsabb köröket váltogatták, Hamiltonnak azonban már várhatóan nem bír ki 18 kört a gumikészlete. Nem is kell, az angol a 38. kör végén kiállt új készlet közepesen keményért.
Vettel 11.8 másodperccel haladt Alonso előtt, a spanyolra felzárkózott Webber. Grosjean megelőzte Pérezt a célegyenesben.
Akárcsak a Belga Nagydíjon, hiába várják az esőt Vettel üldözői. A 13.-14. helyen Räikkönen és Hamilton halad egymás mögött, ott még lehet csata.
Webbert figyelmeztették, óvatosan váltson, mert újra jelentkezett az a probléma, ami miatt a verseny előtt alkatrészeket kellett cserélni. Vettelnek is szóltak a váltó miatt. Gutiérrezt Sutil és Räikkönen is megelőzte.
Sutilt nem sokkal később Räikkönen és Hamilton maga mögé utasította, Pérez volt előttük a 10. helyen – közben egymással is csatáztak. Hamilton a 49. körben megelőzte Räikkönent. Az 50. körben a célegyenesben Pérez is megvolt.
Alonso közeledett Vettelre, aki vigyázott az autójára. Rosberg Hülkenberget támadta, Hamiltpon Buttont is megelőzte, és már a 9. helyen haladt Ricciardo és Grosjean mögött. Räikkönen a Parabolicában megelőzte Pérezt.
Vettel az utolsó kört 7.4 másodperces előnyből kezdte, Hamilton utolérte Ricciardót és Grosjeant. A Roggia előtt elment a francia mellett, de levágta a sikánt, és vissza kellett adnia a pozíciót.
Vettel megszerezte 32. győzelmét, amivel utolérte Alonsót az örökranglistán. A spanyol lett a második, Webber a harmadik. Hamilton végül Grosjean mögött maradt, Raikkönen megint nem szerzett pontot.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
3. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari |
4. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
7. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
8. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
10. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
11. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
12. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
13. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
14. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
15. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
16. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari |
17. | Adrian Sutil * | német | Force India-Mercedes |
18. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault |
19. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault |
20. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault |
21. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth |
22. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth |
*három rajthellyel hátrébb sorolták Hamilton feltartása miatt |
ELŐZMÉNYEK
A magyar Nagydíjon terjedt el a pletyka, hogy a Ferrari megkereste Kimi Raikkönent, térjen vissza hozzá. Miközben a Red Bull bejelentette, hogy Daniel Ricciardo pótolja a távozó Mark Webbert, Monzában már az a hír járja, hogy a finn alá is írta szerződését a Scuderiához, amely akár a verseny utáni órákban bejelentheti, hogy a 2007-es világbajnoka visszatér.
Néhány német lap kicsit továbbment, és arról számolt be, hogy a Ferrari átadja a Saubernek Felipe Massát, aki az orosz Szergej Szirotkin csapattársa lesz, ha az orosz megkapja a szuperlicencet. Ebben az esetben a Ferrarival szintén szóba hozott Nico Hülkenberg sorsa a Lotus kezébe kerül, ha az enstone-iak nem vele pótolják a távozó Räikkönent, a német ismét kikerülhet az F1-ből.
Ezek a hírek járták a paddockot, amely felett jöttek-mentek a felhők egész délelőtt, és a GP2-es betétfutam alatt párperces zápor is volt. A betétprogram utolsó felvonása, a Porsche-szuperkupa futama napsütésben indult, de a végére megint összegyűltek a felhők.
Délelőtt a Red Bullnál és a Ferrarinál is nagy volt a sürgés-forgás. A vb-éllovas istálló autóiban az 5-ös, a 6-os és a 7-es sebességi fokozatot módosították, amiért nem járt büntetés, a váltó néhány sérült elemét ugyanis az FIA ellenőrének felügyelete alatt ki lehet cserélni.
