Egyelőre senki sem tudja megmondani, milyen körülmények várják a versenyzőket az erdőben (Fotó: MGR Images)

 

– Készen áll a rajtra?
– Legalábbis nagyon jól haladunk a pályabejárással – mondta Turán Frigyes, akinek a hétvégi Rally Hungaryn is Bagaméri László diktálja az itinert. – A gyorsaságik nagyon jók, de rettentően nehezek, mert néhol nagyon nagy a sár, kicsit olyan érzés, mint tavaly, pedig nem is esik az eső. Az erdő azonban így is tiszta víz, és az úton lévő levelek úgy csúsznak, mint a jég. Ha hihetünk az időjárás-előrejelzésnek, száraz időnk lesz a versenyen, úgyhogy a nyitott részek gyorsan száradnak majd, de hogy mi lesz az erdőben, azt nehéz lenne megmondani. Izgalmas lesz a gumiválasztás, hiszen ezeket a pályákat szombatig már nem látjuk, úgyhogy a nézőktől, a csapattagoktól fogunk infót szerezni.

– Előbb azonban még teljesítik péntek este a szuperspeciált, ami vérbeli raliünnepnek ígérkezik a ralikrossz arénában. Szereti az ilyen jellegű bemelegítést?
– Ez a show része, a lényege, hogy a nézők jól szórakozzanak, az ott kialakuló erősorrend nem számít  majd a verseny során. Főleg, hogy a gyorsaságik teljesen más jellegűek.

Fel kell kötni az alsóneműt!

A szezon legerősebb mezőnye gyűlt össze a Rally Hungaryn, úgyhogy kiélezett küzdelemre van kilátás. Az összetett pontversenyben a kétszeres Európa-bajnok orosz Alekszej Lukjanyuk vezet, megelőzve korunk egyik legnagyobb tehetségét a világbajnok apukától tanuló Oliver Solberget, aki már most pokoli gyors, pedig 19 évesen még nagyon az út elején jár.

Az egyik legnagyobb név a mezőnyben kétségtelenül a világbajnoki futamgyőztes Andreas Mikkelsen, aki annak idején ebből a sorozatból lépett tovább a világelitbe, és nyilván egy magyar csapat (a Topp-Cars) színeiben indulva, meg akarja mutatni, hogy mit tud.

Két nagy kieső is van: az egyik Mads Ostberg, aki a hétvégi magyar futamon akart felkészülni a belga vb-futamra – amit a múlt héten töröltek, így a norvég visszalépett –, valamint Simone Tempestini, akiről a tervezett elutazás napján derült ki, hogy pozitív a koronavírus-tesztje, így kénytelen volt visszalépni a versenytől.

Az ERC-mezőnyt 50 páros alkotja (köztük 21 magyar), ehhez jönnek még a kizárólag az országos bajnoki küzdelembe nevező első osztályú párosok, valamint a másodosztályú mezőny, úgyhogy több mint 100 autót láthat a közönség péntektől vasárnapig a Zemplénben.

Fotó: fiaerc.com

– Hogyan kell taktikázni a rajthelyválasztásnál?
– Alapvetően azt gondolná az ember, hogy aszfalton jobb elöl rajtolni, de ha reggel elrajtolt volna a mezőny, jobb lett volna inkább hátul menni, mert annyira tele volt falevelekkel a pálya, hogy minden egyes áthaladással tisztult az ideális nyom.

– Az idei szezon legerősebb Európa-bajnoki mezőnye gyűlt össze Nyíregyházán. Mit szól hozzá?
– Nagyon örülök neki, hála Istennek ezekkel a srácokkal kivétel nélkül nagyon jóban vagyunk a korábbi világbajnoki szereplésünknek köszönhetően. Vicces, hogy amikor Solbergéknél versenyeztem, Oliver még a finn cross kart bajnokságban szerepelt, lehetett úgy nyolc-tízéves, most pedig ő lesz az egyik legnagyobb ellenfelünk. De visszatérve a mezőnyre: az, hogy ennyire erős a felhozatal, minden magyar páros számára plusz motivációt jelent.

– Csakúgy, mint tavaly. Gondolom nem bánja, ha felidézzük az egy évvel ezelőtti Rally Hungary hajráját…
– Dehogy bánom, az egyik legjobb élményem, noha a helyzet kissé szürreális volt. Eredendően az volt a tervünk, hogy a legjobb hat közé bekerüljünk az Európa-bajnoki értékelésben, és erre minden esélyünk meg is volt, hiszen a magyar bajnokság színvonala nagyon magas, az élversenyzők pedig  gyorsak. Ismeretlen autóval, ismeretlen körülmények között vágtunk neki a versenynek, de folyamatosan alkalmazkodtunk a helyzethez és csiszolódtunk össze az autóval. Aztán…

– Aztán az utolsó gyorsasági szakasznak a második helyről vágtak neki. Milyen tervekkel?
– Igazából csak próbáltunk koncentráltan végigmenni a pályán, nem engedtünk ki egyetlen pillanatra sem. Az előttünk rajtoló még átment esőben, de nekünk a köd is leszállt meg esett is. Amikor végigmentünk a szakaszon, láttuk, hogy a második hely megvan, de nyilván fogalmunk sem volt, hogy Lukjanyuk mögöttünk defektet kapott, úgyhogy elindultunk a szervizparkba.

Turán Frigyes (jobbra) nem akar szégyent vallani (FOTÓ: TURAN MOTORSPORT)

– Hogy tudták meg, hogy nyertek?
– A szervizcsapat hívott telefonon. Nem nagyon volt térerő, úgyhogy ordítottak velünk, hogy megnyertük. Megható pillanat, fantasztikus érzés volt!

– Mi a titok? Mi az, amivel meg lehet nyerni a Rally Hungary-t?
– Csak azt tudom elmondani, hogy mi mit csináltunk. Megtaláltuk az egyensúlyt a gyorsaság és a biztonság között, kiegyensúlyozottan versenyeztünk, konstans tempót diktáltunk, és nem kaptunk egyetlen defektet sem a szakaszokon. Egyet kaptunk a célban, de az nem hátráltatott. Évek óta Hankook abroncsokkal versenyzünk, és azokban az extrém körülményekben a legjobb választás volt ez a márka. A korábbi vébés tapasztalatok is nagy segítségünkre voltak: tudtuk, mikor kell gyorsan menni és mikor óvatosabban – persze utóbbi nem jelentette azt, hogy lassúak lettünk volna. 

– Jelent bármiféle nyomást a tavalyi győzelem?
– Abszolút nem. Nem várjuk el magunktól, hogy az idén is megnyerjük a Rally Hungary-t, de persze szégyent vallani sem szeretnénk. Az országos bajnoki értékelésben a győzelem a cél, ám annak a küzdelemnek szombat este vége van, úgyhogy vasárnap már lehet egy kicsit felszabadultabban autózni, élvezni a ralit. No és persze megméretni magunkat az Európa-bajnokság élmezőnyével.

AZ EB ÁLLÁSA
Abszolút sorrend:
1. Alekszej Lukjanyuk, Dmitrij Jeremejev (orosz, Citroën C3 R5) 108 pont, 2. O. Solberg, Johnston (svéd, ír, Volkswagen Polo R5) 66, 3. Munster, Louka (luxemburgi, belga, Hyundai i20) 56