Az utolsó versenyhétvége, amin a nyolcszoros világbajnok rajthoz állt, az Olasz Nagydíj volt Mugellóban, ahol szombaton bejelentette, egy negyedik karműtétnek is aláveti magát.
„Megígértem a nagypapámnak, hogy ez lesz az utolsó próbálkozás. Ha ez sem sikerül, akkor visszavonulok” – árulta el Marc néhány hete egy, a DAZN televíziónak adott interjúban.
Úgy tűnik azonban, hogy eddig minden a legjobban alakul.
Márquez éppen 100 napos kihagyást követően múlt kedden ismét motorra ült a misanói futamot követő kétnapos teszten, mára pedig az is eldőlt, hogy a hétvégén a versenyzéshez is visszatér.
Sokak attól féltek, hogy a misanói visszatérés korai volt, de Márquez többször is hangsúlyozta, hogy felkarcsontja teljesen összeforrt, és csakis orvosainak teljes támogatásával és engedélyük birtokában ül motorra.
„Ami a karomat illeti...Csupán két hetet töltöttem az edzőteremben és két napot motoron (egy Honda RC213V-S motorral tesztelte magát Misanót megelőzően az aragóniai gokartpályán – a szerk.), majd rögtön MotoGP-s motorra ültem. Szóval igen szűkös volt a rendelkezésre álló idő és még hosszú út van vissza a teljes gyógyulásból, de jól érzem magam. Igaz, az első kimenetet nem igazán élveztem, mert iszonyat gyorsak ezek a motorok. Ám utána már elkezdtem élvezni a dolgot” – mondta a keddi napot követően, amikor 39 kört teljesített az ebédszünetig.
„A terv az volt, hogy 40 kört megyek a reggel folyamán. A legfontosabb, hogy a testem, a karom jól fogadta a terhelést. Igaz, hogy csak rövid etapokat teljesítettem, mert a hosszabb meneteken még dolgoznunk kell. Az igazság az, a végére annyira elkapott a hév, hogy szívem szerint még délután is mentem volna, de a csapatom nem engedte.”
A kedd délelőttöt a 17-ik idővel zárta, 8 tizeddel az akkor leggyorsabb Aleix Espargaró mögött, azaz azonnal látható volt, hogy a tempójából mit sem veszített.
Persze 8 tized a mai MotoGP-ben rengeteg, de ne felejtsük el, hogy a többiek egy versenyhétvége után voltak, egészségesen, fitten és amúgy is totális ritmusban a szezon közepén.
A fent elmondottak persze nem fedték a teljes valóságot, Márquez ugyanis a fájdalomtól még nem szabadult meg teljes mértékben. Egész nap fogdosta a jobb vállát, amire jelen sorok írója nyilván rá is kérdezett.
„Azért fogdostam a vállam, a karom, mert az izmok teljesen másképp dolgoznak most, mint az elmúlt másfél évben. Most minden izom megfelelően dolgozik, de még nem állnak készen arra, hogy a nyomatékot és erőt, ami ebben a motorban van, megtartsák. A csont százszázalékosan fix. A csont kapcsán jól érzem magam, az izmoknál van ez az érzés. A törött résznél semmilyen fájdalmat sem érzek. Inkább a könyököm, a vállam és a hátam fáj.”
A szerdai folytatás attól függött, hogy miként dolgozza fel a teste a hirtelen terhelés okozta sokkot. „Fizioterápia és jég. Fizioterápia és jég” – ez az esti program. Márquez állandó fizioterapeutája, Carlos García is a helyszínen volt, aki jobb híján vödörbe, valamint ládába öntött jéggel (amit a pályán található büféből szereztek zsákonként négy euróért) igyekezett megoldani a helyzetet.
Mindez jól sikerült, mert szerdán további 34 kört ment reggel és 27-et délután, azaz éppen 100 mért körrel teljesítette a tesztet. Délelőtti köre csupán fél másodperccel maradt el az akkori listavezető Fabio Quartararo mögött.
„Boldog vagyok, nagyon boldog, mert fontos volt látnom, hogy mi történik a második napon, és ma sokkal jobban éreztem magam, főként reggel. Délután már egy kicsit jobban szenvedtem a karom pozíciójával, mert az izmaim egyszerűen kiürültek. Emiatt elkezdtem fura pózokban tartani magam, megjelent a fájdalom, ezért abba is hagytuk a napot. De ez volt a terv. Pontosan az történt, amit az orvosok és a fizioterapeutám mondott.”
A gondot az jelenti, hogy másfél évet úgy motorozott és úgy élt, hogy a felkarja 34 fokot el volt csavarodva. Az izmok és minden más szövet ehhez igazodott, az izmok megnyúltak, s a többi, és ezeknek most mind vissza kell állniuk a normális helyzetbe.
„A következő két-három nap fontos lesz” – mondta még múlt szerdán. „Egy ekkora igénybevétel után két opció van. A fájdalom megmarad, vagy eltűnik, és hirtelen az izmok egy csomót erősödnek.”
Ma már tudjuk, hogy az utóbbi eset áll fenn, máskülönben nem döntöttek volna a hétvégi visszatérés mellett.
A döntést megelőzően azért még tegnap is motorozott egyet az aragóniai gokartpályán (a nagypályán, ahol a futamot rendezik, még nem MotoGP-s motorral sem edzhet senki a nagydíjat megelőző 15 napban) RC213V-S motorján.
A kérdés már csak az, hogy miként viseli a teste a háromnapos terhelést, de főként a 23 körös versenytávot vasárnap egy huzamban.
„Ha ma lenne a verseny és 27 kört kellene egyben teljesítenem, nem menne” – mondta még Misanóban kedden és szerdán is.
Ugyanakkor az is nyílt titok, hogy semmi sem tudja visszaadni vagy akárcsak megközelíteni azt a fizikai terhelést, amit egy MotoGP-s motor megülése jelent, és semmi más nem tudja megmozgatni a motorozáshoz szükséges izmokat, mint maga a motorozás.
Éppen ezért a rajthoz állást a rehabilitáció részeként fogják fel, és nem az eredmények hajszolása a tét. Legalábbis ez az elképzelés, és erről szól a hivatalos sajtóanyag. Aztán majd kiderül, hogy mennyire tudja visszafogni a versenyzői énjét, na meg hogy mit enged majd a fizikuma.
És van még egy ok, amiért nagyon fontos lehet a visszatérése, amiért már a misanói teszten is motorra ült: valahogy a Hondának ki kell lábalnia a gödörből, amibe Márquez 2020-as sérülése után kerültek.
Az új motor teljesen vakvágány, nem véletlen, hogy Misanóban Stefan Bradl a 2021-es motort is pályára vitte, hiszen minden eszközt meg kell ragadniuk, hogy visszataláljanak a helyes vágányra.
Ezért volt életbevágó, hogy Marc kipróbálja és visszajelzéseket adjon a motorról, és a valenciai tesztre készülő prototípus már az ő érzéseire hallgatva épüljön.
A HRC-nél mindent megtesznek, hogy nyerőképes vasat rakjanak Márquez alá. Vannak, lesznek személyi változások, sőt, egy nagyon fontos elem, a lengőkar fejlesztését külső (persze nem ismeretlen) partnerre, a Kalexre bízták.
Marc a szerdai nap részét ezzel teljesítette, így azon sem lepődnénk meg, ha az elem már idén felbukkanna a motorján versenykörülmények között.
Az NSO Misanóban arra is felfigyelt, hogy Márquez jelenlegi adatmérnöke, Jenny Anderson nem volt mellette a visszatéréskor. Ennek oka, hogy a csapat az év végén megválik a brit hölgytől, aki 2021-ben csatlakozott a HRC-hez, így érthető mód nem szerették volna, hogy lássa az újításokat. Forrásaink szerint nem Jenny munkájával, inkább a személyiségével voltak gondok, ami miatt nem sikerült maradéktalanul beilleszkednie a csapatba.