Vettel: a Malajziai Nagydíj más történet lesz

Vágólapra másolva!
2013.03.18. 11:48
null
A Red Bull Malajziában kettőzött erővel támad vissza (Fotók: Action Images)
A Red Bull kiváló edzéstempója a vasárnapi versenyen visszaütött a gyors gumikopással, amit a Ferrari és a Lotus hatékony teljesítménye különösen szembetűnővé tett. A világbajnok istállónál tudják, mi a teendő, a hét végi Malajziai Nagydíjra visszavágást ígérnek – ha fel is kell áldozni az egykörös tempó egy részét.

 

A Formula–1-es idénynyitó nagy tanulsága volt, hogy az egykörös gyorsaság nincs egyenes arányban a versenytempóval, ami a semleges szurkolók számára kifejezetten jó hír, hiszen ebből ered, hogy az első rajtkockákat kisajátítók a mögülük rajtolók prédájává válnak. Melbourne-ben a Red Bull és a Mercedes pilótái voltak azok, akik az időmérőn remekeltek, de a verseny végén a Lotus és a Ferrari örülhetett.

Mindez abból az egyszerű fizikai képletből ered, hogy aki elég gyorsan felmelegíti az abroncsait ahhoz, hogy az időmérős körére csúcsformába lendüljön, annál hosszabb távon hamarabb jelentkezik a kopás, és hamarabb lelassul az abroncsai miatt. Sebastian Vettel tudna erről beszélni, a sokat emlegetett 2011-es formáját ugyanis a pole pozícióból indulva csak az első három körben tudta felidézni, utána hamar visszaesett a két Ferrari orra elé, és később sem tudott gyorsabbá válni.

„Képtelenek voltunk arra, hogy a gumikat a megfelelő üzemi hőmérsékleti tartományba juttassuk, és emiatt nem volt esélyünk a győzelemre. Sebtől a harmadik helyezés is hihetetlen bravúr – mondta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. – Három kiállásra volt szükségünk, szóba sem került a kétszeri kerékcsere, amit a Lotus simán megoldott. Kimi Räikkönen volt az egyetlen, aki sikeresen alkalmazta a kevesebb kiállásos stratégiát, és a végén olyan öreg gumikon futotta meg a verseny leggyorsabb körét, amelyről mi álmodni sem merünk, hogy még az autón legyen."

A RED BULL A McLARENT TÁMADJA

A Red Bull a csapatokat standard elektronikai rendszerrel ellátó McLarent támadja, a teszteken már a többiekkel is a bolondját járató központi vezérlő ugyanis tönkretette Mark Webber versenyét. „A felvezető körben Mark autójában elszállt az elektromos rendszer, a KERS-t ki kellett kapcsolnia, és a telemetriai adatokat is elvesztettük, nem tudtuk, mi történik az autójában, ami nagyon bosszantó volt. A McLarent kell megkérdezni, miért történhet ilyen, és a McLaren dolga, hogy sürgősen megoldást találjon a problémára" – mondta Horner.

Az elmúlt öt évben a McLaren látta el az elektronikai vezérlővel a csapatokat, de a 2013-as idényre megváltoztatta az eszközt, az új verzió már a 2014-es turbómotorok mellé is használható lesz. A McLaren tudja, hogy vannak gyerekbetegségei a rendszernek, de ígéretet tett a gyors megoldásra.

Hétfőn a McLaren cáfolta a vezérlő meghibásodását.

Vettel nem titkolta, megdöbbent amiatt, hogy versenytávon a Lotustól is a Ferraritól is elmaradt, de nem győzte hangsúlyozni, hogy ebben szerepet játszhatott a hűvös idő és az Albert Park-i pálya. Mindkettő eltér az F1-es nagydíjhétvégék általános körülményeitől, s a német rámutatott, a melbourne-i eredménytől gyakran eltérő sorrend alakult ki a következő versenyeken.

