A hét végén a Kanadai Nagydíj következik a Formula–1-es világbajnokságban. A montreali verseny évek óta kaotikus a gumik miatt, elég csak arra emlékezni, hogy amikor a Pirelli megállapodott Bernie Ecclestone-nal és az FIA-val a kizárólagos gumiszállítási szerződésről, az F1 szereplői a 2010-es Kanadai Nagydíjat hozták fel példaként, amelyen az amúgy megbízható Bridgestone-gumik is gyorsan elkoptak, így sokáig követhetetlenek voltak a verseny eseményei.
A Pirelli hozta is a kért formát, sőt tavaly év elején és az idén sokak szerint átesett a ló túloldalára, túlságosan belenyúlt a versenyekbe, amelyeken az előzés túl könnyűvé vált, és a versenyzés elvesztette varázsát. Ráadásul az idén a gumik új szerkezetéből adódóan megnőtt a defektek száma, amiért módosítani kellett az abroncsokat.
A GUMIK NEMCSAK KAOTIKUSSÁ, VESZÉLYESSÉ IS TEHETIK A VERSENYT
Az aggódók megnyugtatására a Kanadai Nagydíjra ígérték az új, biztonságosabb gumikat, ám közbeszólt a Mercedes májusi barcelonai tesztje, amelyen a csapat egyedüliként kipróbálhatta az új abroncsokat – Nico Rosberg a régikkel nyert Monacóban, de ezt a sikert a riválisok sem tudták be a tesztnek.
PÉNTEK |
16.00–17.30: 1. szabadedzés |
20.00–21.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
16.00–17.00: 3. szabadedzés |
19.00–20.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
20.00: a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
IDŐJÁRÁS. Az időjárás-jelentések szerint pénteken hűvös, őszies, esős idő lesz Montrealban, a csapadék esélye 70 százalék, a hőmérséklet 15-20 fok körül várható. Szombaton „csak” 50 százalék az eső valószínűsége, és már 20 fok fölé emelkedik a hőmérséklet, míg vasárnap kisüt a nap, és 24-27 fokos meleg várható a versenyre. |
GUMIK. A Pirelli a közepesen kemény és a szuperlágy gumit szállítja a Circuit Gilles Villeneuve-re, amelyen a csapatok a pénteki szabadedzésre két-két extra készlet abroncsot kapnak a Brit Nagydíjra tervezett új szerkezetű gumikból. Ezeken a futófelület alatt ugyanúgy kevlárréteg lesz, mint 2012-ben, nem fémgyűrű, mint az idén. A várható stratégiáról nehéz jósolgatni, mint ahogy a boxkiállások számát sem könnyű megtippelni. A kanadai pályát ismerve három-négy kerékcsere mindenképpen benne van a pakliban. |
BÜNTETÉS. Romain Grosjean tíz rajthelyes büntetést hoz magával a Monacói Nagydíjról. A két héttel ezelőtti futam sportfelügyelői azért rótták ki rá a büntetést, mert a hercegségben kilökte Daniel Ricciardót. |
KANADAI PÁLYÁK. Ez lesz a 44. Formula–1-es futam Kanadában. A jelenlegi pálya a Kanadai Nagydíj harmadik otthona, amelyen a 34. F1-es GP-t rendezik meg. Korábban Mosport (nyolcszor) és Mont-Tremblant (kétszer) adott otthont a futamnak, előbbiről ide kattintva olvashat. |
A Mercedes két versenyzője – Rosberg és Lewis Hamilton – a Pirelli elmondása szerint 100 kilométert tett meg az új szerkezetű abroncsokkal, méghozzá az idei Mercedesszel, és itt van a gond. Az FIA szabályai szerint csak 2011-es vagy régebbi autóval lehet tesztelni (ahogy a Ferrari tette áprilisban), méghozzá 2014-re szánt gumikat, s hiába mondja a Mercedes és a Pirelli, hogy a gumigyár üzemeltette az autókat, s a pilóták azt sem tudták, éppen milyen abroncs van a kocsin, a riválisokat és a Monacói GP sportfelügyelő testületét ez nem győzte meg, a Red Bull és a Ferrari óvását átpasszolta a Nemzetközi Automobil-szövetséghez.
Az FIA először veti be nagyszabású ügyben új, független bíróságát (korábban a motorsport világtanács döntött), amely alaposan kivizsgálja az ügyet, meghallgatja az érintetteket, s várhatóan a Magyar Nagydíj környékén hoz döntést. Márpedig ha bűnös a Mercedes és a Pirelli, súlyos szankció következik, milliókat kockáztat a két gyártó – a Mercedest akár el is tilthatják, de a Pirellivel óvatosan kell bánni, mert a Hankook és a Bridgestone is kizárta a lehetőségét annak, hogy 2014-ben gumikat szállítson az F1-be.
Rosberg szerint igazságtalan a Mercedest vádolni.
„A tesztet a Pirelli szervezte, mindent ők diktáltak – mondta a monacói győztes. – Nem az volt, mint a saját tesztünkön, ahol beleszólhattunk, mit kellene csinálni. Szerencsére a csapatot nem billentették ki a történtek az egyensúlyából, engem sem zavar, mi történik, csak a Kanadai GP-re összpontosítok. A vezetőség azon dolgozik, hogy az FIA hamar túl legyen az ügyön.”
A Kanadai GP sorsa pedig az lett, hogy az egyenlőség érdekében csak a pénteki szabadedzéseken használják az új szerkezetű gumikat, szombaton és vasárnap maradnak a régi, veszélyes abroncsok. A Pirelli végül nem mondta ki, hogy a Mercedes tesztje miatt módosított a gumik küldésén, csak azt közölte, néhány csapat nem adta áldását az új gumikra, mert először ki akarja próbálni, hogy a Brit Nagydíjra felkészülhessen belőlük.
Így vagy úgy, nemcsak kaotikus, hanem veszélyes futam is kerekedhet vasárnap Kanadában, ahol eleve nagyon gyorsan kopnak a gumik, és ahol 2007-ben Robert Kubica esetében láthattuk, milyen nagy baleset adódhat, ha egy autó a pálya veszélyes pontján válik irányíthatatlanná.
A McLAREN TÁMOGATJA PÉREZ AGRESSZÍV STÍLUSÁT
Szerdán Sam Michael, a McLaren sportigazgatója meglepő kijelentést tett: kiállt a Monacói Nagydíj után Jenson Button, Fernando Alonso és Kimi Räikkönen által (a vele karambolozó finn szerint „jól pofán kellene vágni”) is élesen kritizált Sergio Pérez mellett. A Saubertől szerződtetett mexikói nem először vezetett veszélyesen, s a három világbajnok attól tart, előbb-utóbb súlyos balesetet fog okozni – talán már Kanadában, ahol a csütörtöki sajtótájékoztatón Rosberget, Felipe Massát, Pastor Maldonadót, Giedo van der Gardét, Charles Picet és Jean-Éric Vergne-t is megkérdezték, mit gondol a mexikói stílusáról – egyikük sem válaszolt.
„Sergio vérbeli autóversenyző, aki semmi mást nem tesz, csak versenyez – mondta Michael. – Keményen versenyez, de ez az F1. A McLaren támogatja abban, amit tesz, hiszen így érvényesülhet. Akik most kritizálják, korábban ugyanilyen agresszívak voltak, egyikük nem is olyan régen. A monacói sikánban való előzés nem újdonság, Checo meg sem született, amikor már remek manővereket láttunk ott. Tetszik nekünk, hogy ilyen akaratos, s mindehhez ugyanazt a sebességet hozza, amit a csapattársa, nekünk az a fontos, hogy így fejlődjön tovább.”
Pérez stílusa a McLaren támogatásával és a veszélyes Pirelli-gumikkal vegyítve hajmeresztővé teheti a Kanadai Nagydíj bizonyos szakaszait.
HAMILTON NEM HISZ BENNE, HOGY MEGLESZ A 4. MONTREALI SIKERE
A jelenlegi mezőnyből csak Lewis Hamilton nyert egynél többször Montrealban, de Monacóból távozva a Mercedesnek ismét csak az időmérőre lehetnek vérmes reményei, a versenyen nagy valószínűséggel visszaveti majd a csapatot a gumik kopása. Hamilton és Rosberg pedig itt nem játszhatja el, hogy Caterham-tempóban feltartja a mezőnyt, hiszen itt ugyanolyan könnyű lesz előzni, mint mondjuk Kínában.
„Monacóban nem nehéz vigyázni az abroncsokra, de az ottani eredmény nem feledteti velünk a problémákat, amelyek a Spanyol Nagydíjon szemmel láthatóak voltak – mondta a Barcelonában a 2. rajthelyről indulva a 12. pozícióba visszaeső Hamilton. – Jó a hangulat a csapaton belül, hiszünk benne, hogy nyerhetünk még versenyt az idén, de ahhoz még sokat kell fejlődnünk.”
Hamilton egyébként vagy nyert Kanadában, vagy kiesett: 2007-es diadalát a boxutcai emlékezetes koccanás követte 2008-ban Räikkönennel, 2010-ben ismét nyert (a 2009-es futam elmaradt), 2011-ben Buttonnal ütközött, és esett ki, míg tavaly újra diadalmaskodott. Az idén minden bizonnyal riválisai is bíznak a célba érésében.
A korábbi gumik megtartása miatt a Lotus (Romain Grosjean rajtbüntetése ellenére) és a Ferrari (amelynél Felipe Massa új kasztnit kap a Monacóban összetörött helyett) bízhat benne, hogy az abroncsok kímélése a Red Bull elé repíti, akárcsak Barcelonában, sőt a Force India is reménykedhet a dobogós helyezésben. Persze Sebastian Vettelnek is van törleszteni valója Kanadával szemben, még sohasem nyert itt, 2011-ben az utolsó körben bukta el a diadalt Buttonnal szemben.
A csapatok feladatát megnehezítheti, hogy péntekre esőt jósolnak (ez lőhet az új gumik kipróbálásának), és a szombati időmérőbe is beleszólhat a csapadék. Az őszies kezdet után viszont vasárnap már igazi nyárias időben tartják meg a versenyt.
Győztes | Pole pozíció | Leggyorsabb kör | |
2002 | Michael Schumacher | Juan Pablo Montoya | Juan Pablo Montoya |
2003 | Michael Schumacher | Ralf Schumacher | Fernando Alonso |
2004 | Michael Schumacher | Ralf Schumacher | Rubens Barrichello |
2005 | Kimi Räikkönen | Jenson Button | Kimi Räikkönen |
2006 | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Kimi Räikkönen |
2007 | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton | Fernando Alonso |
2008 | Robert Kubica | Lewis Hamilton | Kimi Räikkönen |
2010 | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton | Robert Kubica |
2011 | Jenson Button | Sebastian Vettel | Jenson Button |
2012 | Lewis Hamilton | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel |
DRS-ZÓNA
A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a montreali pályán a Kanadai Nagydíjra. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első fél távig tartanak) egyetlen mérési pontok tartozik, aki ezen a ponton (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a hátsó egyenesben és a célegyenesben is kinyithatja hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. A két zóna azonban rövidebb a 2011-esnél (tavaly csak egy zóna volt), az első 113, a második egy méterrel.