A liberák jelenleg a leggyorsabb egytestű vitorlás hajók Európában és méreteik is lehetővé teszik, hogy hozzájáruljanak a magyar vitorlássport népszerűsítéséhez. A Fergeteg teljes hossza több mint 16 méter, szélessége a trapézokkal együtt 8 méter, az árboca pedig majdnem 20 méter. Az ultramodern anyagokból készült hajó súlya így is csupán 1100 kilogramm, amivel elérheti akár a 30 csomós (körülbelül 54 km/órás) sebességet is |
A kormányos, Marton Balázs korábban is versenyzett már ilyen hajóval – s éveket töltött a többszörös Kékszalag-győztes Litkey Farkas csapatában –, nem csoda hát, hogy vágyott egy sajátra... S az elképzelést tett követte.
Marton megvette a korábban OPNI néven ismert libera hajótestét, s elkezdődött a kőkemény munka, amely mostanra fejeződött be. A hajó (immár Fergeteg néven) nagyon szép, és készen áll a száguldásra, ami esetében valóban nagy tempót jelent, hiszen ezt a típust találóan „rohanógépnek" is nevezik.
„A hajó olyan, mint a nő. Nem ez vagy az a része szép, hanem globálisan. És Fergeteg egyszerűen gyönyörű – mondta nem titkolt elfogultsággal a hangjában Marton. – S hogy mi a célunk vele? Azt hiszem, ez nem is lehet kérdés: szeretnénk minél jobban szerepelni a Kékszalagon. Nem mondom, hogy nyerni, hiszen ahhoz nagyon sok mindennek együtt kell állnia, de legalább az első hatba bekerülni..."
A célkitűzés reálisnak tűnik, főleg mert a fő posztokon nagy rutinnal bíró, tapasztalt vitorlázók irányítják a hajót. A csapatépítés körülbelül fél éve tart, hamarosan pedig elkezdődik a tényleges felkészülés: Marton Balázs legénysége mostantól edzéssel és összeszokással tölti a hétvégéket, hogy a lehető legjobban felkészüljön Európa legpatinásabb tókerülő versenyére, a balatoni Kékszalagra.