A Formula–1-es csapatok már megérkeztek Jeongamba, az 1. Dél-koreai Nagydíj helyszínére, s elfoglalták helyüket a garázsokban. Néhány pilóta is megérkezett, s kerékpárral, robogóval vagy gyalog útra kelt, hogy megtegye első körét az idény 17. futamának otthont adó pályán (a többség csütörtökön ismerkedik meg a vonalvezetéssel).
Fernando Alonso az elsők között érkezett meg Jeongamba. „Kedd éjszaka érkeztem meg Szöulba, megnéztem, hogyan győzi le a Real Madrid a Milant. Szép volt, fiúk! Szerda reggel indultam el Jeongamba, és ebéd után ki is jutottam a pályára. Az első benyomásaim jók, a pálya nagyon hasonlít a szimulátorban látottra, jó lesz autóval is végigszáguldani rajta. Hogy mihez hasonlít? Az eleje Bahreint idézi az egyenesekkel és a hajtűkanyarokkal, a középső rész Isztambulra emlékeztet, van egy nyolcas kanyarhoz hasonló hajlat, a vége pedig Abu-Dzabit juttatta eszembe. Ez a rész a legizgalmasabb, de a rajt is érdekes lesz az első kanyart követő hosszú egyenes miatt.” |
A kivitelező Hermann Tilke szerint senki sem fog csalódni, a néhány hete lefektetett aszfaltrétegen a versenyzők még vasárnap is csúszkálni fognak, ami izgalmassá teszi a futamot. Mivel szombatra esőt várnak, a pénteken lerakódott gumi eltűnhet a pályáról, és valóban csúszhat vasárnap a pálya.
„A csapatok legfőbb gondja az aszfalt tapadásával lesz, de ez nekünk, nézőknek csak jó, mert izgalmasabb jelenetekre számíthatunk – mondta az új pályák építésével megbízott Tilke. – Az alacsony tapadás nem lehet probléma, hiszen a világ legjobb autóversenyzői lesznek a pályán. Ennek ellenére pénteken jó néhány kicsúszásra számítok, és mivel percről percre javulni fog a pálya állapota, nagyon nehéz lesz beállítani az autót. Egy-két versenyző biztosan elszúrja a kocsi hangolását, és bajba kerül a versenyen.”
Chris Dyer, a Ferrari vezető versenymérnöke megerősítette, hogy bár a szimulátorok megjelenése óta sokat fejlődött a csapatok felkészülése az új versenypályákra, örök érvényű igazság maradhat, hogy a pénteki edzésnapon sokkal nagyobb előnyt szerezhet egy csapat a többihez képest, mint ha már ismert aszfaltcsíkon készülnének.
Tilke belátta, voltak olyan pillanatok, amikor nem hitt benne, hogy elkészül a pálya, főleg az ingoványos talaj okozott gondot, amelyet nehéz volt megszilárdítani. Ám most már nem fél attól, hogy bármiféle gondjuk lesz a csapatoknak vagy a szurkolóknak (szerdán sötétedés után állítólag katonai egyenruhába öltözött embersereg vonult a hátsó lelátókhoz, hogy az utolsó üléseket is a helyükre illesszék), az aszfaltréteg feltöredezésétől sem tart.
Az elmúlt 11 évben a jeongami lesz a kilencedik új pálya az F1-ben, ebből a hatodik (a kisázsiai isztambulival együtt a hetedik), amely Ázsiában fekszik. A 2007-es és a 2008-as Japán Nagydíjnak otthont adó Fudzsit nem vettük figyelembe, a hetvenes években rendeztek már ott futamokat. Az új pályákon megrendezett versenyekre jellemző, hogy valamely csapat kettős győzelmet arat rajtuk, ez is alátámasztja Tilke és Dyer szavait: aki eltalálja a beállításokat, nyerő helyzetbe kerül.
