Sebastian Vettel a Malajziai Nagydíj időmérő edzésének harmadik szakaszában újra képes volt hozzátenni azt a pluszt, ami az élre repítette a Red Bullját. A világbajnoki címvédő egy hete Melbourne-ben a pole-ból rajtolva harmadik lett, s ezúttal abban bízik, képes lesz megtartani az első helyét, bár azt mondta, száraz pályán nem tudta volna megnyerni az időmérőt.
„Érdekes időmérő volt, tudtuk, hogy jön az eső, de azt hittük, hogy már az eső szakaszra ideér, ezért másképpen készültünk, mint a riválisaink. A második etapból nehezen jutottam tovább, szerencsém is volt az esővel, hogy nem kellett újra kimennem a pályára. A harmadik szakaszban már száradt a pálya, érdemes volt bemenni egy új készletért, ami nagyon jó döntésnek bizonyult. Az előnyöm meglep, de inkább annak örülök, hogy sok gumit megóvtunk a versenyre" – mondta Vettel.
A német az első két szakaszt egyetlen szett közepesen kemény slick gumin teljesítette, így öt készlet száraz pályás abroncsa maradt a versenyre. Ez napsütésben előnyt jelent, vizes pályán viszont a két megkezdett intermediate akár vissza is üthet. Vettel abba nem mert belemenni, milyen lesz a versenytempója, ami nem csoda, a melbourne-i visszaesése után bölcsebb megvárni a vasárnapot.
A zárószakasz derekán szintén új gumikat kapó Ferrari-pilóták abban bízhatnak, hogy a 2. és a 3. rajtkockából sikerül ugyanolyan jól indulniuk, mint egy hete Ausztráliában. Ott a rövid célegyenesben Vettel megóvta az első helyét, de a sepangi sprint az első kanyarig sokkal hosszabb, így akár a rajtnál faképnél hagyhatják a németet.
„Nem tudom, száraz pályán meglett volna-e a második és a harmadik rajtkocka, ezért örülök az esőnek. Mark Webber és Kimi Räikkönen biztosan veszélyesebb lett volna szárazon. Jó döntés volt lecserélni az intermediate gumikat friss interekre" – mondta Felipe Massa, aki zsinórban a negyedik időmérőn verte meg Fernando Alonsót.
A spanyol azonban az előző három versenyt a brazil előtt zárta, és minden bizonnyal ezúttal is csapattársa elé kerülne.
„Nem tudjuk biztosan, mit tud az autó versenytávon, csak annyit mondhatok, megpróbálok a lehető leggyorsabb lenni, és a legtöbb pontot szerezni. Minden menetünk rapszodikus, de nagy dráma egyik edzésen sem történt. Melbourne-ben remek volt a versenytempónk, derűlátó vagyok – fogalmazott Alonso. – Felipe formája nagyon jót tesz a csapatnak, ha van jó hír, ez az. Az utóbbi három évben is erős volt, de balszerencséje volt, és az eredmények nem jöttek össze."
Massa azt mondta erre, hogy ha jó autója van, az eredmények is jönnek.
Alonso mellől Lewis Hamilton indulhat, a brit zárt a legjobban azok közül, akik nem mentek ki új intermediate gumikért a záró szakasz felénél.
„Arra számítottunk, hogy tovább szárad a pálya, ami jót tehet a használt intereknek, de sajnos nem így történt. Az autóból kiszállva csalódott voltam, hogy nem lett meg az első rajthely, ám ha arra gondolok, hogy már volt esélyünk a pole-ra, és hogy a szabadedzések alapján jó a versenytempónk, izgatottan várom a versenyt" – mondta Hamilton.
A Red Bull és a Mercedes-istálló azért lobbizik, hogy a Pirelli az idei gumikról váltson vissza a lassabban elkopó 2012-es abroncsokra, mert az ez évi keverékeken nem tudják kihozni a maximumot az autóikból. A Red Bull az idénynyitó szabadedzésein sebességben kiemelkedett a mezőnyből, de a versenyen nem bírta tartani a saját tempóját a hamar elkopó gumik miatt. Malajziában apénteki szabadedzések után elismerték, gond van az abroncsokkal, és hiába gyors az autójuk, nem tudják kihasználni a sebességet. A Mercedes vezetősége hasonlóan vélekedik, ellentétben a Lotusszal, amely a mezőnyből elsőként rájött, mit kell tenni a siker érdekében. A Pirelli szerint az idei gumik garantálják az izgalmas futamokat, míg a Lotus szerint nem szabad elhamarkodni a döntést, részletes tárgyalások szükségesek. |
A második szakaszban az időmérő leggyorsabb körét futó Nico Rosberg szerint a Mercedes száraz aszfalton a legjobbak között van.
