Mark Webber csütörtökön bejelentette, hogy 13 idény után távozik a Formula–1-ből. A Red Bull ausztrál pilótája egy nappal a Brit Nagydíj hétvégéje előtt közölte, hogy jövőre már a Le Mans-i 24 órásra visszatérő Porsche sportautóit kormányozza.
Webber szívéről éppen Silverstone-ban esett le a nagy kő, ott, ahol az elmúlt négy F1-es futamon dobogóra állt, kétszer ráadásul győztesként.
PÉNTEK |
11.00–12.30: 1. szabadedzés |
15.00–16.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
IDŐJÁRÁS. Az időjárás-jelentések szerint pénteken hűvös idő lesz Silverstone-ban, délelőtt és délután is nagy az esély arra, hogy az összefüggő felhőrétegből csapadék érkezik. Szombaton felszakadozik a felhőzet, s bár hűvös, 20 fok körüli marad az idő, eső már nem valószínű. Vasárnapra teljesen kitisztulhat az ég, a hőmérséklet akár 25 fokra is emelkedhet. |
GUMIK. A Pirelli a kemény és a közepesen kemény gumit szállítja Silverstone-ba, ahol az enyhe idő megkímélheti a mezőnyt attól, hogy a gumikat gyötrő, gyors kanyarok ellenére négy kerékcserével kelljen teljesíteni a futamot. Persze ha pénteken esik, a csapatok nem tudnak rendesen felkészülni a versenyre, s meglepetések érhetik vasárnap délután. Ha az időjárás engedi, a Pirelli a csapatok rendelkezésére bocsátja extra tartós kemény keverékű gumiját, amelyet Barcelonában is tesztelhettek pénteken a csapatok – annak érdekében, hogy a lehető legtöbb kört tegyék meg a szabadedzéseken. |
BÜNTETÉS. Giedo van der Garde, a Caterham holland pilótája öt rajthelyes büntetést kapott, mert a Kanadai Nagydíjon figyelmen kívül hagyta a kék zászlókat, és Mark Webberrel, majd Nico Hülkenberggel is összeütközött. Utóbbi esetben mindketten kiestek. |
BRIT PÁLYÁK. Ez lesz a 64. Formula–1-es futam Angliában. Silverstone 47. alkalommal ad otthont a szigetország versenyének, amelyet Brands Hatchben (12-szer) és Aintree-ben (ötször) is megtartottak már korábban. Előbbi pályáról ide kattintva olvashatja el az Ideális Ív összeállítását. |
„A 2010-es győzelmem nagyon különleges volt, ez volt az első diadalom F1-es futamon Silverstone-ban. A csapat nagy része számára a Brit Nagydíj a hazai verseny, nekem pedig ez a második otthonom. A szurkolókat csak az olasz fanatikusokhoz lehet hasonlítani – mondta Webber. – A Brit Nagydíj hétvégéje csodálatos élmény, nagyon nagy presztízse van, ezért fontos mindannyiunk számára, hogy jó eredményt érjünk el."
Webber elmondta, az F1-ből való távozásáról meghozott döntéséhez semmi köze a Malajziai Nagydíjon történt esetnek, amely során Sebastian Vettel a csapat utasítása ellenére megelőzte őt, és elvette a győzelmét.
„Lettek volna lehetőségeim arra, hogy a Formula–1-ben maradjak, de eldöntöttem, hogy másik kategóriában folytatom, így nem gondolkoztam rajtuk – mondta Webber. – Már rég eldöntöttem, mit teszek, a Malajziában történteknek semmi közük ehhez. Nem újdonság számomra a hír, de tetszik a nyüzsgés, amit okozott.. Az elmúlt hat-nyolc hónapban rendszeresen beszéltem Dietrich Mateschitzcel, akivel megállapodtunk, hogy folytatjuk az együttműködésünket, a Red Bull-család tagja maradok."
A visszatérésre Webber szerint nincs esély, a Porsche projektje hosszú távú, az F1-ben pedig nagyon sok minden megváltozik a 2014-es idényre a V6-os turbómotorokkal.