Malajziai Nagydíj, Sepang (1999) |
Ha a versenynaptárba (bár először csak ideiglenesen) a hetvenes években bekerülő Japán Nagydíjat nem számítjuk, a keleti terjeszkedés első lépése volt. Modern épületei, tágas paddockja és látványos lelátója lenyűgözte az F1 szereplőit. Amikor a verseny az év végéről 2001-ben átkerült az idény elejére, az öt hónapos szünet miatt rendkívül alacsony volt az érdeklődés, de a viadal a versenynaptárban maradt. Az Egyenlítőhöz való közelsége miatt gyakoriak az esők. |
Az első versenyen kettős Ferrari-győzelem született. |
Amerikai Nagydíj, Indianapolis (2000) |
Az ötvenes években az Indy 500 eredményeit is számolták az F1-es vb-ben, de sok statisztikába nem teszik bele az akkori eredményeket. Az oválpályának csak egy részét magába foglaló új aszfaltcsíkra látogató közönség a lelkes kisebbség volt az F1 iránti amerikai érdektelenségben. A 2005-ös Michelin-botrány (a francia gumikat használó 16 versenyző nem indult el a versenyen) megásta a verseny sírját, s bár még két évig visszajárt a mezőny, a pálya az egyetlen az újak közül, amelyen már nincs F1-es futam. |
Az első versenyen kettős Ferrari-győzelem született. |
Bahreini Nagydíj, Szahír (2004) |
Öt évvel az Egyenlítő után a sivatagba is megérkezett a Formula–1, az apró szigetország homokos-sziklás kietlen vidéke ugyanúgy idegen volt a mezőny számára, mint öt évvel korábban a párás malajziai környezet. Bár volt néhány szép előzés, a szahíri futamok többsége unalomba fulladt (s nemcsak a táj, a lelátó is kietlen maradt), az idei után például néhányan válságülést sürgettek – szerencsére kiderült, hogy elhamarkodottan. |
Az első versenyen kettős Ferrari-győzelem született. |
Kínai Nagydíj, Sanghaj (2004) |
Hét éve érkezett meg az F1 a világ legnépesebb országába, ahol az első években 120-150 ezer ember látogatott ki a versenyre a futam napján. Ám a malajziaihoz hasonlóan a kínai viadal is megszenvedte, hogy az idény hajrájából az év elejére került át, az érdeklődés annyira visszaesett, hogy néhány lelátót már ki sem szoktak nyitni. |
Az első versenyen Rubens Barrichello nyert a Ferrarival, csapattársa, az akkor már világbajnok Michael Schumacher az utolsó helyről indult, és 12. lett. |
Török Nagydíj, Isztambul (2005) |
Hermann Tilke legjobb pályáját építette meg a török világváros kisázsiai oldalán. A szintkülönbségek és a néhány év alatt klasszikussá váló nyolcas kanyar ívei a versenyzők egyik kedvencévé tették a Török GP helyszínét. Sajnos az alacsony nézőszám és Bernie Ecclestone rendezőkkel folytatott vitái miatt állandó a bizonytalanság a futam jövője körül. |
Az első versenyen Kimi Raikkönen győzelemre vitte a McLarent, csapattársa, Juan Pablo Montoya hibáját kihasználva Fernando Alonso befurakodott a második helyre a Renault-val. |
Európai Nagydíj, Valencia (2008) |
Az egyetlen igazán európai pálya, amely az elmúlt tíz évben csatlakozott az F1 helyszínei közé, de sajnos az új pályák közül ez a legkevésbé izgalmas. A spanyol város kikötője jó helyszínnek ígérkezett, de a betonrengeteg leginkább a rengeteg kritikát kapó amerikai városi pályákra emlékeztet. Csakhogy sokkal simább az út burkolata, kisebb az esély a vezetői hibára, ezért előzni szinte lehetetlen. |
Az első versenyen Felipe Massa nyert a Ferrarival Lewis Hamilton előtt, társa, Kimi Räikkönen nem volt versenyben a második helyért. |
Szingapúri Nagydíj (2008) |
Az éjszakai verseny Ecclestone régi álma volt, és az Egyenlítő mentén fekvő miniállamban meg is valósult. Csodás látványt nyújtanak az autók a villanyfényes utakon, és bár az első futam utóélete (Nelsinho Piquet szándékosan a falnak ütközött, hogy segítse vele csapattársát, Fernando Alonsót) árnyékot vetett a viadalra, a szingapúri futam azóta is az előzetesen várt fényében csillog. |
Az első versenyen Fernando Alonso nyert, köszönhetően nagyrészt csapattársának… |
Abu-dzabi Nagydíj (2009) |
Ez is villanyfényes verseny, csak éppen a rajtra még világosban kerül sor, és az első körökben megy le a nap, hogy aztán Szingapúrhoz hasonlóan villanyfényben száguldjanak a versenyzők. A világ egyik leggazdagabb városában egy éve és az idén is az idényzáró versenyt rendezik meg. |
Az eddigi egyetlen futamon a Red Bull kettős győzelmet aratott. |