A Red Bull-istálló pilótái komolyan aggódnak a Pirelli 2013-as gumijai miatt, s attól tartanak, túlságosan is nagy szerepet kap a Formula–1 olasz beszállítója a világbajnokságban. Sebességben Ausztráliában kétségkívül a Red Bull járt az élen, de a futamon eltűnt a sebességfölény, hiszen az autó gyorsan elkoptatta a gumijait, és az abroncsokkal kíméletesen bánó Lotusszal Kimi Räikkönen nyert.
SZOMBAT |
6.00–7.00: 3. szabadedzés |
9.00–10.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
9.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
„A Formula–1 jelenleg másról sem szól, csak a gumikról. Gumik, gumik, gumik, gumik – tajtékzott a pénteki második szabadedzés után a tv-kamerák előtt Mark Webber. – A slick gumik akkor működtek a legjobban, amikor vizes volt a pálya.”
Csapattársa, Sebastian Vettel visszafogottabban fogalmazott, de mondandója ugyanaz volt.
„Nem túl biztató a helyzet. Remélem, lesz elég gumink ahhoz, hogy egyáltalán végigmenjünk a versenyen – tette hozzá Vettel, arra utalva, hogy a gumik nagyon gyorsan elkoptak a pénteki szabadedzéseken. – Jelenleg nem lehet kihasználni az autó teljesítményét, ami nagyon bosszantó, de ez kell ahhoz, hogy megóvjuk a gumikat. Ám ahogy látom, mindenki ezzel a problémával küzd.”
Az első másfél óra alatt a 18-20 kört meg lehetett tenni a keményebb keverékű abroncsokkal, a közepesen kemény feltehetően fele ennyit sem nagyon bír majd. A gumikat elnézve a bal első és a jobb hátsó az, amelyet a leginkább próbára tesz a sepangi aszfalt.
A Formula–1-es pilóták pénteki gyűlésén Jenson Buttont választották meg a társak a pilótatanács igazgatójának a lemondó Felipe Massa utódjának. A másik igazgató Sebastian Vettel maradt, míg az elnöki posztot továbbra is Pedro de la Rosa, a Ferrari tartalék versenyzője tölti be. |
A verseny 56 körös, a pilóták a szombati időmérőn és a vasárnapi versenyen összesen 3-3 lágyabb és keményebb gumikészletet használhatnak száraz pályán. Vettel borúlátása mindenképpen túlzó (bár láthattunk néhányak esetében, hogy a blokkolva fékezett gumi szinte azonnal használhatatlanná vált, egy-egy ilyen hiba végzetes lehet a versenyen), de a Red Bullon kívül másoknak is fel kell adniuk sebességüket.
Például a Mercedesnek, amelynek pilótái a második szabadedzés első felében szinte csak teli tankos meneteket teljesítettek, s az eleredő eső előtti pillanatokban tudtak időmérős próbát tenni. Az egykörös sebesség nincs az ausztráliai közelében, de Lewis Hamilton szerint nem is ez volt a cél.
„Az első edzésen gyorsan elkoptattuk a gumikat, nem volt jól beállítva az autó, túlkormányzottá vált. A másodikban viszont sikerült kiegyensúlyozottabb hosszú meneteket teljesítenünk, azt hiszem, jól felkészültünk a versenyre. Mindenképpen jobbak vagyunk, mint egy hete, remélem, ez meg is látszik” – mondta Hamilton, akihez hasonlóan Nico Rosberg is elfogadta, hogy az időmérőn elérhetetlen lesz az első két rajtsor, de ez az áldozat megéri a jobb verseny érdekében. A csapat pénteken hivatalosan is közölte, hogy Nick Fry helyett a jövőben Toto Wolff tölti be az ügyvezetői tisztséget.
Kimi Räikkönent hiába faggatták, a finn a sokadik újságírói kérdésre csak annyit mondott: „Mindig ugyanezt kérdezik, de higgyék el, fogalmam sincs arról, hogyan alakul a verseny. Ha még hússzor megkérdezik, akkor sem lesz” – mondta indulat nélkül a finn. A csapat közleményében már kifejtette, hogy örült a vizes pályás köröknek, és hogy a Lotus végig nagyon megtankolt autóval körözött, ezért bizakodó az időmérő előtt.
A Lotus vezetői elismerték, nem feltétlenül lepődtek meg azon, hogy csak az egyik autójuk versenyképes. Az Ausztrál Nagydíjat a 10. helyen záró Romain Grosjean múlt heti gyengélkedése annak is volt betudható, hogy a csapat az újításait csak Räikkönen autójára teszi fel, és a francia joggal panaszkodik arra, hogy a saját autója nem tökéletes. Így lehet ez Malajziában is.