„Az F1-be biztosan nem térek vissza, a sorozat jövőre alapvetően megváltozik az új motorok miatt. Nem lesz olyan egyszerű kiszállni, majd visszatérni, mint az elmúlt években, hatalmas lesz a változás" – fogalmazott Webber.
Christian Horner csapatfőnök, aki közös GP3-as csapatot üzemeltet Webberrel, nem győzött hálálkodni az ausztrál pilótának.
„Mark rengeteget tett a csapatért az elmúlt hét évben, mindent köszönünk neki. Biztosan nehéz döntést hozott, amin sokáig töprengett – mondta Horner. – Az eddigi tapasztalataim szerint az idény végéig maximálisan odateszi magát, az ezt követő időszakra pedig minden jót kívánunk neki. Hogy ki érkezik a helyére, arról később döntünk."
Horner Silverstone-ba érve azt is elmondta, nem elégedett a Mercedes büntetésével, amit a májusi barcelonai teszt miatt róttak ki a brackleyi istállóra. A háromnapos, Pirellivel közösen megszervezett titkos tréning miatt az FIA bírósága mindkét vállalatot megrovásban részesítette, valamint eltiltotta a Mercedest a fiatal pilótája júliusi háromnapos silverstone-i tesztjéről.
A Ferrari nem hivatalos formában, a Suttogó Ló blogban már felháborodott az enyhe ítélet ellen, míg Lewis Hamilton, a Mercedes angol pilótája azt mondta, igen súlyos a büntetés, főleg Sam Bird tartalék pilótára nézve, aki így lemarad egy háromnapos gyakorlásról.
Márpedig a Mercedes biztosan nem ad olyan lehetőséget Birdnek, mint a Force India a saját tartalék pilótájának, James Rossiternek, aki pár éve még olcsó sátorban aludt a pálya melletti kempingben a szüleivel, és a lelátóról nézte az eseményeket. A pénteki első szabadedzésen viszont már F1-es autót fog vezetni.
A Mercedes kapcsán pedig marad a kérdés, ami Monacóban és Kanadában is megválaszolatlan maradt: mennyit használt a csapatnak a barcelonai teszt? Ha a 28. születésnapját ma ünneplő Nico Rosberg és Hamilton az időmérő után a versenyen is megint a dobogóért küzd, a riválisokban bizonyára felerősödik a gyanú, hogy igenis rengeteget nyert a Mercedes a teszttel – bár a Red Bull kilátásba helyezte, hogy ilyen enyhe büntetés esetén hasonló tesztet szervez, az FIA már lépett, és közölte csütörtökön: bármiféle teszt előtt két héttel hivatalos engedélyt kell kérni az FIA-tól.
Az időjárás ezúttal is kedvez az elsősorban hűvös aszfalton remeklő Mercedesnek, hiszen szombaton és vasárnap sem megy 25 fok fölé a hőmérséklet. De legalább azt a két napot száraznak ígérik az időjósok. Pénteken még lehet csapadék, az első és a második másfél órában is arra lehet számítani, hogy többé-kevésbé vizes lesz az aszfalt.
Győztes | Pole pozíció | Leggyorsabb kör | |
2003 | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello |
2004 | Michael Schumacher | Kimi Räikkönen | Michael Schumacher |
2005 | Juan Pablo Montoya | Fernando Alonso | Kimi Räikkönen |
2006 | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Fernando Alonso |
2007 | Kimi Räikkönen | Lewis Hamilton | Kimi Räikkönen |
2008 | Lewis Hamilton | Heikki Kovalainen | Kimi Räikkönen |
2009 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel |
2010 | Mark Webber | Sebastian Vettel | Fernando Alonso |
2011 | Fernando Alonso | Mark Webber | Fernando Alonso |
2012 | Mark Webber | Fernando Alonso | Kimi Räikkönen |
DRS-ZÓNA
A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a silverstone-i pályán. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első féktávig tartanak) külön mérési pontok tartoznak: aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a következő zónában kinyithatja hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége, és esélyt kapjon az előzésre.