Felipe Massa motorjának kicseréléséért sem jár szankció, a brazil viszont a most kiszerelt erőforrását a Brazil Nagydíj előtt már nem használhatja. A beszerelt motort korábban már használta, bőven belül van az egy idényre megengedett nyolc egységen.
A mezőnyből egyedül Adrian Sutil kapott büntetést, három rajthelyet veszített, mert az időmérő második szakaszában feltartotta Lewis Hamiltont.
A paddockban színészek (többek között Rowan Atkinson és David Hasselhoff) és korábbi labdarúgók (Ronaldo – az „igazi”, azaz a brazil –, valamint az F1-es futamra életében először ellátogató Franz Beckenbauer) emelik a verseny fényét.
12.55: az FIA hivatalos időjárás-jelentése szerint 13 és 14 óra között 80 százalék az esély az esőre, 14 és 15 óra között a valószínűség 40 százalékra csökken.
Pár perccel egy óra előtt elkezdett szakadni az eső.
Vettelt kérdezték a pilóták parádéján, mit szólna, ha esne az eső a versenyen. „Van esőgumink, ha jól tudom" – mondta mosolyogva a német, aki 2008-ban a Toro Rossóval a pole pozícióból indulva esőben nyert Monzában.
13.15: eddig tartott a zápor, a közepes erejű szél el is fújta a pálya felől a legsötétebb felhőket. Ám ehhez hasonló gyors esőkre egész délután lehet számítani.
Újabb pletykák Monzából. Ross Brawn, a Mercedes csapatfőnöke meg akarja venni Toto Wolff Mercedes-sportigazgató Williamsnél birtokolt részesedését, és a jövőben a legendás csapatvezetője lenne. Wolff cáfolta az értesülést. A Pirelli az összes csapattal megegyezett a jövő évi gumiszállítási szerződésről, és a jövő héten Jean Todt FIA-elnökkel is aláírják az exkluzív szerződést. Így a Michelinnek még várnia kell.
Az viszont nem pletyka, hogy a Pirelli és a Red Bull 2011-es autóval, Daniel Ricciardóval a volánnál Barcelonában fogja tesztelni a 2014-es gumikat. Ezt az olasz cég megerősítette.
13.19: a McLarennél Jenson Button autóján kezdődött lázas munka, az üzemanyag-adagoló rendszerben van szivárgás, ami általában többórás szerelést igényel. Most nincs rá sok idő. Újra esik az eső.
Ha így folytatja az időjárás, a csapatok stratégái sebesre vakarhatják a fejüket.
13.28: perceken belül nyit a boxutca, a pilóták kihajthatnak a rajtrácsra. Az eső még mindig esik, a vizes pályás rajt garantált.
13.31: a versenyzők vizes pályás és átmeneti, azaz intermediate gumikon hagyták el a depót.
13.33: Button is el tudott indulni, úgy tűnik, időben megszerelték a McLarenjét.
Megint elállt az eső, a pályára kihajtó pilóták nem húznak vízfüggönyt maguk után, a paddockban tapasztalt eső csalóka a pálya többi részére nézve, még az is lehet, hogy slick gumikon fognak rajtolni.
Nagyon nehéz döntés lesz, mert a pálya több pontján eltérő az aszfalt nedvessége. Az árnyékos helyeken vizesebb az útfelület.
13.42: többen is slick gumikon mentek ki a rajtrácsra, ami bizonyítja, hogy nem olyan vészes a helyzet.
13.45: bezárt a boxutca,mindenki a rajtrácson volt. Az FIA hivatalos előrejelzése szerint 60 százalék, hogy esni fog a futam alatt.
Webber szerint slick gumival jobb lesz rajtolni.
MÁR ELÉRHETŐ ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNK! KATTINTSON IDE!
DRS-ZÓNA
Monzában két helyen lehet kinyitni a hátsó légterelőket a végsebesség növelése céljából: a célegyenesben, illetve az Ascari-kanyarkombináció (8-9-10) előtt. Ha a pilóta a szakaszok előtti kanyarban (DRS detection a grafikán) egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a zónában kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ebben a két zónában – csak akkor, ha nem esik az eső.