A Pirelli a Német Nagydíjra már nem visz azokból a gumiabroncsokból, amelyek a Brit Nagydíjon egymás után robbantak szét az autók bal hátulján. Az olasz beszállító megfejtette a defektek okait, egyben közölte, a Nürburgringen azokat a gumikat bocsátja a csapatok rendelkezésére, amelyeket a Kanadai Nagydíjon már kipróbálhattak az istállók a pénteki szabadedzésen, illetve amelyekkel a Mercedes 100 kilométert tesztelt májusban Barcelonában.
PÉNTEK |
10.00–11.30: 1. szabadedzés |
14.00–15.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
IDŐJÁRÁS. Az időjárás-jelentések szerint pénteken még lehet eső a Nürburgringen, de nem lesz olyan hűvös az idő, mint egy hete Silverstone-ban. Szombaton és vasárnap is nyárias idő várható töretlen napsütéssel, 25-28 fokos maximális hőmérséklettel. |
GUMIK. A Pirelli a közepesen kemény és a lágy gumikat szállítja a Német Nagydíjra, de már nem a korábbi fajtából, hanem abból, amelyet a Kanadai nagydíjon kipróbálhattak a csapatok. A kevláröv és a silverstone-inál kíméletesebb pálya miatt a szakértők szerint a defekt esélye minimális. A Pirelli a versenyre három boxkiállással számol versenyzőnként. |
ECCLESTONE ENGEDMÉNYE. A csőd szélén álló Nürburgring a német Bild szerint csak úgy tudja megrendezni a Német Nagydíjat, hogy nem kell kifizetnie a 14 millió eurós jogdíjat. A lap úgy tudja, Bernie Ecclestone a pálya helyzetére és a Német GP múltjára való tekintettel (no meg hogy a New Jersey-i futam után ne essen ki másik) oldotta fel a fizetési kényszert. |
NÉMET PÁLYÁK. Ez lesz a 60. Formula–1-es Német Nagydíj. A Nürburgring 26. alkalommal ad otthont a németek versenyének (ötödször az átépített pályán), amelyet Hockenheimben (33-szor) és a berlini AVUS-pályán (egyszer) is megtartottak már korábban. |
Az olaszok keddi közleményükben szinte minden felelősséget elhárítottak a defektek miatt, de azóta tisztázták, hogy nem kenik az egészet a csapatokra.
„Szerencsére a Pirelli bocsánatot kért, és tisztáztuk, senki sem mutogat senkire, mert mindenki ludas volt abban, hogy megtörtént ez a defektsorozat. Több csapat is felcserélte hátul a jobb és a bal kerekeket, többen variáltuk a kerekek dőlésszögét és a keréknyomást – mondta Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatója. – Mostantól biztosan mindenki jobban odafigyel arra, hogy a Pirelli és a csapatok pontosan megbeszéljék, mik az ésszerű határok. A dőlésszögből volt már ügy 2011-ben is a Red Bull-lal, a kerekek felcserélése pedig bevett gyakorlat olyan esetben, amikor az egyik oldal sokkal nagyobb terhelést kap, mint a másik. Ám a legfontosabb a biztonság, s össze kell fognunk, hogy ez a kérdés rendeződjön.”
A jobb és bal hátsó kerekek felcserélése Silverstone-ban figyelmetlenségnek tűnhet a csapatok részéről, pedig, ahogy Wolff elmondta, tudatos volt, főleg a verseny elején, amikor Lewis Hamilton autóján az időmérőn nagyobb terhelést kapó bal hátsót áttették a jobb oldalra, hogy kíméljék a futam első szakaszában. Csakhogy, mint utóbb kiderült, a gumik nem szimmetrikusak.
A jövőben remélhetőleg ez (is) megoldódik, de a Mercedesnél maradva, a német csapat elméletileg sokat nyer azzal, hogy a fémövet kevlárra cserélik a futófelület alatt. A kevlárövvel ellátott abroncsok átlagos hőmérséklete ugyanis tíz fokkal lesz alacsonyabb, mint az eddig használt acélalapú gumiké. A Mercedesnek és a Red Bullnak a túlzott forróság ártott versenytávon, míg a Lotusnak és a Ferrarinak használt. Nem csoda, hogy e két csapat a Force Indiával kiegészülve, amíg tudta, blokkolta a gumik módosítását.
A Nürburgringen pénteken még felhős idő lesz, s az eső sem zárható ki, de szombatra és vasárnapra ragyogó napsütést ígérnek, 25-28 fokos maximum hőmérséklettel, ami az eddigiek alapján a Lotus és a Ferrari kívánságának lenne megfelelő. A hétvégén kiderül, valójában mennyit nyer a Red Bull és a Mercedes a Pirelli módosításaival.
Defektekre azonban várhatóan nem kell számítani.
„Silverstone-ban hatalmas nyomás alá kerülnek a gumik, a gyors kanyarok kegyetlenek a gumikkal, akárcsak a kerékvetők. A Nürburgringen nem lesz ilyen probléma” – mondta a már szakértőszerepben tisztelgő Rubens Barrichello. „A Német Nagydíjon is sok múlik a gumikon, de másként, mint Silverstone-ban. A Nürburgring sokkal kíméletesebb, nem tudom elképzelni, hogy megismétlődjön a defektsorozat” – tette hozzá Pedro de la Rosa, a Ferrari tartalék pilótája.
VETTEL MEGTÖRNÉ NÉMETORSZÁGI ÉS JÚLIUSI SIKERTELENSÉGÉT
A Brit Nagydíj nagy vesztese a Pirelli mellett a világbajnoki éllovas Sebastian Vettel volt, aki, miután Lewis Hamilton defektje után az ölébe hullt az első hely, váltója meghibásodása miatt kénytelen volt feladni a futamot. A pontversenyben még így is 21 ponttal vezet Fernando Alonso előtt, és, gondolhatnánk, a hazai futama bizonyára neki kedvez.
Ám ez az eddigi F1-es eredményei alapján korántsem jelent jót a háromszoros világbajnoknak. Vettel ugyanis még sohasem nyert hazájában, sőt, amióta a Red Bullnál versenyez, folyamatosan romlanak az eredményei. 2009-ben 2. lett, egy évre rá 3., aztán 4., tavaly pedig a Jenson Buttonnal szemben elkövetett szabálytalan előzése miatt kapott büntetés után 5.
Sőt, a sikerek nemcsak a hazai versenyein kerülik el, hanem egész júliusban: Vettel az F1-ben még sohasem nyert futamot ebben a hónapban, pedig csak a Red Bull-lal tízszer próbálkozhatott, és az ellenállhatatlan 2011-es idényében is volt három lehetősége. A következő két futam (a Német GP után a Magyar Nagydíj következik, július 28-án) júliusban lesz, aztán jön a nyári szünet.
TORO ROSSO | |||
2008. július 6. | Brit GP | 8. | kicsúszott |
2008. július 20. | Német GP | 9. | 8. |
RED BULL | |||
2009. július 12. | Német GP | 4. | 2. |
2009. július 26. | Magyar GP | 2. | kiesett (felfüggesztés) |
2010. július 11. | Brit GP | 1. | 7. |
2010. július 25. | Német GP | 1. | 3. |
2011. július 10. | Brit GP | 2. | 2. |
2011. július 24. | Német GP | 3. | 4. |
2011. július 31. | Magyar GP | 1. | 2. |
2012. július 8. | Brit GP | 4. | 3. |
2012. július 22. | Német GP | 2. | 5. |
2012. július 29. | Magyar GP | 3. | 4. |
A harmadik oszlopban a rajthely, a negyedikben a versenyen elért helyezés szerepel. |
Vettel emellett a 2011-es Olasz Nagydíj óta képtelen Európában nyerni. A tavalyi idényben ráadásul a nyolc európai futamból csak a Brit Nagydíjon (3.) és Belgiumban (2.) állt fel a dobogóra, igaz, a valenciai Európai GP-t az élről adta fel a generátor meghibásodása miatt.
Az idén már három verseny adódott hozzá a tavalyi nyolchoz, azaz Vettel Európában 11 futam óta képtelen nyerni. Ehhez jön a júliusi fóbiája is, azaz a silverstone-i kieséssel együtt többszörös kényszer hajtja, hogy a Nürburgringen vagy a Hungaroringen felálljon a dobogó tetejére.
A RIVÁLISOKNAK IS VAN MIT BIZONYÍTANIUK
A Német Nagydíjon Vettelen kívül másik három hazai pilóta lesz a rajtrácson, s amíg a Saubertől állítólag az anyagi gondok miatt már fizetést sem kapó Nico Hülkenbergtől a pontszerzés, a Force Indiával az új gumik miatt a Ferrari és a Lotus csapdájába eső Adrian Sutiltól pedig a dobogó lenne hatalmas bravúr, Nico Rosberg a futamgyőzelemre is esélyes versenyzők közé tartozik. Sőt, a Brit GP-t megnyerő világbajnok-csemete talán az egyetlen, akinek nincs miért panaszkodnia az előző futam után.
