Sebastian Vettel pályafutása során először állhatott fel Montrealban a dobogó legfelső fokára, ezzel az F1 jelenlegi pályái közül már csak az Amerikai Nagydíjnak otthont adó austini aszfaltcsík az egyetlen meghódítatlan terület a Red Bull-istálló számára. Vettel a futamot követően elmondta, hogy a jó rajtnak köszönhetően az egész versenyen sikerült megőriznie előnyét az üldözőivel szemben.
„Nem volt ez olyan rossz verseny – reagált Vettel a kanadai szurkolók reakciójára, akik kifütyülték a háromszoros világbajnokot, amikor az beszélni kezdett a pódiumon állva. – A rajtot remekül kaptam el, ami fontos volt, ezt követően végig sikerült tartanom a távolságot a többiekhez képest, néha már egy teljes boxkiállásnyi előnyt sikerült kidolgoznunk. Korábban is voltak jó versenyeink ezen a pályán, két éve a saját hibám miatt buktam el a győzelmet az utolsó körben, de ma sikerült ezt valamennyire jóvá tenni."
Vettel elmondta, az egyes kanyarban elkövetett hibájára egyáltalán nem büszke, azt viszont nem érzékelte, hogy a verseny elején a négyes kanyarban a falnak koccantotta jobb hátsó kerekét. Kimi Räikkönen lekörözése meglepte, de üzent azoknak, akik szerint a Red Bull a rossz teljesítménye miatt szorgalmazza a gumik átalakítását.
„Mi nem a teljesítményünk, hanem a biztonságunk miatt kritizáltuk a Pirellit. Mások is így gondolják, csak éppen vagy nem figyel rájuk senki, vagy úgy érzik, hogy előnyük van másokkal szemben – mondta Vettel. – Hiába próbáltuk elmagyarázni, mi a gondunk, a sajtó mindig a sztorit kereste, nem az jelent meg, amit valójában mondtunk. Ami pedig a vébét illeti, jobban állok, mint tavaly ilyenkor, de nincs más dolgomn, mint hogy a futamgyőzelmekre koncentráljak."
Fernando Alonso szinte mindenkit megdicsért, akit megelőzött a Kanadai Nagydíjon, miután a hatodik rajtkockából indulva feljött a második helyre.
„Sajnos nem sikerült jól az időmérőnk, a vizes pályán nem tudtam elég gyors köröket futni, de tudtuk, hogy száraz, melegebb időben jobbak vagyunk – mondta Alonso, aki a montreali csatáit említve visszautalt Sergio Pérez monacói manővereire is. – Nagyon bizakodtunk, és nagy csatákat is nyertem Nicóval, Markkal és Lewiszal szemben. Nem volt könnyű, hiszen mindannyian szuper tehetségesek. Emellett intelligensek is, bennük meg lehet bízni 320 kilométer per órás sebességnél is. Ebből a szempontból teljesen más verseny volt, mint a monacói futam."
A KONSTRUKTŐR-VB ÁLLÁSA | ||
1. | Red Bull-Renault | 201 |
2. | Ferrari | 145 |
3. | Mercedes | 134 |
4. | Lotus-Renault | 114 |
5. | Force India-Mercedes | 51 |
6. | McLaren-Mercedes | 37 |
7. | Toro Rosso-Ferrari | 20 |
8. | Sauber-Ferrari | 5 |
Alonso szerint nem kétségbeejtő a 36 pontos hátránya Vettellel szemben.
„A második hely győzelemmel ér fel, nagyon nehéz hétvége után szereztünk ilyen sok pontot – mondta Alonso. – Ha 85 pont lenne a hátrányom, azt mondanám, kritikus a helyzet, de az elmúlt hat évben nem egyszer láttuk, hogy 30-40 pontos hátrányból nyertek vb-t."
A Kanadai Nagydíjon a második helyezést a hajrában elveszítő Lewis Hamilton úgy véli, annak ellenére tiszta csatát vívott Fernando Alonsóval, hogy visszatámadásakor az első légterelőjéről letört egy darab.
„Itt minden évben fantasztikusan érzem magam, Montreal remek hely, a pálya és a hangulat is csodás, mint ahogy ma is az volt – mondta Hamilton. – Fernandóval éles, de rendkívül tiszta csatákat vívtunk, egy kritikus momentum volt, amikor eltört a légterelőm, de az még belefért. Fernando nagyon sportszerű versenyző, akinek nagy napja volt. A mostani verseny megmutatta, hogy jó úton járunk, és ha így fejlődünk tovább, felvehetjük a versenyt ezekkel a srácokkal. Főleg a fékkel van tennivalónk, Fernando fékezéskor nyerte a legtöbb időt velem szemben."
Nem tudták megmenteni az életét annak a pályabírónak, akit a Formula–1-es Kanadai Nagydíj után Esteban Gutiérrez autójának boxba szállítása közben elütött a darus kocsi. A pályabíró a daru által felemelt autó egyensúlyát segített megtartani, de elejtette az adóvevőjét, és a darus kocsi vezetője nem vettre észre, hogy lehajolt érte, s áthajtott rajta. Súlyos sérüléssekkel szállították kórházba, ahol már nem tudták megmenteni az életét. Ez volt az első haláleset a 2001-es Ausztrál Nagydíj óta, amikor Jacques Villeneuve Ralf Schumacherrel ütköző autójáról leszakadt egy kerék, és a kerítésen lévő lyukon átrepülve eltalált egy pályabírót. |
KImi Räikkönen a monacói 10. helyezése után Kanadában kilencedik lett, és bár beállította Micghael Schumacher zsinórban 24 versenyes pontszerző rekordját, érthetően elégedetlen, hiszen kezd kicsúszni a kezéből a vb-cím megszerzésének lehetősége.
„Rosszul rajtoltam, a verseny során a fékek egyre puhábbak lettek, ugyanezt éreztem a pénteki szabadedzésen is. Nem volt ideális, de azért lelassultam a kanyarok előtt. Ezzel sok időt veszítettem, támadni nem volt esélyem, a boxkiálláskor elveszített idő pedig megint csak nem segített – mondta Räikkönen, aki öt másodpercet veszített a kerékcseréjekor, mert elromlott az autó hátsó emelője, és késlekedve tették fel a bal hátsó kereket. – Nem volt élvezetes versenyem, az eredmény pedig megint rossz. Persze szereztünk pontot, ami kétszer több lehetett volna, de a gumijaim elkoptak, Massa a végén könnyen megelőzött. A rekord? Nem érdekel, csak az, hogy hány pontot szerzek."
Jenson Button a McLaren-istállóhoz szerződése óta először a Kanadai Nagydíjon élte át, milyen az, ha nem szerez pontot a csapata egy versenyen. A McLaren éppen a 2010-es Bahreini Nagydíjon, Button első mclarenes versenyén indította el pontszerző sorozatát, amely 64 versenyen át tartott, és kilenc versennyel hosszabb volt, mint a Ferrari 1999 és 2003 közötti sorozata (amelyet éppen ezen a versenyen beállított a Scuderia). Az angol csalódott is amiatt, hogy nem szerzett pontot a McLaren.
A Kanadai Nagydíj sportfelügyelői öt rajthelyes büntetéssel sújtották Giedo van der Gardét, a Caterham holland versenyzőjét, mert a montreali futamon figyelmen kívül hagyta a kék zászlókat, és előbb Mark Webberrel, majd Nico Hülkenberggel ütközött. Utóbbi eset miatt a német és ő is kiesett. Van der Garde büntetése a Brit Nagydíjon lép életbe. A Caterhamet még 2000 euróra megbüntették, mert egyik szerelője akkor rohant át a boxutcán, amikor Daniel Ricciardo kerékcserére érkezett. |
„Még sohasem voltam ennyire boldog amiatt, hogy kiszállhatok az autóból. Ez a pálya általában jó hozzánk, de ezúttal nem így volt – mondta Button, aki 12. lett a 11. helyezett Sergio Pérez mögött a legutóbbi három Kanadai GP-t megnyerő McLarennel. – Nagyon várom a Brit Nagydíjat, amely csak jobb lehet ennél. A fejlesztéseink itt nem működtek, ott viszont fognak. Dobogóra nem fogunk állni, de pontokat szerzünk. Persze a McLarennél nem egy-két pont a fő cél."
A McLaren rekordsorozata éppen az első F1-es futamgyőzelme 45. évfordulóján ért véget...
Nem örülhettek a Williamsnél sem, Valtteri Bottas harmadik rajthelye ellenére továbbra is pont nélkül áll a csapat a vb-n. A finn a 14., csapattársa, Pastor Maldonado a 16. helyen zárta a Kanadai GP-t.