„Kicsit aggódom, mert ugyanúgy nem értjük, mi a baj a kocsival, mint Melbourne-ben – mondta Grosjean. – Az autó egyensúlya és kezelhetősége olykor egy pillanat alatt megváltozik, s talán mondanom sem kell, ez mennyire zavaró. Remélem, sikerül megoldani a problémát, de ha nem találjuk ki, mi a gond, csak a következő versenyre jutunk túl a gondokon.”
A Ferrarira a csendes optimizmus jellemző, a Malajziai Nagydíjat tavaly megnyerő Fernando Alonso elégedett volt a pénteken elvégzett munkával.
„Hasznos volt a pénteki napunk, sok kört meg tudtunk tenni, és úgy érzem, versenyképesek vagyunk. Felkészültünk arra is, ha esni fog, remélem, nem érhet minket meglepetés – mondta Alonso, aki 2003-ban itt szerezte meg első pole pozícióját, s azóta háromszor nyert Sepangban. – A gumik kopása erősebb, mint Ausztráliában volt, a pálya karakterisztikája és az időjárás miatt is. Fontosabb a gumik megkímélése, mint a gyorsaság az időmérőn, persze nem bánnám, ha az első két rajtsorba kerülnék.”
A Ferrari sebességét alátámasztja Felipe Massa edzéseredménye, a brazil délután megelőzte csapattársát, és hozta Räikkönen, illetve Vettel tempóját.
A McLarennél és a Williamsnél egyelőre a Malajziai Nagydíj sem hozta meg a kívánt áttörést, a meleg aszfalton a gumik gyorsabb felhevülése sem megoldás az Ausztráliában látott problémákra. A McLaren továbbra is a középmezőny élén, a Lotus, Red Bull, Ferrari, Mercedes, Force India ötös mögött szenved, míg a Williams a Toro Rossóval kényszerül csatára annak érdekében, hogy elkerülje a leggyengébb középcsapat titulust.
„Valóban nem léptünk előrébb akkorát, mint amit reméltünk, az elemzéseinkkel pedig várni kell a Malajziai és a Kínai Nagydíj közötti szünetre” – mondta Mike Coughlan, a Williams technikai igazgatója, egyben ügyeletes csapatfőnöke.
1. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:36.569 | átlag: 206.637 km/ó | 28 kör |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:36.588 | 0.019 mp h. | 27 |
3. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:36.661 | 0.092 | 33 |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:36.985 | 0.416 | 23 |
5. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:37.026 | 0.457 | 29 |
6. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:37.206 | 0.637 | 26 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:37.448 | 0.879 | 32 |
8. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:37.571 | 1.002 | 30 |
9. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:37.574 | 1.005 | 32 |
10. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:37.788 | 1.219 | 10 |
11. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:37.838 | 1.269 | 21 |
12. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:37.865 | 1.296 | 29 |
13. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:38.068 | 1.499 | 31 |
14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:38.645 | 2.076 | 23 |
15. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:38.738 | 2.169 | 30 |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:38.801 | 2.232 | 26 |
17. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:38.904 | 2.335 | 30 |
18. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:39.508 | 2.939 | 29 |
19. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:39.660 | 3.091 | 27 |
20. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:40.757 | 4.188 | 29 |
21. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:40.768 | 4.199 | 32 |
22. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:41.438 | 4.869 | 22 |
1. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:36.935 | átlag: 205.857 km/ó | 15 kör |
2. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:37.003 | 0.068 mp h. | 15 |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:37.104 | 0.169 | 21 |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:37.319 | 0.384 | 13 |
5. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:37.588 | 0.653 | 19 |
6. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:37.769 | 0.834 | 17 |
7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:37.771 | 0.836 | 15 |
8. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:37.773 | 0.838 | 15 |
9. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:37.840 | 0.905 | 18 |
10. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:37.915 | 0.980 | 17 |
11. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:38.173 | 1.238 | 16 |
12. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:38.673 | 1.738 | 16 |
13. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:38.830 | 1.895 | 17 |
14. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:39.054 | 2.119 | 17 |
15. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:39.204 | 2.269 | 16 |
16. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:39.208 | 2.273 | 19 |
17. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:39.284 | 2.349 | 17 |
18. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:39.567 | 2.632 | 16 |
19. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:40.728 | 3.793 | 17 |
20. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:40.996 | 4.061 | 14 |
21. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:41.163 | 4.228 | 18 |
22. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:41.513 | 4.578 | 14 |