Sebastian Vettel öt éve Monzában a Toro Rosso pilótájaként az esős időmérőn élete első pole pozícióját szerezte meg, szombat délután, öt évvel később pedig ugyanitt már a 40. rajtelsőségét ünnepelheti. A Red Bull pilótája elismeri, különleges számára ez a pálya, ahol eddigi mindkét pole-ját győzelemre váltotta.
„Különleges a monzai pálya, szeretek ide visszajönni, a 2008-as emlékeim csodálatosak. Két éve is nyertem itt, de az első volt igazán különleges – mondta Vettel. – Nagyon jó az autó, pénteken eltaláltuk a beállításokat, és sikerült átmenteni a tempót az időmérőre. Mivel elvileg nem fekszik nekünk a pálya, Mark második helye különösen kellemes meglepetés. Reméljük, a verseny is ugyanilyen jó lesz. A kanyarokban kiváló az autó, és az egyenesekben sem vagyunk túl lassúak."
Adrian Sutilt három rajthellyel hátrébb sorolják az Olasz Nagydíj rajtrácsán, mert feltartotta Lewis Hamiltont a szombat délutáni időmérő második szakaszában, és az angol nem jutott tovább. Sutil így a 14. helyett a 17. rajtkockából indul a vasárnap 14 órakor kezdődő 53 körös futamon. |
Mark Webber utolsó európai F1-es időmérőjén csak csapattársától kapott ki, de nem elégedetlen a 2. hellyel.
„Mondtam a srácoknak a csapatnál, hogy egyéni legjobbamat szeretném elérni, ami sikerült is, és nagy lépést tettem afelé, hogy a versenyem is jól sikerüljön. Seb köre nagyon jó volt, nem könnyű összehozni hibátlan kört – mondta Webber, aki szerint nem nagy dolog, hogy az utolsó európai F1-es futamán indul. – Brazília, az idényzáró biztosan sokkal érzelgősebb lesz. Élvezem a versenyzést, ha könnyeket hullajtanék, az azt jelentené, hogy nem hoztam jó döntést. Aki látni akar még Európában versenyezni, jöjjön el jövőre Le Mans-ba!"
Hatalmas meglepetésre az eddig igencsak halovány Sauber-Ferrarival Nico Hülkenberg szerezte meg a 3. rajtkockát. A Sauber német pilótája 2010-ben a Brazil Nagydíjon már a pole pozícióból is indult, azaz nem döntött egyéni csúcsot, de így is a nap hőse lett Monzában.
Kimi Räikkönen legyőzte Lewis Hamiltont az Olasz Nagydíj időmérőjén, amivel elégedett is lehetne, ha ez nem a 11. rajtkockát jelentené. „Nem vagyunk elég gyorsak. Kínszenvedés ez a hétvége, nem fekszik nekünk ez a pálya, minimális légterelő kell, ami a kanyarokban nem kedvez. Nem hiszem, hogy csodát tehetünk a versenyen, de persze nem adjuk fel." |
„Én sem tudom, hogy jött össze ez a kör. Nem számítottam rá, kellemes meglepetés. A pénteki edzésen rémes volt az autó, a srácok mégis képesek voltak átalakítani, amit nagyon köszönök – mondta Hülkenberg. Sergio Pérez tavaly második lett az Olasz Nagydíjon a Sauberrel, de a német nem álmodik ilyen eredményről. – A tavalyi Sauber sokkal versenyképesebb volt az ideinél, ezt ne felejtsük el. Nem hiszem, hogy tartani tudom a lépést a két Red Bull-lal, jó lenne pontokat szerezni."
Monisha Kaltenborn csapatfőnök is meghatódott.
„Nem hittük el, hogy harmadik lett. Ez csodálatos, Nico azt mondta, tökéletes kört futott.Nagyszerű munkát végzett, ez az eredmény feldobja a csapatot. Ám ez még csak az időmérő volt, jó lenne jó eredményre váltani a versenyen" – fogalmazott Kaltenborn.
Az időmérő botránya a Ferrarié volt, pedig mindkét autójukkal megverték a Lotus és a Mercedes párosát, ami az idén nagyon ritkának számít. Fernando Alonso az edzés közben gyakorlatilag lehülyézte csapatát. A spanyol versenyzőnek a tervek szerint szélárnyékot kellett volna kapnia Felipe Massától a hosszú egyenesekben, de az utolsó körben a brazil túlságosan távol volt tőle, és végül jobb időt is futott, megelőzve őt, elhappolva a 4. rajtkockát.
Alonso az időmérő harmadik szakaszában rádión szólt be, még bőven a gyors kör előtt – az Olasz Nagydíjon olaszul a Ferrarinak Monzában, miközben Luca di Montezemolo elnök is a helyszínen tartózkodott...
„Miért engedtétek, hogy annyira elhúzzon tőlem? Mekkora zsenik vagytok, mamma mia, srácok!"
A „zsenik", mondani sem kell, ironikus volt, és még arra az esetre vonatkozott, amikor a felvezető körükben közéjük keveredett Jean-Éric Vergne. Ám azt gyorsan megoldották, és Massa elengedte a franciát.
Ám Alonso a gyors köre elején is arra panaszkodott, hogy Massa túlságosan elhúzott tőle. „Felipe túl gyors" – szólt az üzenet immár angolul, és ezt a tévéadásban is tisztán lehetett érteni.
Alonso aztán az edzés végén megköszönte Massának a segítséget, és a kamerák elé állva is visszafogott volt.
„Az elmúlt időszak közepes időmérői után elég jó eredményt értünk el, a Mercedeseket és a Lotusokat is megelőztük. Az ötödik rajthely nem rossz, legalább látom a Red Bullok hátsó légterelőjét. A lényeg, hogy a verseny elején a közelükben maradjak, és utána az időjárás is szerepet kapjon, jó lenne, ha esne – mondta Alonso, akinél rákérdeztek, mit szól az időmérő harmadik szakaszában történtekhez. – Elégedett vagyok azzal, ami a harmadik szakaszban történt."
Rövidre zárta a témát.
Felipe Massa szerint a Mark Webbertől véletlenül kapott szélárnyék okozta, hogy túlságosan felgyorsult az utolsó köre előtt az időmérőn.
„Azt beszéltül meg, hogy három-négy másodperccel Fernando előtt fogok menni, és a felvezető körben ez meg is volt. Ő a vébécímért csatázik, én nem, azt teszem, amit a csapat kér tőlem. A tervek szerint a gyors körben mindketten odaléptünk, de Webber elém került, megkaptam az ő szélárnyékát, amitől a vártnál jobban felgyorsultam, valószínűleg ekkor maradt le Fernando – mondta Massa, amikor a meghiúsult taktikáról kérdezték. A saját gyors köréről is beszélt. – Minden nagyon jól ment, izgatott lettem, kicsit hibáztam az Ascariban. Talán e nélkül meglett volna a harmadik rajthely."
A legutóbbi négy versenyt a pole pozícióból kezdő, a harmadik szakaszba zsinórban 67 versenyen bejutó Lewis Hamilton saját magát okolta azért, mert kiesett az Olasz Nagydíj időmérő edzésének második etapjában, pedig az egyik gyors körében Adrian Sutil is feltartotta.
„Egyszerűen nem tudtam összerakni egy normális kört a második szakaszban. Nagyon csalódott vagyok, és bocsánatot kérek a csapattól, mert jó volt az autó – mondta Hamilton. – Az időmérő mindig is erősségem volt, főleg az elmúlt időszakban, de most nem ment. Az első szakaszban még nem volt gond, a második viszont nem jött össze. Az első köröm előtt a Parabolicából kijövet lefutottam az útról, megsérült az autó, és elkezdődött az ördögi kör. Meglátjuk, mihez lehet kezdeni innen, az biztos, hogy nagyon fogok hajtani."
TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Nico Rosberg (6.): – A hatodik hely ahhoz képest nem rossz, hogy reggel nem tudtam túl sok kört megtenni hidraulikai probléma miatt, persze nem ott vagyunk, ahol lenni szeretnénk. A tegnapi beállításainkat kellett használnom az időmérőn, és nem is éreztem kényelmesen magam a kocsiban, ami nagyon alulkormányzott volt. Van esély az esőre, vizes körülmények között pedig nagyon gyorsak vagyunk, még mindig reménykedünk, hogy jó versenyünk lesz.
Daniel Ricciardo (7.): – Benne volt a pakliban, hogy az első ötben végezzek, talán jobb lett volna, ha a harmadik szakaszban az egyik gyors kört kevesebb üzemanyaggal teszem meg, de így is elégedett vagyok. Nem aggódom az eső miatt, vizes körülmények között is jók leszünk, csakúgy, mint száraz pályán.
Sergio Pérez (8.): – Örömteli, hogy mindkét kocsink bejutott a harmadik szakaszba, ugyanakkor három tizeddel lassabbak voltunk, mint az élmezőny. Nem igazán tudom, hol tudtak ennyivel gyorsabbak lenni nálunk, mert mi a legtöbbet kihoztuk a mai napból.
Jenson Button (9.): – Őszintén szólva nem igazán vártam többet ettől a kvalifikációtól, nagyon hasonló köridőket futottunk Checóval. Ha nem futottunk volna mért kört a harmadik szakaszban, akkor az taktikai szempontból jobb lett volna a versenyre nézve, de erre a pályára nem azért jövünk, hogy a boxutcában ücsörögjünk.
Jean-Éric Vergne (10.): – Meg kell köszönnöm a csapatnak, hogy ennyire versenyképes autóval vághattam neki a kvalifikációnak, tegnap még nem álltunk túl jól. A határon autóztam a harmadik szakaszban, és egyszerűen belehajtottam a kavicságyba a Parabolica után. Kár érte, ugyanakkor elégedett vagyok a tizedik hellyel.