„Ez volt minden, amit ki tudtam hozni az autóból. A harmadik rajtkockából indulva tizennegyedikként célba érni, ezt nagyon nehéz feldolgozni – mondta Bottas. – Ennek ellenére tartom, hogy a harmadik rajtkocka lökést adhat a csapatnak és nekem is. A csapat sokkal erősebb annál, hogy ilyen mélyen legyen."
TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Mark Webber (4.): – Nem tudok mást mondani, tönkretették a versenyemet. Nem tudom, mire gondolt Van der Garde, aki a kék zászlók ellenére is megpróbálta az ideális íven bevenni a kanyart. Egyesek talán túlságosan is el vannak foglalva a saját versenyükkel. A koccanás után az autó már nem volt ugyanaz. Pedig végre sikerült kiszabadulnom Rosberg szélárnyékából, amelyben nagyon meleg volt a kocsiban. A szabad úton minden rendben volt, de nem tartott sokáig.
Nico Rosberg (5.): – Az ötödik hely volt a maximum ma, hiába alakult minden jól, nem volt meg a sebességem ahhoz, hogy előrébb végezzek. Az első kerékcserét követően újra a szuperlágy gumikat tettük fel, hogy Webber és Alonso előtt maradjak, de jobb lett volna tovább kint maradni a pályán. Ahhoz képest, hol álltunk egy hónappal korábban, sikerült előrelépnünk, nagyszerű, hogy Lewisnak megint sikerült felállnia a dobogóra.
Jean-Éric Vergne (6.): – Nagyon boldog vagyok, karrierem legjobb eredményét értem el, és a csapat is most végzett a legelőkelőbb helyen Vettel 2008-as győzelme után. A futam nem jelentett túl nagy kihívást, a sebességünk pont arra volt jó, hogy tartsuk ezt a pozíciót, az előttem lévőkkel nem tudtam felvenni a versenyt. Két nagyon nehéz pályán jött össze a pontszerzés, megnőtt az önbizalmam, úgy érzem, hogy mint pilóta, sikerült fejlődnöm.
Paul di Resta (7.): – Azt hiszem, ezen a versenyen előhúztuk a nyuszit a kalapból. Nem hittem volna, hogy 57 kört meg tudok tenni egy készlet gumival, de egyáltalán nem éreztem úgy, hogy koptak volna. Minden tökéletes volt. A végén versenyezhettem volna Vergne-nyel, de úgy döntött a csapat, maradjunk a biztos pontszerzésnél.
Felipe Massa (8.): – Előrébb is végezhettem volna, ha jobb stratégiát választunk. Két etapot mentem szuperlágyon és egyet a közepesen keményen, pedig utóbbit kellett volna kétszer megkapnom, az ugyanis gyorsabb keverék volt. Persze élveztem a versenyt, mindig volt kivel csatázni, és sokszor sikerültek a manővereim.
Adrian Sutil (10.): – Bottasszal csatáztam, a kerékvetőre futva megdobta az út a kocsit, megpördültem. Szerencsére tovább tudtam menni, de Maldonado mögöttem elfékezte magát, ahogy mindig is teszi, és nekem jött. Az áthajtásos büntetést nem értem, mert előfordult már velem is, hogy egy körön át feltartottak. Elképesztő, mennyire következetlenek ebben a sportfelügyelők. Persze az egész a megcsúszásommal kezdődött, ez a hibám okozta a többi nehézséget.
Sergio Pérez (11.): – Nagyon csalódott vagyunk, sokkal többre számítottunk, de végül a legrosszabb versenyünk lett az idén. Mindent meg akartam tenni a mexikói szurkolókért, akik idáig utaztak. Nagyon büszke vagyok rájuk, és a továbbiakban is azért dolgozom, hogy legyen mit ünnepelniük.
Romain Grosjean (13.): – Az utolsó helyről indulva merész stratégiára volt szükségünk. Egy kiállást terveztünk, a közepesen kemények jól bírták, de a szuperlágyak a végén tíz kör alatt vesztetek a teljesítményükből. Ez nem a mi hétvégénk volt, tíz fok hiányzott ahhoz, hogy jó eredményt érjünk el.