„Még nagyon messze vagyunk attól, hogy kiderüljön a valós erősorrend – mondta Vettel. – A hét végén Malajziában teljesen más pályán versenyzünk, és teljesen más történetet látunk majd. Lehet, hogy mindenki másképpen fogja kezelni a gumikat, és felborul a most látott sorrend. Sokkal melegebb lesz, a mostani keményebb gumi lesz ott a lágyabb keverék, nagyon sok variációs lehetőség lesz, hogy felborítsa a most látottakat."

A Pirelli vezetői elismerték, a szuperlágy gumikat valóban azért vitték el Ausztráliába, hogy megbolygassák az állóvizet, és fejtörést okozzanak a csapatoknak. Bevált, így a későbbiekben több hasonló gumiválasztásra számíthatunk.

RÄIKKÖNEN ÖT ÉV UTÁN A VB ÉLÉN

Kimi Räikkönen legutóbb a 2008-as Török Nagydíjon állt a világbajnoki pontverseny élén. Először 2003-ban, a Malajziai Nagydíj után vezetett az összetettben, és a mostani győzelmével tíz évvel később újra az első helyre került. A 20. futamgyőzelmét és 70. dobogós helyezését jegyző finnek az Ausztrál Nagydíj a 12. versenye, amelyet követően a vb élén áll, ezzel a 24. a vonatkozó örökrangsorban.

Egyetlen olyan pilóta áll előtte, aki nem lett világbajnok, Carlos Reutemann 13 futamot követően vezetett az összetettben (és kilenc világbajnokot megelőz; John Surtees és James Hunt csak egy-egy futamot követően állt a vb élén, amikor a legjobban kellett). A rekorder természetesen Michael Schumacher, 121 futamát Alain Prost követi 78-cal, Fernando Alonso a harmadik.

Az aktív pilóták listája (helyezés az örökranglistán):
3. Fernando Alonso 52
8. Lewis Hamilton 32
11. Sebastian Vettel 27
17. Jenson Button 20
24. Kimi Räikkönen 12
31. Mark Webber 6
50. Felipe Massa 2

„Nagyon jó döntésnek tartjuk, hogy a szuperlágy gumit is elvittük Melbourne-be, elértük vele a célunkat – mondta Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója. – Különböző stratégiákat láttunk, és mindenki más-más sikerrel oldotta meg a feladatát. Mégsem érezzük, hogy lutri lett volna a verseny, hiszen három remek pilóta, három világbajnok állt fel a dobogóra, teljesen megérdemelten."

A Red Bull várhatóan a következő versenyekre kompromisszumot köt majd, a jobb versenytempó érdekében feláldozza a csapat a kiemelkedő egykörös teljesítményét. Adrian Newey ugyanis éppen azért az F1 egyik legjobb mérnöke, mert meg tud oldani ilyen feladatokat – kérdés, milyen hamar.

Räikkönen nem tart attól, hogy a melegebb malajziai időben a kemény és közepes gumikon nagyon visszaesne. Persze nem lehet biztos benne, hogy a vasárnapinál akár húsz fokkal melegebb aszfalton vagy akár vizes pályán is nyerni fog.

„Sepang valóban teljesen más helyszín, forróság lesz, egyetlen futam után nem lehet megmondani, ki lesz ott a leggyorsabb. A valós erőviszonyok felrajzolásához minden évben szükség van három-négy versenyre – mondta a finn, aki életében először éppen tíz éve, a 2003-as Malajziai Nagydíj után állt a vb-pontverseny élén. – Az eső biztosan esni fog megint a hétvége valamelyik pontján, ami árnyalhatja a képet, de ha száraz lesz a pálya, a tavalyi trendből kiindulva a forró aszfalton megint erősek leszünk. Ebben reménykedem, és hogy megint jól szerepelünk."

VAJON MIT MONDOTT RÄIKKÖNEN ALONSÓNAK A DOBOGÓN, AMITŐL A SPANYOL ARCÁRA FAGYOTT A MOSOLY?

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik