Sebastian Vettel és a Red Bull-Renault volt a leggyorsabb a 2013-as idény első szabadedzésén Melbourne-ben, ahol a téli tesztelés utáni általános várakozásoknak megfelelően szoros élmezőnyt láthattunk.
A háromszoros világbajnok német pilóta mögött a két Ferrari zárt, a jobbik, Felipe Massa egy tizeden belül, 78 ezredre zárt az éllovas mögött. Lewis Hamilton felidézte a Mercedes teszteken mutatott jó formáját, negyedik lett új csapata első edzésén.
Az első hatba befért Mark Webber és Kimi Räikkönen is, míg az öt, élmezőnybe várt csapat közül a McLarennél jelentkeztek némi problémák, Jenson Button autóját hosszasan szerelték a boxban. Az angol a 9., új csapattársa, Sergio Pérez a 10. helyen zárta a tréninget az itt tavaly az első rajtsport kisajátító csapattal.
PÉNTEK |
6.30–8.00: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
4.00–5.00: 3. szabadedzés |
7.00–8.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
7.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósításával számol be. |
Az idei Ausztrál Nagydíj nemcsak azért különleges, mert az idény első futama, hanem azért is, mert a Pirelli a szuperlágy gumikat hozta el Melbourne-be, amelyet eddig még nem használtak a csapatok az Albert Parkban. Sőt, a téli teszteken a Red Bull, a Mercedes és a Lotus ki sem próbálta az idei piros festésű abroncsokat. Az első szabadedzésen ezek még nem is kerültek fel az autókra, csak a közepesen kemény keveréket használták a pilóták, abból ugyanis két szettet kapnak az első napon, míg a szuperlágyból egyet.
A közepesen kemény gumikon az első három-négy mért körben tudtak javítani a pilóták az eredményükön, utána annyira elkoptak az abroncsok, hogy már nem tudták tartani a tempójukat, s egyre több apró hibát láthattunk. A legnagyobbat Paul di Resta követte el, az edzés végén a kavicságyba csúszott, de folytatni tudta.
Az Ausztrál Nagydíj a 6.30-kor esedékes második szabadedzéssel folytatódik.
PERCRŐL PERCRE
2.30: helyi idő szerint 12.30-kor zöldre váltott a lámpa a boxutca végén, Daniel Ricciardo, a Toro Rosso ausztrál pilótája volt az első a pályán.
2.34: az autók a próbaköreiket futották, Pérez először hajtott ki a boxból McLarennel nagydíjhétvégén, s az öt újonc – Bottas, Van der Garde, Gutiérrez, Chilton, Bianchi – is kipróbálta az autóját.
Délelőtt még felhős volt az idő Melbourne-ben, de az edzés kezdetére kisütött a nap. Szombatra ennek ellenére esőt jósolnak.
2.40: a pálya kiürült, a szerelők és a mérnökök a boxban ellenőrizték az autókat, amelyeken számos újítás jelent meg a két héttel ezelőtti barcelonai teszt óta.
2.45: a Williams például kétféle kipufogót is tesztel. Maldonado autóján a McLarenéhez hasonló kialakítás van, míg Bottas kocsija a Red Bull megoldását idézi.
A Williamst tavaly év közben elhagyta Adam Parr csapatfőnök, majd a télen a helyére kinevezett Toto Wolff is távozott. Az Ausztrál Nagydíjon Mike Coughlan technikai igazgató tevékenykedik csapatfőnökként.
Maradva a Williamsnél, az újonc Bottas honfitársa, Räikkönen higgadtságát idézi, nem úgy az apja, aki rendkívül idegesnek tűnik a csapat motorhome-jában.
2.52: a pilóták nagy része a mérnökével beszélgetett, továbbra is üres volt a pálya.
2.55: az aszfalt hőmérséklete 30 fokos volt, jóval melegebb, mint a spanyolországi tesztek bármelyik napján. Alonso volt az, aki megtörte a csendet, és kiment a pályára a Ferrarival.
2.57: csak egy újabb próbakör volt, a spanyol visszatért a boxba.
2.59: Vettel elhelyezkedett a Red Bullban, az aszfalt hőmérséklete 33 fokosra nőtt, s tovább emelkedett. Az edzés elején kisütő nap miatt gyorsan változott a hő, a csapatok emiatt vártak.
3.04: Ricciardo törte meg a csendet.
3.08: 1:36.089 az első mért kör az Albert Parkban 2013-ban.
3.13: a két-két Toro Rosso és Marussia jegyzett már időt, Ricciardo 1:31.636-tal állt az élen.
3.16: az aszfalt már 35 fokos volt, 9 fokkal melegebb, mint a barcelonai teszten. Ricciardo bement 1:31 alá (1:30.969).
3.19: párosával mentek ki a pályára a pilóták, a két Caterhemet a két Williams követte.
3.21: Räikkönen is megjelent, s bár Gutiérrez feltartotta első köre végén, 1:29.029-cel az élre állt a Lotusszal. Közel két másodpercet vert a két Toro Rossóra.
3.23: Kimi 1:28.095-re javított, Gutiérrez lefutott a pályáról, de nem törte össze a Saubert, nagy porfelhőt alkotott, s ment tovább.
3.25: Button csatlakozott a mezőnyhöz.
3.27: Räikkönen tovább javított (1:27.877), Hamilton a pályára hajtott a Mercedesszel.
3.30: Hamilton feljött a második helyre, ahol gyorsan Rosberg váltotta.
3.31: Alonso a Ferrarival az élre állt, 1:27.547-tel utasította maga mögé Räikkönent. Hamilton is a finn elé került. A három világbajnok mögött Massa, Rosberg, Sutil, Webber sorrend alakult ki.
3.32: Van der Garde az egyes kanyarban lesodródott a pályáról, és felszántotta a füves területet. Vettel is a pályára hajtott.
3.33: a címvédő első körével Webber mögé érkezett, a másodikkal átvette a vezetést. 1:27.320 volt az ideje.
Alonso, Rosberg és Pérez is kisebb hibát vétett, ez is mutatta, hogy a pilóták valóban arra törekedtek, hogy megismerjék autójuk határait.
3.37: az idei szezonra megújulást ígérő Massa 1:27.289-cel az élre állt, de Vettel gyorsan válaszolt 1:27.211-gyel.
Guillaume Rocquelin mérnök Vettelnek a rádión: „A hatos kanyarban időt veszítettél.” Vettel: „Igen, elfékeztem magam.” Rocky: „Ja, igen, most látom a visszajátszást.”
Közben Massát biztatta Rob Smedley, a saját mérnöke, s figyelmeztette, figyeljen maga előtt Alonsóra.
3.43: Vettel mögött Massa, Alonso, Hamilton, Webber, Räikkönen, Rosberg, Sutil, Button és Pérez sorakozott a listán.
3:46: a McLarennél Button autóját szerelték, a tesztek utáni bizonytalanságnak maradtak jelei a wokingiaknál.
3:49: a gumik láthatóan elkoptak, nemigen volt olyan, aki az edzés hajrájában javított az időeredményén.
3.54: Bottas és Di Resta még kicsikart valamit a gumikból, mindketten javítottak eredményükön.
Tavaly Jenson Button kezdett a legjobban, 1:27.560 perccel zárta az élen az első edzést, majd vasárnap megnyerte a versenyt. Egy évvel korábban Mark Webber 1:26.831 perccel zárt az első helyen , nem sokkal csapattársa, Sebastian Vettel előtt, a Red Bull fölénye már ekkor kirajzolódott a riválisokkal szemben. A futamon a német pilóta diadalmaskodott. |
Ami a két kiscsapatot illeti, Bianchi több mint egy másodperccel megelőzte a két Caterhamet, amely közé és csapattársa, Chilton közé ékelődött. A Marussia francia pilótája csak három tizeddel maradt el a két Toro Rossótól.
3.58: Di Resta a kavicságyba csúszott, miután a 9. kanyar előtt a bal kerekével a poros részre futott. Szerencséjére ki tudott kecmeregni a bukótérből, és folytatta a körözést.
4.00: a már a boxba visszatért Vettel zárta az élen az idény első szabadedzését, megelőzve a két Ferrarit és Hamiltont.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:27.211 | átlag: 218.903 km/ó | 16 kör |
2. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:27.289 | 0.078 mp h. | 17 |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:27.547 | 0.336 | 16 |
4. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:27.552 | 0.341 | 18 |
5. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:27.668 | 0.457 | 18 |
6. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:27.877 | 0.666 | 17 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:28.013 | 0.802 | 17 |
8. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:28.426 | 1.215 | 19 |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:28.440 | 1.229 | 19 |
10. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:28.520 | 1.309 | 15 |
11. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:28.597 | 1.386 | 19 |
12. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:28.786 | 1.575 | 19 |
13. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:28.910 | 1.699 | 18 |
14. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:29.443 | 2.232 | 20 |
15. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:29.928 | 2.717 | 19 |
16. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:30.203 | 2.992 | 17 |
17. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:30.729 | 3.518 | 17 |
18. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:30.969 | 3.758 | 19 |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:31.263 | 4.052 | 24 |
20. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:32.176 | 4.965 | 23 |
21. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:32.274 | 5.063 | 21 |
22. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:32.388 | 5.177 | 18 |
DRS-ZÓNA
A Nemzetközi Automobil-szövetség nem módosította a tavalyi DRS-zónákat Melbourne-ben. A két zónához (amelyek az aktiválási ponttól az első fél távig tartanak) egyetlen mérési pont tartozik a célegyenes előtt, aki ezen a ponton (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, mindkét egyenesben kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. Az előző évekhez képest újítás, hogy az idén az edzéseken is már csak ezeken a szakaszokon lehet használni a DRS-t.