Nézzük a mögötte célba érő ötöst!
Az idény végén visszavonuló Mark Webber nagy bravúrral jött fel a második helyre, de az egymás után másodszor is elrontott rajtja miatt sürgős vizsgálatot kért a Red Bulltól, miért is nem működik megfelelően a kuplungja az induláskor. Silverstone-ban a 4.-ről a 14. helyre esett vissza, ugyanez a Nürburgringen nem korrigálható úgy, hogy dobogó legyen belőle.
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
A szintén a tízen kívülről felzárkózó Fernando Alonso ugyan 15 pontot faragott Vettellel szemben az összetettben, roppant csalódott volt a Ferrari silverstone-i tempója miatt. Már nem érzi úgy, hogy az autója versenyképes lenne, főleg az időmérőn érzékeli a lemaradást, amely egyre csak nő a Red Bullhoz és a Mercedeshez képest. Ezzel Stefano Domenicali csapatfőnök is egyetértett, s bár elismerik, hogy a másfél másodperces lemaradást az időmérőn nem lehet csak a gumikra fogni, azért tarthatnak az újfajta Pirelliktől – még akkor is, ha ezúttal a lágy keveréket is magukkal hozzák az olaszok.
Lewis Hamilton a győzelmet veszítette el defektjével Silverstone-ban, és bár az új gumik ellenére óvatos („A gumik miatt még mindig veszélyes a helyzet. Csak akkor nyugodhatunk meg, ha gond nélkül letudjuk a Német GP-t.”), Rosberg győzelme megerősítette benne azt az érzést, hogy igenis küzdhet a világbajnoki címért első mercedeses szezonjában. Ahhoz, hogy ez így legyen, a Német és a Magyar GP-t is a dobogón kellene zárnia, és nem ártana az egyiken a győzelmet is megszerezni.
A Brit GP nagy vesztesének számít Kimi Räikkönen is. A Vettel kiesésekor még második helyen álló finn csapata rossz stratégiai döntése miatt kopott gumikon maradt a hajrára, és az ötödik helyig csúszott vissza. Szokatlanul nagy patáliát csapott a leintés után, s a csapat vezetőségének is el kellett ismernie, hogy nagyon eltolták a versenyét. Jött a bocsánatkérés és a remény kifejezése, hogy ezzel a hibával nem nyújtják át tálcán az év végéig szerződtetett finnt a Red Bullnak, de az biztos, hogy nem is az ilyen döntésekkel láncolják magukhoz a finnt. Räikkönen Vettelhez hasonlóan még nyeretlen Németországban: négyszer indult a pole-ból, hatszor kiesett, kétszer az élről, azaz lenne mit törlesztenie.
A hatodik Felipe Massától csupán az az alap elvárás, hogy ne törje össze az autóját a szabadedzéseken és az időmérőn. A többiekéhez képest könnyűnek tűnik a feladata, de az is biztos, hogy a legutóbbi három nagydíjhétvégén történt hibái után jobban fog görcsölni, mint riválisai.
Győztes | Pole pozíció | Leggyorsabb kör | |
2002* | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
2003* | Juan Pablo Montoya | Juan Pablo Montoya | Juan Pablo Montoya |
2004* | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Kimi Räikkönen |
2005* | Fernando Alonso | Kimi Räikkönen | Kimi Räikkönen |
2006* | Michael Schumacher | Kimi Räikkönen | Michael Schumacher |
2008* | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton | Nick Heidfeld |
2009 | Mark Webber | Mark Webber | Fernando Alonso |
2010* | Fernando Alonso | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel |
2011 | Lewis Hamilton | Mark Webber | Lewis Hamilton |
2012* | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Michael Schumacher |
*A Német Nagydíj Hockenheimben volt. A 2007-es nürburgringi futam Európai Nagydíj (győzelem: Alonso, pole: Räikkönen, leggyorsabb kör: Massa) néven futott. |
DRS-ZÓNA
A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a Nürburgringen. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első féktávig tartanak) külön mérési pontok tartoznak: aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a következő zónában kinyithatja hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége, és esélyt kapjon az előzésre.