Romain Grosjean (13.): – Semmi tapadás nem volt, meg is lepett pénteken, milyen jók vagyunk, de elvesztettük a fonalat. A monzai beállításunk nem megfelelő, de talán vasárnapra is lesz egy olyan hirtelen változás, mint péntekről szombatra, és minden stimmelni fog.
Pastor Maldonado (14.): – Megbüntettek minket, amikor megálltunk a mérlegelésnél a második szakasz alatt, emiatt nem tudtunk még egy gyors kört megtenni, ahogy azt terveztük. Reálisan nézve az első tíz közelében is lehettünk volna.
Paul di Resta (15.): – Vegyes volt a nap, reggel meghibásodott a féktárcsa, emiatt nem tudtuk optimálisan beállítani az autót a kvalifikációra. A srácok fantasztikus munkát végeztek, de nem volt meg a teljesítményünk ahhoz, hogy előrébb végezhessünk. A versenytempónk általában jobb, mint az egykörös sebességünk, és a változó időjárási körülmények között talán lesz keresnivalónk a futamon.
Esteban Gutiérrez (16.): – Csalódás az eredmény, reggel jó volt a tempónk, meg is lepett, hogy hol végeztem az időmérő edzés végén. Ki kell vizsgálnunk, hogy Nico miért volt több mint négy tizeddel gyorsabb nálunk.
Adrian Sutil (17. – büntetés után): – Az éjszaka során változtattunk néhány beállításon, de ezek nem eredményeztek javulást a harmadik szabadedzésre, ami furcsa volt. Így nem igazán tehettünk túl sok mindent az időmérő edzésig attól eltekintve, hogy próbáltunk javítani az autó egyensúlyán. Ez kicsit segített is, de még mindig nagyon messze vagyunk onnan, ahol lennünk kéne.
Valtteri Bottas (18.): – A leggyorsabb köröm a közepesen kemény gumikon tiszta volt, nem is hibáztam, azt hittem, hogy elég lesz arra, hogy bejussak a második szakaszba, de nem így történt. Meg kell vizsgálnunk az adatokat, mert az autó jobbnak tűnt annál, mint amit a köridők mutattak.
Giedo van der Garde (19.): – Három kört tettünk meg a kvalifikáción, és elégedett vagyok azzal, ahogy alakult, további tapasztalatot nyertem, egyre jobban érzem az autót is, nagyon várom már a versenyt.
Charles Pic (20.): – A harmadik szabadedzés és az időmérő edzés között az aszfalt hőmérséklete emelkedett, és amikor kigurultam a pályára, az autó egyensúlya nem volt olyan jó, mint korábban. Két kört terveztünk a közepesen kemény gumikon, és az első gyors köröm rendben is volt, de egyértelmű, hogy gyorsabbak is lehetünk volna, ha ugyanolyan jó lett volna a kocsi egyensúlya, mint az utolsó szabadedzésen.
Jules Bianchi (21.): – Sajnos kifutottunk az időből, amit arra fordítottunk, hogy megtaláljuk az autó megfelelő egyensúlyát, egyértelmű, hogy emiatt voltam lassabb is. Most csak annyit tehetünk, hogy a legjobb formánkat hozzuk a versenyen, és reménykedünk abban, hogy meglesznek a lehetőségeink.
Max Chilton (22.): – Jobb eredményt szerettem volna elérni, frusztráló, hogy hátrafelé léptünk kicsit. Volt egy kis problémánk az üzemanyaggal, amit csak a kvalifikáció végén fedeztünk fel. A versenytempónk biztatónak tűnik, de az biztos, hogy sok munka vár ránk holnap.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
3. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari |
4. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
7. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
8. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
10. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
11. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
12. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
13. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
14. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
15. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
16. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari |
17. | Adrian Sutil * | német | Force India-Mercedes |
18. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault |
19. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault |
20. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault |
21. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth |
22. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth |
*három rajthellyel hátrébb sorolták Hamilton feltartása miatt |
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:23.755 | átlag: 248.997 km/ó |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:23.968 | 0.213 mp h. |
3. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:24.065 | 0.310 |
4. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:24.132 | 0.377 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:24.142 | 0.387 |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:24.192 | 0.437 |
7. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:24.209 | 0.454 |
8. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:24.502 | 0.747 |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:24.515 | 0.760 |
10. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:28.050 | 4.295 |
11. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:24.610 | |
12. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:24.803 | |
13. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:24.848 | |
14. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:24.932 | |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:25.011 | |
16. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:25.077 | |
17. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:25.226 | |
18. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:25.291 | |
19. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:26.406 | |
20. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:26.563 | |
21. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:27.085 | |
22. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:27.480 |