Webber: A slick gumik vizes pályán a legjobbak

Vágólapra másolva!
2013.03.22. 12:06
null
Mark Webbert frusztrálja a Pirelli térnyerése (Fotók: Action Images)
Az Ausztrál Nagydíj után Malajziában is úgy alakulhat, hogy nem feltétlenül a leggyorsabb, hanem a gumikat legjobban kezelő autót vezető versenyző ünnepelhet győzelmet vasárnap, amiből kezd elege lenni a Red Bull párosának – ez érthető, hiszen a jelek szerint az övék a leggyorsabb kocsi. A Mercedesnél ugyanakkor már átálltak, panaszkodás helyett belátták, hogy a gumik kímélésére kell berendezkedni, és ennek érdekében készek feladni a melbourne-i időmérőn mutatott tempót. A Ferrari csendes derűlátással várja a szombati folytatást.

A Red Bull-istálló pilótái komolyan aggódnak a Pirelli 2013-as gumijai miatt, s attól tartanak, túlságosan is nagy szerepet kap a Formula–1 olasz beszállítója a világbajnokságban. Sebességben Ausztráliában kétségkívül a Red Bull járt az élen, de a futamon eltűnt a sebességfölény, hiszen az autó gyorsan elkoptatta a gumijait, és az abroncsokkal kíméletesen bánó Lotusszal Kimi Räikkönen nyert.

15. MALAJZIAI NAGYDÍJ
SZOMBAT
6.00–7.00: 3. szabadedzés
9.00–10.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
9.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.

„A Formula–1 jelenleg másról sem szól, csak a gumikról. Gumik, gumik, gumik, gumik – tajtékzott a pénteki második szabadedzés után a tv-kamerák előtt Mark Webber. – A slick gumik akkor működtek a legjobban, amikor vizes volt a pálya.”

Csapattársa, Sebastian Vettel visszafogottabban fogalmazott, de mondandója ugyanaz volt.

„Nem túl biztató a helyzet. Remélem, lesz elég gumink ahhoz, hogy egyáltalán végigmenjünk a versenyen – tette hozzá Vettel, arra utalva, hogy a gumik nagyon gyorsan elkoptak a pénteki szabadedzéseken. – Jelenleg nem lehet kihasználni az autó teljesítményét, ami nagyon bosszantó, de ez kell ahhoz, hogy megóvjuk a gumikat. Ám ahogy látom, mindenki ezzel a problémával küzd.”

Az első másfél óra alatt a 18-20 kört meg lehetett tenni a keményebb keverékű abroncsokkal, a közepesen kemény feltehetően fele ennyit sem nagyon bír majd. A gumikat elnézve a bal első és a jobb hátsó az, amelyet a leginkább próbára tesz a sepangi aszfalt.

BUTTON VÁLTOTTA MASSÁT
A Formula–1-es pilóták pénteki gyűlésén Jenson Buttont választották meg a társak a pilótatanács igazgatójának a lemondó Felipe Massa utódjának. A másik igazgató Sebastian Vettel maradt, míg az elnöki posztot továbbra is Pedro de la Rosa, a Ferrari tartalék versenyzője tölti be.

A verseny 56 körös, a pilóták a szombati időmérőn és a vasárnapi versenyen összesen 3-3 lágyabb és keményebb gumikészletet használhatnak száraz pályán. Vettel borúlátása mindenképpen túlzó (bár láthattunk néhányak esetében, hogy a blokkolva fékezett gumi szinte azonnal használhatatlanná vált, egy-egy ilyen hiba végzetes lehet a versenyen), de a Red Bullon kívül másoknak is fel kell adniuk sebességüket.

Például a Mercedesnek, amelynek pilótái a második szabadedzés első felében szinte csak teli tankos meneteket teljesítettek, s az eleredő eső előtti pillanatokban tudtak időmérős próbát tenni. Az egykörös sebesség nincs az ausztráliai közelében, de Lewis Hamilton szerint nem is ez volt a cél.

„Az első edzésen gyorsan elkoptattuk a gumikat, nem volt jól beállítva az autó, túlkormányzottá vált. A másodikban viszont sikerült kiegyensúlyozottabb hosszú meneteket teljesítenünk, azt hiszem, jól felkészültünk a versenyre. Mindenképpen jobbak vagyunk, mint egy hete, remélem, ez meg is látszik” – mondta Hamilton, akihez hasonlóan Nico Rosberg is elfogadta, hogy az időmérőn elérhetetlen lesz az első két rajtsor, de ez az áldozat megéri a jobb verseny érdekében. A csapat pénteken hivatalosan is közölte, hogy Nick Fry helyett a jövőben Toto Wolff tölti be az ügyvezetői tisztséget.

Kimi Räikkönent hiába faggatták, a finn a sokadik újságírói kérdésre csak annyit mondott: „Mindig ugyanezt kérdezik, de higgyék el, fogalmam sincs arról, hogyan alakul a verseny. Ha még hússzor megkérdezik, akkor sem lesz” – mondta indulat nélkül a finn. A csapat közleményében már kifejtette, hogy örült a vizes pályás köröknek, és hogy a Lotus végig nagyon megtankolt autóval körözött, ezért bizakodó az időmérő előtt.

A Lotus vezetői elismerték, nem feltétlenül lepődtek meg azon, hogy csak az egyik autójuk versenyképes. Az Ausztrál Nagydíjat a 10. helyen záró Romain Grosjean múlt heti gyengélkedése annak is volt betudható, hogy a csapat az újításait csak Räikkönen autójára teszi fel, és a francia joggal panaszkodik arra, hogy a saját autója nem tökéletes. Így lehet ez Malajziában is.

„Kicsit aggódom, mert ugyanúgy nem értjük, mi a baj a kocsival, mint Melbourne-ben – mondta Grosjean. – Az autó egyensúlya és kezelhetősége olykor egy pillanat alatt megváltozik, s talán mondanom sem kell, ez mennyire zavaró. Remélem, sikerül megoldani a problémát, de ha nem találjuk ki, mi a gond, csak a következő versenyre jutunk túl a gondokon.”

A Ferrarira a csendes optimizmus jellemző, a Malajziai Nagydíjat tavaly megnyerő Fernando Alonso elégedett volt a pénteken elvégzett munkával.

„Hasznos volt a pénteki napunk, sok kört meg tudtunk tenni, és úgy érzem, versenyképesek vagyunk. Felkészültünk arra is, ha esni fog, remélem, nem érhet minket meglepetés – mondta Alonso, aki 2003-ban itt szerezte meg első pole pozícióját, s azóta háromszor nyert Sepangban. – A gumik kopása erősebb, mint Ausztráliában volt, a pálya karakterisztikája és az időjárás miatt is. Fontosabb a gumik megkímélése, mint a gyorsaság az időmérőn, persze nem bánnám, ha az első két rajtsorba kerülnék.”

Az ilyen elfékezések sokba kerülhetnek vasárnap
Az ilyen elfékezések sokba kerülhetnek vasárnap

A Ferrari sebességét alátámasztja Felipe Massa edzéseredménye, a brazil délután megelőzte csapattársát, és hozta Räikkönen, illetve Vettel tempóját.

A McLarennél és a Williamsnél egyelőre a Malajziai Nagydíj sem hozta meg a kívánt áttörést, a meleg aszfalton a gumik gyorsabb felhevülése sem megoldás az Ausztráliában látott problémákra. A McLaren továbbra is a középmezőny élén, a Lotus, Red Bull, Ferrari, Mercedes, Force India ötös mögött szenved, míg a Williams a Toro Rossóval kényszerül csatára annak érdekében, hogy elkerülje a leggyengébb középcsapat titulust.

„Valóban nem léptünk előrébb akkorát, mint amit reméltünk, az elemzéseinkkel pedig várni kell a Malajziai és a Kínai Nagydíj közötti szünetre” – mondta Mike Coughlan, a Williams technikai igazgatója, egyben ügyeletes csapatfőnöke.

MALAJZIAI NAGYDÍJ, 2. SZABADEDZÉS
1. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:36.569 átlag: 206.637 km/ó 28 kör
2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:36.588 0.019 mp h. 27
3. Felipe Massa brazil Ferrari 1:36.661 0.092 33
4. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:36.985 0.416 23
5. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:37.026 0.457 29
6. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:37.206 0.637 26
7. Nico Rosberg német Mercedes 1:37.448 0.879 32
8. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:37.571 1.002 30
9. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:37.574 1.005 32
10. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:37.788 1.219 10
11. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:37.838 1.269 21
12. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:37.865 1.296 29
13. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:38.068 1.499 31
14. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:38.645 2.076 23
15. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:38.738 2.169 30
16. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:38.801 2.232 26
17. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:38.904 2.335 30
18. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1:39.508 2.939 29
19. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:39.660 3.091 27
20. Charles Pic francia Caterham-Renault 1:40.757 4.188 29
21. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:40.768 4.199 32
22. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:41.438 4.869 22
1. SZABADEDZÉS
1. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:36.935 átlag: 205.857 km/ó 15 kör
2. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:37.003 0.068 mp h. 15
3. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:37.104 0.169 21
4. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:37.319 0.384 13
5. Nico Rosberg német Mercedes 1:37.588 0.653 19
6. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:37.769 0.834 17
7. Felipe Massa brazil Ferrari 1:37.771 0.836 15
8. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:37.773 0.838 15
9. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:37.840 0.905 18
10. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:37.915 0.980 17
11. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:38.173 1.238 16
12. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:38.673 1.738 16
13. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:38.830 1.895 17
14. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:39.054 2.119 17
15. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:39.204 2.269 16
16. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:39.208 2.273 19
17. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:39.284 2.349 17
18. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:39.567 2.632 16
19. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:40.728 3.793 17
20. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1:40.996 4.061 14
21. Charles Pic francia Caterham-Renault 1:41.163 4.228 18
22. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:41.513 4.578 14
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik