Sok furcsaságot képes a világ autósportja produkálni, ám ami vasárnap éjjel a Martinsville Speedway 857 méter hosszú oválpályáján a NASCAR Cup alapszakaszának utolsó körében, sőt, fél körében történt, olyanra nem nagyon emlékszünk.
A NASCAR Cup Series bajnoki rendszere szerint a 26 versenyből álló alapszakasz után a legjobb 16 versenyző további három, majd a legjobb 12 pilóta újabb három futamon át küzdött egymással, majd már csak a legjobb nyolcnak maradt esélye a bajnoki cím elhódítására. A nyolcasból a martinsville-i versenyen maradt aztán négy pilóta, aki az e hétvégi, Phoenix Racewayen sorra kerülő idényzárón dönti el egymás között, hogy ki lesz az összetett bajnoka. Ahogy viszont ez a négyes mezőny kialakult, az valami egészen példátlan.
Az utolsó körök felé haladva eldőlni látszott, hogy az első helyen száguldó Christopher Bell csatlakozik a már biztos finalista Joey Logano mellé, s Chase Elliott is ott lesz a négyesben. A fennmaradó helyre az ötödik helyen autózó Danny Hamlin tűnt a befutónak, amikor fél körrel a vége előtt a 10. helyen haladó Ross Chastain padlógázt adott, és az utolsó kanyar felső ívén, a falra tapadva óriási tempóban elkezdte körbeautózni a mezőnyt, s a célvonal előtt lendületből megelőzte Hamlint is, ezzel pedig az ötödik helyen zárt, és bejutott a bajnoki döntőbe.
CHASTAIN MEGMOZDULÁSA
A manőver – amelyet biztosan mindenki kipróbált már, aki valaha játszott bármilyen NASCAR-os videójátékkal – természetesen azonnal virálissá vált, a szurkolók egyszerűen imádják, s a vetélytársak közül is sokan odáig vannak tőle.
A kétszeres Formula–1-es világbajnok Fernando Alonso például azt írta a Twitterén hétfő reggel: „Ez volt a legjobb dolog, ami 2022-ben a motorsportokban történt”.
Vele ellentétes oldalán áll a NASCAR Cup 2021-es bajnoka, Kyle Larsson, aki amúgy tavaly maga is próbálkozott hasonló előzéssel a darlingtoni oválon rendezett versenyen a győzelemért, de nem járt sikerrel – éppen Danny Hamlinnel szemben.
„Be kell lássam, kiábrándító az ilyesmi, örülök, hogy nekem akkor nem sikerült. Távolról sem menő, sőt, szerintem kimondottan kínos ez a manőver, talán rosszabb is, mintha kanyarlevágással kerülne előnybe valaki” – fogalmazott Larsson.
Hozzá hasonlóan nem volt boldog a látottaktól a bajnoki címért szintén harcoló Joey Logano, aki szabályváltoztatást sürget az eset miatt.
„Eszembe jutott, hányszor nyerhettem volna ezzel a módszerrel, s a baj az, hogy ugyan szabályos, de egyáltalán nem biztonságos, sem a versenyzőkre, sem a nézőkre nézve. Ezen változtatni kell” – jelentette ki Logano.
A versenysorozat vezetősége mindenesetre már jelezte, a phoenixi idényzáró előtt beszélnek majd a mezőny tagjaival Chastain akciójáról.
A VERSENY UTOLSÓ ÖT KÖRE
A legszebb egyébként az egészben, hogy a futam után kiderült, valójában fölösleges volt Chastain megmozdulása, mert az eredetileg negyedik helyen végző Brad Keselowskit kizárták a leintés után, amiért nem érte el autója a meghatározott minimum súlyt, vagyis Chastain amúgy is bejutott volna a fináléba.
S csak még egy apróság: a falon való haladásnak köszönhetően Chastain óriási pályacsúcsot repesztett: 18.845 másodperc alatt tette meg az utolsó kört, közel egy másodperccel menve jobbat, mint az első rajthelyet 19.709-es idővel megszerző Larsson.