„Nagyon jól éreztem magam a kocsiban, a leggyorsabb voltam, erre jött a fránya eső. Nem gond, tudom, hogy gyors vagyok. Elszúrtuk a zárószakaszt, be kellett volna jönni új intermediate gumikért. A versenytempóm is jó, Melbourne-ben a hetedik helyről indulva nyert Kimi, azaz minden lehetséges" – mondta Rosberg.
A McLaren-istállónál pénteken még azt mondták, esős időmérőt és versenyt szeretnének, de szombatra sikerült annyira feljavítani az MP4-28-ast, hogy Jenson Buttonnak megváltoztak az időjárási vágyai.
„Ha nem vesszük tekintetbe a vizes pályás köröket, javultunk Melbourne-höz képest. – mondta Button. – Az esőben nem találtam a kocsi egyensúlyát, de száraz pályán kifejezetten versenyképesek voltunk. Nem az első helyekért csatáztunk, azonban előrébb léptünk, aminek örülhetünk, hiszen ez volt a célunk. Várom a versenyt, és ezt egy hete Ausztráliában nem mondhattam el."
Az angol pilóta a versenyen a 8. rajtkocka helyett a 7. pozícióból rajtolhat, köszönhetően annak, hogy a sportfelügyelők megbüntették a Nico Rosberget feltartó Kimi Räikkönent. Az idénynyitó győztese így a 7. helyről visszacsúszott a 10. helyre.
Az első F1-es győzelmét éppen tíz éve ünneplő finn (az F1-ből nemrég, 2011 végén kitett Jaime Alguersuari akkor ünnepelte a 13. születésnapját…) az edzés végén a Lotus hidraulikus rendszerének hibájával is küszködött, szakértők szerint a váltócsere sem kizárható, ami újabb öt rajthelyes visszasorolást eredményezne.
„Az intermediate gumikon nem vagyunk elég gyorsak, nem hiszem, hogy előrébb kerülhettem volna. A három rajthelyes büntetés természetesen nem segít, de az időjárás mindenkit meglephet, fogalmunk sincs, esik-e vagy sem. Mindenkit ugyanúgy érint majd az eső, emiatt nem aggódom" – mondta a finn.
TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Mark Webber (5.): – Csalódott vagyok, rosszul időzítettük a körömet, s azt hittem, nem fér bele több, lassítottam, ezért azt sem kezdhettem el, amelyre lett volna esélyem. Sajnálom, mert ez az eredmény nem tükrözi, milyen jó az autó, és sajnálom, hogy a sok munka egyelőre nem fizetődött ki. Az időjárás érdekessé teszi a futamot.
Adrian Sutil (8.): – Nagyon gyors voltam száraz pályán, ezért sajnálom, hogy eleredt az eső. Az esőgumikban még nem hiszek, ezért bízom benne, hogy száraz verseny lesz, akkor célba vehetem az élmezőnyt, és egy meglepetés sem elképzelhetetlen.
Sergio Pérez (9.): – A múlt heti időmérőhöz képest nagyot léptünk előre, mindkét autó a harmadik szakaszba jutott. Sokat dolgozott a csapat, már látszik az eredménye. Ha esik, ha nem, élvezni akarom a versenyt, a pálya nagyon élvezetes.
Romain Grosjean (11.): – Nehéz időmérő volt, a lehető legrosszabbkor jött az eső, pedig szombatra jobb lett az autó. A verseny azonban hosszú, meglátjuk, hogyan sül el.
Nico Hülkenberg (12.): – Nem volt semmiféle információnk az időjárásról, mert elromlott a csapat radarja. Ha tudtuk volna, hogy jön az eső, akkor nem használt közepes keverékű gumikkal mentünk volna ki a második szakaszban. Az autó egyensúlya és sebessége sem olyan jó, mint amire számítottam.
Daniel Ricciardo (13.): – Az időmérő előtt aláírtam volna a tizenharmadik helyet. Az első szakaszban nagyon versenyképesek voltunk, csupán egy századmásodperc választott el a legjobb tíztől. Sikerült előrelépnünk, de még többre vágyok.
Esteban Gutiérrez (14.): – Sajnos nem tudtuk a legtöbbet kihozni az autóból a második szakaszban. Túl későn mentünk ki, és akkor már ömlött az eső. Most már a futamra koncentrálunk, mindent ki kell elemeznünk ahhoz, hogy a legjobb stratégiával állhassunk rajthoz.
Paul di Resta (15.): – A csapat döntése volt, hogy ne fejezzem be a gyors körömet a második szakaszban, ami hibának bizonyult, hiszen a következő kivezető körömben elkezdett esni az eső, és nem tudtam javítani az időmön. Ez frusztráló, hiszen eddig remekül alakult a hétvégénk. Viszont az autó jó, és sikerült négy szett friss gumikészletet megtartanunk a futamra.
Pastor Maldonado (16.): – Balszerencsés voltam a második szakaszban, nem tudtam befejezni a mért körömet az eső miatt. Jobb az autó, mint Ausztráliában, de még van mit tennünk.
Jean-Éric Vergne (17.): – Nem tudom, mit csinálhattam volna jobban, az utolsó szektorban feltartottak, emiatt fél másodpercet elbuktam. Ha a pozitív oldalát nézzük, legalább sikerült megspórolni egy szett friss gumigarnitúrát a versenyre, ami még jól jöhet.
Valtteri Bottas (18.): – Csalódott vagyok a korai kiesés miatt, ez az eredmény nem tükrözi a kocsi javulását. A lágyabb gumikon nem javultunk annyit, mint a keményeken, ami meglepett. A versenyen szeretnék előrébb kerülni néhány hellyel.
Jules Bianchi (19.): – Nyilvánvalóan elégedett vagyok a körömmel, de látva, hogy milyen közel voltunk a második szakaszhoz, kicsit többre vágyom. Szenvedtünk a gumikopással, ám a végére minden jól alakult, különösen az időjárással volt szerencsék, mert száraz maradt végig a pálya.
Charles Pic (20.): – A harmadik szabadedzés remekül alakult, de nem hiszem, hogy jobb eredményt is el tudtunk volna érni a kvalifikáción, mert az autó végig alulkormányzott volt, hiába változtattunk a beállításokon.
Max Chilton (21.): – Egész hétvégén szenvedünk a gumikopással, ez hátráltat bennünket. Biztos vagyok benne, hogy fel tudjuk venni a versenyt a középcsapatokkal, ha a rajtnál sikerül megelőzni a Caterhameket.
Giedo van der Garde (22.): – A közepes keverékű gumikon az autó túlkormányzott volt, ez kihatott a teljesítményemre. Ugyanakkor a harmadik szabadedzésen a keményebb keverékű abroncsokon jó volt a kocsi.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
2. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
4. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
5. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
7. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
8. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes |
9. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes |
10. | Kimi Räikkönen* | finn | Lotus-Renault |
11. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
12. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari |
13. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari |
15. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
17. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
18. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth |
20. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth |
22. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault |
*Rosberg feltartásáért 3 rajthelyes büntetést kapott. |
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:49.674 | átlag: 181.946 km/ó |
2. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:50.587 | 0.913 mp h. |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:50.727 | 1.053 |
4. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:51.699 | 2.025 |
5. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:52.244 | 2.570 |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:52.519 | 2.845 |
7. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:52.970 | 3.296 |
8. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:53.175 | 3.501 |
9. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:53.439 | 3.765 |
10. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:54.136 | 4.462 |
11. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:37.636 | |
12. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:38.125 | |
13. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:38.822 | |
14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:39.221 | |
15. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:44.509 | |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | idő nélkül | |
17. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:38.157 | |
18. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:38.207 | |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:38.434 | |
20. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:39.314 | |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:39.672 | |
22. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:39.932 |