Daniel Ricciardo (15.): – A startot követően előreléptem két hellyel, majd Hülkenberget is megelőztem, amikor Sutil megpördült. Négy körrel később viszont rettenetesen túlkormányzottá vált az autó, és nem tudtam rendes állapotban tartani a gumikat. Megpróbáltunk javítani a kocsi egyensúlyán, de nagyon lassúak voltunk. Péntek óta nem változtattunk a beállításokon, ezért ebben a pillanatban fogalmunk sincs róla, hogy ez miért történt meg.
Pastor Maldonado (16.): – Jobb eredményre számítottunk, bár tudtuk, hogy nincs meg a kellő sebességünk. Vizes pályán versenyképesebbek voltunk, Valtteri remek rajthelye után kellemetlen pont nélkül eljönni. Három hetünk van arra, hogy felkészüljünk a Brit Nagydíjra.
Jules Bianchi (17.): – Úgy döntöttünk, hogy egyetlen kerékcserével megyünk végig, és a közepes gumik minden gond nélkül kibírtak 40 kört, igaz, óvatosnak kellett lennünk. Silverstone fontos verseny a csapat számára, reméljük, sikerül majd jó teljesítménnyel előrukkolni.
Charles Pic (18.): – még nincs nyilatkozat
Max Chilton (19.): – Az első néhány kört követően már látszott, hogy működni fog a stratégiánk. A közepes keverékű gumikon majdnem 40 kört megtettünk, de a szuperlágy abroncsok gyorsan elkoptak, főleg a hátsók, ezért nem tudtam magam mögött tartani Picet.
Esteban Gutiérrez (20., kicsúszott): – Lehetetlen lett volna egyetlen kerékcserével végigmenni a futamon, az első szett gumigarnitúrán az autó nagyon nehezen volt vezethető. A második boxkiállást követően ráhajtottam egy bukkanóra az első kanyarban, és nem tudtam megállni.
Nico Hülkenberg (feladta): – Nagyon kiábrándító így befejezni egy versenyt, de ez benne van a pakliban. Leköröztem Van der Gardét, először nem is éreztem semmit, de a kigyorsítást követően nem lehetett egyenesbe hozni a kocsit, ezért inkább feladtuk a futamot. A tempónk nem volt jó, a 14. helyért harcoltam, előrébb nem végezhettem volna.
Giedo van der Garde (feladta): – Ez nem az én napom volt, bocsánatot kérek Webbertől, megérdemeltem az öt rajthelyes büntetést, igyekszem tanulni belőle. Néha hibázik az ember, de csak akkor tanul belőle, ha elfogadja, hogy hibázott. Utána Hülkenberggel is ütköztem, a fékezési zónában hirtelen vágott elém, amikor lekörözött, nem tudtam elkerülni a koccanást, ami mindkettőnk versenyének véget vetett.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:32:09.143 |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 14.408 mp h. |
3. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 15.942 mp h. |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 25.731 mp h. |
5. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:09.725 p h. |
6. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
7. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
8. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1 kör h. |
9. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1 kör h. |
10. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
11. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1 kör h. |
12. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1 kör h. |
13. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1 kör h. |
14. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1 kör h. |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 2 kör h. |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 2 kör h. |
17. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 2 kör h. |
18. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 3 kör h. |
19. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 3 kör h. |
20. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 7 kör h.* |
*nem ért célba | ||||
FELADTA | MEGTETT KÖRÖK | |||
Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 45 | |
Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 43 | |
Leggyorsabb kör: Webber (69. kör) 1:16.182 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 3 | 5 | 7 | 132 |
2. | Fernando Alonso | 2 | 4 | 6 | 96 |
3. | Kimi Räikkönen | 1 | 4 | 7 | 88 |
4. | Lewis Hamilton | – | 3 | 6 | 77 |
5. | Mark Webber | – | 2 | 6 | 69 |
6. | Nico Rosberg | 1 | 1 | 5 | 57 |
7. | Felipe Massa | – | 1 | 5 | 49 |
8. | Paul di Resta | – | – | 6 | 34 |
9. | Romain Grosjean | – | 1 | 4 | 26 |
10. | Jenson Button | – | – | 5 | 25 |
11. | Adrian Sutil | – | – | 3 | 17 |
12. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 13 |
13. | Sergio Pérez | – | – | 3 | 12 |
14. | Daniel Ricciardo | – | – | 2 | 7 |
15. | Nico Hülkenberg | – | – | 2 | 5 |